تیتر دوعناوین اخبار

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از شنبه ۱۶تا ۵۰ درصد افزایش می یابد/ میانگین رشد ۲۷درصدی حقوق بازنشستگان در دولت یازدهم

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا، « احمد میدری» بیان کرد: میزان مستمری برای خانوارهای یک نفره ۱۶ درصد، خانوارهای دو نفره ٢٧ درصد، سه نفره ۳۵ درصد، چهار نفره ۴۵ درصد و پنج نفره و بالاتر ۵۰ درصد افزایش می یابد.
وی توضیح داد: این افزایش به همراه دریافت قبلی مستمری بگیران و همچنین یارانه ای است که به خانوارهای تحت پوشش تعلق می گیرد.
میدری افزود: بنابراین برای خانوار یک نفره حداقل دریافتی از ۵۳۰ هزار ریال ( ۵۳ هزارتومان) به یک میلیون و ۴۸۰ هزار ریال( ۱۴۸ هزار تومان) و برای خانوار پنج نفره از یک میلیون ریال(١٠٠هزارتومان) به همراه یارانه به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار ریال(۴۶۵ هزار تومان) افزایش می یابد.
وی در ادامه بیان داشت: خانوارهای دو نفره مددجویان از محل اعتبار دستگاه اجرایی ۶۱۰هزار ریال و از محل هدفمندی یارانه ها یک میلیون و ۸۹۰هزار ریال، خانوارهای سه نفره از محل دستگاه اجرایی ۷۲۰هزار ریال و ار محل هدفمندی یارانه ها ۲میلیون و ۵۳۰هزار ریال و خانوارهای چهار نفره از محل اعتبار دستگاه اجرایی ۸۱۰هزار ریال و از محل هدفمندی یارانه ها سه میلیون و ۳۷۰هزار ریال دریافت خواهند کرد.
میدری در ادامه بیان داشت: طرح افزایش مستمری مستمری بگیران نهادهای بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) از ۲سال پیش به کمیسیون اجتماعی دولت رفته بود و تبادل نظرهای گوناگونی در خصوص آن صورت گرفت که در نهایت به نظام چند لایه تامین اجتماعی رسیدیم.
وی گفت: براساس نظام چند لایه تامین اجتماعی، جامعه به گروه های مختلف تقسیم می شود که برای هر لایه بسته به نیازهای آنها راهکارهایی تبیین شده است.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لایه اول گفت: این لایه خود به دو گروه تقسیم می شود که شامل گروهی که به طور کامل ناتوان هستند (سالخوردگان و معلولان شدید) و همچنین گروهی که می توان از طریق مهارت آموزی به آنها کمک کرد.
به گفته میدری ، این پیشنهاد با معاونت اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و در اداره کل امور رفاه اجتماعی بحث شد و در دولت تدبیر و امید موفق به اتخاذ راهکاری برای یاری به خانوارهای یاد شده ، شدیم.
وی گفت: باوجود تمام تلاش هایی که دولت یازدهم انجام داد و توانست قدرت خرید مردم را افزایش دهد اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم اما به جد برای کاهش این فاصله در دولت تلاش می شود.
میدری بودجه افزایش مستمری ،مستمری بگیران را ۴۰هزار میلیارد ریال ذکر کرد که در بودجه سال ۱۳۹۶ تخصیص یافته است.
به گفته وی، همچنین سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اشتغال اقشار تحت پوشش سازمان های حمایتی تخصیص یافت که ۱۲هزار میلیارد ریال برای خانوراهای تحت پوشش کمیته امداد و سه هزار میلیارد ریال برای نهاد بهزیستی بوده است.

حقوق بازنشستگان کشوری
وی درباره میانگین حداقل حقوق بازنشستگان کشوری گفت: میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۳۸۸ به میزان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال(۲۹۰هزار تومان) بود که در سال ۱۳۸۹ با ۶ درصد افزایش به سه میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۳۱۰هزارتومان) رسید .نرخ تورم در آن سال ۱۲٫۴درصد بود.
میدری ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ حداقل حقوق بازنشستگان کشوری به سه میلیون و ۴۱۰ هزار ریال(۳۴۱هزار تومان با۱۰درصد افزایش) رسید که نرخ تورم ۲۱٫۵درصد بود. این دستمزد در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب به سه میلیون و ۹۲۰ هزار ریال( ۳۹۲هزار تومان با۱۵درصد افزایش) و چهار میلیون و ۹۰۰ هزارریال (۴۹۰هزار تومان با ۲۵درصد افزایش ) رسید. نرخ تورم در این سال ها به ترتیب ۳۰٫۵ و ۳۴٫۷درصد بود.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش دستمزد بازنشستگان کشوری در سال۱۳۹۳ با ۲۰درصد افزایش به شش میلیون ریال(۶۰۰هزار تومان ) رسید، گفت: نرخ تورم در آن سال به ۱۵٫۶درصد کاهش یافت و افزایش دستمزد بیشتر از نرخ تورم بود.
وی دریاره سال ۱۳۹۴ گفت: در آن سال دستمزد با ۱۴درصد افزایش به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (۷۵۰هزار تومان) رسید و نرخ تورم ۱۱٫۲ درصد بود. سال ۱۳۹۵ که افزایش حقوق به شکل پلکانی بود به طور میانگین با ۱۲درصد افزایش، حداقل حقوق به ۹ میلیون ریال(۹۰۰هزار تومان ) رسید اما نرخ تورم تک رقمی شد.
میدری درباره سال جاری نیز گفت: حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۳۹۶ به میزان حداقل بیش از ۲۰ درصد افزایش می یابد.
وی پیش بینی کرد حداقل حقوق بازنشستگان کشوری به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان) در سال ۹۶ افزایش یابد.
میدری گفت: در دولت یازدهم حقوق بازنشسته ها به طور واقعی ۲۷درصد افزایش یافت، اما در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ حقوق ها با توجه به افزایش نرخ تورم در واقع ۵۰ درصد کاهش هم یافته بود.
وی توضیح اد: در صورتی که به طور میانگین دولت سالانه چهار درصد حقوق بازنشستگان را افزایش دهد پس از ۱۵سال حقوق یک میلیون ریالی (۱۰۰هزار تومان) ۱۸۰واحد بهبود می یابد که این به معنای سه برابر شدن رفاه اجتماعی است.

افزایش یارانه نگهداری معلولان
میدری در ادامه این نشست خبری به افزایش یارانه تخصیصی نگهداری معلولان به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال در سال جاری اشاره کرد و گفت: یارانه نگهداری معلولان در سال ۱۳۸۸ برابر با یک میلیون و ۸۰ هزار ریال (۱۰۸هزار تومان) بود که در سال ۱۳۹۲ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال (۲۸۰هزار تومان) افزایش یافت.
وی هزینه نگهداری یک معلول بابت سه شیفت را شامل حقوق مددکاران، هزینه های غذا و درمان و سایر موارد عنوان کرد.
وی با بیان اینکه میانگین مستمری مددجویان در سال ۱۳۸۰ به میزان ۱۰۲هزار ریال (۱۸درصد حداقل حقوق کارگری ) بود، افزود: این هزینه در سال ۱۳۸۴ به ۲۵۴هزار ریال افزایش یافت که ۲۱درصد حداقل حقوق بود اما بتدریج در سال های بعد این روند کاهشی شد و تا سال ۹۵ به ۷۳۲هزار ریال (۹درصد) رسید.
میانگین مستمری مددجویان در حالی در دولت های نهم و دهم روند کاهشی داشت که کشور بهترین سال های درآمدهای نفتی را در آن دوران تجربه کرد.
میدری در ادامه گفت: در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم به دلیل مشکلات مالی دولت تدبیر و امید، نتوانستیم این میزان(۷۳۲هزار ریال) را افزایش دهیم، اما دولت برای سال ۱۳۹۶ این میزان را به شکل مطلوبی افزایش داده است.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۱۳۸۹ که یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، فقر تا حدودی کاهش یافت اما در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ که نرخ تورم به شکل فزاینده ای افزایش یافت به تبع آن فقر هم در جامعه فزونی گرفت.
میدری گفت: پیشنهاد معاونت رفاه اجتماعی افزایش مستمری برای کمیته امداد و بهزیستی بود که این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و پس از ۴۰نشست تخصصی به کمیسیونی که وزیران اجتماعی دولت در آن مشارکت داشتند فرستاده شد که پس از کسب رای مثبت به هیات وزیران رفت.

سرانه بیمه روستاییان
وی درباره بیمه روستاییان گفت: سرانه بیمه روستاییان در سال ۱۳۹۲ ماهانه ۶۰هزار ریال بود که در سال ۹۶به ۳۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.
میدری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید همه تلاش خود را برای کاهش فقر در جامعه و توانمند کردن اقشار پایین جامعه انجام می دهد تا بتواند قدرت خرید اقشار محروم را به شرایط قابل قبولی برساند.
وی تعداد خانوارهای تحت پوشش کمیته امدام امام(ره) را بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار و تحت پوشش سازمان بهزیستی را ۶۷۰ هزار خانوار ذکر کرد و گفت: میانگین اندازه خانوار در این اقشار ۲٫۳نفر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا