تيتر يكعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

درآمد نفتی تا پایان سال ۴١ میلیارد دلار می شود/ ۲۴٫۷ میلیارد دلار وصولی ٩ماهه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت نفت، بیژن زنگنه بیان کرد: در ٩ ماهه گذشته امسال ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وصولی داشته ایم، در چند ماه باقیمانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش بینی شده دولت را به طور مطمئن تامین می کند.
وزیر نفت یادآوری کرد در این دولت ١١ فاز جدید پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و قرار است فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

پول نفت ایران بلوکه نمی شود
وزیر نفت در پاسخ به پرسش هایی درباره بلوکه پول نفت ایران در برخی کشورها اظهارکرد: من این را تایید نمی کنم.
بیژن زنگنه افزود: هیچ پولی از ایران بلوکه نمی شود و همه پولمان را دریافت می کنیم.
به گزارش ایرنا، ایران در زمان تحریم روزانه نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد و دسترسی مستقیم به منابع مالی حاصل از این صادرات نداشت.
بخش زیادی از درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در زمان تحریم بلوکه می شد. در برخی موارد نیز ایران ناچار بود به جای دریافت پول، کالا وارد کند.
با رفع تحریم ها در پی توافق هسته ای (برجام)، افزون بر آزادسازی صادرات نفت، منابع مالی بلوکه شده نیز آزاد شد.
بر اساس گزارش ها، ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور میانگین روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرد.

تاثیر تصمیم اوپک بر بازار نفت
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده ۵۵ دلار پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، اول ژانویه ٢٠١٧ میلادی (دوازدهم دی ماه) زمان اجرای تعهدات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید بود.
اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنا شد.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی (دوازدهم دی ماه) به مدت ۶ ماه اجرا می شود.
اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
زنگنه در این زمینه گفت: مطمئنم عمده کاهش تولید اوپک و غیر اوپک بر اساس تعهدات آنها عملی می شود تا بخشی از نفت مازاد از بازار خارج شود و عرضه و تقاضا به توازن برسد.
وی افزود: پس از سال ها، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نفت با هم اعتقاد دارند قیمت های پایین به سود اقتصاد جهانی، عرضه پایدار انرژی و حتی تولید انرژی های نو نیست.

وزارت نفت و اقتصاد مقاومتی
زنگنه اعلام کرد بر اساس اقتصاد مقاومتی گازرسانی به روستاها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و تا پایان سال امیدواریم خط انتقال گاز به زاهدان آماده شود و قول رییس جمهوری تحقق یابد.
وی بهینه سازی مصرف سوخت را دیگر محور اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت اعلام کرد و گفت: قرارداد هفت میلیارد دلاری با راه آهن بسته ایم تا بار و مسافر از جاده به راه آهن انتقال یابد و وزارت نفت به ازای هر تن کیلومتر حمل و نقل بار و مسافر مبلغی را به راه آهن پرداخت کند.
وزیر نفت افزود: بر این اساس شمار زیادی واگن باری سفارش داده شده و در حال ساخت است.
وی درباره بهینه سازی مصرف سوخت در کامیون‌ها و تاکسی ها گفت: دولت پس از بهینه سازی مصرف سوخت و از محل صرفه جویی انرژی، مبلغ آن را می پردازد.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه ۱۳۹۲ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و معاون اول رییس جمهوری نیز سی ام فروردین ماه امسال اولویت های برای دستگاه ها و نهادهای مختلف را ابلاغ کرد.

واردات گاز ایران از ترکمنستان ناچیز بود
وزیر نفت درباره تصمیم شرکت ترکمن گاز برای قطع صادرات گاز گفت: این یک قرارداد تجاری بازرگانی میان شرکت گاز ایران با شرکت ترکمن گاز بود و مقدار واردات گاز از ترکمنستان اندک است.
وی تاکید کرد می خواهیم با همه همسایگان روابط خوب داشته باشیم و ادامه داد: این مساله به خود شرکت گاز واگذار شده است و باید در مورد آن تصمیم بگیرد و در سطح وزارت نفت و دولت نیست.
زنگنه افزود: توصیه من به مردم و اداره ها در همه زمان ها و نه فقط پس از قطع گاز ترکمنستان صرفه جویی است.
به گزارش ایرنا، شرکت «ترکمن گاز» از دوازدهم دی ماه صادرات گاز به ایران را با ادعای طلب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری متوقف کرده است.
قطع گاز در شرایطی رخ داد که شرکت ترکمن گاز در پی مذاکره با هیات ایرانی توافق کرده بود روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا