شهر و جامعهعناوین اخبار

بازدید مدیر پروژه سکوا (Sequa) کشور آلمان از فنی و حرفه ای اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، در راستای همکاری دو جانبه در اجرای برنامه های نظام آموزشهای دوگانه، نشستی با حضور ابوطالب جلالی مدیر کل استان و خانم بتینا مولر (Bettina Muller) مدیر پروژه سکوا (Sequa)، ولفگانگ درگ (Wolfgang Durig) محقق RWI، یورگن کلینگ بیل (JurgenKlingbeil) نماینده شرکت بین المللی SBH وانجمن کسب و کارهای کوچک از کشور آلمانو جمعی از مسئولین اداره کل و مراکز در محل سالن کنفرانس اداره کل صورت پذیرفت.

در ابتدا  ابوطالب جلالی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان ضمن خیرمقدم به تشریح فعالیت ها، سیاست ها و برنامه های اداره کل پرداخت:

وی بیان داشت: آموزش های کشور ایران در دو قالب رسمی و غیررسمی یا همان مهارتی است ودر سه بخش انجام می شود، آموزشهایی که با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش به نام  آموزش های عمومی است و آموزشهایی که توسط وزارت علوم صورت می گیرد (رسمی)،  در همان نظام آموزش رسمی نظام آموزشهای تخصصی و دانشگاهی انجام می شود. اما آموزشهای مهارتی با مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و در استانها توسط ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای انجام می گردد.

جلالی گفت: آموزشهای مهارتی در مراکز ثابت اجرا می گردد چون دارای امکانات و سخت افزار بیشتری است و حسب نیاز در محل های سیار شهری آموزشها به صورت موقت و  گردشی ارائه می شود.

ایشان تصریح کرد: خدمات آموزشی مربوط به روستائیان در محل انجام و از آنجایی که بخشی از دلایل زندانیان فقدان کار بوده و  بعد از آزادی بایستی شغل داشته باشند و یک مسئولیت اجتماعی را بپذیرند آموزشهای مهارتی براساس نیازی که تعیین می شود اجرا می گردد.

جلالی افزود: عمده آموزشها در مراکز یا کارگاههای آموزشی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و عمدتا رایگان و توسط دولت صورت می پذیرد. در طول چندسال گذشته تلاش کردیم با مشارکت بخش غیردولتی، درک درستی از مطالبات بازار کار، مزیت های منطقه ای و قابلیت هایی که در هر شهرستان وجود دارد ضمن شناسایی، آموزشهایی را تدارک ببینیم و در اختیار مخاطبین و جوانان جویای کار قرار دهیم . لذا سند مهارت برگرفته از این مزیت ها و قابلیت هاست که فرصت های شغلی بهتری برای مخاطبین ما فراهم کرده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان داشت: در تعامل با واحدهای صنفی و صنعتی تلاش نمودیم، ضمن انجام نیازسنجی،در ارتقاء مهارت شاغلین پاسخگوی مطالبات آنانبودهو در فرآیند آموزش نیز از آنها کمک بگیریم.

وی گفت: از دیگر اقدامات هماهنگ نمودن و کمک از دفاتر کاریابی هاست که هم مطالبات شغلی واحدهای صنفی و صنعتی  و بازار کار را مطلع هستند و چون در جوار مراکز آموزش فنی و حرفه ای مستقر هستند افراد متخصص و ماهررا به کارفرمایان معرفی می نمایند.

جلالی افزود: اجرای نظام دوگانه و آموزشهایی که در مطالعات ما نشان داده در آلمان موفق بوده و البته در گذشته تا بخشی این نظام تمرین شده و نتایج خوبی هم داشته است. این آموزشها به صورت پروفایلی (مجموعه ای از تخصص های شغل) که تقریبا همان مدل نظام آلمان است با این تفاوت که عمدتا در مراکز حرفه ای انجام می شود.

مدیر کل استان تصریح کرد:‌ در حال حاضر بنا داریم در تعامل و همکاری با مؤسسات آلمانی به ویژه نظام آموزش را آنگونه ای طراحی و اجرا کنیم که ۳۰ تا ۴۰ درصد آموزش در کارگاههای حرفه ای انجام شود و ۶۰ درصد آموزش با مسئولیت مدیران صنعتی در واحدهای صنعتی انجام گردد. البته در سال گذشته بعد از مطالعات تطبیقی بنگاهها و تشکل های صنفی مسئول که می توانند نقش آفرین باشند و کمک کنند مذاکره شده، مدل پرزنت شده و نظر مثبت آنها را جمع آوری کردیم تا به صورت دقیق با مدل آلمان در ایران اجرا شود.در این راستا چند مسئولیت را پذیرفتیم و آن اینکه کارفرمایان نگران قوانین کار، تأمین اجتماعی و مسئولیت های مدنی برای کارآموزان نبودهو کارآموزان را برای تکمیل آموزش ها در آن محل ها بپذیرند.لذا اتاق های بازرگانی، خانه های صنعت، دستگاه های دولتی سیاست گذار در صنعت، کشاورزی و خدمات همکاران در اجرای این برنامه هستند.

استانداردهای آموزشی تا بخشی با کمک خبرگان صنعت و شاغلین تدوین شده است.هدف ما بر این است که در فرآیند اجرایی نمودن نظام دوگانه آلمان، تفاهم و همکاری با مؤسسه آموزشی در آلمان داشته باشیم زیرا این مدل در شکل گیری اشتغال مولد و پاسخگوی درستی بر مطالبات صاحبان صنایع تأثیر گذار می باشد.

محل ها و مکانهای آموزشی مناسبی را داریم ، نیروهای علاقمند و جوانانی که قصد مشارکت در فعالیت های اقتصادی را دارند ، مجموعه ای از ظرفیت های در این مشارکت و همکاری است.

سخنرانی خانم بتینا مولر (Bettina Muller ) مدیر پروژه سکوا (Sequa) در کشور آلمان:

ضمن قدردانی،  اهداف و برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان را شبیه به سیستم آلمان عنوان کرد و به معرفی سازمان خود در دولت آلمان پرداخت.

وی گفت: در آلمان پروژه هایی بین اتاق ها و انجمن ها و شرکای آنها در جاهای مختلف دنیا انجام داده ایم که این پروژه ها بین اتاق بازرگانی آلمان و دیگر کشورها جهت همکاری ارتباط برقرار می کند.

بتینامولر افزود: ما ابتدا با ظرفیت سازی انجمن ها و اتاقها شروع کردیم و با دانش بسیاربه بررسی موضوع آموزش های فنی و حرفه ای پرداختیم. بنابراین دولت آلماناز دانشی که در این اتاقها و انجمن ها در امر آموزش های فنی و حرفه ایاستخراج می گردد استفاده می نماید.

وی گفت: یکی از شرکا در این شبکه SBH است که یورگن کلینگ بیل (JurgenKlingbeil) از کشور آلمان نماینده آن سازمان است و آن علاقه از سمت آنها وجود داشت که پروژه ای را در ایران شروع کنند که وزارت مربوطه مأموریت جمع آوری اطلاعات و گزارش دهی در ایران را از طریق کارشناس خارجی برعهده گرفت.

سخنرانی ولفگانگ درگ (Wolfgang Durig) محقق RWI کشور آلمان:

ضمن قدردانی از مهمان نوازی در استان اصفهان، برنامه های آموزش فنی و حرفه ای را شبیه به آلمان عنوان نمود و به بررسی اهداف برنامه سیستم دوگانه در آلمان پرداخت.

وی بیان داشت: این نظام چارچوب خوبی برای تعریف شایستگی های مورد نیاز ارائه می دهد، سیستم داینامیک و پویاست زیرا نیازهای شرکت ها برای شایستگی در طول زمان تغییر می کند و بایستی محتویات آموزش ها در طول زمان بر اساس نیاز متحول گردد.

محقق RWIافزود: هدف اصلی برنامه دوآل ایجاد یک رابطه مناسب بین آموزش فنی و حرفه ای و بخش خصوصی است.

ایشان تصریح کرد: در آلمان اتاق های بازرگانی به شکل قوی درگیر انجام این برنامه هستند. آنها در ارائه نیازهای صنعت به سازمان فنی و حرفه ای بسیار فعال بوده و تنها مسائل و نیازها را به اشتراک نمی گذارند بلکه قسمتی از انجام کار مثل برگزاری امتحانات را نیز برعهده می گیرند.

وی در ادامه گفت: ما در گام نخست در حال فهمیدن سیستم شما هستیم و با اینکه شباهت ها زیاد است ولی تفاوت ها را نیز بررسی تا آسانتربتوانیم اطلاعات را تبادل نمائیم.

سخنرانی یورگن کلینگ بیل (JurgenKlingbeil) نماینده شرکت بین المللی SBH و نماینده انجمن کسب و کارهای کوچک از کشور آلمان :

ضمن اعلام موافقت خود با برنامه های سیستم دوآل آلمان افزود: نماینده سازمانی هستم که انجمن کسب و کارهای کوچک و متوسط در سال ۱۹۰۲ در آن تأسیس شده و ما زیر این چتر یک بنیادی را تشکیل داده ایم که در این بنیاد آموزش های فنی و حرفه ای را به صورت گسترده به کارآموزان ارائه می دهیم و تاکنون در بیش از ۲۰ شهر در آلمان این روند انجام گرفته است.

در پایان حاضرین از کارگاههای مهارتی مراکز جوار آموزش فنی و حرفه ای اصفهان بازدید کردند.

در ادامه مقرر گردید طی نشستی همکاری های دوجانبه کشور ایران و آلمان در راستای اجرای نظام آموزش دوگانه بررسی گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا