تيتر يكعناوین اخبار

مشروح نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، طرح و برنامه برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده نخستین سؤال مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که آقای میرسلیم در پاسخ گفت: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادهایی که این نیروی انسانی دارد در پیشرفت کشور مشارکت کند.

طرح و برنامه برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده نخستین سؤال مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که آقای میرسلیم در پاسخ گفت: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادهایی که این نیروی انسانی دارد در پیشرفت کشور مشارکت کند.

وی ادامه داد: در کشور ما، استان های مختلف هر کدام از استعدادهای خود به طور ویژه برخوردار هستند و نیروی انسانی ما هم با این استعدادهای مختلف باید به شکوفایی برسد.
میرسلیم گفت: عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمین متأسفانه موجب شده است بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه آنها روی آورند که به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است.

وی افزود: چاره ای که برای حاشیه نشینی در نظر گرفته ایم بازگشت به سیاست های آمایش سرزمین، توزیع صحیح جمعیت و به ویژه بکارگیری صحیح منابع آب در کشور است زیرا آب از کمبودهای اساسی است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به دلیل استفاده ناصحیح از منابع آب بسیاری از روستاه های ما با پدیده بیابانزایی مواجه شدند ناچار نتوانستند دوام بیاورند و به ناچار به شهرها روی آوردند یکی از دلایل بی توجهی به منابع آب استفاده از چاه های عمیق، غیرمجاز و از بین رفتن شبکه های قنات در کشور است که نزولات آسمانی خدادادی را به اندازه ای که قابلیت استفاده داشت در اختیار مردم قرار می داد و امکان بهره گیری از این منابع را فراهم می کرد.

میرسلیم افزود: این روستاییان که نتوانستند درست از امکانات آبی استفاده کنند ناگزیر به حاشیه شهرها پناه بردند و در آنجا با امکانات لازمی که برای زندگی صحیح انسانی ضروری است مواجه نشدند وارد شهرها شدند و تن به کارهایی دادند که شخصیت انسانی آنان محترم شمرده نشده است و مسائل مختلف را از نظر اجتماعی ایجاد کرده است نتوانستند از بهداشت و درمان درست و آموزش و پرورش صحیح برخوردار شوند بسا که در مواجهه با مشکلات با یأس و افسردگی به مواد مخدر پناه بردند و مشکلات اعتیاد را در جامعه پدیدار ساختند.

وی گفت: مشکل اصلی حاشیه نشینی به عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی برمی گردد ظرفیت های زیستی ما در نقاط مختلف کشور یکسان نیست امروز باید پاسخ دهیم به چه علت در استان سیستان و بلوچستان به ویژه اطراف زابل با مهاجرت گسترده مواجه شدیم بطوری که در آنجا جمعیت شهری و روستایی، مناطق را ترک کردند در حالی که آنها هستند که پشتیبان اصلی مرزهای ما و تقویت کننده نیروی انسانی ما باشند. معلوم نیست چه کسی و چگونه باید پاسخگوی این مشکلی که برای کشور بوجود آمده باشد.

اولین مناظره با حضور همه کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در استودیو شماره ۱۱ معاونت سیما آغاز شد.

دیدگاههای هاشمی طبا و روحانی در باره حاشیه نشینی
دو نامزد ریاست جمهوری در خصوص حاشیه نشینی دیدگاههای خود را در این باره ابراز کردند.

آقای هاشمی طبا پس از سخنان آقای میرسلیم در خصوص موضوع حاشیه نشینی افزود: لازم می دانم نکته ای را مورد توجه قرار دهم تا این بحث مقدار زیادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بحث آمایش سرزمینی، روستاییان و بحث آب و یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان بر می گردد میراثی از گذشتگان است که به بشر عطا شده است و وقتی ما این بحث های مختلف را کنار هم قرار می دهیم و اولویت برای آنها قائل نباشیم این طور می شود که بعضی از مسائل که بیشتر به چشم می خورد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل مهمی که کمتر به چشم می خورد و در معرض دید کمتر است به آن توجه نشود.

هاشمی طبا افزود: واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال ازبین رفتن است که مثال های متعددی در این مورد است.

وی گفت: اولویت اولی که برای کشور ما باید قائل شد توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار دهیم نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

در ادامه آقای روحانی وارد بحث شد و گفت: حاشیه نشینی که یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها و حتی شاید بتوان گفت همه کشورها است لااقل من سراغ ندارم کشوری را امروز داشته باشیم که در آن حاشیه نشینی نباشد.

وی افزود: معمولا حاشیه نشینی دور شهرهای بزرگ و کلانشهرها است و ریشه آن به عنوان مختلف بر می گردد که یک عامل مهم آن مساله بیکاری و نداشتن درآمد کافی است.

آقای روحانی گفت: فردی که در شهری دور زندگی می کند و یا در روستایی زندگی می کند و منابع درآمدی اش کافی نیست و یا اینکه اصلا نمی تواند شغلی داشته باشد برای اشتغال خود ناچار به مهاجرت است و معمولا در شهرهای بزرگ و مرکز کشور شرایط اشتغال بهتر است از این رو به آنجا پناه می برد و برای اینکه شب بتواند استراحت کند و بخوابد جایی را در اطراف شهر پیدا می کند و بعد از آن هم به تدریج خانواده خود را می آورد و اگر دید زندگی اش خوب است دوستان و اقوام خودش را می آورد پس مساله مهم مساله بیکاری است چرا که اگر طرف می خواست در موطن خود زندگی کند شغل مناسب و درآمدی مناسب نداشت.

وی افزود: مساله دوم مساله عدم تعادل است

مجری مناظره در این لحظه با اعلام اینکه فرصت دو دقیقه ای آقای روحانی به اتمام رسیده بحث به کاندید دیگر سپرده شد.
یارانه ها راه حل حاشیه نشینی
محمدباقر قالیباف در اولین مناظره در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم در موضوع حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی نکته مهم و کلیدی است ما امروز حدود ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین عمدتا در حاشیه شهرها داریم که به علت فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران های اقتصادی به وجود آمده است.

وی افزود: یک راه حل برای حل مشکل حاشیه نشینی چاره اندیشی برای دراز مدت است اما هم زمان باید برای کوتاه مدت هم یک برنامه داشته باشیم، معمولا در دنیا این گونه است که دولت ها از حاشیه نشین ها حمایت می کنند من با آشنایی ای که با نظرات آقای میرسلیم دارم می دانم که ایشان هم با من هر نظر هستند.

قالیباف گفت: بخشی از این محرومین و کم درآمدها همین حاشیه نشین ها هستند، دولت هم در گذشته تدبیر کرده در حوزه یارانه ها به این افراد کمک کند و در هفت سال گذشته نیز کمک شده اما آنها گله می کنند که در طول این هفت سال با توجه به افزایش گرانی و تورم اتفاق افتاده ارزش آن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان امروز به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسیده است و چرا این رقم همپایه تورم کشور افزایش پیدا نمی کند؟

وی افزود: و یا گله دیگر حاشیه نشینان این است که چرا مبلغ یارانه ها بین همه اقشار به طور مساوی تقسیم می شود و البته این نگرانی را هم دارند که افزایش یارانه ها مجددا باعث افزایش قیمت ها نشود.

قالیباف خطاب به میرسلیم گفت: جناب عالی برای اقدام کوتاه مدت برای این محرومین چه اقداماتی را انجام می دهید و برای دراز مدت و حل ریشه ای حاشیه نشینی چه برنامه هایی دارید.

جهانگیری نیز در فرصت دو دقیقه ای خود در واکنش به سخنان سید مصطفی آقا میرسلیم گفت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که در اکثر شهرهای بزرگ کشور از تهران گرفته تا اصفهان، مشهد، زاهدان و چابهار و دیگر شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند.

وی با بیان اینکه باید به این مردم به طور جدی توجه شود افزود: نباید آنها را به عنوان افراد اضافی نگاه کرد آنها همه ایرانی هستند اما به دلایل مختلف به حاشیه شهرها پناه اورده اند و باید به مسائل آنها به طور جدی توجه شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حاشیه نشین ها باید دیده شوند گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده برخورد بسیار علمی و برخورد دقیق کارشناسی سازماندهی شده است و یک شورایی به نام شورای باز آفرینی مناطق سکونتی مردم ایجاد کرده ایم اعم از بافت های فرسوده، بافت های میانی و حاشیه نشینی.

وی افزود: برای سلامت آنها برنامه ریزی دقیقی شده و است و تقریبا تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شده اند و برای آنها مراکز بهداشت و در مان مستقر شد و برای جوانان و فرزندان آنان که از تحصیل محروم مانده بودند تمام آنها شناسایی شده و در این دولت برای آنها برنامه های آموزشی دیده شد. حتی برای دانشجویان معلول آنها که با معلولیت روبرو بودند و از تحصیل باز مانده بودن شرایط فراهم شد.

لزوم دعوت از سرمایه گذاران برای حل مشکل حاشیه نشینی
امزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید در بحث حاشیه نشینی مورد توجه واقع شود.

سیدابراهیم رئیسی در اولین مناظره تلویزیونی و در واکنش به سخنان سیدمصطفی آقامیرسلیم در موضوع حاشیه نشینی افزود: آمار یازده میلیون مربوط به سال ۹۲ است و درحال حاضر شاید تعداد حاشیه نشین ها را تا ۱۶ میلیون نیز بتوان برآورد کرد.

وی اضافه کرد: آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی اولاً معلوم بشود و نکته دوم آنکه یک بحث علمی و تحقیقی می کنیم که دلایل حاشیه نشینی چیست.

رئیسی گفت: نکته مهم این است که ما با افرادی که در حاشیه شهرها سکونت دارند چه باید بکنیم؟ اولین گام در مورد آنها مسئله نوسازی و بهسازی نسبت به مسکن و خانه آنهاست که حتماً باید انجام شود، لذا نظام شهری باید مأموریت پیدا کرده و این موضوع را ساماندهی کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حاشیه نشین ها عزیزانی هستند که بنابر مشکلاتی این زندگی را انتخاب کرده اند اظهار داشت: همانطور که اشاره شد حتماً مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، مشکلاتی جدی است.

رئیسی با بیان اینکه تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید انجام شود افزود: یکی از اقدامات مهم در حاشیه شهر مشهد انجام شد این بود که بسیاری از حاشیه نشین ها مطرح می کردند که نمی دانند آیا مالکیت خانه ای که در آن زندگی می کنند از آن خودشان است یا خیر، لذا تثبیت مالکیت و خدمات رسانی که باید نسبت به آنها انجام شود یکی از مسائل مهم در این موضوع است.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاران و صنایع دعوت شوند تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند تا مشکل حاشیه نشینی برطرف شود.

باید از بی عدالتی پرهیز کنیم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی ایجاد شده است که دلیلی برای مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

سیدمصطفی آقامیرسلیم پس از پایان سخنان آقای رئیسی و در ادامه توضیحات خود افزود: ضمن تشکر از مطالب مطرح شده برای چاره جویی، بر اقدامات تکمیلی که باید صورت بگیرد تأکید می کنم.

وی ادامه داد: قطعاً دولت محترم با بودجه هایی که سالانه در اختیار داشته در طی چهار سال گذشته اقداماتی را برای رسیدگی به محرومان در مناطق حاشیه شهرها انجام داده است، اما کفایت نمی کند.میرسلیم با بیان اینکه ضرورت دارد به صورت جدی و قبل از اینکه با فجایع اجتماعی مواجه شویم این مشکل و معضل اجتماعی بپردازیم اظهار داشت: اولاً برای بازگشت کسانیکه امکان بازگشتشان به شهرهای کوچک میسر است، باید قطعاً آماده سازی لازم صورت بگیرد و این آماده سازی به مفهوم این است که ما قائل به اعمال مدیریت صحیح و منابع آبی کشور بشویم.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز یعنی از بین بردن منابع زیرزمینی آبی کشور و فرونشست زمین ها و متأسفانه ضایع کردن امکاناتی که می توانست به طور پایدار برای تولیدات کشاورزی کشور صرف شود.

آقامیرسلیم افزود: دوم اینکه امکانات اولیه رفاهی در روستاها باید فراهم شود که روستاییان احساس نکنند که برای تأمین نیازهای خود ناچار هستند که به شهرها مراجعه کنند که در این زمینه گام هایی برداشته است اما کافی نیست و ناقص است.

وی گفت: سوم اینکه ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم زیرا در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی ایجاد شده است که دلیلی برای مهاجرت روستاییان به شهرها شده است تا خود را از این جاذبه ها بهره مند کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  ایجاد مسکن های ارزان قیمت و مناسب برای افراد حاشیه نشین با هدف جلوگیری از مهاجرت به سمت شهرها و با در نظر گرفتن مسائل مناسب زیست محیطی باید اجرایی شود.

میرسلیم به ضرورت ایجاد زمینه اسکان حاشیه نشین ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حفظ شرافت افراد حاشیه نشین که به دلایل اجتماعی و اقتصادی در این وضعیت قرار دارند افزود: باید برای آموزش و پرورش مناسب اهتمام داشت زیرا امروز با جمعیتی معادل ۱۰٫۲ میلیون نفر افراد کاملا بی سواد در کشور مواجه هستیم که این نسبت به ۸۰ میلیون جمعیت ایران آمار نامناسبی است.

میرسلیم اقدامات بهداشتی را تاکنون برای این قشر از کشور ناکافی  و سبب اشاعه بیماری های دانست و افزود: با تکمیل شدن امکانات بهداشتی باید به سلامت جسمی ، روحی، اجتماعی و اعتقادی این افراد کمک شود تا مانع از سوء استفاده افرادی که به دنبال به خطر انداختن امنیت کشور هستند شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری اسکان حاشیه نشین ها را سبب حرکت به سمت توجه بیشتر به محیط زیست کشور اعلام کرد و ادامه داد : می توان جمعیت را به سمتی از کشور هدایت کرد که امکان ایجاد اشتغال ، تولید و سرافرازی کشور فراهم باشد.

وی با اشاره به تاثیر مهاجرت در افزایش بیکاری در حاشیه شهرها افزود: این رویه سبب عدم تشکیل خانواده، ناپداری وضعیت جوانان و مسائل امنیتی در کشور شده است.

رسیدگی به فقرا از اولویت های برنامه من است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و قطعا فاصله طبقاتی زیبنده آن نیست ولی آنچه که نگران کننده است اینکه  ضریب جینی نشان می دهد در سال هایی که هدفمندی یارانه ها مطرح بوده این فاصله کمتر شده است .

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در این سال ها فاصله طبقاتی شاهد بیشتر شدن فاصفله طبقاتی شده ایم ، از افزایش ۷ واحدی ضریب جینی طی سال ها خبر داد  و افزود: امروز توجه به طبقه پایین جامعه از اولویت های برنامه من است .

وی افزود: راهکار برون رفت از این وضع آن است که ما نسبت به دهک های پایین جامعه توجه بیشتری داشته باشیم .

رییسی افزایش ۳ برابری حقوق این گروه از جمعیت کشور را گام نخست برنامه های خود دانست و گفت: در گام بعدی باید نسبت به توانمندسازی افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی اقدام کرد.

وی گفت: بر این اساس تلاش خواهیم کرد در مرحله اول یک میلیون نفر ازاین جمعیت را توانمند کنیم.

رئیسی به دهک های متوسط جامعه اشاره کرد و افزود: برای این گروه از جمعیت کشور باید تسهیلاتی قایل شویم تا بتوانیم فاصله طبقاتی را کمتر کنیم .

وی تجدید نظر درباره اخذ مالیات از حقوق بگیرانی را که زیر ۳ میلیون تومان دریافت می کنند از دیگر برنامه های خود برشمرد و تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد اینکه اجازه ندهیم افرادی قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند .

رئیسی گفت: این اقدامات کاملا در مسیر عدالت اجتماعی است و قطعا می تواند در جهت حمایت از قشر فقیر جامعه و ایجاد اشتغال برای بیکاران موثر باشد .

وی تاکید کرد: اگر اقدام فوری در این خصوص برداشته نشود حتما با بحران روبرو خواهیم شد .

با چاره جویی بر استقرار عدالت اجتماعی بیفزائیم
آقای میرسلیم در رابطه با صحبت های آقای رئیسی چند سؤال را مطرح کرد.

آقای میرسلیم خطاب به آقای رئیسی گفت: آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام شده در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده یا توانسته به سرانجام برسد یا نه؟

وی افزود: درباره چگونگی تغییر روند تبعیض در جامعه چه کار می شود کرد که ما بتوانیم با چاره جویی تبعیض، بر استقرار عدالت اجتماعی بیفزاییم.

میرسلیم گفت: آیا نوع سبک زندگی ما در حال حاضر در جامعه به شکل مطلوب است یا باید دگرگونی شود و چگونه باید این دگرگونی لحاظ شود؟

آقای هاشمی طبا نیز خطاب به آقای رئیسی گفت: یقیناً اقشار محروم، معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از آنها حمایت شود اما معنای آن این است که ما باید یارانه هایی را که به صورت عمومی توزیع می کنیم در دسترس آنها قرار بدهیم تا به آنها بتوانیم سر و سامان بدهیم که معنای آن بزرگتر شدن دولت و فروش ارز است بنابراین باید ببینیم حد یقف دولت در بزرگ شدن چقدر است؟

وی افزود: اگر همه را از دولت بخواهید باید برای اینکه امکانات محدودی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد باید تولید ناخالص را با بهسازی و اصلاح کشاورزی بخصوص با ارائه خدمات و بویژه با مسئله توریسم حل کنیم تا تولید و سرانه آن بالا برود زیرا منابع فعلی محدود است.

برای رفع نابرابری باید فاصله شرق و غرب کشور بهبود یابد
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مساله عدالت اجتماعی که اهمیت فراوانی دارد باید ابتدا تعادلی بین شرق و غرب کشور ایجاد کرد چرا که وضعیت غرب بهتر از شرق است که بخشی از آن به شرایط کویری و کم آبی در این منطقه بر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: البته دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی کرد که نمونه آن رسیدن گاز برای اولین بار به زاهدان و همچنین آغاز ساخت راه آهن به سمت چابهار است و چابهار در آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی یکی دیگر از راههای رفع نابرابری های اجتماعی را رسیدگی به طبقات نیازمند دانست و گفت: خوشبختانه اکنون مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر ابتدای دولت یازدهم است و برای خانواده های دو معلول مسکن ساخته شده و برای تک معلول ها هم مسکن در حال ساخت است.

روحانی تاکید کرد: البته برای بهبود عدالت اجتماعی باید با رانت های اجتماعی و مالی به عنوان یک پایه مبارزه کنیم .

نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه این مناظره تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: از زمانی که در شهر تهران شروع به کار کردیم دیدیم که فاصله شمال و جنوب زیاد است اما آن را کم کردیم چون باید به محرومان توجه و روی بافت های فرسوده تمرکز می کردیم که این اتفاق افتاد و این مهم هم از نظر کالبدی شهر و هم از نظر نیروی انسانی مشخص است .

قالیباف افزود: شغل یکی از حقوق های شهروندان است که در برنامه ما هم توجه به این مهم دیده شده است.

وی گفت: بر شکاف طبقاتی در جامعه افزوده شده و فرصت های اجتماعی نابرابر است چرا که فرصت های اجتماعی که چهار درصد جامعه از آن برخوردارند ۹۶ درصد دیگر برخوردار نیستند.

این نامزد انتخابات همچنین در پایان از آقای رئیسی پرسید در برنامه پنجم هم عدالت اجتماعی مطرح شد نظر شما در باره نتیجه این برنامه در این باره چیست؟ .

عده ای با فساد و زد و بند به ثروت های باد آورده دست یافتند
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عدالت یکی از آرمانی های نظام جمهوری اسلامی و همه نظام های سیاسی در دنیا است و محدود کردن این دولت فقط به مسائل اقتصادی ظلم به عدالت است.

اسحاق جهانگیری در اولین مناظره در پاسخ به موارد مطرح شده از جانب حجت الاسلام رئیسی افزود: عدالت آموزشی یعنی این که هر فرزندی در هر نقطه کشور بتواند درجات علمی را طی کند، عدالت سیاسی یعنی اینکه هر فردی نه صرفا به دلیل وابستگی به یک تفکر و جریان سیاسی در یک جا قرار بگیرد بلکه باید در بین نیروهای سیاسی عدالت برقرار شود.

وی گفت: عدالت قضایی یعنی اینکه تمام دستگاه ها با مردم که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند احساس عدالت در دستگاه قضایی کنند متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است .

جهانگیری افزود: مهمترین کار این است که باید اقداماتی انجام دهیم تا همه جامعه احساس کند مسئولانشان در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم گیری می کنند.

وی ادامه داد: عدالت اقتصادی یکی از نماد های مهم عدالت است که بخشی از آن عدالت منطقه ای و جغرافیایی است برخی مناطق مرزی کشور از محرومیت ویژه برخوردارند که با امتیاز باید آنها رشد داد.

جهانگیری گفت: مورد دیگر عدالت توزیعی است زیرا برخی از افراد به ثروت های باد آورده دسترسی پیدا کرده اند کسی که موفق می شود در اثر تماس با برخی افراد و مسئولان به سرمایه های بزرگ دسترسی پیدا کند این سبب می شود در جامعه بی عدالتی توسعه یابد.

وی افزود: اینکه یک فرد موفق می شود بیش از ۳/۸ میلیارد دلار از اموال کشور را به جیب بزند هر کسی این خبر را بشنود می داند که جامعه به سمت بی عدالتی رفته است عده ای با فساد و زد و بند به ثروت های باد آورده رسیده اند اما متاسفانه عده ای به حداقل های زندگی نیاز دارند.

جهانگیری گفت: یارانه ها در سال اول به دلیل اینکه ۴۵ هزار تومان در بین همه مردم توزیع شد ضریب جینی را تغییر داد و بر زندگی طبقات ضعیف بیشتر تاثیر گذاشت اما اینکه می گویند یارانه سه دهک اول را افزایش بیشتری می دهیم نتیجه اش این می شود که دهک های چهارم و پنجم به علت کم بودن فاصله دهک ها در ایران از دهک سوم ضعیف تر می شوند.

فاصله طبقاتی باید کمتر شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ریزی ما در دولت باید به سمتی برود که فاصله طبقاتی کمتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع بندی سخنان خود گفت: آنچه ما  شاهد آن هستیم اینکه برنامه پنجم اجرا شده است و شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده هستیم شاهد تعطیل شدن برخی از کارگاه ها و واحدهای تولید هستیم و شاهد مشکلات اقتصادی هستیم که این مشکلات فاصله را بیشتر و بیشتر کرده است و بر  کسی پوشیده نیست که امروز زندگی برخی از  افراد جامعه فقط از ۴۵ هزار تومانی یارانه می گذرند آیا امکان زندگی کردن و امکان گذران آن برای فقر مطلق با این شرایط وجود دارد از این رو حتما باید این وضعیت تغییرکنند حتی دیر است تغییر  کردنش زیرا آن روز که ۴۵ هزار تومان را دادند قدرت خرید چقدر بود الان چقدر است ما باید با واقعیت  مردم سخن بگوییم.

رئیسی گفت: اگر بخواهیم با واقعیت صحبت کنیم باید بگوییم که آن قشر که به هیچ وجه الان قدرت اداره زندگی خود را ندارند تغییری در وضع زندگیش بدهیم تا بتوان برای کارهای بلند مدت فکر کنیم.

وی افزود: نسبت به رانت ها و یا وام ها به  قول آقای وزیر محترم رفاه، ۵۰ درصد از مردم وام نگرفته اند و آن  ۵۰ درصدی که هم وام گرفته اند پنج درصد آن وام های بسیار کلانی است که دست چند نفر است که آقای جهانگیری اشاره کردند از دست رفته است ما حرفمان این است چرا عده ای کمی بتوانند از مواهب وامکانات و تسهیلات بسیاری برخوردار شوند اما برای تسهیلات ازداوج جوانان ما با مشکل  مواجه است و در نوبت اند درحالی که افراد دیگر به راحتی  وام می گیرند.

رئیسی گفت: آنچه که امروز اتفاق افتاده این است که ما شاهد فاصله طبقاتی بیشتری هستیم و این را هیچ کس منکرش نیست اما چه کند دولت این فاصله را کمتر کند سخن ما این است.

وی افزود: یک نظریه است اینجا و آن این است که آیا از اول انقلاب این بحث مطرح بوده است آیا ما بیاییم به افرادی امکانات بدهیم و فقرا و محرومان را به حساب نیاریم که اینها هم در کنار سرمایه گذاری  کارآفرینان به نوایی برسند یا اینکه ما از هر گونه سرمایه گذاری و کارآفرینی حمایت کنیم اما  محرومان هم حق خودشان را بگیرند.

رئیسی گفت: در جوامع توسعه یافته ما شاهد فقر و محرومیت افراد هستیم  یعنی شخصی کاخ نشین است و شخصی کوخ نشین، که ما این را برای جامعه اسلامی  نمی پسندیم ما عرضمان این است برنامه ریزی ها، سیاستگذاری  ها و اجرا در مجموعه دولت به شکلی باشد که این فاصله طبقاتی را بنابر عدالت اجتماعی کمتر کند به نحوی که ما شاهد عدالت اجتماعی باشیم که این را در  عمل باید ببینیم.

وی افزود: برنامه ریزی ما در دولت باید به سمتی برود که فاصله طبقاتی کمتر شود فاصله طبقاتی هیچ نسبتی با عدالت اجتماعی به این میزانی که ما در جامعه هستیم ندارد و حتما باید به دنبال کم کردن فاصله طبقاتی باشیم که هم از  آمار بیکاری کاسته شود و هم افرادی که جیبشان خالیست به نحوی دولت بتواند با کمک کردن تسهیلات مشکل آنها را  حل کند .

رئیسی گفت: ما حق خود محرومان را می خواهیم بدهیم این حق خودشان است و اینکه گفته شد دولت بزرگ میشود دولت نمی خواهد اصل قضیه این است که ما باید از تولید حمایت بکنیم و قطعا همین طور است اما الان چه کار کنند لذا باید الان مشکلشان را حل کرد.

مهمتر از مسئله مسکن حل مسئله اشتغال است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهمتر از حل مسئله مسکن حل مسئله اشتغال است و این امر بدون توجه به سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات امکان پذیر نیست.

سیدمصطفی هاشمی طبا در برنامه مناظره در پاسخ به این سؤال که مشکل مسکن ناشی از چه مؤلفه هایی است و چه طرحی برای حل مشکل مسکن به ویژه برای زوج های جوان دارید؟ افزود: دولت در حال حاضر خدمات بسیار زیادی ارائه کرده است اما امکان بزرگتر شدن دولت بدون توانمند شدن اقتصاد جامعه و افزایش درآمد ملی امکان پذیر نیست.

وی گفت: طبیعی است که حل مشکل مسکن برای زوج های جوان از طریق پرداخت وام است و اکنون بخشی از شهرک های اطراف تهران و دیگر شهرها به همین منظور ساخته شده است و البته باید به توانمندی های زوج های جوان توجه شود.

آقای هاشمی طبا با تأکید بر اینکه ایجاد کار از مسئله مسکن مهمتر است افزود: اگر زوجی کار داشته باشند می توانند آینده خود را تأمین کنند و با حجم وامی که از طریق بانک ها مصوب شده است و با توجه به رکود حاکم بر مسکن امکان ایجاد و خریداری مسکن وجود دارد.

وی یادآور شد: حجم هر چیزی در هر کشوری محدود است و به عنوان مثال نمی توان صرفاً در زمینه صنعت برای تولید سرمایه گذاری کرد و تولیدی قابل حصول است که محصول با کیفیت قابل صدور بدهد.

بجای مسکن مهر باید بافت های فرسوده ترمیم می شد
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برای مسئله مسکن برنامه های مختلفی برای دوره های قبل اجرا شد و در دولت گذشته نیز سرمایه گذاری های خوبی روی مسکن مهر شد و ما با همه مشکلاتی که این طرح داشت آن را ادامه دادیم و تا پایان دولت مسکن مهر به اتمام می رسد.

حسن روحانی افزود: به غیر از ۱۰۰ هزار مسکن مهر که هیچ خریداری ندارد، اشکال آن است که خود مردم محل سکونت خود را باید انتخاب کنند و مابرای خرید خانه اولی ها به آنها وام دادیم و زوجین می توانند از آن استفاده کنند .

وی تاکید کرد: در زمینه مسکن باید به بافت های فرسوده توجه می کردیم بجای مسکن مهر بافت های فرسوده را نو می کردیم  که درآن صورت مسکن متحول می شد و هم اکنون نیز  برنامه خوبی برای جوانان داریم و برای جوانان۲ تا ۱۰ میلیون وام داده می شود.

محمدباقر قالیباف  نیز گفت: ۴ درصد افراد جامعه ما از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد هستند که از هیچ امکاناتی  برخوردار نیستند که این بدلیل رانت بازی افراد صورت گرفته است .

وی افزود: ۳ میلیون مسکن در کشور داریم که خالی  است و معلوم نیست که اینها به چه کسی تعلق دارد و مشخص است که آنها به افراد مرفه و ویلاداران خارج از شهرها متعلق دارد.

وی تاکید کرد: در برنامه دولت این بود که هرسال ۱۰درصد بافت فرسوده را تکمیل کند و الان حدود ۷ تا ۸ درصد در کشور است و در تهران ما توانسته ایم آن را به ۳۴  درصد برسانیم در حالیکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد .

وی تصریح کرد: اگر رانتی چند میلیاردی گرفته است چرا باید این رانت دوباره تکرار شود و ما شاهد تکرار چند باره آن باشیم.

وی گفت: در سال ۹۵ ، ۵۳۰  هزار میلیارد تومان وام داده شده است که این وام ها تنها به تعدادی افراد محدود داده شده و چند ده نفر از آن بهره های میلیونی برده اند و بسیاری از افراد همچنان در انتظار گرفتن وام هستند.

به دلیل دلالی مسکن، واحدهای زیادی خالی مانده است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه به علت صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها مسئله مسکن به دلالی شدن کشیده شده است.

اسحاق جهانگیری در واکنش به سخنان سیدمصطفی هاشمی طبا گفت: مسکن از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین رشته های اقتصادی کشور است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها مسئله مسکن به دلالی شدن کشیده شده است. ما امروز با تعداد قابل توجه واحد مسکونی خالی روبرو هستیم و طبق یک محاسبه بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش این واحدهای مسکونی است که خالی مانده و معنایش این است که این سرمایه های راکد مانده کشور در جاهای دیگر نیاز است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در بررسی های دقیق که انجام داده ایم چند اولویت برای مسکن گذاشته ایم. یکی مسکن اجتماعی است که برای گروه های کم درآمد که نیاز به حمایت هایی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی و معلولان و زنان سرپرست خانوار هستند باید ۱۰۰ هزار واحد ایجاد کنیم که منابع مورد نیاز این مسکن های اجتماعی را منابع بانکی تأمین می کنند و دولت در یارانه سودش کمک می کند.

جهانگیری افزود: باید برای روستاها سالانه ۲۰۰ هزار مسکن استحکام بخشی شود. روستاییان که موفق شدن مسکن شان را استحکام ببخشند در سیل و زلزله آسیب کمتری دیده اند.

وی افزود: سقف تسهیلات مسکن به ۶۰ میلیون تومان و برای زوج های جوان به ۱۶۰ میلیون توان افزایش داده شده است. برای مسکن خانه اولی ها یعنی زوج هایی که برای اولین بار می خواهند صاحب مسکن شوند صندوق پس انداز ایجاد شده تا بعد از سپرده گذاری شش ماهه در این صندوق ها تسهیلات مورد نیاز در اختیارشان قرار بگیرد.

جهانگیری افزود: علاوه بر بانک مسکن که در سال گذشته، ۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داده شد به بقیه بانک ها هم اجازه دادیم که به بخش مسکن ورود کنند. من فکر می کنم که اگر موفق شویم مسکن حمایتی، روستایی و بافت های فرسوده را انجام دهیم موفق باشیم. گرچه رسیدگی به بافت های فرسوده به روش شهرداری این است که می رود از باب سرمایه گذاری و سودآوری واحدهای تجاری احیا می کند. من  از محله های سیروس، جوادیه و  نازی آباد شخصاً بازدید کردم. فقط گروه های توسعه گری که ایجاد شده برای بازسازی بافت فرسوده می تواند مسکن را در بافت فرسوده احیا کند.

سید ابراهیم رئیسی نیز در واکنش به سخنان مصطفی هاشمی طبا گفت: اساس به توانمندی سازی مردم است تا بتوانند مسکن ایجاد و بافت فرسوده را احیا کنند. اما زوج های جوانی که در بدو ازدواج هستند چه باید بکنند؟ حتماً باید به آنها کمک شود و تسهیلاتی برای اجاره مسکن برای آنها قائل شویم.

وی افزود: ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج داریم. نمی توانیم از سویی بگوییم معتقدیم باید ازدواج صورت گیرد و از آن طرف هم دولت گامی در این زمینه برندارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ضمن تشکر از خدمات عزیزان دولت و همه دولت هایی که تاکنون زحمت کشیده اند، اما این زوج های جوان بالاخره باید داخل خانه ای بروند. خوب است که یک مقدار با واقعیات مواجه شویم. مسکن مهر را با همه اشکالات بالاخره ایجاد شد. حالا که ایجاد شده و همه چشم دوخته اند صاحب خانه شوند،  سالانه ۶ درصد کار مسکن مهر در این چند سال پیش رفته است و اگر زودتر ظرف این مدت اقداماتی شود و زودتر این مسکن تحویل متقاضیان شود مطلوب است.

رئیسی افزود: اگر در سال اعم از بافت فرسوده بتوانیم نوسازی و بهسازی کنیم و مردمی که فاقد مسکن هستند تسهیلاتی بدهیم و مشکل زوج های جوان حل شود، کار مفیدی صورت گرفته است اما کمتر از ایجاد ۱ میلیون مسکن در هر سال در کشور همچنان عقب هستیم و اگر این کارها صورت نگیرد این مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

چگونه می شود سرمایه ها را برای ساخت مسکن ارزان قیمت هدایت کرد؟
نامز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به هاشمی طبا با بیان اینکه پاسخ دقیق سؤالات مطرح نشد افزود: سرمایه گذارانی در کشور وجود دارند که سرمایه خود را صرف ساخت مسکن تجملی می کنند که بخش عمده ای از این واحدهای مسکونی نیز خالی مانده است.
سید مصطفی آقامیرسلیم گفت: چگونه می شود این سرمایه ها را برای ساخت مسکن ارزان قیمت هدایت کرد؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اساساً مسکن ارزان قیمت را چگونه می بینید؟

میرسلیم افزود: آیا دولت باید زمین را رایگان دراختیار جوانان قرار بگذارد.

وی گفت: چرا شما اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی کنید.

توانمند شدن انسان ها با اعانه امکان پذیر نیست
نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توانمند شدن انسانها با اعانه امکان پذیر نیست گفت: توانمندسازی انسان ها با کار، ارزش افزوده و قدرتمند کردن آنها ممکن می شود، اما اشکال ما این است که همه چیز را با هم می خواهیم.

سید مصطفی هاشمی طبا در ادامه مناظره افزود: از ذغدغه ای که همه عزیزان برای بخش مسکن دارند تشکر می کنم اما فراموش نکنیم که این دغدغه را برای سایر بخش ها  نیز همه  دارند، این دغدغه در بخش خورد و خوراک ، حاشیه نشینان ، روستاییان و همه کشور ، به همین طریق بیان می شود و برای همه اینها فلش کار به سمت دولت می رود.

وی اضافه کرد: گفتن اینکه دولت چه اقداماتی را انجام دهد ساده است اما ضمن اینکه دولت از یک محدوده ای نمی تواند فراتر رود باید گفت دولت های جمهوری اسلامی تا امروز، خدمات بسیار بزرگی را انجام داده اند.

هاشمی طبا گفت: شبکه برق سراسری ، آب شهرها ، شبکه گاز سراسری و سوخت رسانی و همچنین امنیتی که در کشور وجود دارد، بسیار مهم است و من گاهی می بینم که همه ما که عضو و علاقه مند به نظام هستیم، جزو اپوزوسیون نظام قرار می گیریم و با دستاویز قرار دادن کلماتی می خواهیم خود را توجیه کنیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: مساله مسکن  در اقتصاد کشورها ، یک امر درجه یک نیست.

وی با بیان اینکه در اقتصاد کشورها مساله اول حفظ کشور است افزود: حفظ حدود و ثغور، حفظ داخل کشور مساله مهم است که متاسفانه با وجود اینکه رزمندگان ما فداکاری های زیادی را انجام داده اند و مرزها تاکنون حفظ شده است اما در داخل کشور به بهانه های مختلف از این امر غافل شده و دچار مشکلاتی شده ایم که حاشیه نشینی و غیره نیز به تدریج به آن اضافه خواهد شد.

هاشمی طبا گفت: متاسفانه تا ده سال آینده می گویند ده میلیون نفر حاشیه نشین خواهیم داشت، توانمند شدن انسانها با اعانه دادن امکان پذیر نیست، اعانه ها باید از یک جایی تامین شود زیرا محدود هستند.

وی افزود: توانمندسازی انسانها با کار، ارزش افزوده و قدرتمند کردن آنها ممکن می شود، اما اشکال ما این است که همه چیز را با هم می خواهیم، هم برخورداری ، هم زندگی خوب، هم مصرف بالا وهم از نظر مالکیت ها ، مالکیت هر چه قدر محترم باشد هم پروانه های خانه های هزار متری و پانصد متری و  استخر داخل آپارتمان صادر می کنیم که همه اینها با هم سازگار نیستند.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست انتخابات جمهوری ادامه داد: اولویت های ما باید مشخص باشد ، حفظ جمهوری اسلامی و حفظ ایران، آباد کردن کشور و ایجاد شغل برای مردم اگر تامین شود و اقتصاد کشور را بچرخانیم و همچنین GNP کشور را بالا ببریم ، مردم خود می دانند مشکل مسکن را چگونه حل کنند.

هاشمی طبا ادامه داد: قانون بانکداری اسلامی سوار کردن مقررات عقود اسلامی بر بانک که یک مساله جدید است باید گفت وقتی بانکداری ما با پیچیدگی هایی صورت می گیرد که می تواند مورد سو استفاده برخی واقع شود و بانکها را تبدیل به موسسات سرمایه گذاری و بنگاه داری کرده است روبه رو می شویم، طبیعتا بانک نیز نمی تواند خدمات خود را ارائه کند لذا به سهم خود با اینکه رفع استضعاف از محرومین و معلولین و بیماران با کمک دولت انجام شود کاملا موافقم اما باید تحمل داشته باشیم.

وی گفت: نگوییم که یک عده رانت خور هستند ، رانت خورها را سرجای خود قرار دهیم، مسائل مالکیت مسائل حقوقی و قضایی و همچنین شرعی است و نمی توانیم بگوییم که خانه های بزرگ را چه کنیم زیرا مسائلی است که در مجموعه کشوری و شرعی ما مورد توجه قرار گرفته است اما باید بدانیم که مبارزه با این صحبت هایی که ما مطرح می کنیم و دلسوزی هایی که عنوان می کنیم، مبارزه با معلول است و باید علت ها را رفع کنیم و آسیاب به نوبت.

امید به آینده و اشتغال از جمله راه حل مشکل ازدواج است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رفع مشکل ازدواج در جامعه باید اشتغال و امید به آینده ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسملین روحانی در برنامه مناظره اول شبکه یک سیما افزود: ایجاد امید یعنی اینکه برای جامعه نشاط فراهم شود مردم به آینده تردید نداشته باشند هر روز یک تهدیدی جامعه را تحت فشار قرار ندهد و هر روز تهدید و حذفی برای کشور شاهد نباشیم.

وی گفت: هر روز محدودیت سلیقه ای غیر قانونی برای جوانان ایجاد کنیم در نشاط آنها تاثیر منفی دارد بنابراین باید جامعه را امیدوار و برای آنها شغل ایجاد کرد .

روحانی یادآور شد: در طول سال های ۸۳ تا ۹۳ ، شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار  کار بودند که از این تعداد برای ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شد در حالی که آن سال ها درآمد ارزی کشور بسیار خوب بود و می توانستیم برای همه افراد متولد دهه ۶۰ را که رها شدند شغل ایجاد کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز امید به اینده در جامعه افزایش پیدا کرده و جوانان و مردم به آینده کاملا امیدوار هستند و از سویی دیگر آمارها نشان می دهد که شرایط کسب و کار بهبود یافته و جایگاه ایران از ۱۵۲ به ۱۲۰ رسیده است .

وی ادامه داد: در جامعه به سرمایه گذاری اعتماد شده در حالی که اگر دولت یازدهم نبود همه این موارد مسدود شده بود مثلا فضای مجازی شرایط بهتری پیدا کرد و حتی دوستان (نامزدهای انتخابات) اکنون می توانند برای تبلیغات از آن استفاده کنند.

روحانی تاکید کرد: برای رفع مشکل ازدواج امید به آینده و اشتغال یک اصل است.

آیا واقعا دراین چند سال آمار بیکاری بیشتر شده یا کاهش یافته است؟

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری (قالیباف) با اشاره به اینکه مشکل جدی امروز کشور ما در بحث ازدواج ، موضوع اشتغال است گفت: جنابعالی در آغاز دوره به مردم قول ایجاد چهار میلیون اشتغال را دادید.

حسن روحانی در پاسخ به گفته قالیباف در خصوص قول ایجاد چهارمیلیون اشتغال گفت: یک سایت گمنام موضوعی را منتشر می کند و سایت معروفی و یا یک روزنامه آن را نقل می کند و  جنابعالی هم می خواهید از آن روزنامه نقل کنید این در حالیست که من چنین قولی را در هیچ دوره برای تامین چهار میلیون شغل نداده ام و این دروغ محض است.

قالیباف با تذکر به حسن روحانی در خصوص تحمل برای پایان یافتن سخنانش افزود: ما حتما این موضوع را از سایت خود شما نقل خواهیم کرد و شما که از آزادی سخن می گویید اجازه بدهید من نظر خود را خدمت شما بدهم تحمل داشته باشید در این دو دقیقه اتفاقی نمی افتد.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت امید ، نشاط ، حقوق شهروندی و شبکه های اینترنت در کشور افزود: آیا واقعا امروز افسردگی در جامعه ما تا چه اندازه ایجاد شده است در حالی که بنا به آمار دولت شرایط غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه با وجود این شرایط نشاط در کدام قسمت از جامعه دیده می شود گفت: نشاط را مردم با زندگی خوش می خواهند در حالیکه شما از وجود زندگی خوش سخن گفتید و این به معنای رونق کسب و کار است اما آیا واقعا کسب و کار رونق پیدا کرده است؟

قالیباف با بیان اینکه آیا نظر مردم بر رونق کسب و کار است ؟ آیا واقعا در این چند سال آمار بیکاری بیشتر شده یا کاهش یافته است؟ افزود: اگر این مشکلات را حل کردیم نشاط را به جامعه تزریق و امید را در جامعه ایجاد کرده ایم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دنیا بیشترین شغل را از طریق آی تی ایجاد کرده است گفت: آی تی را اگر آوردیم بستر ایجاد شغل شود مهم است من اعتقاد دارم اشکال اساسی ما سرمایه نیست سرمایه در داخل یا خارج از کشور وجود دارد می توان آورد.

اسحاق جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه از مهمترین نیاز جوانان مسکن، ازدواج، اشتغال و تحصیل است گفت: دولت باید بستر همه این نیازها را برای جوانان فراهم کند .

وی با اشاره به ضرورت پذیرفته شدن جوانان و حفظ احترام آنها ادامه داد: احترام جوانان به بهانه های واهی نباید از بین برود و ایجاد شغل برای آنها از مهمترین کارهاست.

جهانگیری با بیان اینکه آقای روحانی رئیس ماست و البته هم اکنون رقیب ما محسوب می شود گفت: یکی از مهمترین کارهای انجام شده برای جوانان افزایش سقف وام ازدواج از سه میلیون به ده میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ کل رقم وام ازدواج ۲۹۶ میلیارد تومان بوده است افزود: که این رقم به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که این به معنای افزایش ۳۰ برابری این وام است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص موضوع اشتغال ادامه داد: آقای روحانی در خصوص گردشگری گفته بودند که با توسعه این صنعت شغل ایجاد می شود و این در حالیست که این کشور بهترین زمینه را برای گردشگری دارد.

جهانگیری با بیان اینکه چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد و چه کسانی سبب ممانعت از ورود ۷۰۰ هزار شیعه به مشهد که زندگی ساکنان این شهر را می چرخاند و شغل ایجاد می کرد گفت: آقای قالیباف ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم ، ما نمی توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار آسیب بکنیم چه کسانی به سفارت حمله کرده اند آنها هم اکنون در ستادهای کدام کاندیداها فعالیت می کنند و کدام کاندیداها آنها را حمایت می کردند به آنها پول پرداخت کرده و آنها را شکل می دادند.

اعطای وام های میلیاردی از موانع رونق ازواج جوانان
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان رئیس جمهور با اشاره به اینکه جوانان باید نشاط داشته باشند بر لزوم ارائه تسهیلات بهتر و بیشتر به جوانان تأکید کرد و گفت: دولت می تواند و این قابلیت را دارد که سالانه به بیش از ۷۰۰ هزار زوج و یا به یک میلیون نفر تسهیلات بدهد.

سید ابراهیم رئیسی افزود: در حالی که جوانان در انتظار دریافت تسهیلات بانکی هستند متأسفانه برخی با وثیقه و یا بدون وثیقه وام های میلیاردی می گیرند.

رئیسی تأکید کرد: دولت در صورتی که بتواند سالانه یک میلیون ازواج و یک میلیون شغل در کنار هم ایجاد کند نشاط و شادمانی به جامعه باز می گردد.

میرسلیم در ادامه انتقادات آقای روحانی گفت: شما ازدواج جوانان را منوط به اشتغال آنان کرده اید که البته این خوب است اما کافی نیست.
وی افزود: دیر شدن ازدواج جوانان مشکل عدیده ای را برای آنان ایجاد می کند و به نظر من باید به این نکته توجه ویژه شود تا به خانواده اصالت داده شود.

آقامیرسلیم سنگ بنای اصلی هر جامعه را تشکیل خانواده دانست و تأکید کرد: دولت شما برای حفظ آن و جلوگیری از افزایش طلاق در جامعه چه تدبیری داشته است؟

بازهم می خواهیم نقش دولت را پررنگ کنیم
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خطاب به سخنان روحانی گفت: در اینجا به نظر من بازهم می خواهیم نقش دولت را پررنگ کنیم و فلش همه کارها  را به سمت دولت ببریم.

آقای هاشمی طبا افزود: واقعا ادعای  اینکه دولت در امر ازدواج جوانان می تواند دخیل باشد به نظرم کمی خوش بینی به این قضیه است.
وی گفت: سبک زندگی و مسائل  فرهنگی جامعه و آنچه که برای یک زندگی امروزی لازم است باید مورد توجه قرار گیرد و در این میان جای جامعه شناسانی که در این زمینه می تواند تحقیقات و نظرات خود را ارائه کنند؛ خالی است.

هاشمی طبا افزود: موضوع مسائل فرهنگی یکی از مهمترین مسائلی است که می تواند در امر ازدواج موثر باشد و البته با ایجاد اشتغال که به فرموده امام راحل می توانیم بگوییم که زوج هابروند  با هم بسازند.

شفاف سازی درآمدهای مالیاتی؛ یکی  از اقدامات اساسی دولت یازدهم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامدیم بلکه هدف مناظره اینست که برنامه های آینده را برای مردم توضیح دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جمع بندی سخنان خود در دور اول مناظره نخست تلویزیونی افزود: مردم می خواهند میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند ما هم می خواهیم کمک کنیم مردم بهتر انتخاب کنند اینکه از هر جا ، هر سایتی و هر حرف درست یا نادرست و راست یا دروغ  برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست زیرا آنهایی که در این راه حضور پیدا می کنند برای خدمت به مردم ، جامعه  و کشور است.

وی افزود: اگر می خواهیم از یکدیگر نقل قولی کنیم یا می خواهیم نسبتی به یکدیگر بدهیم نسبت های صحیح و درست باشد و نادرست نباشد.

روحانی ادامه داد: علتی که خواستم آقای قالیباف در همان کلام ادامه ندهد می خواستم گناهش اضافه نشود وگرنه می تواند ۱۰۰ دقیقه دیگر هم ادامه دهد چون دروغ بود می خواستم این حرف را ادامه ندهد حالا هرچه می خواهد بفرماید ما حاضریم بقیه وقت را هم به وی بدهیم که صحبت کند.

وی گفت: در مسئله ازدواج نیاز به تسهیلات و اشتغال برای جوانان نیاز داریم و اینکه آنها به آینده خود امیدوار باشند و فضای جامعه را فضای درستی بشناسیم برای اینکار نمی شود اینجا عدد و رقم بدهیم و بگوییم به یک میلیون نفر مسکن می دهیم و یک میلیون نفر را شغل می دهیم و یک میلیون نفر را چکار می کنیم. این نمی شود، مگر اینکه کسی برنامه داشته باشد و بگوید برنامه ام این است.

روحانی افزود: مردم ما باید بدانند درآمد دولت عمدتا نفت و مالیات است بقیه منابع خیلی کم است بنابراین این مقدار اصلی درآمد به مالیات و نفت برمی گردد.

وی گفت: مالیات را می شود وسعت داد و افرادی را پیدا کرد که قبلا مالیات نمی دادند این دولت انجام داده و فرآیند اخذ مالیات را الکترونیکی کرده است . امروز جنسی که وارد می شود از ورودی آن از مرز مشخص است اینکه کجا می رود و کجا مصرف می شود و اینکه از کجا خریداری شده درسایت  مشخص  است.

روحانی افزود: در امر مالیات یکی از اهداف اصلی دولت شفاف سازی بود تا همه بتوانند عادلانه مالیات خود را دریافت کنند.

وی گفت: ما می خواهیم روزبه روز اتکاء خود را به درآمدهای نفتی کم کنیم و جزو برنامه ما است این دولت هم این اقدام را انجام داده است و ۴۵ درصد اتکاء به برنامه های نفتی را به ۳۰ درصد و حتی بیش از ۳۰ درصد کاهش داده است پس اتکاء به نفت کاهش یافته و باید بیشتر هم کاهش دهیم .

روحانی افزود: طبق برنامه دولت یازدهم ۴۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی را به صندوق واریز کرده است و دولت دوازدهم ۶۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را به صندوق واریز خواهد کرد بنابراین اتکاء به نفت مرتب کمتر خواهد شد .

وی با بیان اینکه درآمد از محل مالیات هم حدی دارد گفت: باید حساب کنیم اینکه می گوییم به یک میلیون نفر شغل می دهیم اشکال ندارد به ۱۰ میلیون نفر بدهید  چرا یک میلیون نفر؟ باید محاسبه کنیم پول و امکاناتش را از کجا بیاوریم ؟ اینکه گفته می شود سرمایه اکنون وجود دارد بسیار خوب ما الان ۲۰۰ میلیارد دلار می خواهیم از نفت سرمایه گذاری کنیم بفرمایید آقای قالیباف هرکه آماده است فردا صبح بیاید ۲۰۰ میلیارد دلار طرح ما آماده داریم برای سرمایه گذاری در نفت و گاز اکنون چند سرمایه گذار داخلی و خارجی آمده اند و دارند برنامه ریزی می کنند اما نسبت به آنچه نیاز ما است بسیار کم است .

وی افزود: ما رشد ۸ درصد می خواهیم که اگر این رشد ۸درصد باشد نیاز به رقم بالایی داریم که اگر همه سرمایه های داخلی بیاید نیاز به سرمایه خارجی هم داریم .

روحانی گفت: البته یکی از کاندیداها ادعای رشد بسیار بالایی کرده است اگر چنین است باید صدها میلیارد دلار سرمایه وارد کشور شود تا این کار شدنی باشد اشکالی ندارد اگر شدنی باشد این کار را می شود انجام داد .

وی افزود: باید امکانات دولت را مدنظر و تسهیلات لازم را در اختیار جوانان قرار دهیم بنظر من مهمترین مسئله امید به آینده و ایجاد فضای نشاط در جامعه است که الحمدالله امروز فضای نشاط و امید در جامعه نسبت به روزهای پیش و سال های پیش به مراتب بهتر شده و ان شاء الله بهتر هم خواهد شد .

کشور باید به روش الکترونیک اداره شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه IT و ICT در حال انجام است این است که کشور باید به روش الکترونیک اداره شود.

آقای جهانگیری در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه هایی اجرایی مهمترین اقدام دولت شما در جهت کاهش بوروکراسی و افزایش کارآمدی چیست؟ با این مقدمه افزود: در قرن بیستم فکر می شد که مهمترین توسعه ، توسعه اقتصادی و صنعتی است  و بعد از آن توسعه انسانی، پیش نیاز هر توسعه ای در واقع افزایش سرمایه اجتماعی کشور است و اساس سرمایه اجتماعی عبارت است از: اعتماد، رضایت و مشارکت مردم که می تواند این سرمایه را افزایش دهد و اگر سرمایه اجتماعی کاهش یابد در درجه اول به مساله اجتماعی  سپس به آسیب اجتماعی و در نهایت بحران اجتماعی منجر می شود.

وی گفت: رویکرد غالب دولت یازدهم به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود و در واقع تغییر داد نگاه امنیتی ، آمرانه و خشن ، قضایی و غیر علمی به مسائل اجتماعی، در واقع مسائل اجتماعی حتما باید با نگاهی علمی به آن پرداخته شود که اخیرا از مهم ترین مسائلی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد و با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت شود و باطل السحر فریب و دروغ آگاهی مردم است ما امیدوار هستیم کشور موفق شود آسیب های اجتماعی را با روش علمی و با ساختار و اصلاح روندها رفع بکند خوشبختانه در زمینه مسائل اجتماعی با جلسه و گزارشاتی که وزارت کشور تهیه کرده و جلسه ای که محضر مقام معظم رهبری بوده ایم تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که زیاد به آن نمی پردازم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خصوص بحث ارباب رجوع یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم در واقع پایش های بزرگ در سطوح ملی ، استانی و شهرستان است.

وی گفت: در واقع با این کار دیدگاه ها و رضایت آنها از دستگاه ها مشخص شود و من متاسفم که باید بگویم بیشترین عدم رضایت مردم در بین دستگاه ها از شهرداری، بانکها و دستگاه قضایی است به ترتیب این پایش ها انجام شده و آمار آن موجود است.

جهانگیری افزود: یکی از کارهایی که باید برای رضایت ارباب رجوع انجام بگیرد باید شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد فردی که به اداره ای مراجعه می کند باید به حقوق خود آگاه باشد و دولت الکترونیک جزو مهم ترین سیاست هایی است که باید به طور کامل اجرا شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه IT و ICT در حال انجام است این است که کشور باید به روش الکترونیک اداره شود سامانه های مختلف الترونیکی باید در دستگاه ها شکل بگیرد و این سامانه ها به هم مرتبط باشند و مردم در خانه خود با تلفن هوشمند خود بخش قابل توجهی از خدمات را دریافت کنند.

وی افزود: مهمترین هدفی که از استقرار دولت الکترونیک دنبال می کنیم رضایتمندی مردم و رساندن خدمت به صورت آسان و تسهیل آن است و پس از دولت الکترونیک نظارت جدی باید بر کل فرآیند دستگاه ها انجام گیرد و مجوزهایی که غیر ضروری است باید لغو شود.

تاکید نامزدها بر سلامت نظام اداری
آقایان رئیسی و میر سلیم در پاسخ به اظهارات آقای جهانگیری گفتند: در مورد نظام اداری که با حقوق مردم سر و کار دارد آنچه مشهود است این است که آسیب های اداری کشور را رنج می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای رئیسی در برنامه مناظره اول شبکه یک سیما افزود: اکنون دولت الکترونیک ۱۵ درصد پیشرفت داشته است که اگر به کمال برسد می توان کارها را در شفاف سازی انجام داد.

وی گفت: شفاف سازی، نظارت و حتی نظارت مردم در سالم سازی و تضمین سلامت نظام اداری مهم است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرکت های دولتی نباید خانه خلوت ادارات باشد و اگر شرکت ها منضبط نشود سخن گفتن از وزارتخانه ها کافی نیست.

همچنین آقای میرسلیم با بیان اینکه شغل کارمندی شغل مقدسی و انگیزه آن عشق به خدمت است گفت: چرا عده ای از محل بیت المال کیسه دوخته اند و زیر میزی، دسترسی به اطلاعات و کسب درآمد از محل امکانات و اطلاعاتی که در نزد کارمندان دولت امانت است رواج دارد.

مدیران نباید از مردم پنهان باشند
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدیران نباید از مردم پنهان باشند.

هاشمی طبا افزود: واقعیت این است که در دستگاه های دولتی هم خدمت گذاری وجود دارد و هم سرگردانی مراجعین. با سیستم های الکترونیکی نیز مسئله حل نمی شود.

وی افزود: بنده با مراجعه هایی که داشتم در برخی از موارد شاهد برخورد مناسب کارمندان در دستگاه های دولتی بوده ام و در برخی موارد نیز کمک و یاری صورت نمی گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظر بنده ضمن آنکه مسئله پیچیده است اما می شود نیروهایی را بعنوان مراجعه کننده به دستگاه های دولتی فرستاد تا گزارش های عملیاتی تهیه کنند.

هاشمی طبا افزود: از درون دستگاه ها باید مطلع شد برخی از مدیران ما خودشان را از مردم پنهان می کنند، از آسانسورهای شخصی استفاده می کنند و وقت خود را در جلسات متعدد صرف می کنند. باید مدیران نسبت به مسائل مجموعه خود آگاه باشند.

در ادامه آقای روحانی افزود: یکی از مسائل بسیار مهمی که حتماً آقای جهانگیری هم به آن توجه می کنند واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم است، در اداره کشور باید کار را به مردم واگذار کنیم و بخش خصوصی فعال شود.

وی گفت: مشکلات بخش دولتی هم باید سر جایش بحث شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم باید به دولت اعتماد کنند و دولت نیز باید به مردم اعتماد داشته باشد.

روحانی گفت: یکی از کارهای رسانه ها متأسفانه تضعیف سرمایه های اجتماعی است می خواهند فاصله بین نظام و مردم ایجاد کنند. مسئله دوم شفاف شدن همه امور است که دولت در این زمینه با پیگیری مسئله دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات که دو مرحله آن تکمیل شده گام هایی در این زمینه برداشته ایم.

وی افزود: شفافیت مهمترین مسئله است. بر این اساس یک لایحه نیز درحال آماده سازی است که براساس آن همه دستگاه ها درآمدشان و مخارج شان را اعلام می کنند و مردم از آن مطلع می شوند.

دولت دستاویز سیاسی دیگران شده است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب جهانگیری شما در سخنانتان به اخلاق اشاره کردید ولی ای کاش این اخلاق را رعایت می کردید.

محمدباقر قالیباف افزود: این هم از پدیده های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شده اید و آمده اید و البته حق شهروندی شما این است و شما هم می گویید ما یک رقیبی ایم ولی حالا مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما چند روز آینده مشخص خواهد شد که اینکه شما هستید یا نیستید.

وی ادامه داد: اگر دولت اینجا آمده است که گزارش کار خودش را بدهد خب صادقانه بگوید ما آمده ایم گزارش کار بدهیم و گزارش کاری که می دهید درست بدهید.

وی تأکید کرد: ولی شما می گویید در جنوب شهر در بافت فرسوده درآمد کسب می کنند حداقل یک مطالعه اولیه بکنید که امروز صدور پروانه ساختمان در کل بافت فرسوده تهران چه در جنوب و چه در شمالش مجانی است و ما هیچ وقت به این موضوع اقتصادی فکر نکرده ایم به جز محلی که شما در منطقه ۱۲ رفتید و بازدید کردید که زمینش متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است شما آنجا رفتار تجاری کردید و بروید ببینید چه ساخته اید.

وی ادامه داد: من متعجبم که شما به عنوان یک مدیر اجرایی هستید و حاضرید که دستاویز سیاسی دیگران بشوید و حرف های غیرباطنی خودتان را اینجا بگویید این واقعاً درست نیست.

قالیباف گفت: بیش از یک دهه است در شهر تهران شورایاری های محله را درست کرده ایم دولت محترم دو ماه قبل ابلاغ کرد که واگذاری به مردم ممنوع است و این چه مردمی کردن است؟ و اشکال اساسی دولت شما این است که در مجموعه برنامه هایش می گوید نمی شود، سرمایه نیست و بعد از چهار درصد افراد مرفه جامعه حمایت می کنید و مردم باید قضاوت کنند که هزار مسیر جلوی شما برای گرفتن وام گذاشته می شود ولی در یک سال بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان داده می شود ولی باید بشود که به چه کسانی داده شده است.

من به عنوان نماینده جریان اصلاح طلب آمده ام
نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک جریانی را به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محروم کرده اید و می گویید یک کاندیدا ها هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند.

اسحاق جهانگیری در اولین مناظره انتخاباتی بعد از استماع نظرات پنج نامزد دیگر در زمینه تکریم ارباب رجوع افزود: در زمینه مسائل اجتماعی با برخوردهای گاز انبری، امنیتی و قضایی، مشکلات فرهنگ و آسیب های اجتماعی حل نمی شود و بدتر از آن با کتک زدن دستفروش ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود.

جهانگیری افزود: با این گونه رفتارها متاسفانه یک فرهنگ به شهرستان ها منتقل می شود که مادر دستفروش از گروه ضربت شهرداری سیلی خورد من آن روزی که آن سیلی را دیدم مثل این بودکه به صورت خودم سیلی زدند یعنی انقدر ناراحت شدم ما باید بدانیم که با مسائل اجتماعی، با فرهنگ مردم باید برخوردهای علمی داشته باشیم.

وی گفت: در ارتباط با مطالبی که آقای قالیباف اینجا گفت که چرا شما کاندیدا شدید باید دید اصلا شما چنین حقی برای خودتان قائلید که راجع به بنده ای که سابقه کاری ام حتما از شما بیشتر و مهمتر است بپرسید.

جهانگیری افزود: به طور طبیعی وقتی بنده که از دهستان شروع کردم در شهرستان بودم ، استان بودم، استاندار بودم، وزیر بودم و اکنون معاون اول هستم طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسئولیت جدید باشم فکر می کنم باید خودم را در معرض انتخاب مردم قرار بدهم چرا شما برآشفته شده اید؟

قالیباف در واکنش به این سخنان جهانگیری گفت: ما از اینجا ناراحتیم که کسی که از خانواده شهید است چرا باید دستاویز سیاسی شود.
جهانگیری در پاسخ به این اظهارات قالیباف افزود: من نگفتم خانواده شهید هستم یا نیستم حالا  آن را در جای خودش اگر لازم شد می گویم که من چقدر ارزشی هستم دیگرانی که ادعای ارزشی دارند چه کارهای ارزشی کرده اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: اولا مشابه بنده در دوره هشتم در مقابل آقای خاتمی، وزیر دفاع و معاونش کاندیدا شدند و هیچ کس هم نگفت این کار غیر طبیعی است .

وی افزود: یک جریانی به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محرومشان کردید می گویید یک کاندیدا ها هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند.

جهانگیری گفت: من آمده ام بگویم که دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد چرا عده ای که خودشان مسئول این شرایط می خواهند حالت را عوض کرده و با ژستی جدید به صحنه بیایند دولت نهم و دهم با کشور چه کرد؟ با سرمایه های انسانی این کشور چه کرد؟

وی افزود: وقتی ما این دولت را تحویل گرفتیم، جریان آن دولت کدام یک از ما را مقابل یکدیگر قرار نداد با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد، با آقای ناطق نوری چه کرد آن جریان سیاسی همه را خانه نشین کرد به همه ضربه زد و روبروی هم قرار داد و در فضای اقتصادی۷۰۰  میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند و جز بیکاری چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند؟

نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: میزان شغل سال ۱۳۸۴، طبق آمار مرکزی ایران ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۱۳۹۱ میزان شاغلین کشور باز همین مقدار را نشان می دهد اما آقای رئیس جمهور سابق ۱۰ بار اعلام کرد که دو سال دیگر من بیکاری را ریشه کن می کنم و دوباره دو سال بعد گفتند دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می کنم انگار که حرف مرد یکی است و باید آن را تکرار کرد!
جهانگیری افزود: آقایان عزیز، بیکاری را ریشه کن کردن راهکار دارد نمی شود همینطور گفته شود پتروشیمی یک میلیون تن، ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می کنیم! ما در این دولت ۹ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم ضربدر ۶۰۰ کنید می شود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل آخر مگر شغل همینجوری ایجاد می شود راه خودش را دارد و باید با روش خودش پیش رفت.

وی گفت: راه حل این مسئله اداری کشور توجه به سیاست های کلی نظام اداری است، توجه به سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در آن چارچوب ما باید صحبت کنیم.

نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: نظام اداری باید شفافیت داشته باشد باید فساد از آن بیرون برود و راهش این است که ما باید بتوانیم دولت الکترونیک ایجاد کنیم شریف ترین انسان ها همانطور که اقای میرسلیم گفتند کارمندهای دولت هستند ، کارمندان آموزش و پرورش، کارمندان بهداشت و درمان هستند که در دورترین نقاط کشور و محروم ترین نقاط به مردم سرویس می دهند.

جهانگیری گفت: بله ممکن است در برخی از جاها مشکل وجود داشته باشد که چون وقتم تمام شد من در مورد بحث حقوق ها در فرصت دیگری حتما صحبت می کنم ، مهم این است که ما در این دولت هم آقای رئیس جمهور، هم بنده، هم وزرا تاکید کردیم که زبانمان برای عذر خواهی الکن نیست و هر جا اشتباه کردیم یا هر جا اتفاقی افتاده که فکر می کنیم به نفع ملت نبوده حتی اگر در آن اشتباه نقشی هم نداشتیم از ملت عذر خواهی کردیم و اگر لازم باشد باز هم عذر خواهی می کنیم.

بخش قابل توجهی از مشکلات ریزگردها مربوط به بی توجهی داخل است
نامزد دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما از حقوق شهروندی صحبت می کنیم اما باید بدانیم که اولین حق مردم هوا  است و ما با بی تدیبری هوا را از آنها گرفته ایم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این سوال که چه راهکار و برنامه موثر را در  مقابله با چالش های زیست محیطی از قبیل آلودگی هوا، مصرف بی رویه منابع آب ، جنگل زدایی، بیابان زایی، مشکل  تغییر اقلیم و پدیده ریزگرده ها پیشنهاد می کنید افزود:  بحث مربوط به بحران محیط زیست که واقعا باید گفت بحران محیط زیست ، ازمشکلات جدی  امروز کشور است.

وی ادامه داد: امروز در حقیقت مشکلات جدی اقتصادی و بحران اقتصادی تاثیرات جدی را در حوزه مسائل اجتماعی داشته است که امروز در بخشی  از مناظره به آن اشاره شد، اما در حوزه محیط زیست ما با دو مشکل مهم و اساسی روبرو هستیم که یکی از آنها بحث ریزگردها است.

قالیباف افزود: در ریزگردها، روندی که تا  الان پیشرفته این بوده است که از سه الی چهار استان متاسفانه امروز قریب به ۲۰ استان یعنی در حقیقت بحشی تا مرکز تهران را شاهد هستیم که بعضا ریزگردها تا تهران قابل مشاهده هستند.

این نامزده دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته یک زمان بحث این است که مشکلات ریزگردها به آن سوی مرزها بر می گردد و ما نیز نمی خواهیم بگوییم که این مشکل وجود ندارد اما واقعا این چه سهمی دارد؟

قالیباف با بیان اینکه بخش قابل توجهی  از این مشکلات مربوط به بی توجهی داخل است اظهار داشت: همین حوادثی که اخیرا در اهواز شاهد بودیم و مردم دیگر نمی گویند ریزگرد،  بلکه می گویند ریز مرگ، واقعا این موضوع محیط زیست و این گرد و خاک دقیقا داخلی بود یعنی زمانی که مالچ پاشی   و درختکاری را رها کرده و مشکلاتی مانند این پیدا می شود، طبیعی است که شاهد این مسائل باشیم.

وی افزود: یکی از بحث ها در حوزه اشتغال همین است، ما یک  اشتغال پایدار  و یک اشتغال عمومی داریم که در بحث اشتغال  عمومی یکی از بخش های که می توانیم جوانان را به کار بگماریم و تجربه جهانی نیز  همین است، چرا ما از این مسائل  استفاده نمی کنیم.

قالیباف ادامه داد: ما از حقوق شهروندی صحبت می کنیم اما باید بدانیم که اولین حق مردم هوا  است و ما با بی تدیبری هوا را از آنها گرفته ایم ، و بعد می گوییم از آنها عذرخواهی نیز  می کنیم.

وی گفت: در بحث آلودگی هوا در کلانشهرها در تهران ما در ابتدای دولت گفته بودیم که این موضوع قابل حل است  و برای حل این موضوع طرح نیز  ارائه کرده بودیم و آقای جهانگیری جلساتی را برگزار کرده و من خدمت ایشان رفتم، آنها طرح ما  را قبول کردن اما گفتند خودمان آن را جرایی می کنیم، حالا آقای جهانگیری بگوید چگونه آن را اجرایی کردند.

نامزده دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ماشین های که سالیان سال در بیرون از جاده بوده رها کرده تا به درون شهر بیایند و تبدیل به سرویس ادارات می  شود همچنین کامیون ۵۰ تا ۶۰ ساله وارد شهر می شود، مشکل محیط زیست مانند مشکل بحران اجتماعی، اقتصادی ، امروز حل نشده است .

قالیباف ادامه داد: علت حل نشدن این موضوع به این دلیل است که این دولت مدام می گوید نمی شود زیرا پول می خواهد ، آن موضوع حل نمی شود زیرا این روش را ندارد، چون ما نمی توانیم، پس مردم باید چه کار بکنند.؟

وی با بیان اینکه ما می توانیم تصریح کرد: ما می توانیم زیرا ظرفیت ها مشخص است، نگوید این حرف شعاری است زیرا این جامعه سالی  یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر اضافه می شود که باید برای آنها شغل تامین شود، شما می گویید ما آی تی را اجرا کردیم اما در حوزه آی تی چرا وزارت کار دولت شما نتوانست بین کسانی که بهرمند هستند و کسانی که بهره مند نیستند اینها را از هم تفتیک کنید.

هم اکنون در۴۰ شهر بنزین یورو۴ مصرف می شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلاتی که دولت یازدهم با آن مواجه بود مسائل زیست محیطی بود که در این زمینه اقداماتی انجام داد.

جهانگیری افزود: درباره دریاچه ارومیه کار مهمی انجام شد و در زمینه خارج کردن بنزین پتروشیمی ها از خودروها که بنزن بالایی داشت دولت کارهای مناسبی کرد در حالیکه در دولت قبل این بنزین در شهرهای بزرگ استفاده می شد که بیماری هایی را ایجاد می کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون در۴۰ شهر بنزین یورو۴ مصرف می شود و برای خودروها هم استاندارد بسیار بالایی تدارک دیده شده است.

جهانگیری منشا ۷۰ درصد ریزگردها را خارج از کشور دانست و گفت: منشا اصلی آن کشور عراق و مرز این کشور با اردن ، سوریه و عربستان است.

وی تاکید کرد: برای خوزستان و منطقه کارون و ۵۵۰ هکتار از زمین های این منطقه و همچنین حورالعظیم اقداماتی صورت گرفت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از روش مدیریتی قالیباف در شهرداری گفت: قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران است در حالیکه هنوز زباله جلوی منازل مردم را به تر و خشک تفکیک نکرده و حتی مجوز برج های ۲۲ طبقه بلاهایی سر تهران آورده است و اگر به جای ساختن بزرگراه صدر که گره ترافیکی را هم باز نکرد می توانستند همه اتوبوس های فرسوده تهران و مسائل زیستی آن را حل کرد.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: شما مسئول شهرداری تهران هستید به گونه ای صحبت می کنید که گویا شما مسئول کل عالم هستید ما حرف علمی می زنیم و افتخار می کنیم که در دانشگاه هایی همچون صنعتی شریف و علوم و تحقیقات تحصیل کردیم پس آیا مدیریت ما به شصت سال قبل بر می گردد و مدیریت شما مدرن می شود در حالیکه نمی توانید حتی تهران را مدیریت کنید.

در ادامه این مناظره رئیسی دیگر نامزد انتخابات گفت: محیط زیست یکی از محورهای اصلی توسعه است که در قانون اساسی نیز با حساسیت روی آن توجه شده است

وی افزود زمانی که وارد آستان قدس رضوی شدم شرکتهایی از آستان مشغول فعالیت در جنگل های شمال بود اما بلافاصله به رئیس سازمان محیط زیست گفتم از این پس شرکت های زیر نظر آستان چنین فعالیتی نخواهند کرد به گونه ای که حتی مسئول محیط زیست از این مساله تعجب کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرسش این است که موضوع خوزستان قابل پیش بینی، پیشگیری و یا برخورد مناسب نبود البته منظورم دولت خاصی نیست بلکه اصل مساله اهمیت دارد.

وی گفت: نباید این وضعیت رنج آور در خوزستان ادامه یابد از سوی دیگر ما نباید محیط زیست را محدودیت ببینیم بلکه می توان آنرا زمینه ای برای اشتغال دانست.

رئیسی درباره مشکلات کمبود برخی مناطق گفت: کمبود آب داریم اما مشکل اصلی در مدیریت آب است نه کمبود؛ بنابراین می توان با مدیریت این مشکل را کاهش داد.

چرا بیابان زایی روبه افزایش رفته است؟
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای قالیباف گفت : چرا بیابان زایی روبه افزایش رفته است و چگونه می شود از نظر زمانی این معضل را حل کرد یعنی راه کار شما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟

آقای میرسلیم گفت: آیا به نظر شما دشت تهران چقدر ظرفیت جمعیت دارد بصورتی که کرامت انسانی حفظ شود ؟

وی افزود: آیا ایجاد مزاحمت می کند و آیا رفع این مزاحمت استفاده از ترابری عمومی است یا خیر؟

آقای میرسلیم گفت: چه موانعی برای توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه استفاده از مترو وجود دارد که نتوانسته اید جوابگوی مردم تهران باشید ؟

وی افزود: استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی یکی از عوامل بحران زایی است که وجود دارد و در حال حاضر بسیاری از سفره های زیرزمینی به رغم بارش ها دیگر به حالت اولیه برنخواهد گشت برنامه شما در این زمینه چیست؟

میرسلیم گفت: چگونه مشکل جنگل زدایی حل نمی شود و چگونه می توان جنگل ها را احیاء کرد ؟ آیا فکر نمی کنید خود احیاء جنگل ها می تواند برای جوانانی که در جغرافیای  جنگلی هستند ؛ ایجاد اشتغال کند؟

در ادامه آقای هاشمی طبا خطاب به آقای قالیباف گفت: متاسف هستم که برنامه ششم توسعه ما مجموعه ای آمال و آرزوهای ماست و باید اولویت ها را در داخل کشور رعایت کنیم.

وی افزود: اولین و مهمترین کار در کشور مسئله احیاء محیط زیست و حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی است.

هاشمی طبا گفت: سوال من اینست که آیا در اجرای برنامه ششم شما بر  موازی عمل کردن همه مواردی که دراین برنامه آمده است اصرار دارید یا بر حیات مردم ، ایران و زیستگاه ایران اصرار می ورزید و آن را در اولویت کاری خود قرار می دهید؟

چه کسی هوای تهران را از مردم گرفته است؟
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از بیان موضوع محیط زیست گفت: آقای قالیباف گفتند که ما نباید هوا را از مردم بگیریم. پس در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است.

حسن روحانی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می خواهند جامعه غنی و فقیر ۴ درصدی و ۹۶ درصدی بسازد، افزود: مجوز این برج های بزرگ را شما به گروه ۴ درصد می دهید؟ البته من که معتقد به این موضوع ۴ درصد و ۹۶ درصد نیستم. اما شما که مرتب این شعار را می دهید مجوز این برج های بلند را به چه کسی داده اید؟

روحانی با اشاره به صدور مجوز از سوی آقای قالیباف برای برج ۳۳ طبقه به شخصی که اموال مردم را معادل ۳/۸ میلیارد دلار غارت کرد، گفت: شما برچه مبنایی مجوزهای ساخت برج های ۲۰ طبقه را در کوچه های ۱۰ متری و ۱۲ متری صادر کرده اید؟

وی با بیان اینکه تمام درخت های ۳۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله تهران قطع و جای آنها درختان ۱ ساله کاشته می شود، ادامه داد: در بوستان ها و پارک های مختلف مجوزهای بسیار زیادی صادر شده است و ما شکایت های زیادی از سوی شورایعالی شهرسازی داریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت فعالیت موثر در زمینه محیط زیست افزود: درخصوص آب بیشترین کاری که این دولت انجام داده است مدرن سازی آبیاری کشاورزی بیش از همه دولت های گذشته است.

روحانی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده است، گفت: در سال های اخیر ۴۰۰ میلیون متر مکعب به دلیل بستن چاه های غیرمجاز در مصرف آب صرفه جویی می شود که این روند سبب حفظ منابع آبی شده است.

این اقدامات لازم درخصوص محیط زیست باید مشخص شود که  چگونه باید انجام شود و تا حال چگونه انجام شده است.

واگذاری اختیارات تصدی گری به استان ها از برنامه های اصلی دولت من است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واگذاری امور تصدی گری را به استان ها از مهمترین برنامه های دولت خود اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف با انتقاد از اینکه دولت روحانی در میان مردم نیست این دولت را جزء ۴ درصدی ها خواند و گفت: افتخار امروز شهرداری تهران در حوزه محیط زیست آن است که از زباله ها برق تولید می کند.

وی از دولتمردان خواست از اتاق های خود بیرون بیایند و ببینند که چگونه شهرداری تهران امروز از زباله ها کمپوست تهیه می کند و در کشاورزی استفاده می شود.

قالیباف گفت: اگر برای شما آلودگی هوا مهم است چرا قانون را اجرا نمی کنید و چرا پول حمل و نقل عمومی را نه به تهران و نه به هیچ شهری نداده اید؟

وی احداث ۳۰۰ کیلومتر مترو و ایجاد ۳۹ هکتار جنگل کاری در اطراف تهران را از مهمترین اقدامات شهرداری تهران برشمرد و تأکید کرد: اگر بحث بلندمرتبه سازی مطرح می شود بدانید که این براساس قانون دولت ۴ درصدی ها اجرا می شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه تهران با یک بحران روبرو شده است بخاطر مهاجرات ۲۴ درصد جمعیت کشور به دشت تهران است.

وی به صحبت های آقای روحانی که گفته است من صد روزه تحول اقتصادی ایجاد می کنم، اشاره کرد و افزود: شما دائم دم از صداقت و اخلاق حرف می زنید اما هرگز به تعهدات خود عمل نکردید.

قالیباف با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی به جای شفاف سازی روی همه پرونده ها یک مهر محرمانه می زند گفت: مردم بدانند همین پتروشیمی که می گویند شغل ایجاد می کند مواد اولیه آن را از طریق دلال بازی به کشور همسایه صادر می کنند.

وی تأکید کرد: واقعاً امروز این ۴ درصد همین دلال های زالو صفت هستند.

قالیباف با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی به همان فردی که هم اکنون در زندان است لوح تقدیر داده است، گفت: من واقعاً از این بابت متأسفم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت گذشته و عملکرد آن دولت به من هیچ ربطی ندارد تصریح کرد: خود من همواره منتقد آن دولت بوده ام و این درحالی است که آن روزها در حاشیه و خفا با یکدیگر حرف می زدید.

وی افزود:  دولت گذشته کارهای خوبی هم کرده که یکی از مهمترین انها این است که طرفدار محرومان بود و دائم می رفت به روستاها سر می زد. اما شما حتی از تهران هم تکان نمی خورید.

وی گفت: اگر هم سفری به استان ها می کنید فقط به مرکز استان می روید و بعد از دو جلسه بلافاصله بازمی گردید بدون اینکه کار مردم را حل کنید.

قالیباف تصریح کرد: مردم می دانند که امروز این کشور ظرفیت و اعتبارات لازم را دارد.

وی خطاب به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز شما در این جلسه شرکت کردید تا از نظر عدد و رقم کمک حال آقای روحانی باشید اشکالی هم ندارد ولی وقت مردم را گرفته اید و البته این یک پدیده است.

قالیباف به ایرادی که در مورد بلندمرتبه سازی از وی گرفته شده است اشاره کرد و گفت: حالا در تهران بلندمرتبه سازی عامل آلودگی است شما در اراک، کرج و اهواز چه کرده اید. مشکل این شهرها چیست؟

وی با بیان اینکه مدیریت دولت آقای روحانی سنتی است، این نوع مدیریت را ضعیف توصیف کرد و افزود: دولت شما حتی اعتقاد به واگذاری امور به مردم ندارد.

قالیباف با اشاره به اینکه دولت یازدهم شورایاری ها را با صدور ابلاغیه ای منحل اعلام کرده است تأکید کرد یکی از برنامه هایی که من دارم واگذاری همه امور تصدی گری به استان ها و مدیران محلی است.

این دولت اقدامات بسیار مهمی برای اشتغال انجام داده
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در این دولت اقدامات بسیار مهمی برای اشتغال انجام گرفته است.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه دولت شما برای ایجاد تعادل بین اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنها در خانواده چیست ؟ افزود: از مجموع اشتغالی که برای جوان ها ایجاد کردیم ۷۰۰ هزار شغل برای بانوان است.

وی افزود: در استخدام اخیر نیز موفق به کسب ۵۳ درصد موفقیت در امتحانات استخدامی شدند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت اشتغال بانوان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه ها را دختران جوان و مستعد تشکیل می دهند استفاده از بانوان برای اشتغال اهمیت زیادی دارد.

روحانی صیانت از نقش بانوان در خانواده ها را مهم دانست و گفت: ما باید کاری کنیم که خانواده ها استحکام داشته باشند زیرا یکی از آسیب های اجتماعی از بین رفتن استحکام و صیانت از خانواده هاست.

امکانات عمومی باید توسعه یابد
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از ترابری را امکانات عمومی برعهده دارد که باید توسعه یابد.

سید مصطفی میرسلیم در بخش دوم نخستین مناظره تلویزیونی در پاسخ به این سوال که سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است و راهکار موثر دولت جنابعالی برای حل معضل ترافیک کلان شهرها چیست ؟ افزود: توجه نداشتن به ترابری عمومی موجب شده است سرمایه های مهمی از مردم در راه بندان ها و سوخت زیادی هدر رود همچنین وقت مردم ضایع و اعصاب آنها خورد شود .

وی گفت: چاره این موضوع را ما در سیاست های کلی ترابری مشخص کرده ایم  اما متاسفانه با سستی و ضعف در اجرا مواجه بوده ایم و آن اصالت دادن و اولویت دادن به ترابری عمومی بوده است این اولویت دادن یعنی استفاده از امکانات شخصی و خودروی شخصی باید تحت الشعاع خودروهای عمومی قرار گیرد بنابراین صنایع ما باید خط تولیدشان را از وضع کنونی که استفاده از خودروهای شخصی است به سمت امکانات ترابری عمومی تغییر دهند .

میرسلیم گفت: امکانات ترابری عمومی باید به ویژه به شکل راه آهن توسعه یابد در حال حاضر ما در تهران و در برخی شهرهای دیگر از مترو استفاده می کنیم اما این کفایت نمی کند و لذا اوقات مردم هنوز بسیار تلف می شود. فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از ترابری را امکانات عمومی برعهده دارد که باید توسعه دهد دراین زمینه دولت باید با فراهم آوردن تسهیلات باید این کار را انجام دهد فرقی نیز بین تهران و شهرهای دیگر ندارد .

با ورزش قهرمانی می توان ارز آوری واشتغال زایی کرد
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت باید این بالندگی را پیدا  کندکه هم در اقتصاد ورزش بتواند کارآمد باشد و هم در جهت رونق این قضیه به نحوی که ما بتوانیم در عرصه های مختلف مدال آورانی داشته باشیم که اعتقاد و باور به نظام دارند.

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال پایانی مناظره اول مبنی بر اینکه «برنامه شما برای تقویت فرهنگی پهلوانی در محیط های ورزشی و مقابله با آسیب های اخلاقی موجود در محیط ها و مسابقات ورزشی چیست»؟ افزود: ورزش امری بسیار ضروری برای همه آحاد جامعه است و کشور ما کاملا این استعداد را دارد چه در ورزش حرفه ای، چه در ورزش قهرمانی و چه در ورزش همگانی و چه در ورزش تربیتی و آموزشی مقام بالایی داشته باشد.

وی گفت: ورزش همگانی را خود مردم دنبال می کنند البته با حمایت دولت، ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد و دولت باید برای مدال آوری جوانان برومند ما در عرصه ورزش سرمایه گذاری کند چرا که مدال آوری  برای کشور بسیار اهمیت دارد، یکی از عرصه هایی که می شود درآن ارز آوری واشتغال زایی کرد ورزش است.

رئیسی افزود: بسیاری از کشورها آمریکای لاتین مثل برزیل،آرژانتین اکنون در ورزش نام آور شده اند، ورزش یکی از آن عرصه هایی است که درآن درآمد کسب می کنند و درآمد جدی آنها اکنون ورزش است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ورزش قهرمانی و پهلوانی باید برای دولت یک اولویت جدی تلقی شود و در این حوزه با بخش های مسئول سرمایه گذاری کند به نظر من جوان ها در این قضیه حامی هستند و بخش هایی که خودشان به ورزش فکر می کنند حتما حمایت می کنند و اینجا وظیفه دولت است که بتواند در سرمایه گذاری ورزش قهرمانی و حمایت از ورزش های دیگر بتواند جامعه را با نشاط نگه دارد.

استفاده از ظرفیت نخبگان گامی در حل مشکلات کشور
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در همه پایش ها نشان داده شده که هویت ملی ، هویت دینی و علاقمندی به نظام در ملت ایران بسیار عالی است و همه به ایرانی  بودن خود افتخار می کنند.

اسحاق جهانگیری در آغار دور دوم مناظره نخست تلویزیونی افزود: وضع را نه سیاه می بینم که قابل حل نباشد و به حل مسائل آینده کشوربسیار امیدوارهستم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار آنان با مراکز تصمیم گیر علمی و فناوری چه برنامه ای دارید گفت: امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است و نخبگان کشور درهمه جا حضور دارند و بزرگترین سرمایه کشور هستند.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف بنیاد نخبگان و معاون علمی ریاست جمهوری  ساماندهی و سازماندهی منظم نخبگان کشور  است به گونه ای که بتوان از آنها در توسعه کشور استفاده کرد.

جهانگیری گفت: هر جا با مشکلی روبرو شدیم و یا درآینده روبرو شویم مهمترین تکیه گاه مان برای مشکلات نخبگان هستند و با کمک همین نخبگان وضع علمی کشور در رتبه بسیار عالی  است و  براساس گزارشی که اخیرا دو مجمع بین المللی علام کردند رتبه علمی ایران هم در سطح منطقه و هم در سطح  بین المللی رتبه بسیار خوبی است.

وی افزود: از نظر فناوری های نو به دسترسی های بسیار خوبی دست یافته ایم مهم این است که ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز تولیدی برقرارشود.

جهانگیری گفت : خوشبختانه راهکارهای عملیاتی  برای ارتباط دانشگاه  با صنعت و مراکز تولیدی پیدا کردیم و فکر  می کنیم اگر این ارتباط به طور جدی  در مراکز پژهشی و فناوری مستقر شود حتما از توان دانشمندان و نخبگان  کشور در حل مشکلات استفاده خواهد شد.

با روند فعلی جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ پیر می شود
امزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر روند فعلی کشور ادامه پیدا کند جمعیت ایران در سال ۱۴۰۰ پیر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، قالیباف در ادامه مناظره افزود: ظرفیت افزایش نرخ جمعیت در کشور وجود دارد و مهم برنامه ریزی و اقدام برای متناسب کردن نرخ جمعیت است.

وی در واکنش به سخنان روحانی در دور اول مناظرات مبنی بر کذب بودن وعده ایجاد ۴ میلیون شغل گفت: ۴ میلیون شغل، با نشان دادن تصویر سخنان روحانی در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری افزود: آقای روحانی می گفت که سخن شما از سایت های بی نام و نشان است چنین سخنانی نشان می دهد که رو به دوربین نگاه می کنند و حرفهایی می زنند که واقعیت ندارد مثلا وعده صدروزه و یا ایجاد اشتغال ۴ میلیون نفری می دهند اما آن را کتمان می کنند.

نامزد دوازدهمین  انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از دوستان خواهش کردم که صدای صحبت های آقای روحانی در دوره تبلیغات را پخش کنند این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد اما از این کار ممانعت شد به هر حال مردم می توانند در فضای مجازی واقعیت را مشاهده کنند.

فضای کسب و کار موجب می شود افراد برای سرمایه گذاری گرایش پیدا کنند
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبیعتا فضای کسب و کار و جامعه موجب می شود افراد خارج از کشور برای سرمایه گذاری و استفاده از امکانات کشور گرایش بازگشت پیدا کنند.

آقای هاشمی طبا افزود: با شناسایی افرادی که مایلند در کشور سرمایه گذاری کنند باید برای آن برنامه ریزی شود به گونه ای که به این مجموعه از افراد اجازه کار و سرمایه گذاری ، استخدام بدون قید و شرط و بدون تشریفات داده شود.

وی گفت: اگر این چنین شود حتما تعداد زیادی از افراد میل و رغبت برای سرمایه گذاری در کشور را دارند و علاقه مندانه به کشور می آیند.

هاشمی طبا افزود: در یکی از ایالات امریکا بسیاری از کارشناسان نفتی ایرانی مایلند به کشور بر گردند اما این ضوابط پیچیده موجب ایجاد مانع برای جذب این افراد شده است.

وی گفت: باید امکانات فراهم شود تا از سرگردان ماندن نیروهایی که مایلند به کشور برگردند و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری کنند؛ جلوگیری شود و طوری برنامه ریزی شود که این امر با سهولت انجام شود.

دولت ها باید اولویت کاری داشته باشند
نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرمایه کارآفرینان و بخش خصوصی باید محترم شناخته شود و زمینه برای سرمایه گذاری خارجی نیز فرهم شود.

وی افزود: شخصا معتقد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان در حفظ زیستگاه ایران و میراث گذشته داشتند بنده نیز در درجه اول حفظ کشور همراه با اصلاح کشاورزی، رسیدگی به محرومان، مستضعفان، بیماران، معلولان و بی سرپرستان را برای دستیبابی به حداقل یک زندگی شرافت مندانه از طرف دولت در اولویت قرار خواهد داد.

هاشمی طبا گفت: مشخصا به سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی، خدمات و بویژه جهانگردی تاکید می کنم.

وی تصریح کرد: هر اشتغالی با ارزش نیست بلکه اشتغالی ارزشمند است که ارزش افزوده داشته باشد و درپی آن تولید با کیفیت و صادراتی صورت گیرد تا اشتغال معنای خود را بیابد.

همه اتهامات دروغ محض بود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هرسه موردی که به من نسبت داده شد  در این جلسه دروغ محض بود.

آقای روحانی در زمان یک دقیقه و ۸ ثانیه جمع بندی خود افزود: می خواستم جمع بندی در خصوص سرمایه های اجتماعی  و کل مسایل اجتماعی داشته باشم اما چون ۳ نسبت نادرست به من داده شد و نمی دانم بعدا فرصتی برای آن هست یا خیر فعلا از همین فرصت استفاده می کنم و توضیحاتی می دهم .

وی افزود: اولا برنامه ۱۰۰ روزه قبلا هم گفتم در دنیا معمول است به این معنا افرادی که کاندیدا می شوند یک برنامه ۱۰۰ روزه و برنامه ۴ ساله دارند آن دفعه هم من برنامه ۱۰۰ روزه داشتم که آخر ۱۰۰ روز اعلام کردم که چکار انجام دادیم و یکی از آن هم توافق هسته ای بود که در همان مدت ۱۰۰ روزه توافق موقت ژنو انجام شد  و بقیه اموری که در آن مصاحبه اعلام کردیم .

روحانی افزود: پس  بنابراین این حرف کاملا روشن است و نحوه بیان باید دقیق باشد .

وی گفت: مسئله دوم راجع به شغل که گفتند؛ من در یک مصاحبه ای گفتم اگر گردشگران را بتوانیم جذب کنیم و ۱۰ میلیون گردشگر در سال اضافه شوند می توانیم این کار را بکنیم .

در این لحظه مجری با اعلام اینکه زمان به پایان رسیده است بین صحبت آقای روحانی آمد با این حال آقای روحانی گفت: سومین هم اینجا گفته شد و اتهامی دروغ بود، صادرکنندگان جلسه ای گذاشتند و از من دعوت شد که البته برای سال ها پیش است در آنجا عده ای به عنوان صادرکنندگان برتر بودند که گفته شد جوایز به آنها بدهیم جوایزی که آنها آورده بودند بهشان دادیم و آن وقت ایشان ( قالیباف) بدون اینکه با دقت بیان کند اعلام می کند .

قالیباف در ادامه گفت: مصاحبه  رییس محترم قوه قضاییه است همین آقایی که در زندان است حالا یا درست یا غلط ایشان اعتراف کردند که همین آقا به ستاد جنابعالی کمک کردند و این پدیده زشت است به دوربین نگاه کردن و گفتن.

آقای روحانی در اعتراض به هشدارهای  مجری در خصوص تمام شدن وقت گفت: یا نباید بگذارید یا باید پاسخ داد ، نمی شود اتهام زد ستاد من اتهامات ایشان ( قالیباف) را تکذیب کرده است و همه هم شنیده اند البته او هم نگفته است که کمک کرده است گفته او ( متهم ) مدعی شده است و  یک آدم مفسد و محکوم به اعدام یک ادعایی کرده است چنین آدمی که کسی نقل قول نمی کند و باید بگویم هر سه مورد در این جلسه دروغ محض بود.

دولت ها با پایان کار حالت اپوزیسیون می گیرند
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی این است که دولت ها با پایان کار حالت اپوزیسیون می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش پایانی مناظره افزود: دولت ها باید پاسخگوی عملکردشان به مردم باشند. نه اینکه حالت اپوزیسیون بگیرند و اصلاً نباید به جای پاسخ دادن اصلاح طلب و اصولگرا بگوییم.

وی گفت: رئیس جمهور مجری قانون اساسی است و در این باره وظیفه دارد؛ شغل و مسکن از وظایف دولت است بنابراین تحقق ۱ میلیون شغل شدنی است.

رئیسی ادامه داد: نشاط جامعه ایجاب می کند محرومان، بیکاران و بی مسکن ها وضعیت شان بهتر شود که این مهم اراده جدی می طلبد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در روزهای اخیر گفت: این اقدام کار مناسبی بود اما ای کاش دولت این کار را در ماه های ابتدایی مسئولیت خود اجرا می کرد نه چهار ماه آخر کار.

میرسلیم محوربرنامه های خود برای ریاست جمهوری را جمع بندی کرد
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محورهای برنامه خود برای ریاست جمهوری را در یک جمع بندی بر شمرد.

آقای میرسلیم گفت: اصالت دادن به کانون خانواده و تشدید و تسهیل آن و اشاعه زندگی بدون اشرافی گری یکی از محورهای برنامه های این جانب است.

وی افزود: بها دادن به آموزش و پرورش، تربیت معلمان و در نهایت نسل آینده با اصلاح ساختار در این سازمان، توسعه درمان ، بهداشت و تامین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه ، بهادادن به مردم مشارکت و نظارت عمومی آنان و اعتماد مردم به دولت از دیگر برنامه های من است.

میرسلیم گفت: با رفع فقر و بیکاری بر مبنای تولید ملی و استفاده از اقتصاد مقاومتی می توان در این زمینه گام های مهمی برداشت و همچنین با چاره جویی می توان معضل اعتیاد را برداشت و با اصلاح فساد اداری گسترده با کمک و نظارت عمومی مردم می توان در این زمینه اقدام کرد.

وی گفت: رفع معضل حاشیه نشینی از طریق توسعه پایدار و پاسداری عالمانه و مدبرانه از محیط زیست با اتکا به شناخت آسیب هایی که در تماس با مردم می دانم در بیش از ۲۰۰ شهر کشور وجود دارد از دیگر برنامه های محوری است که با توجه به تجربه موفق ۴۰ ساله خودم می توانم در این زمینه اقدام کنم.

سیاست ما رعایت عدالت رسانه ای برای نامزدهاست
رئیس رسانه ملی ضمن خوش آمد گویی به نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که برای نخستین مناظره در صدا وسیما حضور یافتند گفت: امیدواریم انتخابات جشن ملی و دارای برکات فراوان برای ملت باشد.

علی عسکری در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از شروع مناظره نخست افزود: صدا وسیما برای اینکه هزینه های زیادی بر کاندیداها تحمیل نشود و عنصر سرمایه و سرمایه داری که در دنیا مرسوم است در ان مداخله نکند تمهیدات فوق العاده ای فراهم کرد که وقت فراوانی اختصاص یابد تا کاندیداها و نامزدها بتوانند صحبت کنند و مردم هم بتوانند به این صحبت ها گوش کنند و نامزد دلخواه خود را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم کارها بی طرفانه و با عدالت رسانه ای انجام شود و در این باره بر طبق سیاست خودمان عمل کردیم ضمن اینکه شورایی هم در سازمان وجود دارد که اگر موردی باشد فورا تذکر می دهد و ما هم به آن توجه می کنیم.

تقریباً آسانترین روش برای مناظره انتخاب شده است
رئیس سازمان صداوسیما گفت: ساده ترین شیوه برای مناظره نامزدها انتخاب شده که بنا به نظر کاندیداها می توان در نحوه برگزاری آن برای دفعات بعد قدری تغییر داد.

دکتر علی عسکری در جمع شش کاندیدای ریاست جمهوری پیش از آغاز قرعه کشی برای صندلی های مناظره توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه اجرای مناظره برعهده معاونت سیماست، گفت: افزود: برگزاری مناظره به این شکل است که ابتدا موضوعی مطرح می شود کاندیدای مورد سؤال ۴ دقیقه فرصت دارد در زمینه مورد بحث به ارائه نظر و دیدگاه های خود بپردازد و سپس ۵ کاندیدای دیگر هر کدام ۲ دقیقه فرصت دارند نظر خود را درباره مطالب گفته شده کاندیدای مورد سؤال قرار گرفته ارائه دهند و در پایان این بخش نیز آن کاندیدا  ۵ دقیقه فرصت دارد جمع بندی نهایی داشته باشد و بدین صورت از ۶ کاندیدا ریاست جمهوری سؤال پرسیده می شود و ۶ بار این روند تکرار خواهد شد.

رئیس سازمان صداوسیما درخصوص مدت استراحت میان برنامه نیز با طرح این موضوع که پس از صحبت های ۴ کاندیدا، فرصت ۱۵ دقیقه ای برای استراحت داده می شود، نظر دیگر کاندیدها را جویا شد.

دکتر علی عسکری پس از جمع بندی نظرات کاندیدها اعلام کرد: پس از صحبت های شش کاندیدا استراحت داده می شود به این معنی که پس از دو ساعت استراحت داده می شود و سپس ادامه مناظره برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا