عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

بانک مرکزی روسیه: قیمت نفت چند سالی در سطح ۴۰ دلار در هر بشکه باقی می ماند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، در حالی که در یک مطالعه انجام شده توسط بلومبرگ، تحلیلگران پیش بینی کرده اند که قیمت نفت خام برنت دریای شمال که اختلاف قیمت چندانی با نفت خام اورال روسیه ندارد، پایان امسال ۱۶ درصد نسبت به سطوح فعلی افزایش می یابد، کاهش ۱۰ درصدی قیمت نفت تنها در ماه مارس (اسفند-فروردین) در حالی اتفاق افتاد که وضعیت عرضه نفت بازار را نگران می کند.

پیش بینی بانک مرکزی روسیه ممکن است تنها به نگرانی بازار اضافه کند.
روسیه، مهمترین تولیدکننده نفت غیراوپک است که برای کاهش تولید نفت با اوپک همراهی کرد و در نشست امروز کویت نیز حضور دارد.
«پیوتر ماتیس» که هم اکنون استراتژیست ارزی رابوبانک هلند در لندن است بیان کرد: وزارت دارایی، هیات دولت و بانک مرکزی روسیه با توجه به انتظارات خود در مورد رشد اقتصادی این کشور که هنوز تا حد زیادی ناشی از نفت است، سیاست های محتاتانه اتخاذ می کنند.
وی گفت: اتخاذ سیاست های محتاطانه بهتر از خوشبین بودن به اینده و ناامید شدن است.
سیاستگزاران بانک مرکزی روسیه دیروز (جمعه) در مسکو گفتند: قیمت نفت اورال که پیش بینی می شود امسال به طور متوسط ۵۰ دلار در هر بشکه باشد، در پایان سال ۲۰۱۷ به ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد و سپس در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ نزدیک همین سطح باقی بماند.
بانک مرکزی روسیه همچنین سیاست های پولی انبساطی خود را از سر گرفت، اقدامی که نشان دهنده افزایش ریسک در بازار نفت است.
وزارت دارایی روسیه نیز وقتی اعلام کرد بانک مرکزی این کشور از طرف این وزارت خرید ارز خارجی را آغاز می کند، اقدام مشابهی انجام داد.
در بودجه سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ روسیه، قیمت نفت ۴۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است.
«ویکتور زابو» مدیر یک صندوق سرمایه گذاری اوراق قرضه در ابردین در اسکاتلند گفت: با وجود اینکه قیمت نفت بالا رفت، تمایل روسیه به حفظ سناریو محافظه کارانه، سیاست درستی است زیرا با این سناریو کشور خود را برای رویارویی با بدترین وضعیت آماده می کند ضمن آنکه در صورت افزایش قیمت نفت از آن برای توسعه اقتصادی استفاده می کند.
پیش بینی قیمت نفت برای بانک روسیه یک بازی نیست. کاهش ۶۵ درصدی قیمت نفت در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ موجب کاهش ارزش واحد پولی این کشور شد و اقتصاد این کشور را دچار رکود کرد و آن را مجبور به افزایش اضطراری نرخ بهره کرد.
در بودجه سال ۲۰۱۶، درآمد نفت و گاز ۳۶ درصد درآمد روسیه را تشکیل می داد.
با وجود اینکه توافق تاریخی کاهش تولید اوپک و غیر اوپک جلوی کاهش قیمت های نفت را گرفت و بهای نفت برنت را به ۵۵ دلار در هر بشکه رساند و موجبات شد اقتصادی روسیه را فراهم کرد، بانک مرکزی این کشور به سیاست های پیشین خود ادامه داد.
مطالعات بلومبرگ نشان می دهد، همبستگی میان ارزش روبل و قیمت نفت امسال کاهش یافته و به کمترین سطح خود از اوت ۲۰۱۵ (مرداد-شهریور ۱۳۹۴) رسیده است.
وقتی قیمت نفت خام این هفته به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت، ارزش روبل روسیه کمتر از یک درصد کاهش یافت، زیرا دادن وام های ارزان بانکی به سرمایه گذاران موجب خنثی شدن تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد شد.
در حالی که اوپک به طور رسمی تا ماه مه (اردیبهشت-خرداد) در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری نخواهد کرد، مقامات امروز در کویت گردهم می آیند تا در مورد پیشرفت این سازمان در دستیابی به اهداف خود بحث و گفت و گو کنند.
یکی از برجسته تریت شرکت های تولید نفت شیل آمریکا نیز پیش بینی کرده است، اگر اوپک توافق کاهش تولید خود را تمدید نکند، قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت .
«الینا ریباکوا» اقتصاددان بانک دویچه در لندن گفت: یکبار نیش خورده، بار دوم نیش نمی خورد.
وی افزود: بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه، سناریو محتاطانه نفت ۴۰ دلاری را حفظ کرده اند زیرا می خواهند برای حفاظت از این کشور در بدترین شرایط آماده باشند.
اوپک در نشست رسمی دهم آذرماه این سازمان در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز بازار لندن ۵۰ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا