اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

وحدت تشکل‌های معدنی می‌تواندخواست‌های این بخش را به‌صورت متمرکز دنبال کند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد خوروش در هشتمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح  کرد:خام فروشی به‌عنوان یک معضل پیش‌آمده در بخش معادن است که تشکل‌ها با تمرکز بر روی آن می‌توانند آن را برطرف کنند .

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان به مسایل پیش‌آمدهمنابع طبیعی برای  معادن گفت:برخی از مجوزهای صادرشده از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت پس از مطرح‌شدنحضور  جانواران  در مناطق معدنی از ادامه فعالیت معادن جلوگیری می‌شود.بهتر نیست که از محل حقوق دولتی دریافت شده از معادن هزینه نگهداری در مناطق طبیعی پرداخت شود.

وی از مراحل مقدماتی راه‌اندازی بانک اطلاعاتی معادن و صنایع معدنی در استان اصفهان خبر داد و گفت:این بانک اطلاعاتی می‌تواند در توسعه بازار معادن استان و تامین مواد موردنیاز این معادن کمک کند.

تفاوت قیمت سنگ اسلب و تایل به سنگ کوپ ده‌ها برابر نیست

ابوالقاسم سرتیپی نایب رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تعدد تشکل‌هایغیردولتی بخش سنگ را یکی از چالش‌های مهم این بخش برشمرد و گفت: حضور ۲۵ تشکل در این بخش به انسجام و یکپارچگی فعالان این بخش کمک نمی‌کند.

وی با انتقاد از رویکرد دولت در اعمال محدودیت برای صادرات سنگ کوپ گفت:صادرکنندگان سنگ  سال‌ها  یک بازار برای صادرات پیدا کردند و با یک مصوبه دولت این بازار از دست می‌رود.

وی اضافه کرد:قیمت سنگ اسلب و تایل نسبت به سنگ کوپ ده‌ها برابر نیست و این موضوع به‌صورت جنجالی در حوزه سنگ مطرح‌شده است که نیاز به اطلاع‌رسانی به مسوولین دارد.

در شرایطی که بازارهای بین‌المللی به مواد معدنی  ایران نیاز دارد باید به  تقاضا پاسخ گفت

سید رسول رنجبران عضو کمیسیون معدن در این جلسه گفت:دولت بدون مشاوره بخش  خصوصی نباید بخش‌نامه‌هایمحدودکننده برای فعالیت اقتصادی صادر کند .

وی یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد مقاومتی را  معدن و صنایع معدنی برشمرد و گفت:معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعتی  و اقتصادی کشور ایجاد کند.

رنجبران با انتقاد از جریان خام فروشی در بخش معادن گفت: در شرایطی که بازارهای بین‌المللی به مواد معدنی  ایران نیاز دارد باید به‌درستی به این تقاضا پاسخ گفت .

وی اضافه کرد: ممکن است در سال‌های آینده تقاضایی برای این‌گونه مواد معدنی در بازار نباشد همانند خودرو که میزان مصرف فولاد در ساخت آن روزبه‌روز کاهش می‌یابد و از مواد غیر فولادی استفاده می‌شود .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد:در حال حاضر که مواد معدنی سرشار در کشور وجود دارد باید از آن استفاده کرد زیرا چند سال دیگر ممکن است نیازی به این مواد در  صنعت و تولید نباشد.

اختصاص مشوق برای صادرات سنگ بریده‌شده برای مقابله با خام فروشی

احمدکریمی عضو دیگر کمیسیون در این جلسه گفت:برای جلوگیری از خام فروشی سنگ کوپ به خارج باید مشوق‌هایی برای صادرات سنگ اسلب و تایل در نظر گرفته شود تا فعالان بخش سنگ به صادرات این بخش تشویق شوند.

وی تصریح کرد:صادرکنندگانی سنگ در شرایطی موفق به صادرات می‌شوند که خود دارای معدن و واحد فرآوری باشند.

بازارسازی برای سنگ ایران کمتر موردتوجه است

ندا زمانی عضو کمیسیون معادن اتاق در این جلسه کفت:وقتی دولت خود به فروش نفت خام اقدام می‌کند نباید از بخش خصوصی  بخواهد که سنگ کوپ صادر نکند زیرا بخش خصوصی به عملکرد دولت نگاه می‌کند .

وی گرفتن مالیات را حق دولت دانست و گفت:دولت در قبال مالیات دریافتی چه خدماتی به فعالان اقتصادی ارایه می‌دهد ؟بخش خصوصی باید مطالبه گر از دولت باشد .

زمانی بازارسازی برای سنگ ایران را مهم و ضروری دانست و گفت:در بازاریابی و بازارسازی برای سنگ ایران باوجودپتانسیل‌های بسیار موفق نبودیم .

۴ درصد از تولیدات معادن صادر می‌شود

محمدحسن رجبعلیان دبیر کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در این جلسه گفت: ۵/۷ میلیون تن سنگ در کشور تولید می‌شود که ۴۷۳ هزار تن آن صادر می‌شود.

جمشید مولایی عضو کمیسیون معادن اتاق در این جلسه گفت: مسایل زیست‌محیطی یکی از چالش‌های عمده معادن استان اصفهان است .

احمدرضاداد وند عضو کمیسیون معادن در این جلسه خواستار تعریف خام فروشی از منظر مسوولین دولتی شد .

حمید منتظری دیگر عضو کمیسیون معادن در این جلسه خواستار راه‌اندازی بورس کالای بین‌المللی در مورد ظرف‌شویی کوپ شد و گفت:واحدهای فرآوری سنگ داخلی و خارجی می‌توانند سنگ کوپ را به قیمت بین‌المللی خریداری کنند . وی اضافه کرد:۱۷۰۰ معدن سنگ در کشور فعالیت می‌کند که ۲۰ معدن اقدام به صادرات سنگ کوپ می‌کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا