شهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای روز سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیر کمیته فرهنگ رسانه با بیان این مطلب گفت: این ویژه برنامه با محوریت نمایش فیلم های مستند با موضوع انقلاب اسلامی از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و خانه انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده است.
غلامرضا رحیمی اظهار داشت: نمایش و تحلیل فیلم های برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی در قالب برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” از ۵ تا ۱۱ بهمن ماه در محل کتابخانه مرکزی انجام می شود.
وی افزود: پیشرفت علمی و صنعت هسته ای، نقد نظام آموزشی، آسیب شناسی سینمای ارزشی، استقلال و سیاست خارجی، بصیرت تاریخی و نفوذ و عدالت اجتماعی و مستضعفین و … از جمله موضوعات مورد بررسی در این ویژه برنامه است.
وی ادامه داد: ویژه برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” به نمایش فیلم ها و مستندهای ترمینال غرب، مرثیه ای برای یک رویا، آقای نخست وزیر، پرونده ناتمام و … خواهد پرداخت.
رحیمی خاطرنشان کرد: این برنامه از پنجم بهمن ماه به مدت ۶ روز از ساعت ۱۷:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی میزبان عموم شهروندان است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۰۷۵۲۹ تماس حاصل کنند.

** پخت انواع نان در جشنواره “صبحانه سلامت
چهارمین برنامه جشنواره “صبحانه سلامت” روز دوشنبه چهارم بهمن ماه با موضوع پخت انواع نان در محل باغ تجربه برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جشنواره “صبحانه سلامت” به منظور آموزش مستقیم به سالمندان برای سلامت جسمی و رعایت رژیم غذایی در این سن و همچنین عشق ورزیدن به خود و خانواده از طریق یادگیری غذاهای جدید از سوی باغ تجربه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
سالمندان در این جشنواره با توجه به موضوع تعیین شده، صبحانه مورد نظر را پخته و جهت مسابقه به معرض نمایش می گذارند که با حضور مربی براساس پارامترهای امتیازبندی شده نفرات برتر برگزیده می شوند.
جشنواره “صبحانه سلامت” از سوی باغ تجربه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ویژه روزهای دوشنبه هر هفته در فصل زمستان برنامه ریزی شده که در چهارمین برنامه به موضوع پخت انواع نان اختصاص یافته است.
علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند روز دوشنبه چهارم بهمن ماه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ به محل باغ غدیر، پارکینگ شماره پنج واقع در خیابان علامه امینی مراجعه کنند.

** آن گاه داستان فرصتی برای داستان‌خوانی داستان‌نویسان جوان 
نشست ” آن‌گاه داستان” فرصتی برای داستان‌خوانی داستان‌نویسان جوان و همچنین رفع ایرادات و اشکالات داستان‌های نوشته‌شده را فراهم می‌کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، حوضخانه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این روزها در تلاش است که با برگزاری نشست‌هایی نظیر آنگاه داستان، زمینه ارتقای کیفی فعالیت داستان‌نویسان نصف‌جهان را فراهم کند.
دفتر تخصصی ادبیات و زبان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تلاش دارد تا هر دو هفته یک بار، با گرد هم جمع کردن داستان‌نویسان جوان و نوجوان، آنها را با معایب و مشکلات مختلفشان آشنا کند.
سعیده سیاحیان، مدیر اجرایی برنامه ” آن‌گاه داستان”به برگزاری جلسات هفتگی آن گاه داستان اشاره کرد و گفت: این برنامه فرصت خواندن و بازنویسی را برای تعداد زیادی از نویسندگان فراهم کرده علاوه بر اینکه با جلسات ادامه‌دار آن می‌توان به قوی شدن داستان‌نویسی در این افراد امید داشت.
سیاحیان با اشاره به تأسیس مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان از سال ۸۳، گفت: از سال گذشته دفتر تخصصی ادبیات و زبان فارسی در کنار مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان کار خود را آغاز کرد و درنهایت بحث راه‌اندازی کارگاه‌ها مطرح شد.
وی ادامه داد: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها، از سال گذشته تاکنون شاهد استقبال خوبی بودیم اما ممکن است در این راه از ایده آل‌های خود کمی فاصله داشته باشیم. بااین‌حال ایده برگزاری نشست “آن‌گاه داستان” فرصت مناسبی برای جمع‌کردن بچه‌های قلمستان و شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها بود تا بتوانند داستان‌های خود را در آنجا ارائه کنند.
مدیر اجرایی برنامه “آن‌‌گاه داستان” با بیان اینکه این نشست به‌صورت دوهفته یک‌بار با حضور داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به داستان برگزار می‌شود، افزود: دلیل برگزاری این برنامه به‌صورت دوهفته یک‌بار این است که افراد فرصت مطالعه داستان‌های موردنظر و نقد بر روی آنان را داشته باشند.
وی با ابراز امیدواری از چاپ داستان‌های خوب این نشست در قلمستان، خاطرنشان کرد: امیدوارم با هماهنگی‌های انجام گرفته در شورای عالی داستان قلمستان، در آینده شاهد چاپ تعداد زیادی از همین داستان‌ها باشیم و بتوانیم در این حوزه نیز مانند شعر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
بدون شک امروز، داستان‌نویسی ما بیش از هر چیز، نیازمند ارتقای کیفیت و توجه به استعدادهای جوان و نوجوان است و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، به طور قطع، راه‌های رسیدن به این موضوع را اجرایی خواهد کرد.

** بزرگداشت یکصدسالگی نظریه کرم‌چاله‌ها در نشست باشگاه نجوم ادیب اصفهان
بزرگداشت یکصدمین سال نظریه کرم‌چاله‌ها با عنوان “ساعت زمان” از سوی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این بار منجمان گردهم آمدند تا در نشستی متفاوت صدمین سال نظریه کرم‌چاله‌ها را با عنوان “ساعت زمان” جشن بگیرند؛ اینجا متخصصان فیزیک و همچنین منجمان آماتور علاقه‌مند به سفر در زمان جمع شده‌اند تا با همراهی یکدیگر سفری متفاوت در زمان را تجربه کنند.
شهرام صالحی پژوهشگر کیهان‌شناسی و استاد دانشگاه در نشست باشگاه نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با موضوع “ساعت زمان” به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به ساخت فیلم‌های متفاوت در زمینه سفر در زمان، گفت: موضوع بیشتر این فیلم‌ها و حتی کتاب‌های داستانی در زمینه سفر به آینده و گذشته موجب شکل‌گیری سؤالات متعدد در زمینه سفر به زمان شد و همچنین درگیری ذهن بسیاری از دانشمندان را به دنبال داشت.
وی در مورد نظریه نسبیت خاص، افزود: در این نظریه که توسط انیشتین و در سال ۱۹۰۵ شکل گرفت با، مفهوم جدیدی به نام فضا-زمان سروکار داریم که در آنجا زمان به نام بعد چهارم موردتوجه قرار گرفت و از مهم‌ترین نتایج آن هم‌ارزی جرم و انرژی بود.
صالحی نتیجه مهم این نظریه را اثبات سیاهچاله‌ها در عالم عنوان کرد و افزود: سیاهچاله‌ها اجرام کروی هستند که به گفته شوارتس شیلد، هر چه در داخل شعاع سیاهچاله‌ها قرار گیرد به درون آن‌ها سقوط کرده و هیچ‌چیزی از درون آن‌ها بیرون نخواهد آمد. سیاهچاله‌ها موجب خمیده شدن فضای اطراف خود می‌شوند و حتی نور قادر به عبور از آن‌ها نیست.
وی در مورد نظریه کرم‌چاله‌ها به نظریه ludwingflamm اشاره کرد و ادامه داد: صد سال پیش این دانشمند با استفاده از یک معادله موفق به ایجاد سهمی‌وار فلام شد که بعدها با گسترش آن به کرم‌چاله شوراتس شیلد معروف شد.
صالحی کر‌م‌چاله را ساختاری از نوع فضا- زمان هم‌بند چندگانه عنوان کرد و اظهار داشت: این فضا درست مانند یک کاغذ است که دونقطه در دو طرف آن علامت‌گذاری شده است. اگر این کاغذ خمیده شود، این دونقطه که در فضای مسطح از هم دور بودند به هم نزدیک می‌شوند بنابراین بر اساس این نظریه کرم‌چاله‌ها می‌توان از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر سفر کرد.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات دانشمندان اگر در عالم کرم‌چاله‌هایی وجود داشته باشند، بر اساس این نظریه می‌توان به‌جای سفرهای طولانی در عالم می‌توان از طریق کرم‌چاله‌ها از نقطه‌‌ای در عالم به نقطه دیگر سفر کرد.
این پژوهشگر کیهان‌شناسی بابیان اینکه با بهره‌گیری از کرم‌چاله‌ها می‌توان از یک نقطه عالم به سمت دیگر آن رفت، تصریح کرد: البته این مسئله در صورتی امکان‌پذیر است که بتوان شکل عالم را به‌صورت سهمی‌وار ‌هم‌بند چندگانه تصور کرد.
وی با اشاره به سؤالات متعددی که در مورد نظریه کرم‌چاله‌ها و سفر در زمان مطرح شده، گفت: برای اثبات وجود کرم‌چاله‌ها ناگزیر به استفاده از نظریه گرانش کوانتومی هستیم که باید از دیدگاه مکانیک کوانتومی و گرانش کوانتومی آن‌ها را موردبررسی قرار داد.
صالحی به نظریه انیشتین –روزناشارهکردوافزود: براساسایننظریهکهبه پل انیشتین- روزن معروف است می‌توان با بهره‌گیری از این پل از یک عالم به عالم دیگری که بر اساس نظریه جهان‌های موازی مورد تأیید قرارگرفته است سفر کرد.
این پژوهشگر کیهان‌شناسی با اشاره به سفر درگذر زمان با بهره‌گیری از کرم‌چاله‌ها، بیان کرد: سفر به گذشته با توجه به اینکه این سفر با قانون علیت در تضاد است غیرممکن بوده اما ممکن است در آینده بتوان با اثبات وجود کرم‌چاله‌ها سفر به آینده را مورد بررسی قرار داد.

یک کارشناس مسائل خانواده:
** چیزی به نام خوشبختی مطلق وجود ندارد
یک کارشناس مسائل خانواده گفت: راه‌های زیادی در زندگی ما وجود دارد و آن چیزی که برای بهتر شدن بایستی به آن توجه کرد، بهترین مسیر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، سلسله نشست‌های جوانی فصل رویش که از سوی دفتر تخصصی مشاوره سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده به شیوه‌های مسیر رشد و شکوفایی پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد برمایی، کارشناس مسائل خانواده در این نشست با بیان این که باید قدر محبت و محبت‌کردن را در زندگی خود بدانیم، اظهار داشت: اگر قدر محبت را بدانیم، زندگی کردن معنای خود را پیدا می‌کند. یکی از بدترین چیزهایی که در زندگی اکثر افراد وجود دارد و حتی قرآن هم به اشاره می‌کند، حسرت خوردن است.
این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: مینیمال زندگی برای هر شخصی معنای خاصی دارد و مسئله‌ای به نام خوشبختی و این که یک فرد ابراز خوشبختی مطلق کند، وجود ندارد. اگر معنای خوشبختی نیز وجود داشته باشد، فقط برای مقایسه است.
وی با بیان این که انسان‌ها در زندگی روزمره خود به دنبال آن چیزی هستند که خود آن‌ها از آن آینه ساخته‌‌اند، تصریح کرد: هر فرد می‌بایست یک معنا و مفهوم خاصی برای زندگی خود تعریف کند و یک فرد باید بداند که برای یک ماموریت بزرگ پای به این دنیا گذاشته است. هر کسی می‌بایست برای خودش بهترین باشد و راه درست را به شایستگی انتخاب کند.
برمایی با اشاره به تقابل عقل و هوش در زندگی افراد حاضر در جامعه، تصریح کرد: بسیار سخت است که فرض عقلانیت را به طور کامل و درست در زندگی خود شناسایی کنیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در زندگی انسان‌ها وجود دارد، مبتنی زندگی آن‌ها است که می‌تواند هم به صورت عاقلانه و هم به صورت هوشمند انتخاب شود.
وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از طلاق‌ها در جامعه ما در سال اول زندگی رخ می‌دهد و این نمونه‌ای از انتخاب مبتنی بر هوش است که فرض عقلانیت در آن وجود ندارد.
این کارشناس خانواده با بیان اینکه باید برای بهترین‌های زندگی خود، مبتنی خاصی را مشخص کنیم، تصریح کرد: فردی که مبتنی بر عقل خود ازدواج نکرده با ذره‌ای رنج و با کوچک‌ترین اختلاف زندگی خود را از دست می‌دهد.
وی ادامه داد: انسان‌های با هوش مبتنی بر مقصد زندگی می‌کنند و زمانی که به مقصد خود دست یافتند، دیگر راه خود را در این زمینه ادامه نمی‌دهند که برای کل مسیر زندگی روش درستی نیست.
حجت‌الاسلام برمایی گفت: اگر فردی مبتنی بر راه زندگی کند، عقل را سرلوحه کار خود در زندگی قرار داده و انتخاب‌های زندگی آن فرد آگاهانه خواهد بود. اگر مبتنی بر راه زندگی کنیم، آن وقت متوجه می‌شویم که وقت زیادی برای زندگی در این دنیا نداریم.
وی با بیان این‌که زندگی با عقل سختی می‌طلبد، بیان کرد: متاسفانه خردورزی و عقل در زندگی ما بسیار ضعیف است و فردی که در راه به خود سختی می‌دهد و انتخاب‌های زندگی خود را بر اساس عقل انجام می‌دهد، موفق خواهد بود.
این کارشناس خانواده با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها در زندگی خود بهره ببریم، افزود: افرادی که از کارهای اشتباه خود در زندگی درس بگیرند و آن‌ها در در ادامه راه انجام ندهند، بهترین پله‌های موفقیت را به خوبی در زندگی طی می‌کنند.

کارشناس تغذیه موسسه خیریه دیابت اصفهان:
** اصلی‌ترین راه پیشگیری از دیابت، فعالیت بدنی است
یک کارشناس تغذیه موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: فعالیت بدنی اصلی‌ترین راه پیشگیری از دیابت بوده که در این زمینه بنرهای زیادی در سطح شهر مشاهده می‌شود که تحرک و فعالیت بدنی را بهترین راه جلوگیری از دیابت معرفی کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، همایون آرمان، کارشناس تغذیه موسسه خیریه دیابت اصفهان اظهار داشت: برنامه‌های سه‌شنبه‌های بدون قند که در پائیز امسال از سوی کمیته فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و خیریه دیابت اصفهان در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، به علت برگزاری در دوره محدود از استقبال کمی برخوردار بود و بیشترین قشر استقبال کننده از آن را گروه سنی بزرگسال و حتی سالمندان تشکیل می‌دادند، با این حال، بهتر بود شرکت‌کنندگان در این برنامه گروه سنی نوجوانان وجوانان را تشکیل می‌دادند.
وی پیشگیری از دیابت را مهمترین هدف برگزاری این برنامه دانست و بیان کرد: اگر هدف پیشگیری است، باید گروه سنی هدف در زیر ۳۰ سال و حتی بین ۳۰ تا ۴۰ سال باشند تا بتوان اقدامات موثر برای جلوگیری از دیابت را در آنان انجام داد.
جلوگیری از ارائه مباحث تکراری در کلاس‌های آموزش دیابت
آرمان با اشاره به جلوگیری از ارائه مباحث تکراری در کلاس‌های آموزش دیابت، گفت: ارائه مباحث تکراری موجب خسته شدن مخاطب و از بین رفتن انگیزه آنان برای شرکت در جلسات بعدی خواهد شد، بنابراین بهتر است تا با بهره‌گیری از یک متخصص به عنوان سخنران از تکرار جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در برنامه غربالگری نظم حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: بهتر است برای انجام غربالگری به ویژه در روزهای خاص مانند روز جهانی دیابت، از افراد توانمند و آگاه به دیابت برای انجام غربالگری استفاده کرد تا مردم را دچار سردرگمی و اشتباه نکند.
مکان‌های غربالگری دیابت در سطح شهر افزایش یابد
این کارشناس تغذیه با اشاره به انجام غربالگری دیابت به صورت هفتگی در جاده سلامت ناژوان، افزود: بهتر است مکان غربالگری در مکان‌های مختلف شهر نیز قرار گیرد تا افراد بیشتری بتوانند در این برنامه شرکت کرده و قندخون خود را آزمایش کنند.
وی آموزش را رکن اصلی پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه دیابت دانست و اظهارداشت: آموزش افراطی در این حوزه بسیار نگران‌کننده بوده و حتی اثر معکوس خواهد داشت و موجب ایجاد ترس در همگان خواهد شد. بنابراین سعی شود در آموزش و حتی تبلیغات شهری بدون ایجاد ترس ضرورت غربالگری و پیشگیری را آموزش دهیم.
اصلی‌ترین راه پیشگیری از دیابت، فعالیت بدنی است
آرمان، فعالیت بدنی را اصلی‌ترین راه پیشگیری از دیابت عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه بنرهای زیادی در سطح شهر مشاهده می‌شود که تحرک و فعالیت بدنی را بهترین راه جلوگیری از دیابت معرفی شده است با این‌حال آموزش چگونگی تحرک بدنی در کنار تغذیه و رژیم درمانی بهترین روش برای مبارزه با دیابت است.
وی بهترین گروه سن برای آموزش را افراد بالای ۳۰ سال و در مکان‌هایی دانشگاه، بازار و ادارات دانست و تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی در دل محلات و مناطق مختلف شهری نیز بهترین راه‌حل برای حضور خانواده‌ها در این دست برنامه‌ها به صورت همزمان است.
این کارشناس تغذیه با اشاره به افزایش سن ابتلا به دیابت در تمام جهان، افزود: امروزه به قدری میزان به ابتلا به دیابت افزایش یافته است که نمی‌توان سن دقیقی را برای آن مشخص کرد به گونه‌ای که حتی گروه سنی زیر ۳۰ سال و کودکان را نیز درگیر کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به دیابت وزارت بهداشت و به دنبال آن معاونت درمان با اختصاص بودجه‌ای به این بخش به صورت جدی برای مبارزه با دیابت پیش قدم شدند.
افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در اصفهان و یزد
آرمان با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در شهرهای اصفهان و یزد، گفت: علت اصلی آن مشخص نیست اما تعداد زیادی از پژوهشگران صنعت و آلودگی آب و هوا را علت اصلی افزایش دیابت در این دو شهر می‌دانند.
وی با تاکید بر جدی گرفتن اضافه‌وزن، تصریح کرد: بهترین راه‌حل برای جلوگیری از اضافه وزن تحرک بدنی، رژیم غذایی مناسب است که بهترین نوع فعالیت بدنی نیز پیاده‌روی است که از ساده‌ترین نوع ورزش‌ها محسوب شده و با سوختن قند بدن از ایجاد اضافه وزن و در نهایت دیابت جلوگیری می‌کند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به استفاده از رژیم غذایی مناسب زیر نظر متخصص تغذیه، گفت: این کار علاوه بر تامین مواد ضروری بدن مانع اضافه وزن وچاقی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا