پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای روز سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیر کمیته فرهنگ رسانه با بیان این مطلب گفت: این ویژه برنامه با محوریت نمایش فیلم های مستند با موضوع انقلاب اسلامی از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و خانه انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده است.
غلامرضا رحیمی اظهار داشت: نمایش و تحلیل فیلم های برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی در قالب برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” از ۵ تا ۱۱ بهمن ماه در محل کتابخانه مرکزی انجام می شود.
وی افزود: پیشرفت علمی و صنعت هسته ای، نقد نظام آموزشی، آسیب شناسی سینمای ارزشی، استقلال و سیاست خارجی، بصیرت تاریخی و نفوذ و عدالت اجتماعی و مستضعفین و … از جمله موضوعات مورد بررسی در این ویژه برنامه است.
وی ادامه داد: ویژه برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” به نمایش فیلم ها و مستندهای ترمینال غرب، مرثیه ای برای یک رویا، آقای نخست وزیر، پرونده ناتمام و … خواهد پرداخت.
رحیمی خاطرنشان کرد: این برنامه از پنجم بهمن ماه به مدت ۶ روز از ساعت ۱۷:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی میزبان عموم شهروندان است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۰۷۵۲۹ تماس حاصل کنند.

** شبی با سنتورنوازان در ویژه برنامه “دلنوازان
برنامه “دلنوازان” ویژه اهالی موسیقی از سوی دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس هنرسرای خورشید با بیان این مطلب گفت: برنامه دلنوازان هر ماه و به منظور حمایت و کشف استعدادهای موسیقی در حال برگزاری است.
منصور قربانی اظهار داشت: دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با برگزاری برنامه دلنوازان، هر ماه به معرفی یک ساز با هدف آشنایی گوش شنونده با تک نوازی‌ها و یا صدای خواننده می پردازد.
وی افزود: هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در چهارمین برنامه از دلنوازان به مدت دو شب میزبان سنتورنوازان است.
وی تصریح کرد: این برنامه همراه با کارگاه آموزشی در مدت دو روز با حضور “مهرداد بابک پور” و “میلاد کیایی” از مدرسین و پیشکسوتان سنتورنوازی ایران با محوریت آشنایی با تکنیک های نوازندگی و کوک سنتور، کوک سنتور و شیوه های آن برگزار می شود.
رییس هنرسرای خورشید ادامه داد: شبی با سنتور نوازان سوم و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در محل هنرسرای خورشید واقع در خیابان کاوه، پل شهید چمران، جنب شهرداری منطقه ۷ برگزار می شود.
قربانی خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی این برنامه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می شود که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۴۵۹۳۵۶۰ تماس حاصل کنند.

با حضور مهدی فدایی/
** هم نشینی با فعالین و مؤثرین تئاتر کودک در تالار هنر اصفهان
تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در قالب برنامه “کارنامه” به برگزاری سلسله نشست های هم نشینی با فعالین و مؤثرین تئاتر کودک اصفهان اقدام کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اولین برنامه زمستانه از این نشست با محوریت گفتگو و بررسی کارنامه کاری “رسول مسلمی” ۲۸ دی ماه برگزار شد.
هنرمندان تئاتر در این نشست ها از مبانی نظری کار خود صحبت می کنند و به بیان چشم انداز کاری خود در آینده و نمونه هایی از بهترین کارهایشان می پردازند.
دومین هم نشینی زمستانه برنامه کارنامه با محوریت گفتگو و بررسی کارنامه کاری “مهدی فدایی” کارگردان تئاتر پنجم بهمن ماه برگزار می شود.
بررسی کارنامه کاری هنرمندانی همچون اسداله اسدی، حبیب اله شفیعی و احمد شاهین فر در تاریخ های ۱۲، ۱۹ و ۲۶ بهمن ماه از دیگر برنامه های “کارنامه” است که از سوی تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.
تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در دوره اول برگزاری این برنامه در ماه های آذر و دی به بررسی کارنامه کاری مجید کیمیایی پور، اکرم ابوالمعالی، احمدرضایی، امید نیاز و بهمن گرامی پرداخت.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این برنامه می توانند به محل تالار هنر واقع در میدان لاله مراجعه کرده و یا با شماره ۳۵۶۶۰۸۸۱ تماس حاصل کنند.
** مرور آثار برگزیده فیلم کوتاه در ویژه برنامه “رباعی سینما
آثار فیلم سازان برگزیده فیلم کوتاه به صورت ماهانه در ویژه برنامه “رباعی سینما” مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ویژه برنامه “رباعی سینما” با محوریت “مرور آثار فیلم سازان برگزیده فیلم کوتاه” به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری سایت فیدان (سایت تخصصی فیلم کوتاه) برنامه ریزی شده است.
دومین برنامه رباعی سینما به مرور فیلم های کوتاه بهزاد آزادی اختصاص یافته که عصر امروز دوم بهمن ماه ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار می شود.
فیلم های “ادریس”، “موقت” و “کشتارگاه” در این برنامه به نمایش در می آید و پس از آن با حضور کارگردان به نقد و بررسی طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آثار فیلم سازان برگزیده فیلم کوتاه به صورت ماهانه شنبه اول هر ماه در ویژه برنامه “رباعی سینما” مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
گفتنی است؛ بهزاد آزادی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است و فیلم های او در جشنواره های مختلف شرکت داشته که مهمترین آنها حضور فیلم کشتارگاه در بخش سینه فونداسیون(بخش دانشجویی) شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن بوده است.

** زیبایی، دل‌نشینی و آرامش حاصل باغ‌های ایرانی است
نشست‌های مختلف باغ ایرانی که از سوی حمام علی‌قلی‌آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، فرصتی را برای رسیدن به آشنایی با بهترین نمونه‌های باغ ایرانی در معماری معاصر فراهم می‌آورد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، عضو انجمن مفاخر معماری ایران در نشست سوم باغ ایرانی با اشاره به نگرش‌های مختلف در زمینه باغ ایرانی اظهار داشت: برخی با نگاه قدسی به باغ نگاه می‌کنند و برخی نگاه زمینی به باغ‌ها دارند، عده‌ای نیز باغ‌های ایرانی را حاصل هندسه خاصی می‌دانند و برخی برای آنان ویژگی‌های خاصی قائل نیستند و معتقدند که این ویژگی‌ها برای تمام باغ‌های ایرانی وجود دارد.
بهروز مرباغی با تأکید بر استفاده از جسارت در معماری و ساخت باغ ایرانی، افزود: امروزه بسیاری از معماران جسارت خود را ازدست‌داده‌اند، برای ساخت باغ ایرانی نیازمند جسارت هستیم که نبود این عامل در شکل‌گیری باغ‌های ایرانی دخیل است.
این معمار معاصر با اشاره به ارتباط بین معماری و مهندسی، بیان کرد: معماری باشکوه ایران حاصل ارتباط مؤثر این دانش با علم مهندسی بوده است. با این حال، نبود این پیوند موجب شکل‌گیری ساختمان‌های جدیدی شده که نه‌تنها معماری ایرانی نیست بلکه حاصل ضعف مهندسی و عدم ارتباط این دو با یکدیگر است.
وی معماری باغ ایرانی را حاصل تمرکز حواس دانست و تصریح کرد: در کتاب دکتر ” آزاده شاه‌چراغی” نقل شده که زمانی که شما وارد باغ فین کاشان می‌شوید، مدتی پس از اقامت در آنجا خودتان را از بیرون جدا تصور می‌کنید که موجب ایجاد شادابی و پیوستگی انسان با طبیعت می‌شود.
مرباغی معماری ایرانی را حاصل توجه به انسان دانست و ادامه داد: در گذشته زمانی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می‌رفتید برای رسیدن به صحن باید از بازار و رواق‌های خاص سنتی عبور می‌کردید که امروزه شاهد از بین رفتن این دست بازارها و سلسله مراتب در معماری هستیم.
وی وجود سلسله مراتب در باغ‌های ایرانی را عامل تمرکز حواس در این باغ‌ها عنوان کرد و گفت: بخش عمده سلسله مراتبی که در باغ ایرانی مشاهده می‌شود به خاطر اقلیم است.
مرباغی با اشاره به برون‌گرا بودن باغ‌های ایرانی، بیان کرد: بسیاری از باغ‌های ایرانی از ساختمان‌هایی تشکیل شده است که مملو از پنجره است از اولویت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به وجود درختان چنار، سرو و … در باغ‌ها، ادامه داد: زیبایی، دل‌نشینی و آرامش حاصل باغ‌های ایرانی است، درواقع وجود همین چنار و سرو در باغ‌های ایرانی نیز به‌منظور پرورش قوای روحی انسان است.
این معمار معاصر با اشاره به پارک‌های امروزی مانند پارک شفق و یوسف‌آباد امروزی، بیان کرد: این باغ برخلاف باغ‌های سنتی قدیمی از حصار بلند تشکیل نشده به‌گونه‌ای که تمام افراد می‌توانند از این باغ‌ها استفاده کنند و مرکز ثقل آن مکانی برای بازی کودکان در نظر گرفته‌شده است.
مرباغی با تأکید بر توجه به باغ‌ایرانی در شهرسازی معاصر، گفت: اختصاص فضا و بهره‌گیری از عناصر معماری در ساخت باغ ایرانی در شهرسازی امروزی موجب ایجاد شادابی و طراوت در شهرهای مدرن خواهد شد.
وی با اشاره به شهرسازی مدرن در ایران قدیم و ساخت شهرها با بهره‌گیری از نقشه، اظهار داشت: از مهم‌ترین مزیت‌های معماری ایرانی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ساخت چهارباغ در اطراف شهرهای بزرگ بوده است و امیدوارم در شهرسازی آینده شاهد گسترش این چهارباغ‌ها و بهره‌گیری از آنان به‌عنوان نماد شهرسازی ایرانی باشیم.
گفتنی است؛ نشست‌های مختلف باغ ایرانی که از سوی حمام علی‌قلی‌آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، فرصتی را برای رسیدن به آشنایی با بهترین نمونه‌های باغ ایرانی در معماری معاصر فراهم می‌آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا