اقتصاد پرداخت و بانکاقتصادیپیشخوانعناوین اخبار

حدود ۸۷ درصد تعداد سپرده گذاران در ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف می شوند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از بانک مرکزی، فرشاد حیدری افزود: با توجه به اینکه از مجموع حدود ۴۵۰ هزار سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان حدود ۴۰۰ هزار نفر سپرده زیر ۱۰۰ میلیون ریال دارند، مقرر شد در مرحله اول برای اینکه سپرده گذاران خرد، زودتر تعیین تکلیف شوند از روز ۲۸ اردیبهشت تا ۸ خرداد ماه امسال سپرده، این ۴۰۰ هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف شوند که با این تصمیم، حدود ۸۷ درصد تعداد سپرده گذاران در ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف و پرداخت می شوند.
معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: در مرحله بعدی برای ۱۳ درصد باقیمانده بر اساس دارایی های منتقل شده و متناسب با آن، سپرده های سپرده گذران تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین به تدریج منتقل و تعیین تکلیف خواهد شد.
حیدری به جلسه ای که با حضور رییس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی این بانک در دفتر رییس قوه قضاییه حضرت آیت الله آملی لاریجانی و با حضور معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، دادستان تهران،‌ معاون اقتصادی دادستان کل و رییس دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی برگزار شد، اشاره کرد و گفت:جزییات و مسائل این تعاونی ها به خصوص فرشتگان، بررسی و تصمیم هایی برای حل و فصل و تسریع در روند تعیین تکلیف سپرده سپرده گذاران اتخاذ شد.
وی، موضوع انتقال دارایی های غیر منقول و تسهیلات از تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، تعیین ناظر از ناحیه بانک مرکزی و قوه قضاییه برای نظارت بر هیات های تصفیه برای تسریع در انجام مراحل نقل و انتقال دارایی ها و بدهی ها و تجمیع پرونده های مربوط به شکایات از هشت تعاونی منحله و کاسپین در دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی و شناسایی سودهای غیرمتعارف پرداخت شده را از دیگر تصمیم های این جلسه ذکر کرد.
حیدری درباره روش انتقال سپرده ها از تعاونی منحله فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین گفت:سپرده های سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان که تا ۱۰۰ میلیون ریال است در این مرحله به موسسه کاسپین منتقل و پرداخت می شود و صاحبان سپرده ها می توانند وجه منتقل شده را نزد موسسه سپرده گذاری کرده و در صورت عدم تمایل وجه سپرده خود را دریافت کنند.
معاون نظارت بانک افزود:دریافت یا انتقال سپرده های بالای ۱۰۰ میلیون ریال براساس برنامه ای است که از طرف بانک مرکزی و موسسه اعتباری کاسپین اطلاع رسانی خواهد شد.
حیدری درباره این که چه زمانی مسائل مربوط به تعاونی های منحله هشت گانه و موسسه اعتباری کاسپین به طور کامل حل می شود خاطرنشان ساخت: امیدواریم فرآیند شناسایی و نقل و انتقال دارایی ها هرچه سریعتر انجام شود.
وی ادامه داد:پلیس آگاهی، قوه قضاییه و بانک مرکزی مشغول بررسی سایر اموال و دارایی های تعاونی منحله فرشتگان هستند که ممکن است به نام دیگر اشخاص باشد و اگر دارایی جدیدی کشف شود به مجموع اموال تعاونی مذکور اضافه می شود تا بتوانیم مبالغ بالاتری از سپرده ها را بپردازیم و اگر دارایی های شناسایی شده به همین موارد محدود شود حداکثر تا مردادماه، ساماندهی به صورت کامل انجام می شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی در باره این که صدور مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین بر چه اساسی صورت گرفته است، گفت: هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور فعال بودند که هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزی اجازه فعالیت به عنوان موسسه اعتباری دریافت کنند که البته قادر به تامین شرایط مدنظر بانک مرکزی نبودند.
به گفته این مقام بانک مرکزی، حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غیرمتشکل پولی مقرر شد تعاونی های مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری تازه تاسیس کاسپین ساماندهی شوندو از این رو مجوز فعالیت موسسه اعتباری مستقل صادر شد.
حیدری خاطرنشان ساخت:در ادامه بانک مرکزی به عنوان نخستین ماموریت، ساماندهی هشت تعاونی مذکور را به موسسه اعتباری کاسپین واگذار کرد که در مرحله اول باید این ماموریت را به سرانجام می رساند سپس به فعالیت های عادی خود می پرداخت بنابراین کاسپین از ادغام یا تجمیع تعاونی های منحله ایجاد نشده بلکه ماموریت اول آن ساماندهی تعاونی های هشت گانه بوده است.
این مقام بانکی در باره علت طولانی شدن فرآیند ساماندهی اذعان داشت:با توجه به اینکه تعاونی ها در سراسر کشور فعالیت می کردند و بیش از ۴۵۰ شعبه و ده ها هزار سپرده گذار و تسهیلات گیرنده داشتند طبیعی است شناسایی، ارزیابی و تقویم دارایی و بدهی آنها زمان بر باشد.
وی افزود:از طرفی در این تعاونی ها تخلفاتی از جمله معامله های صوری، مخدوش و پرداخت نرخ های سود غیر واقعی و بسیاری تخلفات دیگر صورت گرفته است که این معامله ها و نرخ های سود پرداختی ناشی از فعالیت عملیاتی تعاونی ها نبوده بلکه از محل وجوه سپرده گذاران جدید، سود به سایر سپرده گذاران پرداخت می شده است.
حیدری ادامه داد:همچنین دخل و تصرف های غیر قانونی صورت گرفته در برخی از این تعاونی ها پیچیدگی کار را دوچندان کرده است وگرنه برای نقل و انتقال و شناسایی دارایی و بدهی نباید زمان طولانی صرف شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی در باره روند ساماندهی گفت:ساماندهی به معنی این است که در راس تعاونی های منحله، هیات تصفیه شکل می گیرد که وظیفه تقویم و ارزیابی دارایی ها و تعیین میزان بدهی تعاونی های منحله را به عهده دارد تا سپس از محل دارایی ها، بدهی های تعاونی پرداخت شود.
به گفته وی، در صورت برابر بودن دارایی ها و بدهی های تعاونی، دارایی ها و بدهی های تقویم شده به موسسه کاسپین منتقل می شود و در صورت کسری دارایی ها، سهامداران و مدیران تعاونی موظفند کسری مربوطه را تامین کنند.
حیدری یادآورشد:موسسه اعتباری کاسپین با این ماموریت در ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ کار خود را آغاز می کندو در سال ۱۳۹۵ نیز هیات های تصفیه برای انجام همین وظایف،‌ فعالیت خود را پیش می بردند و در انتهای سال، کار نقل و انتقال دارایی و بدهی های ۶ مورد از تعاونی های منحله به موسسه اعتباری کاسپین انجام می شود.
این مقام بانک مرکزی بیان کرد: پرونده یک مورد از تعاونی ها نیز در مرجع قضایی مفتوح است و مسوولان موسسه کاسپین منتظر اعلام نظر نهایی قاضی پرونده برای نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های تعاونی مذکور هستند در این میان، بزرگترین تعاونی به لحاظ تعداد سپرده گذاران و حجم دارایی ها، تعاونی منحله فرشتگان بود که نیاز به بررسی های جزیی تری داشت.
حیدری عنوان کرد:قوه قضاییه و بانک مرکزی نیز بر فرآیند شناسایی، ارزیابی و نقل و انتقال دارایی ها و بدهی ها به موسسه اعتباری کاسپین نظارت داشت و این بانک حسب قولی که در اطلاعیه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۵ برای ساماندهی تعاونی های منحله هشت گانه به سپرده گذاران داده بود با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی، کار شناسایی و تقویم دارایی های فرشتگان را آغاز کرد که اکنون مراحل پایانی را می گذراند.
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت:تا کنون حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی های تعاونی منحله فرشتگان شناسایی شده که قابل انتقال به موسسه اعتباری کاسپین است.
وی ادامه داد: کار ارزیابی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به پایان خواهد رسید بنابراین مجموع دارایی های فرشتگان تا امروز بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان می شود.
حیدری افزود:همچنین با کمک پلیس آگاهی و قوه قضاییه تاکنون ۳۰ فقره ملک شخصی مدیران فرشتگان شناسایی شده و کار تقویم و ارزیابی آنها در حال انجام است که آن دارایی ها هم به کاسپین منتقل می شودو با شناسایی و انتقال دارایی های تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، کار انتقال سپرده سپرده گذاران این تعاون متناسب با دارایی ها به موسسه کاسپین نیز انجام می شود.
این مقام بانک مرکزی در باره این که شعب موسسه اعتباری کاسپین پذیرای سپرده گذاران هستند نیز گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بعد از صدور مجوز فعالیت برای موسسه کاسپین مجوز هیچ شعبه ای برای این موسسه صادر نکرده بود، در حال حاضر اجازه فعالیت ۲۰ شعبه برای موسسه کاسپین را صادر کرده که این شعب از روز ۲۷ اردیبهشت ماه مشغول به کار شده اند و از روز ۲۸ اردیبهشت ماه کار پرداخت سپرده سپرده گذارانی که مبلغ سپرده آنها کمتر از ۱۰۰میلیون ریال است را شروع خواهند کرد.
حیدری در پاسخ به این که توصیه شما برای هموطنان درخصوص سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مجاز چیست خاطرنشان ساخت: از هموطنان خواهش می کنیم که به موسسه های غیرمجاز مراجعه نکنند و از سپرده گذاری در آنها خودداری کنند در غیر این صورت مسوولیت این کار به عهده خود آنهاست، موسسه های غیر مجاز متخلف و متجاوز به قانون هستند و به شدت با آنها برخورد خواهد شد.
وی افزود:اسامی بانک ها و موسسه های اعتباری مجاز نیز در وب سایت بانک مرکزی موجود است و هموطنان می توانند به این وب سایت مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا