پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (۵ بهمن ماه)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، چهارمین جلسه نقد کتاب ماه به کتاب “افعی کُشی” نوشته مهدی کردفیروزجایی اختصاص دارد.
“افعی کشی” داستان یک رمال است که از جان و مال و ناموس مردم اخاذی می‌کند و با توجه به جهل مردم از آنها سو استفاده می‌کند؛ در این رمان به خطرات ماهواره و اعتماد کاذبی که مردم به رمال‌ها می‌کنند اشاره شده که این رمال با مطرح کردن ادعاهای دروغ به ناموس خانواده‌ها تجاوز می‌کند و آبروی آنها را هدف می‌گیرد.
این برنامه با حضور “مهدی کردفیروزجایی” نویسنده کتاب و دکتر احمد مهرشاد و سعید محسنی به عنوان کارشناس و منتقد از سوی کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری خانه داستان انقلاب اسلامی(روایتخانه) روز پنجشنبه هفتم بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ برگزار می شود.
تاکنون در نشست نقد کتاب ماه کتاب های “ببخش پنج سال تنهات گذاشتم”، “برکت” و “گُسل” با حضور نویسنده کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می توانند به محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت khanevadeh.ir مراجعه کنند.

با حضور حجت الاسلام داستان پور/
** نقد نظام آموزشی در مستند “مرثیه ای برای یک رویا
هفته فیلم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ششم بهمن ماه در دومین برنامه به نمایش و تحلیل مستند “مرثیه ای برای یک رویا” اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این ویژه برنامه با محوریت نمایش فیلم های مستند با موضوع انقلاب اسلامی از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و خانه انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده است.
نمایش و تحلیل فیلم های برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی در قالب برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” از ۵ تا ۱۱ بهمن ماه در محل کتابخانه مرکزی انجام می شود.
ویژه برنامه “هفته فیلم انقلاب اسلامی” روز چهارشنبه ششم بهمن ماه در دومین برنامه با حضور حجت الاسلام والمسلمین داستان پور به نمایش و تحلیل مستند”مرثیه ای برای یک رویا” با محوریت نظام آموزشی می پردازد.
در این مستند ۵۹ دقیقه‌ ای که ساخته گروه دانش ‌آموزی روشنا و با حمایت سفیر فیلم است به موضوع ساختار فرسوده نظام آموزش و پرورش و بررسی شرایط مدارس سمپاد به عنوان یک نمونه سابقا موفق غیر انتفاعی می پردازد.
در مستند “مرثیه ای برای یک رویا” دیدگاه یکسان دیدن استعدادهای افراد، که در سیستم آموزش و پرورش کشور ما حاکم است را زیر سوال می برد و به مسائلی همچون اینکه چرا یک دانش ‌آموز نباید بر اساس علایق خود به فعالیت بپردازد؛ چرا همه مدارس باید بر اساس یک چارت آموزشی واحد پیش بروند را می پردازد.این برنامه از پنجم بهمن ماه به مدت ۶ روز از ساعت ۱۷:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی میزبان عموم شهروندان است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۰۷۵۲۹ تماس گرفته و یا به سایت esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

** پایه خنده” فرصتی برای ظهور هنر استندآپ کمدی در اصفهان
ویژه‌برنامه “پایه خنده” کاری از کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از ۲۳ دی ماه به مدت چهار هفته با حضور ستاره‌های استندآپ کمدی کشور و اصفهان درحال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، روز ۳۰دی و در دومین هفته اجرای برنامه پایه خنده، پس از تلاوت آیات قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، هومن حاجی ‌عبدالهی مجری برنامه با اراٸهمطالبیدر زمینه آیین و رفتار صحیح شهروندی برنامه را آغاز کرد.
حاجی عبدالهی در این ویژه‌برنامه درباره هوای آلوده اصفهان، ترافیک شهری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای رفع این معضلات صحبت کرد.
در بخش نخست برنامه “پایه خنده” از جواد مدنی یکی از استندآپ کمدین های اصفهانی دعوت شد تا برنامه خود را برای حاضران اجرا کند.
مدنی که یکی از کمدین‌های تازه کشف شده در مسابقات “ایستاده خنده” سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در تابستان بود به اجرای استندآپ کمدی در مورد سلام و علیک و آداب احوالپرسی میان شهروندان پرداخت.
در بخش بعدی برنامه یک مسابقه توسط هومن حاجی عبدالهی برگزار شد، که در آن از چند تن از مهمانان جوان که به صورت زوج و خانواده زن وشوهری بودند، خواسته شد که هر یک از افراد از کلماتی استفاده ‌کنند و پشت سرهم بتوانند یک جمله بسازند تا معنی کامل یک جمله ترکیبی را به دست بیاورند. خطا و اشتباهات لفظی زو‌ج‌ها باعث جذابیت و طنز این مسابقه شده بود و در پایان این مسابقه هم، هر زوج به عنوان یادبود جایزه‌‌ای دریافت کرد.
مرتضی چمنده یکی دیگر از کمدین‌های جوان اصفهانی است که در برنامه پایه خنده استندآپ کمدی خود را اجرا کرد. چمنده نیز در این برنامه، طنزی متفاوت و جالب در زمینه پسماندهای تر و خشک و پلاستیک در شهر به اجرا گذاشت، که نشان از هنر و مهارتش در استندآپ کمدی داشت.
چمنده از پیش کمی با استندآپ کمدی آشنا بوده اما می‌گوید اگر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان این معرفی و مسابقات استندآپ کمدی را برگزار نمی‌کرد، هیچ‌وقت وارد بحث و فضای استندآپ کمدی نمی‌شد.
اما بخش انتهایی و جذاب این برنامه، با اجرای هنرمند معروف کشور امیر کربلایی‌زاده همراه بود. کربلایی‌زاده که بازیگری توانا و شناخته شده به شمار می‌رود، مدتی است خود را در هنر استندآپ کمدی به اثبات رسانده و اجراهایش در برنامه‌های معروف و طنز تلویزیونی در سراسر کشور پرطرفدار و معروف شده است.
امیر کربلایی‌زاده در بخش پایانی و انتهایی برنامه به غیر از موضوعات اجرایی و استندآپ مربوط به آداب حمام کردن که مورد استقبال تماشاچیان قرار گرفت، همراه با مجری برنامه هومن حاجی‌عبدالهی به صحبت در مورد خود و زندگی شخصی خود و استندآپ کمدی پرداخت.
او با هنر خود در بین این گفت‌وگو، اجراهایی از خاطرات، تجربه های کاری و آرزوهایش را به تماشاچیان برنامه تقدیم کرد. کربلایی‌زاده در اجرای ویژه‌برنامه «پایه خنده» جمعه ۱بهمن نیز حضور داشت.
برنامه هفته سوم پایه خنده ۷ و ۸ بهمن ماه با حضور مهران غفوریان و هومن حاجی عبدالهی برگزار می شود که علاقه مندان برای دریافت بلیط می توانند به سایت نوای مهر navayemehr.ir مراجعه کنند.

** سیر تحول تنبک‌نوازی مدیون اساتید اصفهانی است
ویژه‌برنامه کارنامه به منظور تحلیل و بررسی کارنامه هنری اساتید موسیقی از سوی دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، بزرگداشت و تجلیل از محمدجعفر قاضی‌عسکر تنبک‌نواز اصفهانی با حضور جمعیت قابل توجه علاقه‌مندان و هنرمندان در هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در ابتدا مجری برنامه بخشی از «تذکره جنون» نوشته حافظ ایمانی شاعر ساکن تهران که خود مهمان برنامه بود را خواند و جشنواره فجر جوان را به حاضران معرفی کرد. فجر جوان جشنواره موسیقی و سازنوازی در سه رده سنی الف، ب و ج است که هر سه نفر برگزیده تنبک‌نوازی امسال از شاگردان محمدجعفر قاضی‌عسکر بودند.
استاد مرتضی قاسمی، از بزرگان موسیقی ایران زمین، در این برنامه به سخنرانی پرداخت و گفت: سیر تحول تنبک‌نوازی در ایران وابسته به اساتید توانایی است که تعداد زیادی از آن‌ها اصفهانی هستند. او از استاد ترانی، بهمن رجبی، استاد اسماعیلی، جان قربان، محبی و جوانانی مانند خطیبی، حسابی و بلوچستانی نام برد که بخشی از آن در اصفهان بوده‌اند، به‌خصوص استاد محبی که در تربیت مدرس در اصفهان تاثیرگذار بود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه محمدجعفر قاضی‌عسکر نیازی به تجلیل ندارد، تصریح کرد: آنچه باید گفته شود در این زنجیره ۵۰ساله تنبک‌نوازی ایران مشخص است. در این زنجیره بعضی از افراد در مهارت تنبک‌نوازی، بعضی در اخلاق و بعضی در مکتوب کردن علمی آن در موسیقی و به‌روز شدن آن تثبیت شده‌اند و این تثبیت موسیقی همیشه مدیون افراد اخلاق‌مدار و انسان بوده است.
پس از آن، کلیپ ساخته‌شده توسط دفتر تخصصی موسیقی از قاضی‌عسکر به کارگردانی حاجی‌پور پخش شد. در این کلیپ قاضی‌عسکر از شاگردی در محضر استاد مسعود بخشی سخن گفت و اینکه چرا او به شیراز سفر کرده است. وی در بخشی از این صحبت‌ها افزود: به شیراز سفر کردم تا با استاد نوید افقر دیدار کنم و با روش متفاوت تنبک‌نوازی او آشنا شوم. پس از آشنایی با استاد افقر متوجه شدم صلاحیت آموزش ندارم پس مدتی آموزش را رها کردم و به تمرین پرداختم.
وی ادامه داد: در طی این مدت با استاد منوچهرغیور، اعظمی‌کیا، استاد داوود آزاد، استاد علی‌اصغر شاهزیدی و استاد ملک مسعودی همکاری داشته‌ام و در کنسرت‌هایشان نواخته‌ام. همکاری با ارکستر موسیقی اصفهان نیز یکی از برنامه‌هایی بود که در آن فعالیت داشتم.
محمدجعفر قاضی‌عسکر نیز گفت: اصفهان در قله تنبک‌نوازی ایران قرار دارد و طی چند دهه گذشته، بهترین تنبک‌نوازان کشور، اصفهانی به شمار می‌رفته‌اند. پدر و مادر من در ابتدا به میزان قابل توجهی نسبت به این هنر مخالفت نشان می‌دادند اما پس‌ازآن حامی و یاور من شدند.
وی افزود: من از تمامی اساتید خود تشکر می‌کنم که ما را در این دوران سخت موسیقی همراهی کرده‌اند تا درحالی‌که حاضر در چنین مراسمی دور همدیگر جمع شده باشیم. پدر و مادر من اگرچه در ابتدا بسیار با من مخالفت می‌کردند اما پس‌ازآن حامی و یاور من شدند که دست آن‌ها را می‌بوسم.
بخش پایانی این برنامه به رونمایی از پوستر تجلیل از محمدجعفر قاضی‌عسکر اختصاص داشت که به امضای اساتید حاضر در این مراسم نیز رسید.

یک فیلمنامه نویس:
** تماشای فیلم‌های مختلف بهترین کار برای تمرین فیلم‌نامه‌نویسی است
نوری پرتو گفت: بهترین کار برای تمرین فیلم‌نامه‌نویسی تماشای فیلم‌های مختلف و نوشتن چند صفحه طرح داستانی بر اساس این فیلم‌ها است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در آخرین روز از ماه دی، میزبان پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تحلیلی آموزشی فنون فیلم‌نامه‌نویسی بود.
امیر رضا نوری پرتو در این نشست با اشاره به تیپ و شخصیت در آثار سینمایی اظهار داشت: در طول یک فیلم ویژگی شخصیت برای ماندگاری فیلم و دنبال کردن فیلم توسط بیننده بسیار مهم است. به عبارتی در یک فیلم، ویژگی شخصیتی به شکل معمول ثابت است و دگرگونی شخصیتی در اثر داستانی مشاهده نمی‌شود و به‌طورکلی تیپ شخصیتی آن قابل پیش‌بینی است.
این فیلم‌نامه‌نویس با اشاره به فیلم‌های ژانر وحشت، بیان کرد: در بیشتر این فیلم‌ها شاهد دختر موبلندی هستیم که بسیار ترسو است اما در ادامه روند داستان زمانی که بسیاری از دوستان و آشنایان او کشته می‌شوند، این دختر تصمیم می‌گیرد که ترس خود را کنار بگذارد و به عبارتی شاهد دگردیسی شخصیتی در او هستیم.
وی با بیان اینکه در زندگی واقعی نیز زمانی که شرایط انسان از حالت عادی خارج می‌شود، کاراکتر یا همان فرد از حالت تعادل و پایدار خارج می‌شود، گفت: این نمونه در بسیاری از فیلم‌نامه‌ها مورد توجه قرار گرفته و مثلاً در فیلم “جدایی نادر از سیمین” با رفتن سیمین از خانه، نادر دچار چالش می‌شود و پرستار وارد زندگی او می‌شود یا در فیلم “درباره الی”، الی به‌صورت ناگهانی ناپدید می‌شود.
نوری پرتو با اشاره به اینکه موقعیت اول دراماتیک به دو بخش شخصیت و گره تقسیم‌بندی‌ می‌شود، تصریح کرد: در شخصیت اول دراماتیک شاهد ویژگی یا ویژگی‌های نقطه‌ضعف هستیم به‌طور مثال با شخصیتی روبرو هستیم که شامل خانم میانسال خانه‌داری که وسواس دارد و در بخش گره جایی‌که کشمکش آغاز می‌شود و به عبارتی اینجاست که درام شکل می‌گیرد.
وی به شاخص ویژگی‌های شخصیتی اشاره کرد و گفت: در بخش ویژگی‌های شخصیتی ویژگی‌های جسمانی، روحی و روانی و ویژگی اجتماعی او مورد توجه قرار می‌گیرد.
این فیلم‌نامه‌نویس مراحل نگارش ایده دراماتیک را به چهار بخش شخصیت اصلی، سد یا مانع دراماتیک، بدنه اصلی داستان و پایان دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: برای نوشتن کاراکتر حتماً باید کاراکترها را نام‌گذاری کنید و دلایل برخورداری از ویژگی‌های شخصیتی را در کاراکتر خود توضیح دهید، بنابراین برای قهرمان‌سازی مدام آن را پردازش کنید و با نقش‌ها درگیر شوید.
وی با بیان اینکه برای بهتر شدن فیلم‌نامه خود زمانی که یک ایده به نظر شما می‌آید، در ابتدا جذابیت نمایشی و دراماتیک را در آن شکل و پرورش دهید، تصریح کرد: بعد از پرورش ایده بگذاریم خود آدم‌ها در شکل‌گیری فیلم‌نامه نقش داشته باشند و عقیده خود را در پیشبرد فیلم‌نامه دخیل نکنیم.
بهترین کار برای تمرین فیلم‌نامه‌نویسی، تماشای فیلم‌های مختلف است
نوری پرتو با بیان اینکه طرح داستانی دربرگیرنده کنش‌ها، روحیات و موقعیت‌های فرد است، اظهار داشت: بهترین کار برای تمرین فیلم‌نامه‌نویسی تماشای فیلم‌های مختلف و نوشتن چند صفحه طرح داستانی بر اساس این فیلم‌ها است.
وی ادامه داد: پس از شخصیت‌پردازی و ایجاد سد و مانع برای آنان به بخش بدنه اصلی داستان می‌رسید که قسمت اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و بخش اعظم قصه را به خود اختصاص می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا