پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

باغ تجربه مکانی برای حضور فعال و پر نشاط سالمندان و بازنشستگان/آشنایی شهروندان با زیبایی های آسمان شب/

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، فریبا زارعان با اشاره به برنامه‌های این مرکز تخصصی اظهار داشت: این مرکز همه روزه به جز جمعه‌ها میزبان سالمندان و بازنشستگان است.
وی از این دفتر با عنوان مرکز تخصصی شهروندان ارشد یاد کرد و افزود: برنامه‌های این مرکز به صورت تخصصی، برای رفاه حال سالمندان و بازنشستگان و ایجاد روحیه شاد و پر نشاط برای این قشر جامعه برگزار می‌شود.
رئیس دفتر تخصصی سالمندان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به نیاز شهروندان ارشد و همچنین برنامه‌ریزی زیر نظر شورای علمی دفتر اظهار داشت: برنامه‌ها از ۷:۳۰ صبح با ورزش صبحگاهی ویژه آقایان و خانم‌ها به مدت یک ساعت شروع می‌شود و سپس متناسب با برنامه از پیش تعیین شده هر روز ادامه می‌یابد؛ در واقع برای هر روز نامی در نظر گرفته شده که برنامه‌ها با توجه به آن برگزار می‌شود.
زارعان درباره برنامه هفتگی شهروندان ارشد در این مرکز بیان کرد: شنبه‌ها برای بالا بردن هویت و عزت نفس و روحیه کارهای اجتماعی برنامه‌ای با عنوان” ترنم اندیشه” با اجرای سالمندان و نظارت مسئولین برپا می‌شود.
وی ادامه داد: یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها، بحث‌های بهداشتی، تغذیه، پزشکی و روان شناسی مطابق با نیازهای افراد با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب تحت عنوان” سلامت من” برگزار می‌شود و روزهای دوشنبه ” روزهای فسفری” نامگذاری شده که مطابق با وضعیت جسمانی سالمندان و آب و هوا به بازی و سرگرمی پرداخته می‌شود.
وی تصریح کرد: بازی‌های فکری، کاردستی با ماکارونی و صدف، لگو، جشنواره پخت غذا سنتی و مدرن برای صبحانه، ناهار و شام از جمله برنامه‌های روز دوشنبه است.
رئیس دفتر تخصصی سالمندان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای چهارشنبه ها برنامه ادبی با عنوان” من شاعرم” در نظر گرفته شده، افزود: در این روز شاعران تازه کار، اشعارشان را می‌خوانند تا ایرادات آنها گرفته شود. همچنین کلاس‌های آموزش آرایه‌های ادبی برگزار شده مسابقات مشاعره نیز از جمله کارهایی است که در این روز انجام می‌شود.
زارعان خاطرنشان کرد: روزهای پنجشنبه به گردشگری درون شهری و برون شهری اختصاص دارد که متناسب با وضعیت جسمانی سالمندان و آب و هوا، منطقه‌ای برای بازدید انتخاب می‌شود.
گفتنی است؛ علاقه مندان برای آشنایی بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۷۰۲۹۵ تماس حاصل کرده و یا به محل باغ تجربه واقع در خیابان علامه امینی، کنار گذر اتوبان، انتهای باغ غدیر مراجعه کنند.

مدیر مرکز نجوم ادیب عنوان کرد:
** آشنایی شهروندان با زیبایی های آسمان شب در روزجهانی نجوم
شهروندان اصفهانی می‌توانند برای شرکت در روز جهانی نجوم روز جمعه ۱۵ اردیبهشت به مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برای نخستین بار “داگ برگر” پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم، بهتر است در روز مشخصی از سال تلسکوپ‌ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم، این‌گونه بود که روز نجوم متولد شد.
همه ساله در تاریخ ۱۵ می تا ۱۵ آوریل زمانی‌که ماه در حالت تربیع قرار دارد، روز نجوم در سراسر جهان برگزار می‌شود. در زمان تربیع ماه هنگام ظهر طلوع و ۶ بعدازظهرغروب می‌کند بنابراین بعدازظهرها بهترین زمان برای نصب دوربین‌ها و مشاهده آسمان است.
اکنون در ایران نزدیک به ۱۵ سال است که این روز مانند بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود، مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز به عنوان یکی از مراکز نجوم فعال در کشور، ویژه برنامه روز جهانی نجوم را همزمان با دیگر مناطق کشور در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌کند.
مدیر مرکز نجوم ادیب هدف از برگزاری روز نجوم را آشنایی مردم با زیبایی‌های آسمان شب و بردن علم ستاره‌شناسی به دل شهرها دانست و اظهارکرد: ترویج و عمومی‌سازی علم، توجه مردم به این دانش و در نهایت اثرگذاری مثبت در جامعه از دیگر اهداف این روز به شمار می‌رود.
مهدی اسحاقی شکل‌گیری حس معنویت در انسان پس از مشاهده آسمان را یکی از اثرات عمومی‌سازی علم نجوم عنوان کرد و افزود: با نگاه کردن به آسمان حس تواضع در انسان بیدار شده که این امر زمینه‌ساز بهداشت روانی و فردی جامعه و جلوگیری از ناهنجاری‌‌ها خواهد شد.
وی با اشاره به تقویت حس فروتنی که بر اثر مشاهده آسمان شب در انسان ایجاد می‌شود، بیان کرد: حس فروتنی موجب کاهش جرایم در جامعه شده ضمن اینکه موجب ایجاد شادی درونی در جامعه خواهد شد.
وی شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با آسمان را یکی دیگر از نتایج روز جهانی نجوم عنوان کرد و گفت: نجوم آزمایشگاهی برای شکوفاسازی استعدادهای جوانان است چرا که در نجوم با مباحث مختلف علمی مانند ریاضی و فیزیک و … در ارتباط هستند که شناخت نجوم زمینه را برای موفقیت بیشتر آنان فراهم می‌کند.
مدیر مرکز نجوم ادیب با بیان اینکه نجوم بهترین و ساده‌ترین راه برای پرکردن اوقات فراغت افراد است، اظهارداشت: نجوم موجب معرفی تاریخ و فرهنگ ملی و تمدن ایرانی اسلامی می‌شود، بنابراین از دریچه این علم حس وطن‌پرستی و آشنایی جوانان با مفاخرعلمی ایران وجهان مهیا می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه روز نجوم در روز ۱۵ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در مرکز نجوم ادیب، افزود: از مهمترین برنامه‌های این روز رصد آسمان شب، سخنرانی علمی با موضوع ستاره‌شناسی “جذابیت‌های نجوم و فضا” و بخش نمایشگاه بوده و پذیرای شهروندان در تمام گروه‌های سنی است.
اسحاقی خاطرنشان کرد: غرفه‌های این نمایشگاه شامل غرفه آشنایی با ساعت‌های آفتابی، آلودگی نوری، هوا فضا، ساخت موشک‌های آبی و غرفه کودک است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا