پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

توصیه های پلیس برای استفاده صحیح از فضای مجازی

از جمله راهکارهایی که می توان برای ایمنی از آسیب‌های فضای مجازی در سطح استان به مرحله اجرا در آورد می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

۱- آموزش مهارتهای لازم به نسل جوان

آشنا کردن جوانان مخصوصا دختران به آسیبهای فضای مجازی و آموزش راههای صحیح استفاده از فضای مجازی توسط خانواده‌ها به فرزندان خود می‌تواند از بروز مشکلات برای جوانان و خانواده‌ها جلوگیری نماید. خانواده‌ها نباید به تکنولوژی که آشنایی بدان ندارند را به راحتی در دسترس جوانان قرار دهند.

 والدین اگر به فکر غذای جسمی فرزندان خود هستند، باید به فکر غذای روحی فرزندان خود نیز باشند و اجازه ندهند هرکسی در فضای مجازی هر غذای مسمومی را وارد فکر و اندیشه جوانان خویش نماید و نسبت به حضور فرزندان خود در دنیای مجازی حساسیت بیشتری داشته باشند. والدین می‌توانند با کسب آگاهی از فضای مجازی استفاده صحیح از اینترنت را به فرزندان خود آموزش دهند و جوانان را با مقوله اینترنت و فضای مجازی بیشتر و بهتر آشنا نمایند. در این میان نهادهای فرهنگی باید آموزشهای لازم را به والدین بدهند و فاصله آنها را با نسل امروز کمتر کنند.

۲- همراهی خانواده با فرزندان

از آسیب‌های اینترنت، تنها بودن فرزندان در دنیای مجازی است. خانواده‌ها باید آگاه باشند که فرزندان خود را در فضای مجازی به تنهای رها ننمایند. همان طور که خانواده‌ها حساسیت ویژه‌ای در تنها نبودن دختر و پسر نوجوان در محیط بیرون از خانه دارند دقیقا همان حساسیت را باید در فضای مجازی هم داشته باشند و نگذارند نوجوانان خودبه تنهایی وارد دنیای مجازی باشند رایانه و یا لب‌تاب نباید در فضای دنج خانه و دور از چشم اعضاء خانواده باشد برای عدم برانگیختن حساسیت نوجوانان در کنترل ایشان، والدین می‌توانند رایانه را در فضایی باز و جلوی چشم اعضا خانواده بگذارند و استفاده از سیستم رایانه باید همگانی باشد.

۳- ایجاد فضای صمیمی در خانواده

جمعی صمیمی که پدر و مادر اصلی‌ترین پایه‌های آن را تشکیل می‌دهند و اصلی‌ترین عامل نزدیکی اعضاء خانواده به هم محبت است. محبت کیمیایی است که والدین باید آن را مدام به خانواده تزریق نمایند که غفلت از این مساله باعث بروز حوادثی تلخ میان اعضاء خانواده خواهد شده و کانون صمیمی خانواده را از هم خواهد پاشید. دنیای مجازی ساده‎ترین فضا برای ابراز عشق و محبتهای جعلی سودجویان نسبت به نوجوانان مخصوصا دختران هست اگر فرزندان در کانون خانواده مورد محبت قرار نگیرند و طعم شیرین محبت اصلی را نچشند، در مواجهه با محبتهای جعلی بیرون از خانواده تسلیم خواهند شد و توان تشخیص محبت جعلی از اصلی را نخواهند داشت.

۴- ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان

عدم درک صحیح کودک در صورت انجام خطا و اشتباه، سرکوفت زدن به کودک در صورت انجام خطا، مطرح کردن خطاهای کودکان در بین فامیل و دوستان کودک، مقایسه‌های نابجای کودک با هم سن و سالان دوست و فامیل، احترام نگذاشتن به شخصیت کودک در اجتماع در صورت انجام خطا همه و همه باعث سلب اعتماد فرزندان از والدین می‌شود و در صورت بروز خطا و اشتباهی از سوی کودکان، به والدین خود اعتماد نمی‌کنند و بهترین راه در امان ماندن از سرزنشهای والدین را مخفی نگهداشتن و یا حتی دروغ گفتن می‌دانند. به دلایل مختلفی نوجوانان می‌توانند دچار خطا و اشتباه در فضای مجازی شوند فرزندان باید به پدر و مادر خود اعتماد داشته باشند تا در صورت بروز لغزشی به اطلاع والدین برسانند تا از آسیبهای احتمالی بعدی جلوگیری شود.

برخی از راهکارها برای استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی بسنده نمود و راهکارها را به این شرح دانست:

نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی

پرهیز از وبگردی‌های بی‌هدف

مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی

عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی

** اداره برآورد اجتماعی، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا