پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

کنجکاوی، هیجان بالا و دوستان ناباب، عامل اعتیاد ۹۹ درصد معتادان

سرهنگ سید تقی حسینی ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: براساس قانون معتاد تا زمانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده و در حال ترک اعتیاد است و کارت درمان دارد به عنوان بیمار محسوب شده و نباید توسط ضابطین قضایی دستگیر شود اما معتادانی که به مراکز ترک مراجعه نکرده باشند و قصد ترک هم نداشته و در انظار عمومی تظاهر به اعتیاد کنند حتماً توسط پلیس دستگیر و تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

سرهنگ حسینی، معتادان متجاهر و کارتن خواب را افراد طرد شده از خانواده عنوان کرد و اظهار داشت: این افراد ازسوی خانواده رانده شده یا خودشان روی بازگشت به منزل و روبرو شدن با اقوام را ندارند به همین جهت به کارتن خوابی رو می آورند که البته این موضوع در بافت اصلی شهر اصفهان وجود ندارد بلکه بیشتر در حاشیه ها دیده می شود که از زمان تاسیس کمپ ماده ۱۶ در قلعه شور اصفهان این افراد توسط ماموران پلیس جمع آوری و به این مکان منتقل می شوند.

وی  با بیان اینکه ظرفیت کمپ ماده ۱۶ کافی نیست اظهار داشت: البته در صورت تکمیل ظرفیت کمپ مذکور، به دستور مقام قضایی به کمپ های ماده ۱۵ که  زیر نظر بهزیستی  هستند منتقل می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمپ های ماده ۱۵هزینه نگهداری معتادان از آنان دریافت می کنند اظهار داشت: البته اگر ثابت شود معتادی واقعاً قصد ترک دارد و خانواده وی هم از عهده  هزینه آن بر نمی آید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده آنها را پذیرش می کنند که جا دارد تا از مسئولان این کمپ ها تقدیر کنیم.

سرهنگ حسینی به ورود خیران اصفهان به موضوع ترک اعتیاد معتادان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در سال های اخیر شاهد آن بودیم ورود برخی از انجمن های خیریه استان به مسئله ترک اعتیاد معتادانی که توانایی پرداخت هزینه ترک خود را ندارند است که می توان در واقع عنوان و لقب خیران امنیت ساز داد، چرا که نجات یک معتاد نجات یک جامعه است و اگر این کار به صورت منسجم و هدفمند انجام بگیرد شاهد تحول خوبی در جامعه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر معتادان بعد از بیرون آمدن از کمپ مجدداً به چرخه اعتیاد باز می گردند؟ گفت: فکر می کنم مهمترین علت این امر نوع برخورد خانواده ها با این افراد باشد چرا که فرد اگر بعد از ترک احساس کند که خانواده هنوز او را به عنوان یک فرد پاک و سالم نپذیرفته است و نوع نگاه ها و حرف ها آزار دهنده باشد و هیچگونه حمایت و پشتیبانی نشود کم کم سرخورده شده و در برابر کوچکترین وسوسه دچار لغزش می شود و به مصرف مجدد رو می آورد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان درخصوص نواقص موجود در کمپ های ترک اعتیاد ماده ۱۶ و ماده ۱۵ برای جلوگیری از بازگشت مجدداً معتادان به چرخه اعتیاد اظهار داشت: نکته اصلی این جاست که کمپ های ماده ۱۵ معتادان را  تنها از نظر جسمی ترک می دهند در حالی که از همه مهمتر جنبه روحی و روانی و تقویت زمینه پذیرش آنها از سوی خانواده ها است.

وی افزود: البته کمپ ها بعد از ترخیص معتادان انجمن های مردم نهاد را  به آنان معرفی می کنند که حضور در این انجمن ها خیلی می تواند در تثبیت ترکشان موثر باشد و لازم است که با انگیزه و جدیت بیشتری در این انجمن ها حضور یافته و فعالیت های اجتماعی خود را ادامه دهند.

سرهنگ حسینی خاطر نشان کرد: در کمپ ماده ۱۶ که معتادان ولگرد ، بی خانمان و متجاهر در آنجا نگهداری می شوند البته شرایط این طور نیست و این افراد سه ماه نگهداری می شوند و برخی مواقع با دستور مقام قضایی فردی شش ماه نگهداری می شود اما با توجه به اینکه این افراد نیاز است که از لحاظ روحی و روانی چندین ماه تحت کنترل باشند  و لازم است پس از ترخیص افراد حمایت های مختلف از سوی ارگان ها و سازمان های مردم نهاد دریافت کنند تا انشاء اله مجدداً در چرخه افراد بزهکار، بی خانمان، و معتادان ولگرد قرار نگیرند.

این مقام انتظامی، تصریح کرد: البته اراده شخصی افراد معتاد برای ترک بسیار مهم است و کسانی بودند که وضعیت خیلی بدی داشتند اما با کمی اراده و همت تصمیم گرفتند و یک بار برای همیشه مواد را کنار گذاشتند و الآن پاک شده و به افراد موفقی تبدیل شدند، به تمام کسانی که دچار مشکل اعتیاد هستند توصیه میکنیم تا الآن هر کاری کردند از این به بعد بخاطر فرزندانشان دست از این مواد خانمانسوز بردارند و مطمئن باشند خیلی راحت می توانند ترک کنند فقط کمی اراده می خواهد که حتماً آن را دارند.

وی طرد کردن معتادان توسط خانواده ها را کاری بسیار اشتباه و به ضرر خود و جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: این کار آنها جز اینکه باعث میشود تا فرد معتاد در باتلاق اعتیاد بیشتر فرو برود و جامعه و حتی خود خانواده را نیز با آسیب همراه کند نتیجه دیگری ندارد پس بنابر این تقاضای ما از خانواده هایی که دارای افراد معتاد هستند این است که اگر حتی اگر چندین بار هم آنها را ترک دادند  ناامید نشده و او را از چتر حمایتی خود محروم نکنند، چرا که نوع برخورد خانواده در ترک اعتیاد معتادان بسیار موثر است.

سرهنگ حسینی در ادامه پائین آمدن سن معتادان را بسیار نگران کننده عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد رنج سنی معتادان جمع آوری و دستگیر شده توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در ۹ ماهه امسال بین ۲۲ تا ۴۷ سال بوده و گزارش هایی از اعتیاد در سنین پایین نیز وجود دارد که در این زمینه خانواده ها خیلی باید مراقب فرزندانشان باشند.

وی با بیان اینکه خانواده ها بعضاً چند  سال بعد از اعتیاد فرزندانشان متوجه این موضوع می شوند گفت: شاید چهره فرد و نوع صحبت کردنش فرفی نکند اما خیلی مواقع اعتیاد از سیگار و قلیان شروع می شود و به نظرم نوجوان یا جوانی که شروع به مصرف سیگار می کند آمادگی بیشتری برای مصرف مواد مخدر دارد.

سرهنگ حسینی گفت: خیلی از خانواده ها فکر می کنند که فرزندشان تا سن ۱۹ و۲۰ سالگی نرسیده خطر اعتیاد او را تهدید نمی کند اما من فکر می کنم خانواده ها باید ازهمان سنین ابتدای نوجوانی هوشیارانه مراقب فرزندشان باشند، تمام دوستانش را بشناسند، ارتباطش و رفتارش را طوری که احساس نکند در تنگنا قرار گرفته زیر نظر داشته باشند.

این مقام انتظامی، کنجکاوی و هیجان بالا را از دلایل موثر در گرایش جوانان به مواد مخدر برشمرد و گفت: کافی است نوجوانی با دوستان ناباب همراه شود و در معرض وسوسه ها و تعارف کردن آنها قرار بگیرد، آن وقت برای اینکه ثابت کند که مرد شده است به آنان پاسخ مثبت می دهد اما به یک باره خود را در لجنزار اعتیاد می بیند به طوری که  امروز ۹۹درصد معتادان، دوست ناباب  را عامل اعتیاد خود عنوان می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا