شهر و جامعهعناوین اخبار

مسوولین به وعده های خود جامه عمل  بپوشانند/ رفتار دوگانه بانکها با دولت و بخش خصوصی اصلاح شود/ نحوه محاسبه سود بانکی بانکها به صورت رسمی اعلام شود

سید عبدالوهاب سهل آبادیرییس اتاق بازرگانی اصفهان  در این جلسه از تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی ،اصناف و تعاون در اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع تشکیل شرکت سرمایه گذاری استان خبر داد و گفت:این شرکت سرمایه گذاری با  هدف تامین مالی پروژه های توسعه استان و بنگاههای اقتصادی تشکیل می شود .

وی خواستار عملی شدن وعده های مسوولین در بخش های مالیات و تسهیلات بانکی به فعالان اقتصادی شد و گفت:خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران و اتاق بازرگانی اصفهان  راهکارهای حل مسایل فعالان اقتصادی  را به صورت شفاف به مسوولین  ارایه و در اغلب آنان توانسته پیشنهاداتی را به تصویب برساند ولی در عرصه اجرا تغییر محسوس مشاهده نمی شود و مشکلات همچنان دامنگیر فعالان اقتصادی است.

سهل آبادی خواستار تغییر نگاه به ستاد اقتصاد مقاومتی در سطح کلان کشور و استان ها شد و گفت:ارایه گزارش سازمان های دولتی نمی تواند اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد کشور نهادینه کند بلکه باید مسایل و مشکلات را به صورت عملیاتی برطرف ساخت .

وی تاکید کرد:اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت واحدهای تولیدی و تمرکز بر درون زا بودن اقتصاد است.ستاد اقتصاد مقاومتی باید واحدهای تولیدی را تقویت کند.

فشار مالیاتی  بر بنگاههای کوچک و متوسط استان افزایش یافته است

مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با ارایه گزارشی از وضعیت مالیات  پرداختی استان اصفهان گفت: سهم مالیات  شرکت های اقتصادی هر ساله افزایش می یابد ولی سهم بخش اصناف تغیر چندانی  نداشته است .

 وی افزود:در سال ۹۲ درآمد ۵ شرکت بزرگ تولیدی استان ۶۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵ به ۴ هزارمیلیارد تومان رسیده است ولی مالیات بخش تولید با وجود این کاهش درآمد افزایش یافته است و این مهم نشان از فشار مالیاتی به بنگاههای کوچک  و متوسط دارد.

وی اضافه کرد:مالیاتی که شرکت های بزرگ تولیدی در شرایط رونق پرداخت می کردند در حال حاضر از بنگاهای کوچک و متوسط گرفته می شود.

رفتار دوگانه بانکها با دولت و بخش خصوصی اصلاح شود

محسن پورسینا عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:بدهکاران بانکی به دو دسته دولت و بخش خصوصی تقسیم می شوند .آیا شرایط و نوع دریافت تسهیلات بانکی بین این دو دسته برابر و متناسب است ؟

وی از بانکها خواست نوع رفتار با دولت و بخش خصوصی را به صورت شفاف اعلام کنند و افزود: آیا بانکها بر روی بدهی دولت جرایم و دیرکرد محاسبه می کنند ؟آیا وثایق دولت را به اجرا می گذارند ؟ یا آنکه بدهی دولت را فریز می کنند و فشار چندانی وارد نمی کنند.

وی تاکید کرد:بانکها نباید رفتار دوگانه نسبت به مشتریان خود چه در بخش دولتی  و چه در بخش خصوصی اتخاذ کنند.

**نحوه محاسبه سود بانکی بانکها به صورت رسمی اعلام شود

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان خواستار بررسی نحوه محاسبه سود بانکی بانکها در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی شد و گفت:این تسهیلات با نرخ بالاتر از نرخ های مصوب  بانک مرکزی به بنگاههای اقتصادی پرداخت می شود .وی اضافه کرد:از سال ۸۸  فرمول محاسبه تسهیلات بانکی تغییر کرده و  به صورت بهره مرکب محاسبه می شود که از نظر شرعی حرام اندر حرام است .

**ارایه خدمات مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی

سید رسول رنجبران دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار ارایه مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی شد و گفت:اتاق بازرگانی با ارایه خدمات مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی می تواند نسبت به بررسی نحوه قراردادهای بانکی نظارت داشته باشد.

**زیان دیدگان از سیاست های اقتصای دولت طرح شکایت کنند

 مرتضی بیشه رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار زیان دیدگان ناشی از سیاست های اقتصادی دولت می توانند به محاکم قضایی شکایت کنند.

**شفاف سازی قراردادهای بانکی بانکها با فعالان اقتصادی

جعفر برکتین عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار شفاف سازی قراردادهای بانکی بین بانخا و فعالان اقتصادی شد و گفت:در گام نخست باید فونت بخش تعهدات دو طرف به صورت وضوح و خوانا انتخاب شود. وی با انتقاد از نرخ بهره بانکی موجود در شرایط اقتصادی کشور گفت:حداکثر سود یک واحد تولیدی در شرایط مطلوب ۱۸ درصد است ،چگونه این واحد می تواند ۳۲ درصد بهره بانکی پرداخت کند .

**کارگروه اقتصاد مقاومتی اتاق های بازرگانی کلان شهرها تشکیل شود

حمیدرضا قلمکاری رییس کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی بین اتاق های بازرگانی کلان شهرها شد و گفت:هم افزایی بین این اتاق ها می تواند مسایل و مشکلات بنگاههای تولیدی را به صورت روشن مطرح سازد.

وی خواستار کنشگری اتاق های بازرگانی در فضای اقتصادی کشور شد و گفت:برگزاری اجلاس مشترک بین اتاق های بازرگانی و همراستا سازی در موضوعات مشترک می تواند به حل مسایل بنگاههای اقتصادی منجر شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا