شهر و جامعهعناوین اخبار

اهم فعالیت ها و اقدامات ۹ ماهه سال ۱۳۹۵را تشریح کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان،ابوطالب جلالی مدیر کل استان در راستای ارائه برنامه ها و رویکردهای این اداره کل در سال ۱۳۹۵، در خصوص توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارتی در بخش دولتی و غیر دولتی متوازن با سند آمایش استان، جلب مشارکت بخش غیر دولتی و بنگاههای اقتصادی جهت سرمایه گذاری در آموزشهای مهارتی با پشتیبانی بخش دولتی، تدوین سند جامع استانی مهارت براساس مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمینی، ترویج وتشویق مهارت آموختگان در ایجاد تعاونیهای مهارت بنیان متناسب با ظرفیتهای اقتصادی، راه اندازی مراکز رشد و هدایت نخبگان مهارتی جهت  تجاری سازی ایده ها، ایجاد واحدهای مطالعاتی به منظور تطبیق ظرفیت های درون سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع بخشی در برنامه های آموزشی، بستر سازی حضور تشکل های حمایتی، کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراکز آموزش فنی وحرفه ای دولتی و غیردولتی، آینده پژوهی و ترسیم اطلس مشاغل در ۴ حوزه اصلی فناوری های سبز، فناوریهای زیستی، فنارویهای دیجیتال و فناوریهای نانو، تدوین مدل تعالی و سرآمدی با هدف ارتقاء شاخصها و مؤلفه های کلیدی در امر مهارت آموزی شامل نیروی انسانی، تجهیزات، منابع آموزشی و فضاهای آموزشی به تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام پذیرفته در ۹ ماهه سال جاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان پرداخت.

عملکرد آموزشی در بخش دولتی:

مجموع عملکرد آموزشی در ۹ ماهه سال جاری ۷ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۱۸۲ نفر – ساعت معادل ۵۶ هزار و ۸۴۰ نفر دوره می باشد که در مجموع تعداد ۳۵ هزار و ۲۶۰ نفر مرد و ۲۱ هزار ۵۸۰ نفر زن متقاضی بوده اند. سهم آموزش های مهارتی غیررسمی در بخش دولتی در خوشه های صنعت ۵۵ درصد، خدمات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۱ درصد و فرهنگ و هنر ۱۴ درصد تخمین زده شد.

عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی:

مجموع عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی در نه ماهه سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۷ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۲۳ نفر- ساعت در قالب هشت هزار و ۱۷۷ دوره آموزشی در آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد استان اصفهان اجرا گردیده که از ۴۱ هزار و ۸۱۵  نفر دوره، آموزش ارائه شده، ۳۱ هزار و ۱۶ نفر مرد و ۱۰هزار و ۷۹۹ نفر زن بوده است.

این آموزش ها در بخش های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۴۳ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، طراحی و دوخت، تکنولوژی فرهنگی، عمران، تأسیسات، صنایع دستی و … در قالب ۳۹۰ حرفه مهارتی به متقاضیان ارائه گردده است.

سهم آموزش های مهارتی غیررسمی در بخش غیردولتی در خوشه های صنعت ۱۲ درصد، خدمات ۸۲ درصد، کشاورزی ۲ درصد و فرهنگ و هنر ۳ درصد تخمین زده شد.

در استان اصفهان ۱۴۲۰ آموزشگاه دارای مجوز بوده و بیش از ۵۱% تعهدات آموزشی اداره کل را اجرا می نمایند که از این تعداد ۴۸۵ آموزشگاه در حوزه بانوان ۱۳۳، آموزشگاه در حوزه برادران و ۷۴ آموزشگاه به صورت دومنظوره فعالیت آموزشی دارند.

اقدامات صورت گرفته ۹ ماهه در جهت ارتقای کیفی آموزشهای ارائه شده توسط بخش غیردولتی عبارتند از انجام ۱۷۹۸ بازرسی به دو صورت ارشادی و نظارتی، رتبه بندی ۱۰۸۲ آموزشگاه واجد شرایط، برگزاری ۱۵ جلسه هیأت نظارت و ۵۲ جلسه هم اندیشی فی مابین آموزشگاه های آزاد، رؤسا و کارشناسان مراکز به منظور بررسی تمهیدات و فرصتها و نقاط قوت و ضعف پیش روی آموزشگاهها و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص.

عملکرد ادارهسنجش و ارزشیابی مهارت:

امور ستادی :

الف – تهیه بانکهای اطلاعاتی شامل : سامانه آمار و اطلاعات آزمونگران استان ، سامانه ثبت برنامه آزمونهای عملی،   سامانه صدور و رصد گواهینامه ، تهیه بانک اطلاعات پروژه عملی

ب- انعقاد دو تفاهم نامه با پست به استناد بند ج ماده ۴۶ قانون پنجم توسعه به منظور تکریم ارباب رجوع

ج- صدور ابلاغ و تشکیل جلسات ستاد ارزشیابی

تجهیز و راه اندازی ۷ مرکز سنجش الکترونیک در شهرهای شهرضا ، خمینی شهر ، نجف آباد ، مبارکه ، اردستان، کاشان و هرند

عملکرد آزمون :

تعداد شرکت کنندگان در آزمونهای سنجش مهارت در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ برابر ۹۹ هزار ۶۴۱ نفر بوده است از این تعداد آزمون دهنده ۶۱۹۹۵ نفر قبول شده اند و تاکنون تعداد ۳۵۰۹۲ گواهینامه صادر شده است .

آمار بخشهای مختلف آزمون:

آزمون الکترونیک به تعداد ۳۲۷۴۵، آزمونهای هماهنگ به تعداد  ۳۹۰۸۴، آزمونهای صنایع دستی به تعداد ۱۵۰۸۶، آزمونهای صنایع ساختمان ۴۴۱۳ و اصناف ۱۴۶۰، با توجه به ماده ۱۳ قانون نظام صنفی و تفاهم نامه های منعقد شده با اتحادیه های مختلف در ۱۵۰ حرفه به تعداد ۱۴۶۰ صلاحیت حرفه ای صادر گردیده است .

عملکرد آموزش در صنایع:

در نه ماهه سال جاری بالغ بر ۷۵۳ هزار  و ۷۸۲ نفر- ساعت در قالب ۶۸۰دوره آموزشی در صنایع و صنوف استان اصفهان اجرا گردیده که نسبت به تعهد با رشد ۵ درصدی همراه بوده است. این آموزش ها در بخش های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۳۴ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل ، مکانیک، عمران، تأسیسات، صنایع دستی و … و۲۵۱حرفه آموزشی به شاغلین بیش از ۲۱۴ واحد صنعتی و صنوف ارائه شده است که از این آموزشها  ۲۱۵ هزار و ۵۹۶ نفر- ساعت در بخش صنایع اصناف، ۵۲۹ هزار و ۷۶۶  نفر- ساعت در بخش صنایع ضمن کار، ۸ هزار و ۴۲۰ نفر ساعت در بخش بین کارگاهی و جوار کارگاهی اجرا گردیده است.

عملکرد آموزشی در زندان و پادگانها:

عملکرد آموزشی۹ ماهه سال ۱۳۹۵ اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در زندانهای استان به میزان ۴ هزار و ۱۶۱ نفر دوره و در پادگانها ۲ هزار ۵۹۰ نفر دوره بوده است که آموزش های مهارتی در بخش زندان در ۱۱ شهرستان، ۴۰ کارگاه و ۵۷ حرفه آموزشی در حال اجرا می باشد.

توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی:

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری دوره آموزشی برای ۲هزار و ۹۸ نفر نموده است که شامل آموزش معتادان بهبود یافته، مددجویان سازمان بهزیستی اعم از زنان بدسرپرست و بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولین، متکدیان و نوجوانان خیابانی و همچنین آموزش سکونتگاههای غیررسمی و بافت های فرسوده می باشد.

فعالیت های برون سپاری:

در استان اصفهان تعداد ۵۴ فضای کارگاهی در قالب آموزش همراه با تولید و ارائه خدمات با مشارکت بخش غیردولتی در رشته های تولید کفش، صنایع دستی، تولید درب و پنجره upvc، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، کشت و کار گلخانه ای،‌پوشاک، قالی بافی، صنایع غذائی،  سلامت، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی،  خدمات کسب و کار و کارآفرینی، تشریفات،  فناوری های نو در صنعت ساختمان، مهد کودک، گلابگیری،‌کافی شاپ، صنایع خودرو ، پرورش بنفشه آفریقایی، پرسکار و جوشکاری، سفال، میناکاری و …  فعال گردیده است.

عملکرد آموزش اتباع:

سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران وابسته به سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است که آموزشها و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای کوتاه مدت اتباع خارجی را بر عهده این سازمان قرار داده است. در این راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان  نیز در جهت پیشبرد این پروژه آموزشی همکاریهای لازم را با نظارت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان ونماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در استان داشته است. هر ساله قبل از شروع پروژه اقدام به نیازسنجی آموزشی از جمعیت پناهنده نموده وپس از بررسی های نهایی رشته های پرتقاضا و اشتغالزا را با هدف رشد و توسعه ظرفیتهای  فردی و افزایش پتانسیل کامل که منجر به خوداتکایی پناهندگان خواهد شد را اعلام و برگزار می کند.

تاکنون ۸۵۸ نفر پناهنده که از این تعداد ۶۲۳ نفر زن و تعداد ۲۳۵ نفر مرد بوده اند در ۷۳ دوره آموزشی در ۲۷ مرکز در شهرستانهای پر تردد اتباع، آموزش های مهارتی دید ه اند.در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۸۴ نفر  تحت آموزش قرار گرفته اند که محل اجرای پروژه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای در  شهرستان های پر تجمع اتباع از جمله اصفهان، کاشان ، ناجی آباد کاشان، تیران و کرون، نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان و … پیش بینی شده است .

دوره های آموزشی ویژه اتباع شامل: تعمیر کار برق خودرو –  برق صنعتی-جوشکاری-تعمیر کار اتومبیل سواری-لوله کش و نصاب سرویسهای بهداشتی-پستایی ساز کفش-تولید درو پنجرهupvc-پوشاک-کتیبه دوز-روبان دوز- سرمه دوز سنتی-پوشاک دو میل-بافنده عروسکهای تزئینی-پرورش دهنده قارچ خوراکی-زعفران کاری-پرورش دهنده گیاهان دارویی-دوردگری-  سرویس کار خودرو می باشد.

بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای به استناد طرح های توسعه ای و آمایشی استان:

-با عنایت به تحولات و پیشرفت های سریع فناوری در جهان امروز و تغییراتی که همگام با این تحولات در دنیای کسب و کار اتفاق می افتد و همچنین دگرگونی های جغرافیایی، جمعیتی، آمایشی و غیره که جامعه، اقتصاد و بازارکار را تحت تاثیر قرار می دهد و برای تربیت نیروی کار شایسته، طرح پژوهشی “تدوین سند جامع مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان مبتنی بر مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمین” در اواخر سال ۱۳۹۲ در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که با توجه به حجم وسیع کار در شهرستان های استان اصفهان در سال های ۱۳۹۳ و  ۱۳۹۴ با مشارکت اساتید دانشگاه، کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای، مربیان، صاحبان حرف و مشاغل به اجرا درآمد. طرح فوق در آبان ماه سال جاری دفاع نهایی گردید و پس از برگزاری جلسه با کارشناسان آموزش و  روسای برخی از مراکز مورد تایید نهایی قرار گرفت .

-در راستای بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای استان و با همکاری دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان  تعداد ۶۵ عنوان مشاغل جدید بازار کار استان شناسایی و ۸ عنوان استاندارد شغل و شایستگی و ۴ استاندارد جدید تدوین و به سازمان ارسال شد.

اجرای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیازبازار کار کشور:

اجرای دوره های آموزشی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های فنی و مهندسی برق و الکترونیک، مکانیک، صنایع، مواد و کشاورزی و همچنین دوره های آموزشی نرم افزار های تخصصی، کارآفرینی، مدیریت (انگیزش، رفتار سازمانی، فروش، بازاریابی، زنجیره تامین و …) برای کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که در راستای طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای آنان می باشد در حال اجرا است.

رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان فنی و حرفه ای مراکز دولتی:

به منظور فراهم سازی مقدمات سنجش میزان بهره وری دوره های آموزشی و بررسی میزان انطباق کمیت و تناسب کیفیت دوره های آموزشی با نیاز بازار کار اطلاع از وضعیت شغلی مهارت آموختگان ضروری است.

در فرآیند رهگیری وضعیت اشتغال در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، یک سال پس از پایان دوره آموزشی طی تماس تلفنی با مهارت آموخته وضعیت اشتغال ایشان بررسی می گردد و نتایج آن ثبت می شود. با انجام این فرایند بازخورد ویژه ای از دوره آموزشی اجرا شده بدست می آید که با ارزیابی و تحلیل مستمر نتایج کمی و کیفی آن می توان در برنامه ریزیهای آموزشی از آن بهره گرفت .

طی نه ماهه سال جاری مهارت آموختگان تعداد ۸۶۹ دوره آموزشی در مراکز آموزش فنی و
حرفه ای استان اصفهان مورد رهگیری قرار گرفتند که در مجموع تعداد ۱۱۳۸ نفر به اشتغال رسیده اند . آمار ها حاکی از آن است که ۱۳% از مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی استان اصفهان جذب بازار کار شده اند.

از بین حرفه های آموزشی که بیشترین میزان اشتغال را داشته اند می توان به حرفه های کیف دوز، برقکار صنعتی درجه ۲، قالی باف تابلویی، شلوار دوز و کولر گازی اسپیلت اشاره نمود.

مشاوره و هدایت آموزشی شغلی :

به منظور ارتقاء بهره وری نیروی کار و هدفمند نمودن آموزشهای ارائه شده به متقاضیان آموزش، فرآیند مشاوره و هدایت آموزشی-شغلی اجرا می گردد تا متقاضیان بتوانند پس از سنجش رغبتها، علایق و استعدادهایشان به سمت آموزشهای شغلی مرتبط سوق یابند.

علاوه بر ارائه خدمات مشاوره به صورت حضوری، بستر استفاده از خدمات مشاوره الکترونیک نیز فراهم گردیده است تا افراد بتوانند ضمن ارائه درخواست مشاوره حضوری و بازدید از کارگاههای آموزشی مراکز با انجام آزمونهای روانشناختی مسیرهای آموزشی و شغلی خود را آگاهانه تر انتخاب نمایند.

طی نه ماهه نخست سال جاری مهارت آموختگان تعداد ۱۳ هزار و ۲۳۹ نفر درخواست الکترونیکی بازدید از کارگاههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان داشته ا ند، تعداد ۲۱ هزار و ۲۹۶نفر نیز درخواست مشاوره داشته اند و تعداد ۵ هزار و ۴۸۰ نفر در آزمونهای روانشناختی به صورت الکترونیک شرکت کرده اند.

به منظور آشناسازی کارآموزان با سازمان آموزش فنی و حرفه ای و چگونگی بهره گیری از امکانات آموزشی مراکز ۳۹ هزار و ۴۴۷  نفر- ساعت مشاوره گروهی شروع دوره انجام شده است و  به منظور آشناسازی کارآموزان با بازار کار و چگونگی درخواست شغل و بهره گیری از خدمات کاریابیها و سایتهای اطلاع رسانی شغلی و کارآفرینی، ۲۱ هزار و ۹۵۰ نفر-ساعت مشاوره گروهی پایان دوره انجام شده است.

سایر اقدامات  ۹ ماهه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

– انعقاد بیش از ۷۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، صنایع و صنوف، مؤسسات آموزشی و دستگاهها

-انعقاد بیش از ۱۲۸ قرارداد آموزشی ماده ۱۷ در قالب همکاری آموزشی با دانشگاه ها، صنایع و صنوف ودستگاهها

– در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی،به منظور راه اندازی کارگاههای جدید و تعمیرات بخش ابنیه و تأسیسات با استفاده از پتانسیل نیروهای دفترفنی و نیروهای آزمون دهنده عملی صنعت ساختمان در اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال صرفه جویی گردیده است.

-در بخش غیردولتی، مشارکت قریب به ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در قالب ابنیه و تجهیزات صورت پذیرفته است.

-فراهم سازی شرایط حضور تشکل های حمایتی، کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراکز آموزشی

-برگزاری نوزدهمین رویداد ایده شو با  با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی استان

-برگزاری مسابقات ملی آزاد مهارت در رشته های خدمات فنی – سرویس و نگهداری لوازم سرمایشی، گرمایشی و صوتی تصویری با همکاری گروه صنعتی انتخاب و صنایع گیتی پسند

– درج بیش از ۴۳۰ خبر از رویدادها، بازدیدها، جلسات، همایش ها، مسابقات و … در پورتال اداره کل و تعامل با ۳۰ خبرگزاری و روزنامه در معرفی و شناساندن ظرفیت های اداره کل آموزش  فنی و حرفه ای استان به مخاطبین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا