بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

رشد شاخص بورس و افت یک واحدی فرابورس

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، نمادهای پالایشگاهی در معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند بر این اساس، نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) به همراه رانفور (انفورماتیک)، پارسان (نفت وگاز پارسیان) و فولاد (فولاد مبارکه) شاخص را بالا کشیدند.
از سوی دیگر، رمپنا (مپنا) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شد. نمادهای گروه خودرویی نیز که در هفته های گذشته، سهم عمده ای را در افزایش نرخ شاخص کل داشتند، در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه بودند که البته تحلیل گران آن را ناشی از قرار گرفتن نمادهای این گروه در مرحله استراحت و اصلاح شاخص می دانند.
در معاملات امروز، بیش از ۸۹۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال در ۷۷ هزار و ۲۵۸ نوبت خرید و فروش شد.
شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز در معاملات امروز، افزایش یافتند، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۵۵ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۱۰ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) هشت واحد، شاخص آزاد شناور ۱۰۸ واحد، شاخص بازار اول ۱۶۵ واحد و شاخص بازار دوم ۴۶ واحد بالا رفتند.
بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز به فنزسازی خاور، بیسکویت گرجی، کویر تایر، شهد و نورد آلومینیوم اختصاص داشت.
در مقابل، حق تقدم شیمی دارویی داروپخش، حمل و نقل پتروشیمی، داده پردازی ایران، فراورده های غذایی و قند پیرانشهر و قند مرودشت نیز بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

نخستین روز معاملاتی بازار فرابورس ایران در هفته جدید با رشد قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات به پایان رسید به طوری که نسبت به چهارشنبه هفته قبل حجم دادوستد اوراق بهادار و ارزش آن به ترتیب افزایش ۱۰۰ و ۱۲۱ درصدی را تجربه کرد.
در معاملات امروز، ۸۵۲ میلیون ورقه بهادار در ۴۷ هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بیش از ۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال رسید.
نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می دهد، در مجموع در این دو بازار ۲۱۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۷۰۱ میلیارد ریال دادوستد شده است.
امروز آیفکس (شاخص فرابورس) با افت یک واحدی به سطح ۹۲۱ واحدی رسید که نماد مارون (پتروشیمی مارون) با ۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص داشت.
بازار اوراق با درآمد ثابت نیز میزبان معامله بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش یک ‌هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال بود.
اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با دادوستد ۱۰۵ هزار ورقه به ارزش ۹۷ میلیارد ریال درصدر این بازار به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت
اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز امروز در دامنه قیمتی ۵۷۵ تا ۷۱۷ هزار ریال مبادله شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا