شهر و جامعهعناوین اخبار

توسعه فرهنگی پیش‌نیاز توسعه پایدار است/فعال اقتصادی باید رادار آینده‌پژوهی روشن کند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:توسعه پایدار در جامعه امروز ایران حلقه گمشده ایی است که با دانایی و آگاهی همه بخش‌هاایجاد می‌شود.

وی  با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه گفت:آسیب‌شناسی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نسبت به فعالان اقتصادی می‌تواند مسیر توسعه جامعه به‌ویژه توسعه پایدار را هموار سازد.

مهدی مطهرنیاعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در این نشست آینده‌پژوهی را تلاش بشر برای  رهایی از اکنون زدگی تعریف کرد و گفت:اکنون زندگی یعنی یک جامعه می‌خواهد ولی نمی‌تواند به گذشته بازگردد و از وارد شدن  به آینده  هراس دارد.

وی افزود:اکنون زدگی در جامعه ایران فراوان است و کارآفرینان  و فعالان اقتصادی می‌توانند این وضعیت را در جامعه تغییر دهند.

مطهرنیا بابیان اینکه لباس مدرنیته را پوشیده‌ایم ولی مدرننشده‌ایم، افزود:لازمه مدرنیسم تغییر افکار و رویکردهاست و با تغییر لباس و ظاهر شهرها نمی‌توان ادعای مدرنیته داشت .

وی با اشاره به توسعه فرهنگی ژاپن در آیین سامورایی گفت:ژاپن در فرایندی توانست فرهنگ جنگجوی نظامی سامورایی را به  هویت سامورایی مدرن  اقتصادی  در بازارهای بین‌الملل تبدیل کند و با تولید کمی و کیفی به صادرکننده ممتاز بین‌المللی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: کارآفرینان و فعالان اقتصادی در کنار فعالیت‌های اقتصادی باید زمینه توسعه فرهنگی جامعه را فراهم کنند و با ایجاد مراکز آموزشی و اندیشکده تا نقش موثری در توسعه فکری جامعه ایفا کنند .

این آینده‌پژوه تصریح کرد:گسترش فرهنگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمن به توسعه فرهنگی جامعه وابسته است و چنان چه جامعه ایی ازنظر فرهنگی رشد نداشته باشد نمی‌توان انتظار توسعه‌یافتگی از آن داشت.

مطهرنیا با انتقاد از برخی از فعالان اقتصادی که در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذارینمی‌کنند،افزود: برای ایجاد فضای ایمن  در سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی  باید به توسعه فرهنگی جامعه توجه داشت.

 استاد دانشگاه  آزاد تهران در بخشی دیگری از سخنان خود خواستار تقویت دیپلماسی در داخل کشور شد و گفت:موفقیت دولت در دیپلماسی خارجی منجر به توافق‌نامه هسته ایی شد چرا در داخل نتوانیم با نهادهای قدرت گفتگو کنیم و مسایل کلان کشور را با تعامل و همکاری برطرف کنیم .

وی خطاب به فعالان اقتصادی گفت:نباید غافلگیر آینده شوید بلکه باید آِینده را رقم بزنید و برای این موضوع باید رادار آینده‌پژوهی را  روشن کنید.

وی تصریح کرد:فناوری در آینده  خودروهایی خواهد ساخت که به راننده نیازی نیست برای شغل رانندگی در آینده چه فکری کردیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا