پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

از کشف قاچاق تا ۱۸ نقص فنی حادثه ساز در خودروها

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی این فرماندهی حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده ولوو مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون یک محموله لوازم خانگی خارجی فاقد هرگونه مدارک معتبر گمرکی که به صورت قاچاق بارگیری شده بود به دست آمد.

سرهنگ امیرخانی اظهار داشت: ارزش محموله کشف شده براساس برآورد کارشناسان مربوطه دو میلیارد ریال اعلام شده است این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیون به اتهام حمل کالای قاچاق دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.#

۴۰هزار شهروند از آموزش های پلیس بهره مند شدند

در ماه گذشته ۱۸۴ کارگاه آموزشی با هدف پیشگیری و کاهش جرایم اجتماعی توسط کارشناسان پلیس استان برگزار شد که در این زمینه ۴۰ هزار شهروند از آموزش های پلیس بهره مند شدند .

سرهنگ “حسن یاردوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با اعلام این مطلب اظهار داشت: به ضرورت امر آگاه سازی و هشدارهای انتظامی در راستای پیشگیری از مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه تعداد ۱۸۴ کارگاه آموزشی و آگاه سازی با موضوعات آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری از آن توسط کارشناسان پلیس اصفهان در یک ماه گذشته به اجرا در آمد .

وی ضمن اشاره به استفاده حداکثری از کلیه امکانات آموزشی و کارشناسان مجرب و اهل فن انتظامی در برگزاری این کارگاه ها عنوان داشت : با برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد با ارگان ها و نهاد های دولتی ،مدارس و مراکز آموزشی،مساجد و … ۴۰ هزار شهروند از آموزش های پلیس بهرمند شدند .

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به برپایی چندین کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جوامع هدف گفت :در این بازه زمانی ۴۲نمایشگاه برپا شد.

سرهنگ یاردوستی در پایان با اشاره به اینکه آموزش همگانی بهترین راه پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی است بیان داشت : درجوامع امروز به دلیل ورود تکنولوژی های نوین و به تبع آن بروز جرایم و آسیب ها، یکی از راهکارهای کم هزینه برای پیشگیری از جرم، بهره گیری از آموزش همگانی به صورت تخصصی و هدفمند است.

۱۸ نقص فنی حادثه ساز در خودروها

 وقتی صحبت از نقص فنی خودرو به میان می آید، اولین و مهمترین تصویری که به ذهن شما می رسد، وجود مشکلی در سیستم موتور یا ترمز است و شاید حتی به ذهنتان هم خطور نکند که موارد خیلی ساده ای در خودرو وجود دارد که نقص احتمالی در عملکرد آن ها می تواند حادثه رانندگی مهیبی را رقم بزند.

بی توجهی به سالم بودن و وجود نقص در هرکدام از آنها می تواند بالقوه موجب وقوع حادثه ای هنگام رانندگی شود.

این موارد شامل کنترل شیشه ها، کنترل برف پاک کن وشیشه شوی، عملکرد کمربند ایمنی، وضع لاستیک ها،کنترل وضع بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیده گی، کنترل وضع دود خودرو جهت تشخیص روغن سوزی،کنترل وضع بلوری چراغ ها جلو و طلق های چراغ عقب، کنترل عملکرد چراغ های ترمز و کنترل عملکرد چراغ دنده عقب و چراغ پلاک خودرو می شود.

همچنین کنترل عملکرد چراغ های راهنما و چراغ های عقب، کنترل وضع متعلقات اضافی، کنترل صدای خروجی از اگزوز، و صدای بوق، آزمون سنجش آلایندگی خودرو، آزمون عملکرد چراغ های جلو از لحاظ شدت نور و میزان انحراف، آزمون هم راستایی چرخ ها، آزمون کمک فنر، تست ترمز، کنترل زیر خودرو روی جک و بررسی اهرم بندی فرمان و اتصالات جلوبندی از موارد دیگر محسوب می شود.

سالم بودن این موارد در خودرو می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح ایمنی خودرو هنگام تردد داشته باشد.

به عنوان مثال نقص کارکرد چراغ های ترمز یک خودرو به دلیل هشدار ندادن به موقع به راننده خودروی پشتی می تواند موجب تصادف به خصوص در بزرگراه ها شود.

همچنین خرابی چراغ های جلو از لحاظ کار نکردن نور بالا و پایین و شدت وزاویه نور موجب پایین آمدن سطح دید راننده یا اختلال دید خودروهای روبه رو خواهد شد.

بی توجهی به خرابی لاستیک ها یکی دیگر از عوامل حادثه ساز در رانندگی می باشد و خرابی لاستیک ها و صاف بودن آن باعث ترکیدگی لاستیک و انحراف خودرو خواهد شد که این مسئله در سرعت های بالا می تواند حتی در مواردی موجب واژگونی خودرو یا تصادف با دیگر خودرو ها شود.

همچنین ایراد در میزان فرمان و وجود ناهم راستایی در چرخ ها می تواند باعث عدم پایداری خودرو، کشیدگی فرمان و ساییدگی شدید لاستیک ها شود.

خرابی در کمک فنرها نیز میتواند انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن، واژگونی خودرو در پیچ ها و آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوبندی خودرو شود.

خراب بودن سیستم ترمز می تواند موجب کاهش نیروی ترمز در هر چرخ، کاهش شتاب ترمزگیری و به طبع توقف نکردن بموقع خودرو پس از اعمال ترمز در یک فاصله مناسب باشد.

وجود هر گونه ایراد در اتصالات اهرم بندی فرمان، جلوبندی و وجود لقی و ضعف در سیبک ها می تواند موجب شکستگی و جداشدن قطعات جلوبندی و وقوع یک فاجعه شود.

وجود شکستگی و ترک در شیشه می تواند باعث اختلال در دید راننده و همچنین ضعیف شدن مقاومت شیشه هنگام تصادف شود.

در تصادفات دیده می شود شیشه های سالم هنگام برخورد جسم به دلیل خرد نشدن خطری برای سرنشینان ایجاد نمی کند.

سلامت کارکرد چراغ های هشدار و اخطار در خودروها از الزامات اولیه و مهم ایمنی است زیرا بسیاری از تصادفات فقط به واسطه خرابی همین چراغ ها درخودرو اتفاق می افتد.

خودرویی که چراغ راهنمای آن معیوب است با تغییر مسیر و گردش به چپ و راست به دلیل هشدار ندادن به دیگر رانندگان موجب تصادفات شدیدی خواهد شد.

مالکان خودرو ها باید نسبت به ضرورت بازبینی و کنترل دوره ای خودرویشان حساس باشند.

نکاتی برای رانندگی بدون حادثه:

چه قصد سفر و رانندگی در جاده را داشته باشید و چه قصد شما فقط سفرهای درون شهری به قصد انجام کارهای روزمره باشد، به هر حال رانندگی در فصل زمستان بایدها و نبایدهایی دارد که باید آن ها را رعایت کرد، بخصوص در روزهایی که دمای هوا به شدت رو به کاهش می رود و این کاهش دما با بارش برف و یخ زدگی معابر همراه است، رعایت این نکات کلیدی می تواند در رانندگی ایمن و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی کمک کند.

کنترل و بازدید ضد یخ آب رادیاتور:

افزودن ضد یخ به آب رادیاتور با نسبت ۵۰ درصد؛ این این کار یکی از ضروری ترین موارد در فصل زمستان است، زیرا با سرد شدن هوا این ماده از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری می کند.

کنترل لاستیک ها:

لاستیک ها را از لحاظ میزان فشار باد و عمق آج لاستیک بازدید و در صورتی که عمق آج لاستیک کمتر از سه میلیمتر باشد، بایدآن را تعویض کنید.

بازدید برف پاک کن ها:

عملکرد برف پاک کن ها و وضع تیغه های آن را کنترل کنید، برف پاک کن خودروی شما باید قابلیت پاک کنندگی برف، باران، گل و لای، و نمک سطح جاده که از دیگر خودرو ها روی شیشه پاشیده میشود برای تامین بهترین وضع دید در کمترین زمان را داشته باشد.

بازدید آب شیشه شوی:

وضع عملکرد شیشه شوی و مایع داخل آن را کنترل کنید. می توانید برای یخ نزدن آب شیشه شوی از مایعات ضد یخ زدگی در آن استفاده کنید.

کنترل سیستم گرمایشی:

قبل از شروع فصل زمستان برای بازدید از سیستم گرمایشی خودرویتان به یکی از مراکز مجاز تعمیرگاهی مراجعه کنید.

بازدید از روغن موتور:

در فصل زمستان باید از روغن های مخصوص این فصل استفاده شود.

بازدید باتری:

قطب های باطری را بازدید کرده و در صورت سولفاته شدن آن ها را با آب جوش بشویید.

بازدید سیستم ترمز:

  • شناسایی ایرادهای سیستم ترمز خودروی خود به یکی از مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کنید.

گردآوری توسط کارشناسان پلیس راهور استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا