پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

سد زاینده رود جان ۲ برادر را گرفت/جاساز بیش از ۳۰کیلو گرم تریاک در بارخرما/سرقت ازکاربران اینترنت /عفاف و حجاب //تولد رسانه های نوین مبتنی بر اینترنت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ،سرگرد”سهراب قرقانی” گفت: ماموران انتظامی شهرستان چادگان از طریق اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ از غرق شدن دو نفر در منطقه “شامگان” سد زاینده رود مطلع و به محل اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی های اولیه مشخص دو برادر ۲۵ و ۳۵ ساله برای ماهیگیری با یک تیوپ تراکتور داخل آب رفته اند که به علت عدم آشنایی با اصول و فنون شنا و رعایت نکردن نکات ایمنی غرق شده اند . #

این مقام انتظامی بیان داشت: با تلاش پلیس و عوامل امدادی جسد یکی از برادارن کشف و به پزشکی قانونی تحویل داده شد .

سرگرد قرقانی در پایان به جوانان توصیه کرد، از شنا کردن در آب های روان و محل های غیر مجاز بپرهیزید و همیشه موارد ایمنی را رعایت کنید تا شاهد وقوع اینگونه حوادث تلخ نباشی

**تصادف ۲کامیون ، ۳ کشته و یک مجروح برجای گذاشت

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از برخورد یک دستگاه کامیون هیوندای با یک تریلر اسکانیا در محور قدیم “کاشان-قم” و فوت سه نفر و مجروحیت یک فرد دیگر خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” گفت: ماموران پلیس راه “کاشان-قم” از برخورد یک کامیون هیوندای با یک کامیون کشنده در جاده قدیم “کاشان-قم” مطلع و به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راننده و دو سرنشین هیوندای در دم فوت و راننده اسکانیا مجروح شد. علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه انحراف به چپ کامیون هیوندای اعلام شده است.

سرهنگ کریمی در پایان از رانندگان خواست ، با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند تا شاهد وقوع اینگونه حوادث جاده ای نباشیم.

**اعتراف سارق داخل خودرو به ۳۰۰ میلیون ریال سرقت

 رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری یک سارق حرفه ای داخل خودرو و کشف ۳۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه داخل خودرو خبر داد.

سرهنگ “ستار خسروی ” اظهار داشت: در پی شکایت چند شهروند مبنی بر سرقت داخل خودرو در غرب شهر اصفهان ،شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

سرهنگ “خسروی” افزود:کارآگاهان تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و با انجام یک سری اقدامات پلیسی سارق را شناسایی و با هماهنگی قضائی در عملیات ضربتی دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این سارق در بازجوئی های پلیس به سرقت ۳۰۰ میلیون ریال اموال داخل خودرو از شهروندان اعتراف کرد افزود: این سارق خودرو های مورد سرقت خود را که اکثرا فاقد تجهیزات ایمنی و دزدگیر بودند در محل های کم تردد شناسایی و اقدام به سرقت می کرد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه سارق جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد،به همشهریان توصیه کرد: هنگام ترک خودروی خود دقت کنید که درب ها و شیشه ها کاملا بسته باشد و اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر ،سوئیچ مخفی ،قفل فرمان و قفل سوئیچی و یا قفل پدال و سایر وسائل بازدارنده مجهز کنید.

 **جاساز بیش از ۳۰کیلو گرم تریاک در بارخرما

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۳۰کیلو و۲۰۰گرم تریاک که در بار خرما جاساز شده بود خبر داد.

سرهنگ”سید تقی حسینی” اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان مطلع شدند دو برادر قاچاقچی قصد ورود یک محموله مواد افیونی به داخل استان اصفهان را دارند که وارد عمل شدند.

وی افزود: کامیونت متعلق به قاچاقچیان شناسایی و در یکی از ورودی های استان اصفهان متوقف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در بازرسی از این خودرو که حامل بار قانونی خرما بود مقدار ۳۰ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک که در جعبه های خرما جاساز شده بود کشف شد.

سرهنگ حسینی افزود: در این خصوص پرونده تشکیل و دو سوداگر مرگ جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

**سرعت عمل پلیس، سارق منزل را غافلگیر کرد

 فرمانده انتظامی شهرستان کاشان ، از دستگیری یک سارق منزل حین سرقت خبر داد.

سرهنگ”علی پورکاوه ” گفت : در پی تماس یکی از شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وارد شدن یک سارق به منزلش در شهرستان کاشان گشت فوریت های پلیسی بلافاصله به محل اعزام شد.

سرهنگ پورکاوه ادامه داد: ماموران در اقدامی ضربتی و غافلگیرانه سارق را حین سرقت دستگیر کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت: دراین خصوص پرونده تشکیل و سارق که جوانی ۱۸ ساله بود تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان از شهروندان خواست:ضمن رعایت هشدارهای پلیسی منزل خود را به سیستم های ایمنی مجهز کرده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوکی قبل از هر اقدامی بلافاصله با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرید.

**سرقت ۱۴ میلیارد ریالی سایت های فیشینگ از کاربران اینترنت

 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان با اشاره به دستگیری هفت نفراز دائر کنندگان سایت های فیشینگ طی یکسال گذشته گفت: این افراد با فریب طعمه های خود توانسته بودند بیش از  ۱۴ میلیارد ریال از حساب آنان سرقت کنند.

یکی از جرایمی که امروزه در فضای مجازی با آن روبرو هستیم جرم برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران است که البته این برداشت ها به صورت شکل های مختلفی صورت می گیرد که یکی از آنها به وسیله ساختن سایت های فیشینگ و فریب کاربران است به طوری که فرد اطلاعات کارت عابر بانک خود را با اختیار خود برای دائر کننده سایت فیشینگ ارسال می کند و او نیز به راحتی می تواند با استفاده از این اطلاعات حساب طعمه خود را خالی کند.

سرهنگ” سید مصطفی مرتضوی” رئیس پلیس فتای استان در خصوص ماهیت این سایت ها می گوید: سایت های فیشینگ همانطور که از آن نام آن پیداست مانند یک تور ماهیگیری عمل می کنند. به طوری که فردی ده ها وبسایت جذاب و فریبنده را ساخته و در بستر اینترنت قرار می دهد و سپس منتظر می نشیند تا کاربرانی که اطلاع دقیقی از این گونه سایت ها ندارند به تور آن افتاده و و اطلاعات کارت بانکی خود را برایش بفرستند.

وی افزود: این شخص پس از اینکه نرم افزار دسترسی به اطلاعات کاربران را در سیستم خود تعبیه کرد می تواند ده ها وب سایت با موضوعات مختلف و یا با یک موضوع طراحی و آنها را به نرم افزار خود لینک نماید.

این مقام انتظامی بیان داشت: کلاهبردار فیشینگی در هر سایتی مربوط به خرید آن لاین است یک درگاه پرداخت بانکی جعلی درست می کند و کسی که اطلاعات کارت بانکی خود را در این درگاه وارد می کند دقیقاً به سیستم فرد کلاهبردار ایمیل می شود و ظرف چند ثانیه می تواند حساب او را خالی کند.

سرهنگ مرتضوی از تشکیل ۵ پرونده کلاهبرداری فیشینگی طی سال گذشته در پلیس فتای استان خبر داد و گفت: در این زمینه پنج نفر دستگیر شدند که دو نفر آنها در استان اصفهان و سه نفر نیز در استان های دیگر کشور بودند.

وی افزود: کلاهبرداران در مجموع توانسته بودند از حساب بانکی قربانیان خود بیش از ۱۰ میلیارد ریال را به صورت غیر مجاز برداشت کنند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: در فروردین ماه امسال نیز سه پرونده در این زمینه تشکیل شده که سازنده یکی از سایت های فیشینگ که فردی از خارج از کشور آن را هدایت می کرد توانسته بود ۸۰۰ میلیون ریال از چهار هزار نفر در سطح کشور کلاهبرداری کند که با پیش دستی بهنگام کارشناسان پلیس فتای استان سایت های مربوطه مسدود و از دسترسی کاربران خارج شد

این مقام مسئول عنوان داشت: یک پرونده مربوط به فردی در یکی از استان های دیگر کشور بود که سایتی تحت عنوان همسریابی را طراحی کرده و توانسته بود با این ترفند از ۱۵۰ نفر بیش از ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کند که با تلاش کارشناسان پلیس فتای استان شناسائی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای استان خاطر نشان کرد: پرونده دیگر نیز مربوط به فردی در اصفهان بود که با راه اندازی یک سایت فروشگاه آن لاین و ساخت درگاه بانکی جعلی در آن از حساب بانکی ۷۰ نفر از طعمه هایش مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان برداشت کند که فرد مذکور در عملیات پلیس فتا دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد.

سرهنگ مرتضوی، سایت های فیشینگ را بیشتر در زمینه خرید آن لاین تحت عنوان فروش نرم افزار، فروش لوازم الکترونیکی، صوتی و تصویری و لوازم خانگی و سایت های همسریابی عنوان کرد و اظهار داشت: کلاهبرداران برای جذب طعمه هایشان برای رفتن به سایت های مورد نظر خود آدرس سایت خود را در شبکه های اجتماعی موبایلی تبلیغ می کنند که همین کار باعث فریب عده ای زیادی از افراد و افتادن آنها در دام این مجرمان حرفه ای می شود.

رئیس پلیس فتا، به عدم شکایت قربانیان از این گونه سایت ها نیز اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که باعث می شود افراد مالباخته به پلیس شکایت نکنند و با این کار خود زمینه را برای کلاهبرداری از افراد بیشتر را فراهم می نمایند این است ناچیز بودن مبلغ کلاهبرداری شده از قربانیان است اما این درحالی است که اگر کلاهبرداری صورت گرفته در سطح گسترده تری رخ دهد می تواند خسارت های زیادی وارد کرده و فرد مجرم نیز پول کلانی را به جیب بزند.

این مقام انتظامی فروش غیر مجاز در این گونه سایت ها را علت دیگر عدم مراجعه و شکایت مالباختگان به پلیس عنوان کرد و اظهار داشت: فروش نرم افزار های vpn، فیلم های غیرمجاز، تجهیزات و نرم افزارهای دریافت شبکه های ماهواره ای از این دست از اقلامی هستند که با تحریک کاربران اینترنت باعث می شوند که آنها اموالشان را ازدست بدهند و هم نتوانند به خاطر خرید اقلامی که قانوناً مجاز نیستند نتوانند شکایتی را به پلیس ارائه کنند.

سرهنگ مرتضوی یکی از بهترین راه های شناسایی درگاه بانک جعلی یا صفحه فیشینگ از صفحه واقعی توجه به آدرسی که در نوار آدرس بالای سایت آمده می داند او گفت: تمامی سایت های فروشگاه آن لاین اصلی و درگاه های الکترونیکی بانکی واقعی دارای علامت  https//:  در حالی که در ابتدای آدرس سایت های جعلی عبارت http//:   آورده شده است.

وی افزود: توصیه ما به کاربران این است که ایمیل های ناشناس را باز نکنند و به تبلیغاتی که فروش اقلام غیر مجاز را در شبکه های اجتماعی می کنند اعتنا ننمایند.

رئیس پلیس فتای استان خاطر نشان کرد: کاربران در هنگام کار با اینترنت و باز کردن سایت ها ممکن است با صفحات تبلیغاتی که اصطلاحاً به آنها popup گفته می شود برخورد نمایند که توصیه ما این است که به این گونه صفحات اعتماد نکرده و بلافاصله آنها را ببندند.

توصیه دیگر رئیس پلیس استان استفاده برای نیافتادن در دام کلاهبرداران فیشینگی را استفاده از آنتی ویروس های قوی، بروز شده و اصلی  عنوان کرد و گفت: این گونه آنتی ویروس ها قادرند درگاه های الکترونیکی بانکی جعلی را از واقعی شناسائی به کاربر اینترنت هشدار لازم را برای عدم استفاده از آن اعلام نمایند.

   **اصول و پایه های عفاف و حجاب

حجاب و عفاف موجب خودارزشمندی افراد و در نتیجه استواری شخصیت آنان می گردد و سطح عزت نفس را بالا می برد؛ البته در صورتی که برای این رفتار، دلایل محکمی آورده شود و آگاهانه گزینش گردد.

شناسایی ماهیت هر پدیده ای (با توجه به اصول و پایه های آن) در ژرف نگری مؤثر است. هر فرآیندی دارای اصول و مبانی ای است که موجب استواری آن در برابر تندباد شبه ها و یورش ها می شود و عفاف از این فرآیند مستثنا نیست.

در یک نگاه کلی اصول زیر را می توان به عنوان پایه های اساسی در فرهنگ عفاف و حجاب برشمرد:

۱) حجاب و به طریق اَوْلی عفاف (که مقدمه حجاب است) از مصادیق حق اللّه به شمار می رود و ادای این حق از واجبات است. باید به زن توجه داد که حجاب تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید از حق خودم صرف نظر کردم. حق همسر او هم نیست تا بگوید من راضی ام، بلکه حقی است الهی، از این رو اگر زن همسرداری آلوده شد، اگر خودش و شوهرش راضی باشند، پرونده مختومه نمی شود بلکه باید اجرای حد شود و کیفر گردد، زیرا به حق اللّه تجاوز شده است.

در رساله حقوق امام سجاد(ع) حق خدا بر بندگانش با تعبیر «و اکبر حقوق اللّه علیک …» آورده شده، ادای حق خدا اصل حقوق شناخته شده که دیگر موارد از آن جدا می شود.

۲) عفاف و حجاب، حق نفس انسان بر او هم هست، پیش از آنکه تکلیفی شرعی و اجتماعی باشد. این مطلب را از رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز می توان برداشت کرد: «و اما حق نفسک علیک فإن تستوفیها فی طاعه اللّه ؛ حق نفست بر تو این است که آن را تمام در راه طاعت خداوند قرار دهی.»

قرار دادن نفس ـ با تمام شئون آن ـ برای پیروی از خدا به جز در سایه عفاف و نیرویی درونی که انسان را از گناه و حرام دور کند، حاصل نخواهد شد. می توان از سخن معصوم این نتیجه را گرفت که حق نفس انسان بر او حرکت براساس عفاف و حیا در زندگی است.

۳) پدیده حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه نماد باورها و گرایش های افراد است، حتی گاه نمادی برای معرفی ملیت و فرهنگ بومی می باشد. پس می توان گفت حجاب، ثمره حیا و عفاف، افزون بر حفظ تن و روان فرد، نماد هویت دینی و ملی است.

۴) حجاب مانع حضور اجتماعی زنان نمی شود بلکه حکم حجاب و طرح آن در موارد متعددی در قرآن کریم نوعی امضای حضور اجتماعی زن است زیرا اگر بنا باشد زنان در خانه بنشینند و با نامحرم روبه رو نشوند، نیازی به حکم حجاب نخواهد بود.

۵) حجاب و عفاف موجب خودارزشمندی افراد و در نتیجه استواری شخصیت آنان می گردد و سطح عزت نفس را بالا می برد؛ البته در صورتی که برای این رفتار، دلایل محکمی آورده شود و آگاهانه گزینش گردد.

۶) عفاف و در پی آن حجاب براساس روایات مانع افسردگی و فرسودگی روحی و روانی می شود. حضرت علی(ع) فرمود: «… و ثمرتها قله الاحزان؛ ثمره و محصول عفاف کم شدن اندوه ها است.» بنابراین افراد عفیف دارای نشاط خواهند بود. شاید این نشاط (که امری درونی و باطنی است و نمود ظاهری آن به صورت لبخند و تبسم دیده می شود) به علت پاکی درونی یعنی عفاف باشد.

۷) سنگینی و وقار: زنان عفیف از هر کار سبک و نامناسبی که موجب جلب توجه دیگران شود، پرهیز می کنند. طرز راه رفتن، لباس پوشیدن و رفتارشان به گونه ای نیست که نامحرمان را به سوی خود جذب نماید.

۸) عفت در سخن: کم سخن می گویند، ساده و آرام و بی وسوسه حرف می زنند و از سخنان غیر ضروری خصوصاً با نامحرمان دوری می کنند.

۹) پرهیز از خودنمایی: از مظاهر خودنمایی همچون نشان دادن زینت های خود، بیرون گذاشتن قسمتی از موی سر یا آرایش چهره برای نامحرمان پرهیز می نمایند. خداوند در قرآن می فرماید: زنان عفیف زینت خود را در برابر نامحرمان آشکار نمی سازد.

۱۰) پوشش مناسب: زنان عفیف از انتخاب لباس های نازک و چسبان و رنگ های تند و زننده که موجب جذب نامحرمان به سوی آنها می شود اجتناب می ورزند.

۱۱) کنترل در رفت و آمدها: زنان عفیف از رفتن به مراکز و مکان های آلوده و نامناسب، همچون مجالس گناه و لهو و لعب خودداری می کنند.

سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

**تولد رسانه های نوین مبتنی بر اینترنت

گروه استان ها_اصفهان_ با به وجود آمدن اینترنت رسانه های الکترونیک نیز دستخوش تغییرات گسترده ای گردید.

در ۱۷ ماه مه ۱۹۹۱، یک موسسه پژوهشی در ژنو، معیارها با استانداردهای شبکه جهانی تارنما را منتشر کرد. در ماه مه ۱۹۹۲، یک سال بعد، روزنامه «شیکاگو تریبون» در ایالات متحده آمریکا، نخستین نسخه روزنامه الکترونیکی با نام «شیکاگو آنلاین» را بر روی مانیتور رایانه ها فرستاد.

تا ماه آوریل ۲۰۰۱ بیش از ۱۲ هزار رسانه خبری الکترونیکی در ایالت متحده آمریکا موجود بوده است. در وهله اول روزنامه الکترونیکی، نه تنها هزاران رسانه خبری، تارنمای خود را راه اندازی کردند بلکه میلیون ها نفر کاربر و گروه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آن نیز تارنمای خود را وارد شبکه جهانی تارنماها کردند.

اما نکته ای که می بایست به آن توجه کرد این است که امروزه دیگر اینترنت را نیز نمی توان فناوری جدید دانست. بلکه آن چه امروزه بیشتر اهمیت دارد، مجموعه در هم تنیده ای از شبکه های رایانه ای است که به وسیله ماهواره، بی سیم و فیبر نوری به یک دیگر متصل شده اند و همین عامل باعث شده است که مدل سنتی ارتباطات جمعی از بنیان تغییر کند.

با رشد اینترنت و همچنین با استفاده از موتورهای جست و جوی اینترنت که با کلید واژه ها سروکار دارند، میلیون ها نفر در سراسر دنیا به مقادیر عظیم و گوناگونی از اطلاعات آنلاین دسترسی فوری و آسان داشته باشند.

که با وجود چنین موتورهای جست و جویی، شبکه جهانی وب در مقایسه با دانشنامه ها و کتابخانه های سنتی، «تمرکز زدایی» غیر مترقبه ای و بی حد و حصر اطلاعات را میسر ساخته است. بنابر قول internet world stats، در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۷، ۳۱۹/۱ بیلیون نفر از اینترنت استفاده کردند.

این میزان برای استفاده از یک فناوری که از دهه ۹۰ برای بیشتر مردم دست یافتنی شد، رقمی خیره کننده است. بنابراین در آستانه قرن بیست و یکم دوران تازه ای برای تبادل اطلاعات در جوامع بشری آغاز شده است. عامل «سرعت» در اطلاع رسانی، اصلی ترین عنصری است که که رسانه های نوین از جمله نشریات الکترونیک را بر نشریات نوشتاری تحمیل نموده است.

همانطور که اشاره گردید اینترنت بخشی از رسانه های جدید است چرا که خود اینترنت نیز در حال تغییر و تحول می باشد و در حال ورود به عصر جدیدی می باشد به طوری که امروزه منتقدان و اندیشمندان درباره «وب ۲» صحبت می کنند.

یعنی نسل دوم جوامع مبتنی بر وب و خدمات میزبانی شده آن که در حال تکامل است. «وب ۲» از آن لحاظ با «وب۱» متفاوت است که وب سایت های آن به کاربران اجازه می دهند کاری بیش از صرف بازیابی اطلاعات انجام دهند، که شامل یک عنصر اجتماعی می شود که به واسطه آن کاربران می توانند محتوا را تولید و توزیع کنند، اغلب این آزادی را دارند که در آن سهیم شوند و دوباره از آن استفاده کنند مثال هایی از این دست، شامل وب سایت های شبکه های اجتماعی(نظیر، یوتیوب، مای اسپیس، فیس بوک) و… است که به کاربران اجازه خلق، تدوین و پیوند ساده صفحات وب را می دهد.

بی شک جهان امروز را باید عصر «انفجار اطلاعات» نامید چرا که در فضایی زندگی می کنیم که اطلاعات از همه سو ما را احاطه کرده اند. آلوین تافلر در این باره می نویسد: امروز موج سوم ارتباطات و رسانه ها، با شدت تمام در حال دگرگون کردن و تحول سریع جامعه است.

به صورتی که اطلاعات تازه به ما می رسد و ما مجبوریم بایگانی ادراکی خود را دائما با سرعت بیشتری اصلاح کنیم. تصویر قبلی ما از واقعیت فاصله می گیرد و روز به روز توانایی خود را برای پاسخ دادن به مسائل روزمره، بیشتر از دست می دهیم.

تا آنجا که احساس می کنیم دیگر از عهده هیچ کاری بر نمی آییم(احمد زاده کرمانی، ۱۳۹۰: ۳۰۹). بنابراین تا حدی روشن گردید که با رشد رسانه های نوین، مخاطبان دیگر منفعل و صرفا مصرف کننده اطلاعات نیستند، بلکه می توانند به راحتی و به طور فعال به تولید محتوا بپردازند و نظرات خود را منتشر نمایند و در دنیای جدید به نام «فضای سایبر» یا «فضای مجازی» سیر نمایند.

تهیه و تنظیم توسط اداره اجتماعی پلیس فتای استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا