پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

پوشش های ناپسند از منظر احادیث و روایات

اهمیت پوشش

رسول خدا (ص) فرمود: آدمیزاد حق دارد ( باید ) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند، همچنین فرمودند: پوشش و لباس نشان بی نیازی است. همچنین فرمودند: تن با سه چیز شاداب و پروریده می شود: بوی خوش و لباس ملایم و  عسل

امیرموءمنان (ع) فرمود: لباس، زیبایی را نمایان می سازد. نیز فرمود لباس پاکیزه غم و اندوه را می زداید و برای نماز نیز لازم است.

آداب پوشش

امیر مؤمنان (ع) فرمود: هر کس به ادامه زندگی علاقمند است، کفش خوب ولباس راحت بپوشد.

امام صادق (ع) فرمود: پس از استحمام، هنگام پوشیدن لباس نو بگو اللهم البسنی التقوی و جنبنی الردی : خدایا لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم کن، هرگاه چنین کردی از هر دردی در امانی .

روایت شده که امام رضا (ع) لباس را از سمت راست می پوشید و هرگاه لباس نو بر تن می کرد بر کاسه ای از آب ده بار (انا انزلناه فی لیله القدر) وده بار (قل هوالله احد) و ده مرتبه ( قل یا ایها الکافرون ) می خواند و سپس آن را بر لباس نو می پاشید، آنگاه می فرمود هر کس پیش از پوشیدن لباس نو چنین کند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می برد مادامی که تاری از آن لباس باقی است.

 پوشش های ناپسند برای زنان و مردان مسلمان

لباس نازک

رسول خدا (ص) فرمود: هلاک زنان امت من در دو چیز سرخ فام است: طلا و لباس نازک و نیز فرمود : ای علی ! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را در جهنم افکند. علی (ع) پرسید : این چه اطاعتی است: فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد.

همچنین فرمود: از خصلت هائی که موجب هلاکت قوم لوط شد، پوشیدن حریر( ابریشم نازک) بود.

لباس تکبر

امیرمومنان (ع) فرمود: شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می شود، گشودن و باز گذاشن دکمه های پیراهن و قبا و … همچنین فرمود: لباس سیاه نپوشید چرا که آن لباس فرعون است، نیز فرمود هرکس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.

 لباس زرباف

به نقل از امام باقر (ع) رسول خدا (ص) امتش را از به دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی کرد.

کفش نوک دراز:

امام صادق (ع) فرمود: کفش باریک و نوک دراز نپوشید، چرا که آن کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.

پوشش یکدیگر زن و مرد:

از امام صادق (ع) نقل شده که رسول خدا (ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می کرد.

 لباس تنگ

امام صادق (ع) فرمود: برای زن مسلمان روا نیست به گونه ای لباس بپوشد که لباس او، پاره ای از سر و گردن و پیکر او را پوشش ندهد و نیز فرمود در لباس نازک و مصقل نماز نخوانید. لباس مصقلْ لباسی است که به جهت تنگ بودن، حجم بدن را نشان می دهد.

روایت است که سید الشهدا(ع) در روز عاشورا فرمان داد برای او لباسی بیاورند و پوششی آوردند که تنگ و چسبان بود ، آنحضرت با نپذیرفتن آن فرمود: لباس تنگ و چسبان پوشش افرادی است که خوار شده اند. بر پایه این روایات پوشش تنگ و چسبان که حجم بدن را نمایان کند، مایه خواری آدمی و بی اعتباری اوست.

 چنانکه از آیه « ولا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن) سوره نور آیه ۳۱ استفاده می شود که هرگونه حرکت یا رفتار زن که سبب تحریک شهوت مردان شود حرام است، مانند آرایش صورت، استعمال عطر و بوی خوش یا پوشیدن لباس تنگ و چسبان که حجم عورتین و یا حجم ران ها و سینه زنان را نمایان سازد، هرچند تمام بدن پوشیده باشد. یعنی هرگاه ملاک حرام بودن، تحریک شهوت نامحرم باشد، این کارها برای مرد و زن حرام است.

 لباس شهرت

رسول خدا (ص) از انگشت نما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط ) نهی کرده و فرموده است: در نازکی، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت ، زبری و کوتاهی آن افراط نکنید و نیز فرمودک لباسی را که در زیبائی یا زشتی شهرت دارد، نپوشیدو نیز فرمود: هرکس لباس شهرت بپوشد، خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین فرمود: هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.

 امام حسین (ع) فرمود هرکس لباس شهرت بپوشد، خدا روز قیامت لباسی از اتش بر او بپوشاند.

 حضرت امام صادق (ع) فرمودند: خدا لباس شهرت را دشمن دارد، همچنین فرمود: برای خواری آدمی همین بس که لباسی انگشت نما و بدنام کننده بپوشد.

 نکته: انسان از لباس نو، خوش دوخت و زیبا لذت می برد، ولی گاهی به مرحله ای می رسد که این لباس، جامعه شهرت می شود که مورد مذمت است.

زیباجوئی خوب است اما ناز فروشی فخر فروشی و خود بزرگ بینی از زشت ترین کارهاست، از این رو امیرمومنان (ع) فرمود: به لباس نو پیش از پوشیدن بگو : تو کهنه می شوی، پس آبروی مرا مبر، کاری نکن که من کهنه شوم و با پوشیدن تو به به دوزخ بروم.

لباس بیگانگان

امیرمومنان(ع) پیوسته می فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند پس هرگاه چنین کردند، خدا خوارشان می کند.

 نکته مقصود روایت پیروی نکردن از فرهنگ غیر اسلامی در سبک زندگی مانند خوراک و پوشاک و مانند آنها است که در آن دوران میان غیر عرب رواج داشت.

منابع:

کتاب مکارم الاخلاق ، ص ۱۰۳ و ۱۰۴

بحارالانوار، علامه مجلیسی، جلد ۸۰ ، ص۱۸۷

اصول کافی ، جد۶ ، ص ۴۴۵

کتاب مفاتیح الحیات ، آیته اله جوادی آملی ، ۱۳۹۳ ، نشر اسراء

گردآوری شده توسط، سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا