شهر و جامعهعناوین اخبار

ضعف های عمده تامین مالی شرکت های ایرانی در بخش ارتباطات بین المللی است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،«قاسم علی جباری» رییس کمیسیون حمایت ازسرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان  در این نشست گفت:در دوران پساتحریم بایستی از راههای جدید برای توسعه و انجام پروژه های بزرگ تامین مالی انجام داد .

وی افزود:بزرگترین چالش پروژه های بزرگ و مگاپروژه ها در کشور ،کمبود منابع مالی است که با بهره گیری از منابع خارجی و ابزارهای مالی می توان این چالش را برطرف ساخت .

«مصطفی رناسی»نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:در شرایط پساتحریم شرکت هایی که می توانند به بازارهای بین المللی صادر کنند،قادر به ادامه فعالیت اند .

وی تامین مالی را یکی از مشکلات جدی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت:تولید کنندگانی ایرانی بیش از اندازه به منابع بانکی وابسته شدند و لازم است از بازار سرمایه و سایر ابزارهای مالی نیز استفاده کنند.

ضعف های عمده شرکت های ایرانی در تامین مالی در بخش ارتباطات بین المللی است

«فریبرز اخلاقی»عضو این موسسه حقوقی در  این نشست گفت: ضعف های عمده شرکت های ایرانی در تامین مالی  در بخش ارتباطات بین المللی است. وی افزود: برای بهره گیری از امکانات مالی سایر کشورها و شرکت های سرمایه گذاری باید فرهنگ بین المللی کار کردن شرکت های ایرانی تقویت شود .وی با اشاره به فعالیت موسسه  مالی حقوقی Norton rose fulbright  در بخش های بانک داری،صنت بیمه ،صنایع و معادن و همچنین ایجاد صندوق های سرمایه گذاری گفت:این شرکت ۵۵ دفتر در کشورهای مختلف دارد و بیش از ۳۸۰۰ حقوقدان و وکیل در ان مشغول فعالیت اند.اخلاقی مهمترین موولفه این موسسه را برقراری روابط بین المللی با کشورها  و شرکت های بزرگ  برشمرد و گفت:برای تامین مالی پروژه های بزرگ نیاز است که شرکت های ایرانی در روابط بین المللی خود تجدید نظر کنند و بر تقویت و توسعه آن بیفزایند.

وی اضافه کرد:شرکت های ایرانی روابط بین المللی خوبی را با همتایان خود و همچنین شرکت های خدماتی بین المللی برقرار نکردند و لازم است در دوران پس از برجام روابط بین الملل خود را تقویت کنند . اخلاقی توانایی  صحبت کردن به زبان انگلیسی را تنها  عامل رابطه برقرار کردن با شرکت های تجاری ندانست و گفت: برای برقراری روابط مستحکم بین المللی باید با فرهنگ و آداب بین الملل آشنا شد.

«فارمیدا بی» عضو هیات مدیره موسسه Norton rose Fulbright و متخصص ابزار مالی صکوک در  این نشست گفت:صکوک  در منطقه خلیج فارس ازوی کشورهای عربی به شدت مورد استقبال واقع شده است و برخی از این کشورها قوانین خود را بر اساس این ابزار مالی تغییر دادند.وی پیشنهاد کرد:شرکت های تجاری و تولیدی ایران می توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی پروژه های خود را با هزینه بسیار کمتری از سایر روش ها انجام دهند . وی صکوک را یکی از ابزارهای مالی مورد توجه کشورهای اروپایی بویژه انگلستان برشمرد و گفت:بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین مالی خود ر ا برای بهره گیری از این بازار تغییر دادند .وی اضافه کرد:اصفهان به عنوان یک شهر معتبر جهانی  خارجیان می تواند برای تامین مالی پروژه های زیرساختی و همچنین گردشگری از صکوک بین المللی استفاده کند .

استان اصفهان برای پروژه های سرمایه گذاری می تواند از صندوق های سرمایه گذاری بین المللی استفاده کند

«کریستوفر براوان» دیگر عضو هیات مدیره این موسسه در این نشست، نوع اول سرمایه گذاری در پروژه ها را ایجاد صندوق سرمایه گذاری در خارج از ایران برشمرد و گفت:این صندوق به صورت خاص برای  پروژه ایی تشکیل می شود و شرکت های بین المللی در این صندوق سرمایه گذاری  می کنند. وی افزود:برای ایجاد صندوق ها لازم است پایگاهی در ایران  در این راستا همکاری کنند و ویژگی این نوع سرمایه گذاری این است معلومات و تجارب شرکت های سرمایه گذاری در اختیار شرکت سرمایه پذیر قرار می گیرد. وی مشارکت در طرح های سرمایه گذاری را نوع دوم سرمایه گذاری برشمرد و گفت:در این روش شبکه بازاریابی همراه با سرمایه گذاری در اختیار شرکت سرمایه پذیر قرار می گیرد.وی اضافه کرد: توزیع ریسک و خطرات پروژه به صورت عادلانه در این روش  بین دو طرف تقسیم می شود.وی خاطر نشان کرد:یک درصد از پروژه های سرمایه گذاری در جهان از این  ساختار استفاده می کنند و در یک سال گذشته  به صورت محدود در ایران پروژه هایی به صورت B.o.t ادر بخش های انرژی و راه سازی انجام شده است . وی اظهار کرد:صنایع آب و فاضلاب کویت توانسته ۵/۱ میلیارد دلار سرمایه از طریق این روش برای تامین مالی پروژه هایش استفاده کند همچنین فرودگاه جدید اردن از این ابزار استفاده  کرده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا