بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

تحلیل بنیادی شرکت ریل سیر کوثر

شرکت ریل سیر کوثر 

معرفی

شرکت ریل سیر کوثر در سال ٨٢ به ثبت رسید. موضوع اصلی فعالیت شرکت، خرید واگن های مسافری و باری از داخل و خارج کشور و استفاده از آن در ناوبری ریلی کشور، راهبری واگن های مسافری و باری در ناوگان ریلی کشور، تعمیر و نگهداری واگن های مسافری و باری و ایجاد تعمیرگاه مجهز در این رابطه و خرید و سفارش قطعات یدکی و ابزارآلات، تعمیر و نگهداری از داخل و خارج کشور، صادرات و واردا ت کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و … می باشد.

شرکت در بودجه ی سال ١٣٩۵ سود هر سهم خود را با ۴٩% افزایش نسبت به سال ١٣٩۴ به رقم ١۵٧ ریال به ازای هر سهم با سرمایه ۴٧١،٨٢٠ میلیون ریال اعلام نموده است و در دوره ی شش ماهه موفق به پوشش ۶۶% از سود پیش بینی به رقم ١٠٣ ریال نموده است.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت طی چند مرحله افزایش نهایتا به ۴٧١ میلیارد ریال رسید. جدول زیر روند افزایش سرمایه شرکت را نمایش می دهد: (ارقام میلیون ریال)

شرکت در سال ١٣٩١ سرمایه ی خود را از ۵۵ میلیارد ریال به ٣٧٧.۴ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مربوط به ارزیابی ٢٩ واگن مسافری افزایش داده است و همچنین در سا ل١٣٩٢ سرمایه را از ٣٧٧.۴ به ۴٧١.٨ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داده است.

جدول زیر سهامداران عمده شرکت را نمایش می دهد:

بررسی صنعت

سالانه بخش زیادی از مردم از حمل و نقل ریلی برای مسافرت استفاده می کنند. تعداد جابجایی مسافر در هر سال به شرح زیر می باشد

تعداد واگن های مسافربری کشور نیز به شرح زیر می باشد:

در حال حاضر ١١ شرکت در زمینه حمل و نقل مسافری فعالیت می کنند و عمده  ی سهم بازار قطارهای مسافری در اختیار شرکت  رجا می باشد.

متوسط ضریب اشتغال قطارهای مسافری در ایران برای جابجایی مسافر ٧۵% است و شرکت ریل سیر کوثر با ضریب اشتغال ٩٠% اقدام به جابجایی مسافران می نماید. سهم بازار شرکت در سال ٩٣ برابر با ٢.۵% و در سال ٩۴ برابر با ٢.۴% بوده است. در حال حاضر ١،٧٢٨ واگن مسافری در طول خطوط ریلی اقدام به جابجایی مسافر می کند و شرکت ریل سیر کوثر ٢% از تعداد واگن ها را در اختیار دارد. البته باید توجه داشت قطارهای این شرکت لوکس می باشد و ازین رو سهم پایین آن در بازار با توجه به تعداد پایین واگن ها توجیه پذیر است.

برنامه ی فعلی قطارهای شرکت حرکت در مسیرهای مشهد-بندرعباس، یزد-مشهد و تهران-مشهد می باشد و جمعا با ٣۵ واگن و ٢ رستوران خدمت رسانی می کند. مشخصات واگن های شرکت به شرح زیر می باشد:

قطارهای مسافری هر سه سال یک بار نیاز به تعمیرات اساسی دارند. برنامه ریزی ها از انجام تعمیرات اساسی در پایان سا ل٩۵ حکایت دارد.

حمل و نقل باری

بخشی از فعالیت شرکت در حال حاضر به بخش خدمات حمل و نقل ریلی اختصاص دارد و شرکت ١٣۴ واگن مخزن دار مخصوص حمل مواد نفتی را در مالکیت خود دارد. ازین واگن ها به منظور حمل و نقل مواد سوختی استفاده می شود. مشخصات واگن ها در جدول زیر آورده شده است:

قطارهای باری هر سه سال یک بار نیاز به تعمیرات اساسی دارند و در سال ١٣٩۵ برای تعمیرات اساسی واگن ها برنامه ریزی شده است.

فروش

شرکت در پیش بینی سال ١٣٩۵ خود ۵٧۵ میلیارد ریال درآمد برآورد کرده است که نسبت به سال ١٣٩۴ رشدی ۶٠% را نشان می دهد. شرکت در دوره ی ۶ ماهه ی منتهی به ٣١/۶/١٣٩۵ موفق به پوشش ۵۵% از درآمد خود شده است و فروشی ٣١۶ میلیارد ریالی را محقق کرده است. این در حالی است که فروش شرکت در سال ١٣٩۴ برابر با ٣۵٩ میلیارد ریال بوده است. از دلایل این رشد درآمد می توان به افزایش واگن های شرکت اشاره کرد. شرکت در شفاف سازی به این منظور آورده است که:

رشد درآمد شرکت عمدتا ناشی از افزایش درآمدهای باری در سال ٩۵ به علت افزایش در بارنامه های ارسالی به شرکت نفت از محل حمل بار توسط واگن های استیجاری از آبان ماه ٩۴ می باشد. همچنین بخشی از افزایش درآمد نیز ناشی از افزایش واگن های مسافری می باشد. شرکت در شش ماهه دوم سال ٩۴ تعداد ١٠٠ دستگاه واگن های باری اجاره ای به ناوگان خود اضافه کرده است و ناوگان باری شرکت به ٢٣۴ دستگاه رسیده است. همچنین ۴٩ واگن مسافری نیز در خطوط شرکت فعالیت می کنند. قراردادهای اجاره ی واگن های باری تا آذر ماه ١٣٩۵ می باشد.

قراردادهای این شرکت با راه آهن ٣٠ ساله می باشد و بیست سال از مدت قرارداد باقی مانده است. مقرر شده بود که در ٩ سال ابتدای دوره سهم شرکت ٢۶% و سهم راه آهن ٧۴% از فروش باشد و در ٢١ سال باقی مانده سهم شرکت ۵٠% و سهم راه آهن ۵٠% باشد که هم اکنون در دوره ی ٢١ ساله قرار داریم.

شرکت همچنین به صورت سالیانه اقدام به عقد قرارداد با شرکت های ملی پخش و راه آهن می نماید. قرارداد ها به شرح زیر می باشد:

قیمت بلیط های شرکت در سال های اخیر به شرح زیر می باشد:

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود قیمت بلیط های شرکت عموما از قیمت پایه بالاتر بوده و در سال ٩۵ نیز به صورت میانگین قیمت بلیط های شرکت ۶% بالاتر از نرخ های پایه می باشد.

درآمد شرکت در چهارسال اخیر همواره رو به رشد بوده است، در نمودار زیر روند درآمد شرکت آورده شده است:

افزایش واگن های شرکت موجب رشد قابل توجه درآمد شرکت شده است. نرخ رشد شرکت به صورت میانگین ۵٩.٨۵ می باشد. با توجه به رشد قابل توجه شرکت در سال های پیش انتظار داریم نرخ رشد شرکت به صورت آرام کاهش پیدا کند.

ترکیب درآمد شرکت به شرح زیر می باشد:

مطابق با نمودار بالا عمده ی درآمد شرکت از محل فروش بلیط مسافری می باشد.

لازم به ذکر است که عمده ی درآمد واگن های مسافری در شش ماهه اول به دلیل افزایش مسافرت در بهار و تابستان می باشد و واگن های باری نیز به دلیل سرمای هوا در زمستان عملیات شان کاهش می یابد و ازین رو عمده ی درآمد شرکت مربوط به دوره ی ٩ ماهه سال مالی خواهد بود و تا پایان آذر ماه شرکت موفق به پوشش ٧۵% از سود خود شده است.

نرخ فروش

نرخ حمل و نقل ریلی بار متناسب با حمل و نقل جاده ای تعیین می شود و بهای بلیط ها بر اساس خدمات تعیین می شود و توسط راه آهن جمهوری اسلامی تایید می شود. با این تفاسیر نرخ گذاری دولتی به خصوص در بخش مسافری از جمله ریسک های شرکت به شمار می اید.

همانطور که مشاهده می شود همگام با تورم عمومی کشور شاهد افزایش نرخ های فروش در بخش باری کشور هستیم. در بخش مسافری نرخ های فروش به شرح زیر می باشد:

همانطور که شاهد هستیم درآمد بخش راه آهن به علت افزایش واگن های اجاره ای بیش از درآمد مسافری افزایش یافته است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده ی شرکت در بودجه ی سال ٩۵ برابر با ۴٣٢ میلیارد ریال است و در ۶ ماهه ۵٣% ازین مبلغ پوشش داده شده است و از طرفی با افزایش فروش شرکت، بهای تمام شده نیز افزایش یافته است. ترکیب بهای تمام شده ی شرکت به شرح زیر می باشد:

مطابق نمودار بالا عمده ی بهای تمام شده ناشی از سهم راه آهن می باشد که البته در باقی شرکت های ریلی نیز هزینه ی راه آهن قابل توجه می باشد. بخشی از هزینه ی دریافتی توسط راه آهن ناشی از حق دسترسی می باشد. شرکت در صورت واردات لوکوموتیو در سالهای آینده می تواند حاشیه سود خود را از محل کاهش حق دسترسی افزایش دهد. همچنین با خرید واگن های جدید،‌ هزینه ی استهلاک شرکت افزایش خواهد یافت.

سهم راه آهن از بابت واگن های باری ۵١% و برای واگن های مسافری حدود ۴٠% است.

هزینه استهلاک به صورت نزولی و بر مبنای ٧% برآورد شده است.

هزینه راهبری به نسبت افزایش تعداد واگن های مسافری و باری و همچنین با نرخ ١٢% افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.

هزینه تعمیر و نگهداری به نسبت افزایش تعداد واگن های مسافری و باری و همچنین با نرخ ٢٠% افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.

هزینه فروش بلیط به نسبت درآمد مسافری و حدود ۵% در بهای بلیط محاسبه شده است.

حاشیه سود ناخالص شرکت در بودجه ی سال ٩۵ برابر با ٢۵% می باشد که در ۶ ماهه برابر با ٢٧% محقق شده است. روند حاشیه سود ناخالص شرکت به شرح زیر می باشد:

همانطور که شاهد هستیم حاشیه سود شرکت روند ثابتی داشته است و فقط در سال ٩٢ حاشیه سود کاهش یافته است که می تواند به دلیل تعمیرات اساسی واگن های شرکت باشد. در این صورت در سه ماهه ی پایانی سال ٩۵ یا ابتدای سال ٩۶ احتمال انجام تعمیرات اساسی واگن ها بالاست.

با توجه به قراردادهای طولانی مدت با راه آهن، در کوتاه مدت شاهد تغییرات خاصی در حاشیه سود ناخالص شرکت نخواهیم بود.

هزینه عمومی و اداری

هزینه ی عمومی و اداری شرکت ۴% از فروش شرکت می باشد و در بودجه ی سال ٩۵ به رقم ٢٢ میلیارد ریال پیش بینی شده است و در شش ماهه ۵١% از این مبلغ را پوشش داده است. البته هزینه ی اداری، عمومی و فروش نسبت به سال ١٣٩۴ رشدی ۵٩% داشته است که عمدتا ناشی از افزایش فعالیت و افزایش ٢۶% تعداد نیرو و افزایش ٢۵% تعداد کارکنان می باشد.

هزینه ی مالی

هزینه ی مالی شرکت در پیش بینی سال ١٣٩۵ برابر با ٢٣،٧١٠ میلیون ریال می باشد و در دوره ی شش ماهه ١١٠ میلیون ریال از آن را معادل ۴۶% پوشش داده شده است. هزینه ی مالی شرکت معادل ۴% از فروش یا ٢٠% از سود عملیاتی می باشد و ازین رو اثرات آن بر سود و زیان شرکت قابل توجه می باشد. همچنین با توجه به برنامه های افزایش ناوگان شرکت،‌ نیاز به منابع مالی بیش از پیش احساس می شود و ازین رو در صورت ثبات نسبت هزینه ی مالی به فروش می توان به عملکرد شرکت نمره ی خوبی داد.

عمده ی تسهیلات شرکت ناشی از وام های بانک ملت و موسسه کوثر می باشد. تسهیلات مالی شرکت در پایان شش ماهه ١٣٩۵ برابر با ١١٣ میلیارد ریال می باشد که نسبت به اسفند ٩۴ رشدی ٢٣ درصدی داشته است.

روند هزینه ی مالی به فروش شرکت به شرح زیر می باشد:

مطابق نمودار بالا، نسبت هزینه ی مالی به فروش شرکت با افزایش فروش شرکت کاهش یافته است و حاکی از روند مناسب عملیاتی و مالی شرکت می باشد. با وجود نیاز به تامین مالی، شرکت عملکرد مناسبی را رقم زده است.

ترازنامه

مجموع دارایی های شرکت در پایان شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر ٩٣٢ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل ١۵ درصد رشد داشته است. حدود ٢۶ درصد از مجموع دارایی ها به دارایی های جاری اختصاص دارد که بخش زیادی از آن به دریافتنی های تجاری و موجودی نقد مربوط می شود. از ١٠٣ میلیارد ریال دریافتنی های تجاری حدود ۶۵ میلیارد ان به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران تعلق دارد. میزان کل دریافتنی های شرکت در سال مالی قبل ٢٣ میلیارد ریال بوده است که در شش ماهه نخست سال جاری حدودا دو برابر شده است. حدود ١٧ میلیارد ریال از دریافتنی های تجاری شرکت در شش ماهه نخست سال به حمل و نقل ریلی رجا اختصاص دارد که در سال قبل این مبلغ ٧٧ میلیارد بوده است. بنابراین شرکت در نیمه نخست سال موفق به وصول بخش زیادی از مطالبات خود از حمل و نقل ریلی رجا شده است. حدود ۶ میلیارد ریال از ان هم سفیر ریل آسیا اختصاص دارد که ریل سیر کوثر مالک ٧ درصدی سفیر ریل اسیا می باشد.

  • موجودی مواد و کالا در شش ماهه اول سال حدود ۴٨ میلیارد ریال می باشد که موجودی قطعات و لوازم یدکی می باشد و نسبت به سال قبل هم تغییر چندانی نداشته است.
  • ٧۴ درصد از دارایی های شرکت نیز دارایی های ثابت می باشد که عمده آن به واگن های مسافربری و واگن های مخزن دار اختصاص دارد.
  • مجموع بدهی های شرکت در شش ماهه نخست سال ٣۵٨ میلیارد ریال می باشد که نسبت به سال مالی قبل ٢۶ درصد رشد داشته است. حدود ۶۶ درصد از مجموع بدهی های شرکت به بدهی های جاری اختصاص دارد که بخش زیادی از آن به پرداختنی های تجاری و غیر تجاری تعلق دارد. حدود ۵۵ میلیارد ریال از مهندسی ساختمان و تاسیسات راه اهن-بالاست، حدود ۶١ میلیارد ریال از راه اهن جمهوری اسلامی ایران(این بدهی به راه اهن بابت اقساط مربوط به خرید واگن های مخزندار می باشد)، ٢٣ میلیارد ریال مربوط به سپرده بیمه قراردادها و …می باشد.
  • تسهیلات شرکت در شش ماهه نخست سال بالغ بر ١١٣ میلیارد ریال می باشد که نسبت به سال قبل ١۵ درصد افزایش داشته است. تسهیلات دریافتی با نرخ های ١۶-٢٢ درصد دریافت شده است.
  • شرکت در شش ماهه نخست سال جاری مبلغ ١٠١ میلیارد ریال سود انباشته دارد که به ازای هر سهم ٢١۵ ریال می باشد.

بررسی بخش ترازنامه ی شرکت نشان می دهد که شرکت مالک ۶.۶% شرکت سفیر ریل آسیا می باشد. همچنین شرکت مالک ۴٠% از شرکت نواندیشان ریل ایرانیان نیز می باشد.

ارزش جایگزینی هر سهم شرکت ٢۵۵ تومان به ازای هر سهم می باشد.

نسبت مالی

نسبت های مالی شرکت طی چند سال اخیر در جدول زیر آمده است

  • نسبت جاری شرکت در سال ٩۴ نسبت به سال مالی قبل کاهش یافته است که به دلیل افزایش پرداختنی های تجاری و غیرتجاری در سال ٩۴ می باشد.

  •  نسبت بازده دارایی ها و بازده سرمایه طی این سال ها روندی صعودی داشته است که به دلیل بالا رفتن حاشیه سود و افزایش سود خالص شرکت می باشد. حاشیه سود شرکت از ٢ درصد در سال ٩٢ به ١٧ درصد در سال ٩۴ رسیده است.

صورت سود و زیان

برنامه های آتی

شرکت تا پایان سال ٩۵ تعداد ٣٠ واگن مسافربری ۶ تخته اروپایی به ناوگان خود اضافه خواهد کرد و اثرات آن بر صورت پیش بینی سال ٩۵ آورده شده است.  ١٠ دستگاه در ابتدای سال ٩۵ اضافه شده اند و ١٠ دستگاه نیز در دو ماه پایانی سال ٩۵ مورد بهره برداری قرار می گیرد و ١٠ دستگاه پایانی تا آذر ماه سال ١٣٩۶ تکمیل خواهند شد. همچنین در نظر دارد تا پایان سال ٩۶ تعداد ٢٧ واگن مسافری لوکس از واگن پارس را به ناوگان خود اضافه نماید و ١۴ دستگاه از این واگن ها تا بهمن ماه ٩۶ و مابقی در سال ٩٧ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به این ترتیب تعداد واگن های شرکت به ٨۶ عدد خواهد رسید.

در بخش باری نیز قصد خرید ۴۵٠ واگن باری را دارد که مقرر شده است تا در تاریخ ها مهر ٩۶ ، آبان ٩٧ و بهمن ٩٨ در هر سری ١۵٠ واگن باری به شرکت تحویل شود. با این تفاسیر در سال های آتی تعداد واگن های شرکت به ۵٨۴ عدد خواهد رسید.

در صورت راه اندازی این پروژه ها شاهد افزایش قابل توجه سودآوری شرکت در سال های آتی خواهیم بود.

نتیجه گیری

شرکت در بودجه ی سال ١٣٩۵ سود هر سهم خود را با ۴٩% افزایش نسبت به سال ١٣٩۴ به رقم ١۵٧ ریال به ازای هر سهم با سرمایه ۴٧١،٨٢٠ میلیون ریال اعلام نموده است و در دوره ی شش ماهه موفق به پوشش ۶۶% از سود پیش بینی به رقم ١٠٣ ریال نموده است. سهم بازار شرکت در سال ٩٣ برابر با ٢.۵% و در سال ٩۴ برابر با ٢.۴% بوده است.

شرکت قصد دارد در سال های آتی تعداد واگن های مسافربری خود را به ٨۶ دستگاه و واگن های باری را به ۵٨۴ دستگاه برساند.

سهم راه آهن از بابت واگن های باری ۵١% و برای واگن های مسافری حدود ۴٠% است. ازین رو تغییرات نرخ حاشیه سود در آینده قابل توجه نخواهد بود.

گروه ریلی در بازار سرمایه سهمی ٨۴۴ میلیارد تومانی دارد.  در حال حاضر پی بر ای گروه حمل و نقل در بورس ٩ می باشد و میانگین وزنی پی بر ای شرکت های حمل و نقل ریلی برابر با ١٧ است. با توجه به تعداد واگن های موجود و افزایش واگن ها در طی دو سال آینده به نظر می رسد قیمت هر سهم شرکت در محدوده ی ٢٠٠ تومان ارزنده خواهد بود.

م:کارگزاری آبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا