دسته‌بندی نشده

پزشکانی که قصور می‌کنند؛ اعتمادی که خدشه‌دار می‌شود

سوختگی شدید یک مادر پس از تولد دوقلوهای خود در بیمارستانی در تهران و مرگ زن جوانی ۴ روز پس از زایمان در یکی از بیمارستان های خصوصی، که به فاصله یک ماه به وقوع پیوست، انتقادات زیادی را با خود به همراه داشت.

۲۷ دی‌ماه سال جاری مادری هنگام سزارین و پس از به دنیا آمدن دوقلوهایش در اتاق عمل دچار سوختگی شد؛ این زن بعد از زایمان به علت استنشاق ترکیبی از گازهای دی اکسید کربن و اکسید نیترو (N2O) که اشتباهاً به جای گاز تنفسی بیهوشی به او وصل شده بود، به کما رفت و بعد از آن نیز از ناحیه ریه و مجاری تنفسی دچار مشکل حاد شد.

پدر دوقلوها از مسئولان مربوطه گلایه می کند و می گوید این فاجعه در ۲۷ دی‌ماه رخ داد و در این مدت نیز به همه جا سر زدم و شکایتم را برای همه مسئولان عنوان کرده ام ولی جوابی نگرفتم در نهایت دست به دامن رسانه شدم شاید بتوانم مشکلم را حل کنم که خوشبختانه بعد از ورود رسانه به موضوع، حضور مسئولان در صحنه پررنگ تر شد.

 دستور وزیر بهداشت برای پیگیری وضعیت مادری که در اتاق عمل دچار سوختگی شد

در پی وقوع این حادثه و  به دنبال دستور وزیر بهداشت، محمد آقاجانی معاون درمان وزارتخانه در بیمارستان محل بستری بیمار حادثه دیده، حضور یافت و به دستور او، یک تیم تخصصی وضعیت بیمار را تحت نظر و کنترل می‌کنند.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد: بنا به گزارش ها اشتباه فاحشی رخ داده است؛ اشکالی که ایجاد شده مربوط به تجیهزات پزشکی است.

عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بروز حادثه سوختگی مادری در بیمارستان چمران را غیرقابل پذیرش خواند وگفت: به طور حتم از وزارت بهداشت درخواست خواهیم کرد تا گزارش حادثه را به کمیسیون ارایه دهد.

وی بر این باور است که این حوادث اغلب به جهت نبود نظارت دقیق شکل می‌گیرد؛ درحالی که کنترل بر مراکز درمانی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد چراکه وقوع حتی یک مورد از این اتفاقات در حوزه سلامت موردقبول نیست.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: از وزارت بهداشت درخواست داریم که تحقیقات در این حادثه را انجام دهد تا طبق قانون با متخلفان برخورد شود؛ اگر شرکت مربوطه اشتباهی در پر کردن کپسول اکسیژن داشته است باید پلمپ شود تا درس عبرتی برای متخلفان باشد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از خانه ملت ؛ تنها بعد از حدود یک ماه از وقوع این حادثه، خبر دیگری در رسانه‌ها منتشر شد که مرگ زن جوانی را روایت می‌کرد که تنها ۴ روز بعد از زایمان و به علت کوتاهی کادر درمان جان خود را از دست داد.

همسر این زن گفته است: بعد از آنکه فرزندم به دنیا آمد همسرم حال و روز خوبی نداشت و دچار تب و لرز شدیدی بود اما پزشک متخصص حتی یکبار نیز بر بالین او حاضر نشد تا آنجا که همسرم را تلفنی مرخص کرد که در نهایت چهار روز بعد از این ترخیص، همسرم جان خود را از دست داد.

پزشکان در همان مدت، نتوانسته بودند علت بدحالی بیمار را تشخیص دهند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تایید اتفاق رخ داده، اعلام کرد که پس از وقوع این حادثه و اعلام شکایت خانواده، پرونده تشکیل شد و اکنون نیز در مرحله کارشناسی قرار دارد. بررسی‌های اولیه انجام شده از این اتفاق نشان می‌دهد که پزشکان در همان مدت، نتوانسته بودند علت بدحالی بیمار را تشخیص دهند.

وی بر این باور است که موضوعاتی که از سوی خانواده مطرح می‌شود، نمی‌تواند مورد قضاوت قرار گیرد و از آن‌جایی که پرونده به دادسرای جرایم پزشکی فرستاده شده و کمیسیون پزشکی هم تشکیل شده، باید منتظر نتیجه دادسرا ماند. البته دادسرا هم صحبت‌های خانواده و همراهان متوفی و هم پزشکان بیمارستان را می‌شنود و درنهایت رأی خودشان را صادر می‌کنند لذا قبل از صدور رأی نمی‌توان قضاوت کرد.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزیر بهداشت هم در جریان این پرونده است و دستور پیگیری آن را داده است. وی معتقد است: قصور و خطای پزشکی تنها از سوی مرجع قضائی می‌تواند تشخیص داده شود و وزارت بهداشت به‌عنوان مدعی‌العموم موضوع را رسیدگی می‌کند و مواردی را که به دست می‌آورد گزارش می‌دهد؛ در مورد این پرونده هم از آن‌جا که مادر ،جوان بوده؛ موضوع به صورت ویژه بررسی می‌شود و پرونده به مراجع سه‌گانه ارجاع شده تا حکم نهایی صادر شود.

لزوم رعایت استانداردهای علمی در بیمارستان‌ها برای کاهش حوادث

سیامک مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با فاجعه خواندن مرگ مادری ۴ روز پس از زایمان در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران، بر ضرورت رعایت استانداردهای علمی در بیمارستان‌ها برای کاهش حوادث تاکید کرد.

وی با انتقاد از مرخص کردن مادر به صورت تلفنی از سوی پزشک معالج، می‌گوید: این کار اشتباه و غیرقانونی است و بیماری که دچار تب شدید است باید تحت معاینه دقیق بالینی قرار گیرد نه اینکه مرخص شود؛ ضمن آنکه خطرات بیماری عفونی همواره مادران را بعد از زایمان تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اگرچه وقوع چنین حوادث موردی ممکن است در هر کشور دیگری نیز به وقوع بپیوندد و نمی‌توان این حوادث را به کم‌کاری در حوزه سلامت تعمیم داد اما به طور حتم اگر ریشه دقیق این حوادث بررسی شود، می‌توان از آسیب‌های احتمالی بیش از گذشته جلوگیری کرد. حال که طرح تحول سلامت آغاز شده میزان اعتماد عمومی به بهداشت و درمان کشور نیز افزایش یافته است لذا وقوع این حوادث گرچه با پیگیری جدی وزیر بهداشت همراه بوده اما منجر به خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده و در دراز مدت نیز حوزه سلامت را با چالش مواجه خواهد کرد. لذا انتظار آن است که وزارت بهداشت کنترل و نظارت جدی بر بیمارستان‌های کشور داشته باشد تا کمتر شاهد وقوع این حوادث درجامعه باشیم./

پایان پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا