حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف بیش از ۱۴کیلو گرم تریاک در نائین /خستگی و خواب آلودگی باز هم حادثه آفرید

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “صادق کاظم زاد” گفت : ماموران ایستگاه بازرسی شهید شرافت شهرستان نائین حین کنترل خودروهای عبوری به یک وانت نیسان مشکوک وآن را متوقف کردند.
وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۱۴ کیلو و ۷۸۸ گرم تریاک که در اطاق بار خودرو جاساز شده بود کشف شد.
سرهنگ کاظم زاد بیان داشت : در این رابطه یک سوداگر مرگ دستگیر و جهت اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.
فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان اظهار داشت : نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

**دستگیری سارق داخل خودرو و کشف ۴۵۰ میلیون ریال اموال مسروقه
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از دستگیری سارق داخل خودرو در جنوب شهر اصفهان خبر داد.
سرهنگ “ستار خسروی”  اظهار داشت: در پی دریافت شکایاتی مبنی بر سرقت از داخل خودرو در محدوده جنوب شهر اصفهان، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: کارآگاهان، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و یک سارق حرفه ای را شناسایی و حین سرقت از یک خودرو دستگیر کردند.
این مقام انتظامی بیان داشت : فرد دستگیر شده در بازجوئی های پلیس به سرقت ۴۷۰ میلیون ریال اموال از خودروی شهروندان اعتراف کرد.
سرهنگ خسروی با بیان اینکهه متهم پس از تشکیل پرونده جهت اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد به همشهریان توصیه کرد: در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید. قرار دادن وسایل بر روی صندلی های خودرو یا نصب تجهیزات گران قیمت بر روی خودرو باعث تحریک سارقان به سرقت داخل خودرو می شود ، از قرار دادن اموال با ارزش خود بر روی صندلی خودرو خودداری کنید.
**خستگی و خواب آلودگی باز هم حادثه آفرید

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از برخورد یک دستگاه سواری پژو با کامیون کشنده وایت و فوت یک نفر و مجروحیت فرد دیگری خبر داد. سرهنگ “جهانگیر کریمی”  گفت : ماموران پلیس راه “اصفهان-نائین” از برخورد یک سواری پارس با کامیون کشنده وایت در این محور مطلع و به محل اعزام شدند.
وی افزود: متاسفانه دراثر این حادثه رانندگی یکی از سرنشینان پژو در دم فوت و دیگر سرنشین این خودرو مجروح شد.
سرهنگ کریمی بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی عدم توانایی راننده پژودر کنترل وسیله نقلیه به علت خستگی و خواب آلودگی اعلام شده است .
معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و در مواقعی که احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید در مکانی امن توقف و پس از استراحت و رفع خستگی ادامه دهید.
**سرقت به عنف و راه های مقابله با آن
گروه اجتماعی – سرقت به عنف از جمله جرایم عمدی است که به دلیل ایجاد احساس ناامنی در بین شهروندان از سوی پلیس و مراجع قضائی بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

یکی از انواع سرقت، سرقت به عنف است. برداشتن یا تلاش برای برداشتن هر چیز ارزشمندی از یک شخص به زور و یا با تهدید که به صورت غیر منتظره، ناگهانی و گاهی اوقات همراه با ترسانیدن باشد را سرقت به زور یا به اصطلاح سرقت به عنف می گویند.
ویژگی مشترک در تمامی این نوع سرقت‌ها عبارت است از اینکه مجرم با فرد قربانی مواجه می شود و اگر زور یا تهدید در کار نباشد از شمول اینگونه سرقت‌ها خارج است. زورگیرها هم در ردیف این نوع سرقت‌ها قرار دارند. زورگیرها در نقاط خلوت قربانی خود را انتخاب کرده و با تهدید و زور، محتویات جیب وی را خالی نموده و فرار می کنند. در سرقت های به عنف، جبر و زور و عناصری مانند عنصر قانونی جرم، عنصر مادی جرم و عنصر روانی جرم وجود دارد که در ادامه به اختصار توضیح داده می شوند.

۱٫ عنصر قانونی جرم
ماده‌ ۲۳ قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۰۴ در فصل هفتم تحت عنوان “سرقت” مقرر داشته بود «هرگاه سرقت به عنف باشد مرتکب به حبس جنایی درجه یک از سه سال تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد و اگر جرمی نیز واقع شده باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.» در حال حاضر عنصر قانونی جرم سرقت به عنف عبارت از ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی است که مطابق این ماده هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از ۳ ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم خواهد شد.
۲٫ عنصر مادی جرم
رکن اصلی جرم سرقت در حقوق ایران “ربایش” است که بدون تحقق آن عنصر مادی جرم سرقت به وقوع نخواهد پیوست و لازمه تحقق ربایش نقل مکان دادن مال از محلی به محل دیگر است. عنصر مادی جرم سرقت به عنف(سرقت مقرون به آزار و یا تهدید) عبارت است از ارتکاب فعل یا رفتار مادی فیزیکی از سوی سارق به شکل ربایش همراه با آزار و تهدید متصرف مال یا دیگران.
بنابراین شرط اصلی برای تحقق عنصر مادی این قسم سرقت آن است که سارق یاسارقین در حین سرقت و مقارن آن برای ربودن مال منقول متعلق به دیگری اقدام به آزار و یا تهدید کرده باشند. بدیهی است که با توجه به اطلاق ماده در تحقق جرم مذکور شدت آزار یا تهدید شرط نیست. بنابراین نواختن یک سیلی به گوش مالباخته یا تهدید به کتک زدن او برای تحقق شرط مذکور در ماده کفایت می‌کند. همین طور منظور از جرح نیز هرنوع جراحت اعم از سطحی یا عمیق است. به علاوه همانطور که عبارت عام ماده نشان می دهد لازم نیست که آزار یا تهدید علیه شخص مالباخته باشد یا جراحت لزوماً به جسم خود وی وارد شود.
بنابراین تهدید به مجروح کردن یا کشتن یکی دیگر از افراد حاضر در صحنه یا حتی رهگذری که رابطه خاص با صاحب مال داشته باشد برای تحقق عنصر مادی جرم و شرط آزار یا تهدید مذکور در ماده کفایت می کند. لیکن هرگاه شخص ثالثی که تهدید متوجه او می شود کسی باشد که تهدید یا آزار او تاثیر منفی بر صاحب مال نداشته باشد تحقق شرط مذکور در ماده بعید به نظر می رسد.

۳٫عنصر روانی جرم
جرم سرقت مقرون به آزار یا تهدید(سرقت به عنف) از جمله جرایم عمدی است بنابراین عنصر روانی آن عبارت است از این که اولاً سارق در ارتکاب عمل مادی ربودن مال متعلق به دیگری عمد و سوء نیت داشته باشد یعنی به قصد تصرف مال اقدام به ربایش آن کرده باشد(سوء‌نیت‌عام). ثانیاً مال منقول متعلق به دیگری را آگاهانه و از روی علم بعد از ربودن تصرف کند و ببرد.(سوء‌نیت‌خاص)
علاوه بر این شرط اصلی تحقق این نوع سرقت عبارت است از این که سارق در حین سرقت به آزار یا تهدید صاحب مال یا دیگران متوسل شده باشد. بدین ترتیب اعمال خشونت از سوی سارق که نشانگر تجری بیش از حد وی برای ربودن و بردن مال دیگری است بایستی از روی عمد و اراده و برای انجام سرقت بوده باشد. بدیهی است تشخیص آزار یا تهدید و میزان آن برای انجام سرقت با دادگاه صالح رسیدگی کننده به پرونده است که در هر مورد با توجه به اوضاع احوال قضیه و عرف متداول احراز خواهد کرد.
سرقت مقرون به آزار
مقصود از آزار هر نوع صدمه و آسیبی اعم از جسمی و یا روحی، هرچند خفیف است که سارق در جریان سرقت و ضمن آن و برای انجام سرقت نسبت به متصرف مال یا شخص یا اشخاصی که در صحنه‌ی جرم حاضرند به عمل آورد ولو اینکه صدمه وارده موجب جراحت یا موجب آثاری در بدن نشود. سرقت مقرون به آزار در صورتی تحقق پیدا می‌کند که آزار به قصد ارتکاب سرقت یا تسهیل وقوع آن و مقارن سرقت واقع شود و در پرونده‌ خاص تشخیص اینکه سرقت مقرون به آزار است یا نه، امری موضوعی و به عهده‌ی قاضی متصدی پرونده است.

سرقت مقرون به تهدید
در اصطلاح مقصود از تهدید عبارت است از هر نوع اعمال زور و قدرت برای ترسانیدن متصرف مال یا شخص و اشخاص دیگر حاضر در صحنه‌ جرم در حین سرقت. در مورد اعمال تهدید‌آمیز باید خصوصیات طرف و اوضاع و احوال واقعه از هر جهت در نظر گرفته شود.
پیامدهای وقوع سرقت به عنف در جامعه
این پیامدها به دو مقوله اجتماعی و فرهنگی و امنیتی تقسیم می‌شوند
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی
۱-از بین رفتن اموال شخصی افراد.
۲-انگیزه کار و تلاش و سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.
۳-موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
۴-بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از پدیده سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان اداره زندان‌ها، تامین زندگی خانواده‌های زندانیان و غیره شود.
۵-اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌شود.

پیامدهای امنیتی این آسیب
۱-جذب افراد به باندهای تبهکار به دلیل ضرورت ارتکاب برخی از سرقت‌های به عنف به صورت جمعی و گروهی همچون سرقت از بانک‌ها یا طلا‌فروشی‌ها
۲-گرایش به اعتیاد به دلیل ارتباط با سایر سارقین که عموماً معتاد به مواد مخدر هم هستند.
۳-ارتکاب جرایم آزار و اذیت در حین سرقت( زیرا سرقت‌هایی که در پی سوار نمودن قربانیان با مسافر بر شخصی رخ می‌دهد عموماً با آزار و اذیت قربانی همراه است.)
۴-زورگیری از دیگر پیامدهایی است که یا پس از مدتی ارتکاب سرقت، رخ می‌دهد و یا اساساً طی زورگیری است که اموال مال‌باخته به سرقت می‌رود.
۵-ضرب و شتم و نزاع(زیرا سرقت‌هایی که به صورت خشن و به عنف صورت می‌گیرند در پی درگیری با قربانیان رخ می‌دهد.)
۶-اقدام علیه امنیت ملی(زیرا در سرقت های مسلحانه، سارقین به دلیل دسترسی به سلاح گرم و تجربه استفاده از آن، مستعد اقدامات تخریبی و ضد‌امنیتی می‌باشند.)
۷-گرایش از سارقین عادی به سارقین به عنف به دلیل ریخته شدن ترس سارق از ارتکاب جرم.
۸-آدم‌ربایی و یا سرقت انسان (زیرا فرد سارق پس از کسب مهارت در زمینه سرقت ممکن است انواع راه‌ها برای کسب درآمد از جمله ربودن افراد و اخذ وجه از اطرافیان قربانی را نیز به عنوان شکلی از سرقت، انجام دهد.)
۹-اقدام علیه امنیت اجتماعی شهروندان چرا که امنیت به عنوان حیاتی‌ترین نیاز انسان در زندگی اجتماعی، همچون دیگر پدیده‌های اجتماعی واجد دو بعد عینی و ذهنی است.

نتیجه گیری
با توجه به مطالب ارائه شده می‌توان عمده دلایل ارتکاب سرقت‌های به عنف را عوامل ذیل دانست که می‌تواند پیش‌فرض مطالعات آتی نیز باشند. از جمله این عوامل عبارتند از: سرقت و ربودن مال دیگران در اثر تحریک اطرافیان، همراه بودن جرایم سرقت و اعتیاد، نابسامانی در خانواده و مشکلات روحی و روانی،کوتاهی در امر مسائل دینی، وجود نقاط حاشیه نشین.

پیشنهادات
۱-توسعه گشت های پلیس محله محور و استفاده از نگهبانان محله به صورت جدی.
۲۲-برگزاری کلاس های آموزش مهارت زندگی به منظور تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده و برخورد علمی و آگاهانه با مشکلات روحی و روانی اعضاء.
۳-آگاهی دادن به خانواده‌ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب سرقت به عنف توسط آنان.
۴-تقویت آموزه‌های اسلامی توسط مسئولین فرهنگی در بین افراد مستعد کجروی که در نقاط حاشیه نشین سکونت دارند.
۵-کنترل و مراقبت پدر و مادر در مورد دوستان ناباب و به طور کلی دوستان فرزندان خود یک ضرورت است زیرا عدم توجه پدر و مادر به چنین مسایل بارها از سوی سارقان عنوان شده است. لذا بهتر است در مناطق جرم‌خیز و حاشیه نشین کلاس های آموزش مهارت های زندگی و اعتقاد به اصول دینی دایر شود.

نویستده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی- فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا