اقتصاد پرداخت و بانکپیشخوانعناوین اخبار

کاهش ۴۰ درصدی صف وام ازدواج / افزایش ۷۰درصدی منابع پرداختی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در دوره ۴ ساله از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال (۱۱ هزار میلیارد تومان) بوده است.
از این رو با وجود افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۳۹۵ از ۳۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال، تعداد ۱ میلیون و ۱۸ هزار و ۱۰ نفر در این سال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شدند. این تعداد تقریباً معادل میانگین تعداد افراد دریافت کننده وام ازدواج در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ است.
براساس آمار در پایان سال ۱۳۹۱، بیش از ۸۳۷ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند اما در پایان سال ۱۳۹۵ تنها ۴۸۳ هزار و ۸۸۵ نفر منتظر دریافت این تسهیلات بودند که کاهش چشگیر بیش از ۴۰ درصدی داشته است.
البته از تعداد منتظران در صف، تعداد ۱۶۷ هزار و ۱۵ نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار دارند.
باتوجه به تاکید مسئولان کشور مبنی بر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و ارزان قیمت برای جوانان و همچنین بسط و گسترش نظام بانکداری نوین، برای نیل به اهداف عالیه خدمت‌رسانی به آحاد مردم، بانک مرکزی از سال ۱۳۸۸ برای متمرکز کردن اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اقدام به راه‌اندازی و طراحی پایگاه اینترنتی ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج کرد.
بر اساس پیگیری های به عمل آمده از سوی بانک مرکزی و با تشویق و ترغیب سیستم بانکی، بانک‌های عضو سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ۱۲ بانک در پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۲ به ۳۱ بانک و موسسه اعتباری تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

عملکرد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ تعداد ۴ میلیون ۵۴۵ هزار و ۹۳۱ فقره وام ازدواج با رقمی بالغ بر مبلغ ۱۱۱٫۳۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۴ میلیون و ۶۹ هزار و ۱۸۹ فقره وام ازدواج با رقمی بالغ بر ۱۹۱٫۳۲۲ میلیاردریال به متقاضیان پرداخت شده است.
یادآوری این نکته ضروری است که طبق ماده ۵۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، سقف فردی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران از تیر ماه سال ۱۳۹۴ به میزان ۲ برابر تسهیلات افراد عادی افزایش یافت و از این رو در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تعداد ۳۲ هزار و ۳۵ نفر در مجموع مبلغی برابر ۶٫۴۰۷ میلیاردریال از تسهیلات ازدواج ایثارگران بهره مند شدند.
محمدباقر قالیباف در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «چند ده میلیون نفر» برای دریافت وام ازدواج چند سال است که در نوبت هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا