پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

استانداراصفهان در همایش روز کارگر عنوان کرد: هدف مدیریت استان در سال جاری کاهش نرخ بیکاری است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در همایش روز کارگر که در اتاق بازرگانی برگزار گردید، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز کارگر، اظهارداشت: اصفهان صنعتی ترین استان کشور است و۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۱۰ درصد صنایع بزرگ کشور، ۹ هزار واحد صنعتی در این استان قرار دارد و ۲۵ درصد فراورده های نفتی کشور در اصفهان تولید می شود که سوخت ۱۱ استان را تامین می کند.
زرگرپور با اشاره به حضور ۱۰ درصد کارگران کشور و ۱ میلیون کارگر در اصفهان، اظهارداشت: استان اصفهان استانی اقتصادی است و به همین دلیل رکود در استان اقتصادی بیشتر نمود پیدا می کند و اگر رونقی هم ایجاد گردد اثرات بیشتری خواهد داشت.
استاندار اصفهان همچنین به وجود ۳۳۰ هزار دانشجو در استان اشاره کرد و افزود: این دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی متقاضی کار هستند و این نسبت در اصفهان نسبت به دیگر استان ها بالاتر است.
وی با اشاره به تورم یک رقمی در دولت تدبیر و امید، اظهارداشت: نرخ رشد مثبت ۷-۸ درصدی را در کشور شاهد هستیم.
رسول زرگرپور با بیان اینکه کشاروزی در سایه ی صنعت قرار گرفته است، گفت: علیرغم این موضوع، کشاورزی استان جایگاه ویژه ای دارد و در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی یکصد هکتار از ۴۰۰ هکتار زمین های مرغوب از چرخه ی کشاورزی خارج شده است.
زرگرپور افزود: با این وجود ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده است و با قبول ریسک صد در صدی سعی نمودیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین نماییم.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در بسیاری از محصولات رتبه ی اول تا سوم را دارد، اضافه کرد: اصفهان در تولید شیر رتبه ی اول و در تولید مرغ و گوشت رتبه های دوم و سوم کشور را دارد.
رسول زرگرپور به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ و ۵۷۰ تن تخم مرغ معدوم شد.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در بخش گردشگری، اظهارداشت: امسال از لحاظ ورود گردشگر خارجی رکورد ۴۰ ساله شکسته شده است و ۸۵ هزار توریست خارجی در فروردین ماه به اصفهان سفر کرده اند.
استانداراصفهان با اشاره به اینکه هر توریست برای کشور ۱۷۰۰ تا ۲ هزار دلار سودآوری دارد، افزود: تعداد تخت های اقامتی در استان از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تخت به ۲۰ هزار تخت رسیده است و در حال حاضر ۳۹ هتل در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه دولت در شرایط کاملا ویران تحویل گرفته شد، گفت: درست است که امسال برخی از کارخانجات با مشکل مواجه شده اند و شاهد بیکاری برخی از کارگران بودیم ولی این شرایط مربوط به ۲-۳ دهه ی قبل است .
زرگرپور به برنامه های دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی اشاره کرد و افزود: دولت در درجه ی اول تلاش نمود که فرصت های شغلی را تثبیت نماید و در درجه ی دوم ایجاد اشتغال جدید را در دستور کار خود قرار داده است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دولت و مدیریت استان ها طی یکی دو سال گذشته بیشترین تلاش خود را در حوزه ی اقتصادی بکار گرفته اند، گفت: برای تثبیت اشتغال ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل گردید و در این ستاد به استانداران تفویض اختیار شد که در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی از قبیل مالیات، بیمه، تقسیط تسهیلات دریافتی و … مسائل را حل و فصل نمایند که در این راستا ۳۴ هزار شغل تثبیت شد.
استاندار اصفهان به بسته ی حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با رسیدگی به مشکلات صنایع کوچک و متوسط ارائه ی تسهیلات به این واحدها در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح نیز ۴۶۶۰ واحد در سامانه ی بهین یاب ثبت نام کردند که ۲۷۲۰ واحد از نظر دولت تایید و ۱۸۴۰ واحد نیز مورد تایید نهایی سیستم بانکی قرار گرفتند.
مدیرارشد استان گفت: از این تعداد ۱۱۱۰ واحد تسهیلات خود را با اعتبار ۸۷۲۰ میلیارد ریال دریافت کرده اند و سیستم بانکی نیز قراردادهای خود را با ۱۲۱۴ واحد اصلاح نمود که با اجرای این طرح نیز ۳۲ هزار فرصت شغلی تثبیت گردید.
وی افزود: در ارتباط با واحدهای بالای ۱۰۰ کارگر نیز ۷۷ واحد برای دریافت تسهیلات مورد تایید دولت قرار گرفت که تاکنون ۴۴ واحد تسهیلات خود را به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال دریافت کرده اند.
استاندار اصفهان یادآور شد: در مجموع ۱۱۵۴ واحد کوچک و متوسط و بزرگ تسهیلاتی در حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده اند و ضمن ۶۰ هزار فرصت شغلی تثبیت شده در برنامه ی کارگروه اشتغال استان ، ۶۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است و در طول این مدت نیز ۲۵ – ۳۰ هزار کارگر به بیمه ی بیکاری معرفی شده اند.
زرگرپور افزود: از ابتدای امسال طرح توسعه ی اشتغال پایدار ابلاغ گردید که ۱.۵ میلیارد تومان از صندوق توسعه ی ملی به این بخش اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه دولت ادعا نکرده است که مشکل اشتغال را برطرف نموده، گفت: ادعا نمی کنیم که هیچ کارگری بیکار نشده است ولی این ادعا را داریم که در قالب برنامه های دولت در زمینه ی تولید و اشتغال حداکثر تلاش خود را برای تثبیت اشتغال و ایجاد شغل جدید بکار گرفته ایم و لذا سیاه نمایی های صورت گرفته در این خصوص منصفانه نیست.
استانداراصفهان خاطر نشان کرد: بنده به عنوان استاندار ، اولویت و مزیت کاری خود را مقوله ی آب و تولید و اشتغال می دانم و هدف مدیریت استان در سال جاری این است که نرخ بیکاری را با کاهش ۲ درصدی به نرخ بیکاری کشور برساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا