پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (۲۷دی ماه)

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس خانه خلاقیت و بازی های فکری با بیان این مطلب گفت: مسابقات “نون و پنیر و بازی” در دومین دوره برگزاری خود با همکاری شهرداری های مناطق شهر اصفهان در چهار بخش برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.
صفیه سادات موسویان اظهار داشت: برگزاری مسابقه خانوادگی شامل سه بازی جنگا، لیوان چینی و نبرد تخته و سنگ، رستوران بازی های فکری با تعداد ۳۰ بازی، اتاق اختصاصی رباتیک با موضوع آموزش ساخت و بازی ربات ها و ایستگاه بازی کتان از جمله بخش های اجرایی این دوره از مسابقات می باشد.
وی افزود: این دوره از مسابقات در دومین هفته خود در محل سالن مطالعه محمودآباد در منطقه ۱۲ شهرداری روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ میزبان شهروندان است.
وی ادامه داد: دومین دوره از مسابقات خانوادگی “نون و پنیر و بازی” با همکاری معاونین فرهنگی مناطق شهرداری اصفهان در سطح شهر به صورت هفتگی برگزار می شود.
موسویان خاطرنشان کرد: اولین دوره از این مسابقات به صورت متمرکز در محل خانه خلاقیت و بازی های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد و دوره دوم آن با همکاری مناطق در سطح شهر در حال برگزاری است.
گفتنی است؛ علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برگزاری دوره دوم مسابقات “نون و پنیر و بازی” می توانند با شماره ۳۳۸۰۶۳۳۲ تماس گرفته و یا به سایت esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

** الگوهای پایدار باغ ایرانی موضوع سومین نشست “باغ ایرانی
سومین برنامه از سلسله نشست های ماهانه “باغ ایرانی” با محوریت الگوهای پایدار باغ ایرانی در موزه حمام علیقلی آقا برگزار می شود.
فضاهای سبز و باغ ها نقش مهمی در توسعه شهرها داشته و از عناصر تاثیرگذار در شالوده شهرها محسوب می گردند ازجمله فضاهای سبزی که از گذشته دور درشهرهای ایران مطرح بوده می توان باغ های ایرانی رانام برد. باغ ایرانی مفهومی گسترده است و دامنه حضور آن باغ مقبره ها، باغ شکارها، باغ حیاط ها، باغ مدرسه ها و … را شامل می شود که جدای ازساختاراصلی باغ یک حس تعلق و حس مکان را ایجادمی کند.
مدیر موزه حمام علیقلی آقا در همین راستا گفت: سومین برنامه باغ ایرانی با محوریت “الگوهای پایدار باغ ایرانی” با حضور بهروز مرباغی کارشناس برنامه برگزار می شود.
سید رضا منجمی اظهار داشت: برنامه “باغ ایرانی” از سوی موزه حمام علیقلی آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، مدیریت طرح ناژوان، انجمن مفاخر معماری ایران و موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان، به صورت ماهانه در حال برگزاری است.
وی افزود: سومین نشست این برنامه روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۶ در محل موزه حمام علیقلی آقا واقع در خیابان مسجد سید، خیابان آیت ا… بید آبادی برگزار می شود که ورود برای اساتید، دانشجویان و دیگر علاقمندان آزاد و رایگان است.

** برگزاری دومین دوره نشست آموزشی ” پارسا” ویژه اساتید رسانه ای
دومین دوره از سلسله نشست های آموزشی پارسا از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
بر پایه این  گزارش برنامه پارسا(پویش آموزش رسانه‌ای اصفهان) در ادامه همایش تربیت مربی سواد رسانه‌ای که در شهریورماه سال جاری در اصفهان برگزار شد، از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
دومین دوره از سلسله نشست های آموزشی پارسا با ارائه مباحث و سرفصل های مناسب در موضوعات شبکه های اجتماعی، سینما، انیمیشن، موسیقی و … همراه با رصد و تحلیل جریان های روز رسانه ای برگزار خواهد شد.
اولین جلسه این دوره با حضور یکصد نفر از مربیان مدارس و سواد رسانه ای با محوریت بررسی استارت آپ های موفق در شبکه های اجتماعی روز سه شنبه ۲۸ دی ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود.
این دوره آموزشی به مدت پنج جلسه در سطح پیشرفته برنامه ریزی شده که سه شنبه های هر هفته در تاریخ های ۵، ۱۲ ، ۱۹ و ۲۶ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

** مرکز آفرینش های ادبی قلمستان میزبان ششمین برنامه “آن گاه داستان
ششمین برنامه “آن گاه داستان”، ۲۸ دی ماه از سوی دفتر تخصصی ادبیات و زبان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حوضخانه قلمستان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برنامه “آن گاه داستان” به منظور تقویت داستان نویسی از سوی دفتر تخصصی ادبیات و زبان و مرکز آفرینش های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
ششمین برنامه “آن گاه داستان”، ۲۸ دی ماه ساعت ۱۶ با حضور سعید محسنی با محوریت بررسی داستان های ارسالی از سوی شهروندان در حوضخانه قلمستان واقع در باغ غدیر برگزار می شود.
علاقه مندانی که تمایل دارند داستانشان در برنامه “آن گاه داستان” مورد نقد و بررسی قرار گیرد می توانند داستان خود را از طریق نشانی تلگرام @GHALAMESTANCENTER برای دفتر تخصصی ادبیات و زبان و مرکز آفرینش های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ارسال کنند.
برنامه “آن گاه داستان” از ۱۳ مهرماه سه شنبه ها هر دو هفته یک بار در محل حوضخانه قلمستان واقع در باغ غدیر در حال برگزاری است که دوستداران ادبیات برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۰۲۰۱۴ تماس حاصل کنند.

دکتر محمد خزایی:
** نمادهای عددی در معماری ایرانی اسلامی جایگاه ویژه ای داشته اند
ویژه‌برنامه “نمادپردازی در آرایه‌های معماری اصفهان” دی ماه جاری با موضوع مرور و شناسایی تأثیر نمادهای کهن در معماری اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دکترمحمد خزایی، استاد دانشگاه و محقق اظهار داشت: هنر ایران در طول دوران و از سال‌ها پیش از اسلام هنری تزیینی بوده و در دوران تاریخی مختلف این هنر تزیینی و معماری تاثیر معاصر و به روز خود را گرفته است.
وی گفت: جهان‌بینی هنر دوران هخامنشی وحدتی از هنر و نمادهای تمدن مصری، یونانی و دیگر تمدن‌های دوران کهن بوده است که در کتاب “سه هزار سال هنر ایرانیان” گفته شده ایرانیان هنر آن را دارند که مفهوم و نمادها را وارد هنر کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: خیلی از افراد گمان می‌کنند هنر ایرانی با ورود اسلام از بین رفته است ولی هنر دوران ساسانی در هنراسلامی جریان دارد.
دکتر محمد خزایی از معنی خاص اژدها در هنرایرانی روایت کرد و افزود: اژدها در هنرچینی معنی مثبت دارد اما در هنرایرانی معنی منفی دارد. اژدها ارتباط نجومی و ستاره‌شناسی دارد، مدار قطب جنوب و شمال در یک نقطه همدیگر را قطع می‌کنند و این تداخل‌ها گره‌هایی را به وجود می‌آورند که تصویر آن را به اژدها تشبیه می‌کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سی وسه پل یکی از نمادهای عددی ویژه و استثنایی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این پل به گونه‌ای ساخته شده که عکس آن در آب میوفتد و ظاهری مشخص بسازد یعنی تصویر این ۳۳پل دقیق روی آب به صورت ۶۶پل دیده می‌شود، که کلمه ا… را تداعی می‌کند.
گفتنی است؛ ویژه‌برنامه “نمادپردازی در آرایه‌های معماری اصفهان” از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا