پیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، رسانه های بزرگ بین المللی از جمله رویترز، فرانس پرس، آسوشتید پرس و روزنامه های بزرگی مثل واشنگتن تایمز، نیویورک تایمز، گاردین، لوموند و هافینگتون پست به بازتاب خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و جایگاه و سوابق و دیدگاههای وی پرداختند و در فضای مجازی نیز مقامات و شخصیت های مختلف با انتشار توییت هایی و ابراز تاسف از فقدان یار دیرین امام و رهبری ، درگذشت وی را تسلیت گفتند و هشتگ رفسنجانی به پراستفاده ترین هشتگ ها در توییتر تبدیل شد.

** خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: رسانه های دولتی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری بانفوذ پییشین ایران در سن ۸۲ سالگی درگذشته است.
این خبرگزاری افزود: رفسنجانی که از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس جمهوری اسلامی ایران بود، یک سیاستمدار برجسته است که اغلب در صحنه سیاسی آشفته ایران در به قدرت رسیدن مقام های بلندپایه نقش تعیین کننده ای داشت.
** خبرگزاری فرانس پرس نیز در این رابطه نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برغم اینکه در انتخابات سال ۲۰۰۵ شکست خورد، اما از انظارعمومی عقب ننشست و در معرض توجه باقی ماند.
فرانس پرس افزود: وی ازسال ۱۹۹۰ باحکم آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم ترین نهاد داوری ایران، منصوب شده بود.
** روزنامه لوموند فرانسه نیز نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از کلیدی ترین شخصیت های جمهوری اسلامی ایران بود که نقش او در تحولات انقلاب اسلامی مهم بود.
این روزنامه درتارنمای خود پیروزی هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان سال ۱۳۹۴ را یادآور شد و درگزارش خود با عنوان هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از ستون های انقلاب اسلامی شناخته می شد، نوشت: وی سیاست عملگرایانه مبتنی بر آزادسازی اقتصادی، روابط بهینه با غرب و تقویت نهادهای انتخابی را پیش برد؛سیاستی که در نظر بسیاری از ایرانی ها مطلوب بود.
این روزنامه فرانسوی با اشاره به حضور موثر هاشمی رفسنجانی در مناصب مختلف سیاسی پس از انقلاب و مبارزات وی با رژیم شاه تاکید کرده است که وی بعد از نشستن بر صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مهمی در مذاکرات هسته ای و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران داشته است.

**پایگاه خبری بی بی سی نیز نوشت: گرچه رفسنجانی بخشی از تشکیلات مذهبی ایران محسوب می شد، اما در ایران به او به عنوان محافظه کاری واقعگرا نگاه می شد.
**نشریه واشنگتن اگزمینر نیز با انتشار این خبر نوشت:رفسنجانی درمیان رهبران ایرانی به شخصیتی نسبتا میانه رو شهرت پیدا کرده بود که از اصلاحات در بازار این کشور حمایت می کرد و قدرت را از دولت به بخش خصوصی منتقل کرده بود.
** شبکه خبری فاکس نیوز بااشاره به خبر فوت آیت الله رفسنجانی نوشته است؛ او که در سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ ریاست جمهوری ایران را بعهده داشت، یکی از سیاستمداران پیشرو ایران محسوب می شد که غالبا به عنوان شخصیتی که در جریان های سیاسی متلاطم ایران در به قدرت رساندن افراد دست نیرومندی داشت شناخته شده و یکی از حامیان دولت روحانی بوده است.
**شبکه خبری هافینگتن پست نیز اعلام کرد: رفسنجانی شخصیتی با نفوذ در سیاست ایران بود که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را که به گفته این نشریه حل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان ایران را برعهده داشته ، در اختیار داشته است.

** شبکه تلویزیونی لایف نیوز روسیه هم گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمداران برجسته ایران که دو دوره رئیس جمهور بود و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده داشت، در بیمارستان درگذشت.
همچنین افزون بر خبرگزاری های ایتارتاس و ریانووستی، روزنامه کامرسانت در بخش اخبار آنلاین، روزنامه اینترنتی گازتاو، تارنماهای لنتارو، ۲۴سمی و پالیتیکا سگودنیا نیز خبر بستری شدن و درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را بازتاب فوری دادند.

**روزنامه ‘ال موندو’ هم در خبر خود با تیتر «رفسنجانی ، یکی‌ از برجسته ترین چهره های نظام ایران درگذشت» ، آیت الله رفسنجانی را یکی‌ از افراد کلیدی جمهوری اسلامی قلمداد کرده و اشاره نمود که وی عصر یکشنبه در سن ۸۲ سالگی به دلیل عارضه قلبی فوت کرد .
ال موندو در این راستا ، مروری بر کارنامه وی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی انجام داده است.
روزنامه ‘ال پاییس’ نیز در خبر خود با تیتر«هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری سابق ایران و دست راست امام خمینی (ره) درگذشت» ضمن اشاره به حمله قلبی به عنوان دلیل فوت وی نوشت :رفسنجانی یکی‌ از با نفوذ ترین سیاستمداران ایران و فرد مورد اطمینان امام خمینی (ره ) بود که نقشی‌ کلیدی در تشکیل جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ داشت .
ال پاییس ادامه داد: به عنوان رئیس جمهوری ، طرح رفسنجانی برای بازسازی ایران پس از ۸ سال جنگ با عراق نه تنها مسیر اقتصادی را برای دهه های بعد تعیین کرد بلکه استراتژی توسعه کشور را نیز مشخص نمود .
روزنامه ‘لا وانگواردیا’ نیز در خبر خود نوشت :اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری سابق با نفوذ ایران در سن ۸۲ سالگی و به دلیل حمله قلبی درگذشت .
**خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: رفسنجانی شخصیت با نفوذی در ایران و رئیس شورای (مجمع) تشخیص مصلحت نظام بود که وظیفه آن حل و فصل منازعات و اختلاف نظرها میان مجلس و شورای نگهبان است.
وی همچنین عضو مجلس خبرگان بود که یک نهاد روحانی تعیین کننده رهبر ارشد است که نیرومندترین مقام ایران به شمار می رود.
رویترز ادامه داد: هرچند که سیاست های عمل گرایانه وی، آزادسازی اقتصادی، بهبود روابط با غرب و تقویت نهادهای منتخب ایران که مورد درخواست بسیاری از ایرانیان بود، اما تندروان از این سیاست ها انتقاد می کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا