پیشخوانعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

اوپک از افزایش مازاد عرضه نفت در بازارها خبر داد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، بنا به اعلام اوپک، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ بازارهای نفت به طور میانگین با روزانه ۷۳۰ هزار بشکه مازاد مواجه شدند که نسبت به سال ۲۰۱۶ معادل ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت.
بازارهای نفت در سال ۲۰۱۶ به طور میانگین با مازاد عرضه ای به میزان ۷۱۰ هزار بشکه در روز روبرو بودند.
بر اساس گزارش ماه مه اوپک، تقاضای جهانی نفت در سه ماهه نخست امسال معادل ۹۵ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه در روز بود که پیش بینی شده است این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۹۵ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
عرضه نفت غیراوپک در سه ماهه نخست امسال روزانه ۵۸ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده است که به پیش بینی اوپک امسال به طور متوسط به ۵۸ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
همچنین در سه ماهه نخست امسال تولید نفت اوپک به ۳۱ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسید در حالی که تقاضای برای نفت آن معادل ۳۱ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود.
اوپک تقاضای نفت و گاز این سازمان در سال ۲۰۱۷ را ۳۸ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده که نسبت به سال ۲۰۱۶ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه )۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
قرار است اوپک و غیراوپک در تاریخ ۲۵ مه (چهار خرداد) در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا