پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

افزایش منایع برای احیاء و بازسازی آثار میراثی، توسعه محور گردشگری و تسریع در توسعه فرودگاه اصفهان و قطار سریع السیر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در دیدار نایب رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با ایشان به بیان ظرفیت ها و مزیت های استان در حوزه های مختلف پرداخت و اظهارداشت: اصفهان در کنار مزیت هایی همچون صنعتی بودن، تولید ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، دارا بودن ۱۰ درصد صنایع بزرگ، ۶۰ درصد مصنوعات طلا و ۵۰ درصد مصالح ساختمانی و … با مشکلات و معضلاتی نیز مواجه است.
رسول زرگرپور افزود: علیرغم خارج شدن صد هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از کشت، استان در زمینه ی تولید محصولات کشاورزی رتبه ی اول تا سوم را دارد و حجم تولیدات تغییری نکرده است.
زرگرپور افزود: اصفهان پس از تهران با ۶ دانشگاه در رنکینگ بین المللی، ۱۵۰ واحد دانشگاهی و ۳۳۰ هزار دانشجو دانشگاهی ترین استان کشور است.
استاندار اصفهان به ظرفیت های اصفهان در حوزه ی گردشگری و صنایع دستی پرداخت و اظهارداشت: ۲۰ هزار جاذبه ی طبیعی و میراثی در اصفهان وجود دارد که ۱۸۲۰ اثر به ثبت ملی رسیده و ۷ اثر ملموس و ۲ اثر ناملموس هم به ثبت جهانی رسیده است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه در ادبیات بین المللی گردشگری، اصفهان جزء ۱۰ شهر دیدنی جهان است، افزود: در برنامه ی آمایش سرزمین محور توسعه ی استان برای ۲۰ سال آینده، ۳ محور گردشگری، فرهنگ و هنر و علم و فناوری در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در بحث توسعه ی علم و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی استان وجود دارد که وظیفه ی آن تبدیل علم به ثروت است و ۵۵۰ شرکت دانش بنیان با ۶ هزار نفراشتغال در این شهرک فعالیت می کنند و مجوز کردیدور علم و فناوری نیز دریافت شده است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه پس از برجام استقبال بسیار خوبی را در ارتباط با مقوله ی گردشگری شاهد هستیم، اظهارداشت: ۶۵ هزار گردشگر در تمام طول سال ۹۲ از استان اصفهان بازدید کردند اما امسال فقط در فروردین ماه حدود ۸۵ هزار نفر از آثار دیدنی این استان بازدید کردند که این آمار رشد هشت برابری در چهار سال اخیر را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: در برنامه ی پنج ساله، پیش بینی شده است حداقل سالانه یک میلیون نفر گردشگر خارجی و ۱۰ میلیون نفر گردشگر داخلی از استان اصفهان دیدن کنند.
مدیرارشد استان ادامه داد: در دولت تدبیر و امید مجوز ساخت ۶۷ هتل داده شده است که ۳۸ هتل در حال ساخت است و ۲۰۰ خانه ی تاریخی نیز در حال بازسازی است و ۱۲۸ منطقه ی بوم گردی نیز ایجاد شده و تعداد تخت های اقامتی از ۱۲ هزار ۵۰۰ تخت به ۲۰ هزار تخت رسیده است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه مسائل سخت افزاری برای توسعه ی صنعت گردشگری در حال پیگیری است، اظهارداشت: مسائل نرم افزاری از جمله فرهنگ سازی، تاکسی های مخصوص گردشگران با فرهنگ گردشگری و فرهنگ خرید در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه زمان ماندگاری توریست خارجی و داخلی در اصفهان به طور میانگین ۲ روز می باشد، اظهارداشت: برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است که زمان ماندگاری مسافرین را به ۴ روز افزایش دهند که در افزایش درآمد نقش مهمی دارد.
زرگرپور توریسم درمانی را یکی از غفلت های استان در بخش گردشگری خواند و افزود: در همین راستا شهرک سلامت استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و مردم از طرفی باور دارند که محور توسعه باید گردشگری باشد و سرمایه گذاران هم باور کرده اند که در این راستا سرمایه گذاری کنند و انتظار می رود که در این خصوص حمایتهایی از جمله افزایش تسهیلات با سود کمتر مورد توجه قرار گیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است، اظهارداشت: یک سوم صنایع دستی جهان در این استان تولید می شود و توسعه ی صنایع دستی برای ایجاد اشتغال جدید موثر است.
وی با تاکید بر اینکه اصفهان نیازمند منابع برای احیا و بازسازی آثار تاریخی است، گفت: حجم بازسازی و احیای آثار تاریخی در اصفهان و شهرستان ها و به تبع اعتبارات آن باید ۱۰ برابر شود.
رسول زرگرپور به وجود متخصصین مرمت آثار تاریخی در اصفهان اشاره کرد و گفت: برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی استان نیازمند اعتبارات چندبرابر هستیم و البته سرفصل های آن نیز باید اصلاح گردد که در غیر این صورت تخریب ها از ما پیشی خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه مردم استان اهمیت گردشگری را درک کرده اند، افزود: ظرفیت ها آماده است و از لحاظ کمی و کیفی برنامه ریزی ها صورت گرفته است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۱۲۰ هیأت سیاسی بلند مرتبه به اصفهان سفر کرده اند، گفت: اغلب آن ها اصفهان را قلب تپنده ی ایران می دانند و امنیت در داخل اصفهان را درک کرده اند که می توانند سفیران فرهنگی خوبی باشند.
وی بر تسریع در توسعه فرودگاه اصفهان و بهره برداری از قطار سریع السیر تاکید نمود و تصریح کرد: فرودگاه اصفهان معین تهران است که باید طرح توسعه ی این فرودگاه تسریع یابد و این موضوع در توسعه ی گردشگری اصفهان نیز حائز اهمیت است.
استاندار اصفهان افزود: با توجه به رشد گردشگری در شهرستان ها باید با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های هر شهرستان برنامه ریزی صورت گیرد و به تمام شهرستان ها توجه شود.
رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه شهرستان های فاقد نیازمند دفاتر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نیازمند ایجاد این دفاتر هستند، گفت: طی دو سال گذشته در برخی از شهرستان ها این دفاتر ایجاد شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا