پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

تشرف به امامزادگان، تکریم و احترام آن ها است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حاشیه زیارت مرقد مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) در آران و بیدگل با اشاره به عبارت قرآنی «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» گفت: مودت به اهل بیت پیامبر(ص) به عنوان پاداش رسالت، از امتیازات اختصاصی رسول گرامی اسلام است و هیچ یک از انبیا چنین دستوری را از خداوند برای امت خود نگرفته اند.

وی یکی از ریشه های اعتقاد شیعه به زیارت امامزادگان را همین آیه خواند و خاطر نشان کرد: مودت به اهل بیت پیامبر(ص) منحصر به نزدیکان زمان آن حضرت نبوده و واجب دائمی و همیشگی و تکلیف امت پیامبر تا قیامت است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: وقتی به زیارت ائمه(ع) و امامزادگان مشرف می شویم در واقع به این آیه شریفه و به دستور خدا به تکلیف خود عمل کرده ایم و اجر رسالت را داده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه زیارت اهل بیت و امامزادگان امری است که فقط شیعه به آن اعتقاد دارد، ادامه داد: اگر در متن این آیه دقت کنیم تشرف به امامزادگان، تکریم و احترام آن ها و بوسه بر بارگاه آنان، اکرام پیامبر(ص) و اجر رسالت اوست.

این مجتهد عالی قدر با اشاره به روایات متعدد در خصوص ثواب زیارات، به حدیثی از پیامبر(ص) در فضل و عظمت دخت گرامی اش حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: پیامبر در این روایت پس از ذکر فضیلت زیارت ائمه علیهم السلام، تاکید کرده هر کس ذرّیه حضرت علی و فاطمه (س) را زیارت کند، گویا آن دو را زیارت کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: بر اساس این حدیث، زیارت تنها اختصاص به اهل بیت(ع) ندارد، بلکه هر کس ذرّیه امامان معصوم علیهم السلام را هم زیارت کند اجر رسالت پیامبر اسلام را داده است.

وی تصریح کرد: بر حسب این روایت، زیارت امامزادگان چه بلافصل همچون حضرت هلال بن علی(ع) و چه مع الفصل، اجر زیارت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) را دارد.

این استاد برجسته سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی در مورد پرسش شخصی از امام رضا(ع) در خصوص افضلیت زیارت امام حسین(ع) بر امیرالمؤمنین(ع) افزود: همانگونه که در زیارات اهل بیت(ع) آثار اختصاصی زیارت هر امام متفاوت با امام دیگر است، در خصوص امامزادگان نیز این امر صدق می کتد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در زیارت یک امامزاده ممکن است خصوصیاتی باشد که در امامزاده دیگر نباشد و بالعکس، اما آثار مشترکی نیز در همه زیارات وجود دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه اظهار داشت: حضرت هلال بن علی(ع) و سایر امامزادگان عظیم الشأن به عنوان غریب و مهاجر الی الله از ظلم و جور حکومت امویه به مردم شیعه و مهمان دوست ایران پناه آوردند و برای خدا هجرت کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی، امامزاده هلال بن علی(ع) را از امامزاده های بلافصل، با برکت و عظیم القدر خواند و افزود: خدا را شاکرم موفق به زیارت این امامزاده بزرگوار شدم و مردم متدین آران و بیدگل نیز باید خداوند را شکرگذار باشند که مسیر و زندگی شان در پرتو نور این امامزاده بزرگوار رقم می خورد.

یادآور می شود، آیت الله فاضل لنکرانی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فرزند مرجع فقید جهان تشیع  آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در سفر یک روزه به آران و بیدگل، ضمن زیارت مرقد مطهر امامزاده هلال بن علی(ع) در آیین غبارروبی ضریح مطهر حضور یافت و از گنجینه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و گنجینه نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه آستان مقدس بازدید کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا