شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری نشست “از هزار و یک شب تا هزار و یک روز” در کتابخانه مرکزی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نشست تخصصی “هزار و یک شب تا هزار و یک روز” بعدازظهر امروز ۱۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ در سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
نخستین نشست این برنامه با عنوان “تصویرسازی در کتاب‌های چاپ سنگی دوره قاجار” با محوریت ارائه تصاویر متقدم و معاصر با حضور فرشید مثقالی، الریش مارزلف و علی بوذری از ساعت ۱۶تا۱۷:۳۰ برنامه ریزی شده است.
نشست دوم با عنوان “از هزارو یک شب تا هزار و یک روز” در قالب ارائه متن و تصویر با حضور الریش مارزلف و علی بوذری از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در کتابخانه مرکزی برپا خواهد شد.
آنتوان گالان اولین کسی بود که داستان های” هزار و یک شب” را به اروپاییان معرفی کرد. او در سال ۱۷۰۴ میلادی مجموعه ای از داستان های “هزار و یک شب” را به زبان فرانسه ترجمه کرد.
تأثیر کتاب تا حدی بود که یکی از نویسندگان فرانسوی به نام “دی لاکرو ا” کتابی تحت عنوان “هزار و یک روز” به نگارش در آورد. او در کتاب خود به نقل داستان هایی افسانه ای پرداخت که بی شباهت به افسانه های شهرزاد هزار و یک شب نبود.
اولریش مارزلف، قصه‌شناس، محقق ارشد دایره‌المعارف قصه و استاد شرق‌شناسی دانشگاه گوتینگن، یکی از ایران‌شناسان برجسته‌ای است که فرهنگ و هنر ایران را همواره به جهانیان معرفی کرده و نام ایران را در محافل علمی خاورشناسان اروپایی و آمریکایی زنده نگه داشته است.
نشست تخصصی “از هزار و یک شب تا هزار و یک روز” از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان، مرکز آفرینش های ادبی قلمستان و موزه عصارخانه شاهی به عنوان دفاتر تخصصی”تجسمی، ادبیات و زبان و فرهنگ عامه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی برگزار می شود.

** برگزاری نشست “جوانی فصل رویش” در باغ نور اصفهان
نشست “جوانی فصل رویش” با حضور دکتر حمید حبشی، ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۳۰ در باغ نور برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس دفتر تخصصی مشاوره با بیان این مطلب گفت: سپری کردن زمان با جوانان، مقوله ای بسیار ارزشمند است و فضایی را فراهم می کند که نیازهای آنان در ارتباط با خانواده و والدین، برآورده شود.
پرورش اظهار داشت: جوان، عنصرى فعال و حساس در جامعه است که حقوق و وظایفى بر او معین بوده و مى تواند، منشأ بسیارى از دگرگونى های اجتماعى باشد. به همین دلیل، باید خانواده ها، از احوال جوان خود جویا و آگاه باشند.
وی افزود: به نظر می رسد هرنوع تلاشی در راستای بهبود این بخش و بالا بردن آگاهی والدین، از جمله برگزاری جلسات و همایش های مرتبط ، مفید و موثر باشد زیرا جوانی مهم ترین و سرنوشت ساز ترین دوران زندگانی انسان است.
وی ادامه داد: باید زبان جوانمان را بیاموزیم زیرا جوان متعلق به امروز است لذا در همین راستا همایش “جوانی فصل رویش” با حضور دکتر حمید حبشی برنامه ریزی شده است.
رییس فرهنگسرای پرسش تصریح کرد: این برنامه از سوی فرهنگسرای پرسش به عنوان دفتر تخصصی مشاوره سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود که به پرسش های شهروندان در مورد “نحوه ارتباط و تعامل با جوان امروز” برای جلب اعتماد دوباره پاسخ خواهد داد.
پرورش خاطرنشان کرد: علاقه مندان برای شرکت در این همایش با عنوان “با جوانم دوست باشم” می توانند روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۳۰ به محل باغ نور واقع در حد فاصل پل آذر و سی و سه پل مراجعه کنند.

** پخش زنده رصدخانه نجومی در ویژه برنامه روز جهانی نجوم
ویژه برنامه روز جهانی نجوم با ارائه بخش های متنوع از جمله پخش زنده از رصدخانه از سوی مرکز نجوم ادیب اصفهان روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، حدود ۳۰ سال پیش داگ برگر پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم، بهتر است در روز مشخصی از سال، تلسکوپ ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم و اینگونه بود که روز نجوم متولد شد و در حال حاضر امروز بیش از ۵۰ کشور روز و هفته نجوم را برگزار می کنند.
در روز نجوم منجمان آماتور و گاهی حرفه ای تلاش می کنند عموم مردم را با زیبائی های آسمان آشنا کنند، برخی از مردم تصور می کنند “علم” چیز پیچیده ای بوده، متعلق به دانشمندان است و از ارتباط آن با زندگی روزمره و زیبائی های آن در محیط اطرافشان اطلاعی ندارند لذا در روز نجوم می توان تا حدی فاصله میان محققان، دانشمندان و مردم را کمتر کرد.
در همین راستا ویژه برنامه “روز جهانی نجوم” روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ از سوی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
غرفه های آشنایی با مرکز نجوم، هوافضا، تجهیزات نجومی، آزمایشات فیزیکی، طیف نگاری، نجوم قدیم، صورت های فلکی، پرسش و پاسخ نجومی، کودک، ساخت و پرتاب موشک، برگزاری سمینار، پخش زنده از رصدخانه، رصد آسمان و … از جمله بخش های این ویژه برنامه است.
علاقه مندان به علم نجوم و عموم شهروندان می توانند روز جمعه به محل برگزاری برنامه واقع در خیابان سعادت آباد، روبروی مقبره بانوامین مراجعه کنند.

** نفرات برتر گاه چهارم جشنواره فصلی “چهارگاه” مشخص شدند
نفرات برتر گاه چهارم جشنواره فصلی “چهارگاه” در دو بخش موضوعی و آزاد با محوریت داستان طنز مشخص شدند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جشن پایانی گاه چهارم به عنوان جشنواره فصلی داستان چهارگاه و شب طنز از سوی مرکز آفرینش های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری دفتر طنز حوزه هنری اصفهان، در سالن دفتر حوزه هنری اصفهان برگزار شد.
گاه چهارم جشنواره فصلی داستان طنز در دو بخش موضوعی و آزاد نزدیک به ۱۷۷ اثر را در دبیرخانه این جشنواره پذیرفت. بخش موضوعی پذیرای ۳۹ اثر و بخش آزاد جشنواره پذیرای ۱۳۸ اثر بود که این آثار در کل از ۱۱۱ شرکت کننده به این جشنواره رسیده بود.
در بخش ابتدایی این مراسم محمد شیرچیان یکی از پیشکسوتان فرهنگی اصفهان به روی صحنه آمد و در مورد موقعیت و جایگاه فضای طنز شهر اصفهان در گذشته گفت: ما در اصفهان افرادی چون رضا ارحام صدر را داشتیم که پیشرو و اعجوبه‌ای در دنیای طنز شهر اصفهان بوده است.
شیرچیان به روش نقادانه و تأثیرگذار استاد ارحام صدر اشاره کرد و در ادامه گفت: طنز ذاتی و موروثی است باید در ذات یک نفر وجود داشته باشد. این گونه نیست که کسی با حضور در کلاس‌های آموزشی و دوره‌های طنز بتواند طنزنویس خوبی بشود و جایگاهی در این قالب به دست بیاورد.
در بخش پایانی اختتامیه جشنواره محمود سلطانی نماینده هیأت داوران این جشنواره بیانیه خود را قرائت کرد و افزود: جشنواره دستاورد خوبی داشته است، ما انتظار این تعداد شرکت‌کننده و استقبال را نداشتیم. شناخت چهره‌ها و استعدادهای طنز اصفهان و دیگر نقاط کشور هدف اصلی برگزاری این جشنواره بوده است.
در بخش موضوعی “اصفهان شهری که هست” جایزه اول به سعید فتوت از اصفهان با داستان “معجونی علی قلی آقا” رسید. جایزه دوم به ملوک عابدی از اصفهان با داستان “سه‌شنبه‌های بدون خودرو” رسید و جایزه سوم به داستان “سهراب” از ایمان چگونیان اهل اصفهان رسید.
در بخش آزاد، جایزه اول جشنواره گاه چهارم را مرتضی فرجی از همدان با داستان “یک چشمی” و جایزه دوم و سوم به ترتیب به محمود رضایی از رشت با داستان”ذکر خیر حسین ناطق” و “محمد عبدالهی” از اصفهان با داستان “اذن میدان” رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا