بازار‌های مالی ، بورس و بانکباشگاه مدیرانعناوین اخبار

تاثیر خودرویی ها بر شاخص کل بورس

در روز سه شنبه بورس تهران با نوسان قیمت در نمادهای مختلف بازار مواجه شد .چرا که به نظر می رسد پس از  افزایش های قیمتی در اکثر نمادهای بازار در روز های گذشته که بدلیل خوش بینی فعالان بازار به سودآوری شرکت ها پس از اجرای برجام و به تبع آن افزایش نقدینگی اتفاق افتاد ،بسیاری از نمادها در حال حاضر به سقف های قیمتی رسیدباشند و یا در حال رسیدن به سقف های قیمتی باشند .موضوعی که در این روز باعث ایجاد نوسان در بسیاری از نمادها و شاخص کل بورس تهران شد

بررسی برخی از گروه های بازار

در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل با عرضه صف خرید و متعادل شدن نماد خودرو شاهد افزایش عرضه ها و نمایان شدن دادوستدهای منفی هم گروهی ها و اکثریت بازار بودیم تا جایی که اکثر گروه ها با افت قیمتی مواجه شدند و از تاثیرگذاری و لیدری گروه خودرو حکایت داشت اما در اواخر بازار جهش نماد خکاوه و صف خرید آن قابل تامل بود. همچنین با انتشار خبر افزایش سرمایه ۵۹ درصدی شرکت حتاید از محل سود انباشته با افزایش تقاضا و معاملات مثبت آن مواجه شدیم. از نکات قابل تامل امروز فشار فروش بالای گروه لیزینگی و نماد خوساز بود تا جایی که علی رغم جمع آوری مکرر صف فروش نمادهای ولغدر و ولساپا، در نهایت مجددا با صف فروش بکار خود پایان دادند همچنین نمادهای لیزینگ ایران بعد از اعلام پیش بینی با رشد حدود ۲ درصدی به گردونه معاملات بازگشت. شرکت مهرکام پارس با کاهش ۲۷ درصدی سود نسبت به پیش بینی سال قبل، مبلغ  ۶۱ ریال سود برای سال ۹۵ پیش بینی کرد. در جلسه روز گذشته وزیر صنعت با مدیران گروه خودروسازی سایپا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات نوروز زاده، وی از سمت ریاست هیات مدیره سایپا برکنار شد و سید ابریشمی به عنوان ریاست هیات مدیره سایپا انتخاب شد. شرکت سایپا آذین که برنامه افزایش سرمایه سنگین ۱۲۲۵ درصدی(شامل۹۲۵  درصد ازمحل تجدید ارزیابی و ۳۰۰ درصد از محل آورده نقدی) را در دستور کار دارد و با رشد خیره کننده و بدون توقف از قیمت های حدود۲۲۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسیده، با کاهش قابل توجه زیان ۱۷۹۵  ریالی سال ۹۴ را به زیان ۱۹۱  ریالی سال ۹۵ اعلام نمود و متوقف شد. نماد خوساز نیز(شرکت محورسازان ایران خودرو ) با توجه به لغو مزایده فروش دارایی های مازاد شرکت با صف فروش و فشار فروش بالایی مواجه بود.

در گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری، معدود نمادهای وپارس، ونیرو، وغدیر و پردیس با اقبال بیشتری بودند و سایر نمادها اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. نماد شرکت سرمایه گذاری سپه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد.یک هیات بزرگ اقتصادی، تجاری متشکل از ۶۷ نفر از فدراسیون تجارت سنگاپور پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان روز جمعه وارد تهران می شود تا مذاکراتی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه با مقامات کشورمان انجام دهد.

با عرضه صف خرید نماد شبندر، اکثر صف های خرید نمادهای گروه پالایشگاهی عرضه شد اما گروه پتروشیمی بعد از شروعی مثبت اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند که در این بین معاملات مثبت نمادهای شکلر، شسینا، شفارس و پترول نمایان تر بود همچنین نماد شرکت پتروشیمی آبادان با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و نماد نفت پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

در گروه های فلزی و معدنی، اکثرنمادهای این گروه منفی دنبال شدند معاملات مثبت نمادهای فروس، فملی و فزرین چشم نواز کرد همچنین بعد از شروع منفی همراه کاهش قیمت درنماد ذوب تحت تاثیر شایعه تبدیل زیان به سود شرکت با افزایش تقاضا و معاملات مثبت مواجه گردید. نماد فرآوری مواد معدنی ایران بعد از بازگشایی مثبت و افت تا درصدهای منفی، متعادل به کار خود پایان داد. نماد شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی سود متوقف گردید. انجمن جهانی فولاد گزارش محرمانه ۱۳۱ صفحه‌ای از آمار مقدماتی تولید ژانویه ۲۰۱۶  و اصلاح تولید سال ۲۰۱۵ بین اعضا توزیع کرد که از وضعیت بسیار نامطلوب فولادسازان دنیا در ماه قبل حکایت دارد و ممکن است پس از انتشار رسمی به شدت روی سهام شرکت‌ها و قیمت فولاد و محصولات معدنی مرتبط تاثیرمنفی بگذارد.

بجز نمادهای بترانس، بفجر، مبین، بنیرو، بالبر، تمحرکه، تپمپی، لبوتان و لخزر که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا منفی دنبال شدند تا جایی که نماد فاذر پس از تعدیل مثبت ۳۳ درصدی منفی مورد بازگشایی قرار گرفت. شرکت صنایع سرما آفرین ایران با کاهش ۴۹ درصد سود نسبت به پیش بینی سال قبل، ۲۳۲  ریال سود اعلام کرد و متوقف شد.

در گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک، نماد سیمان بهبهان بعد از اعلام کاهش ۴۸ درصدی سود در کنار نمادهای سقاین و سغرب با افت به ترتیب ۲۰ درصدی، ۲۶ درصدی و ۱۴ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند سایر هم گروهی ها اکثرا منفی دنبال شدند در این بین نمادهای کساوه، سفارس، سشرق، ثتران، ثعمرا و ثفارس معاملاتی مثبت را تجربه نمودند و نماد شرکت کاشی پارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.کاهش بودجه عمرانی ،ادامه در گیری ها در منطقه و کاهش صادرات وهمچنین کاهش میزان ساخت و ساز در داخل کشور از جمله عواملی هستند که بر میزان فروش و سودآوری شرکت های این صنایع تاثیر منفی گذاشته است .

در گروه دارویی  اکثرا کم حجم و مثبت دنبال می شوند .شرکت البرز دارو پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه از مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶۸۰ میایارد ریال (معادل ۵۱ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را منتشر کرد.

در گروه غذایی نمادهای وبشهر، غمارگ، غگل، غبهنوش و  غشهد در کنار اکثر نمادهایگروه قندی معاملاتی مثبت و پرتقاضا را تجربه کردند. شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال با افزایش۴۶ درصدی سود نسبت به پیش بینی سال قبل، سود سال ۹۵ را  ۴,۳۰۸  ریال اعلام کرد اما بازگشایی آن به دلیل عدم انطباق درخواست های خریداران و فروشندگان به روز کاری پیش رو موکول شد. در گروه کانی های غیر فلزی نمادهای کخاک، کهمدا و کاذر مثبت و صف خرید و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی دنبال شدند.گروه آی تی، لاستیک سازی و دارویی نیز اکثرا قرمز پوش بودند و کارخانجات پلاسکوکار سایپا با افزایش ۱۰۱  درصدی سود نسبت به آخرین پیش بینی( زیان ۲۵۹)  ۳  ریال سود برای سال ۹۵ اعلام کرد اما با توجه به بازار منفی با افت حدود ۷ درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای وغدیر و جم با رشد ۱۱۶٫۳۰ واحدی به ارتفاع ۷۷,۷۰۴ واحدی رسید که در این بین نمادهای رانفور و حکشتی بیشترین تاثیر منفیرا بر شاخص کل داشتند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا