شهر و جامعهعناوین اخبار

احیای پتانسیل های گردشگری ،  با افزایش تعامل سه محور اصلی گردشگری کشور

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران که به همت کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان تبریک به مناسبت حماسه بزرگ ۲۹ اردیبهشت ماه گفت: بدون شک در این اتفاق مردم ایران و رهبر انقلاب که این کشتی را بخوبی هدایت نمودند،پیروز اصلی هستند. وی افزود: در شرایطی که دشمنان ایران قصد داشتند از این روز بر علیه کشور مان استفاده کنند از آنجا که خداوند حامی انقلاب است، روز انتخابات تبدیل به حماسه ای زبانزد دیگر کشورها شد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه تصریح نمود: اتاق های بازرگانی می توانند به سفرای خوبی برای ایجاد صلح و دوستی بین استانی و در نهایت برون مرزی تبدیل شوند. سهل آبادی با ابراز خرسندی از تشکیل مثلث گردشگری ایران اظهار امیدواری نمود که دیگر استان هایی که دارای ظرفیت های عظیم گردشگری هستند مانند چهارمحال و بختیاری، استان مرکزی و… به این زنجیره افزوده شوند. وی گفت: کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان به منظور ایجاد برند اصفهان فعالیت های بسیار گسترده ومثبتی انجام داده است. سهل آبادی با بیان اینکه این مثلث طلایی می تواند در مرحله اول به رونق گردشگری بین سه استان اصفهان، یزد و فارس بپردازد، افزود: با تعامل این استان ها با یکدیگر می توان به تبادل افکار، نظرات و فرهنگ ها پرداخته و بر رونق گردشگری اثر گذار بود. وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در خدمت افکار و راهکارهای مسوولین استان های این مثلث برای رونق گردشگری است. سهل آبادی با بیان اینکه اتاق های بازرگانی استان های یزد، فارس و اصفهان می توانند تعاملات بیشتری به منظور رونق گردشگران داخلی و خارجی داشته باشند.

سهل آبادی رشد ۸۰ درصدی جمعیت گردشگر استان اصفهان در سال گذشته را مرهون زحمات مهمانداران، استانداری، اتحادیه هتل داران، شهرداری، آژانس داران و… دانست و گفت: در صورتی که چرخ های صنایع ما بخوبی بچرخد و موانع سرمایه گذاری در این بخش از جمله سود بالای بانک ها از بین برود، تنها می توان حدود ۲۰ درصد اشتغال ایجاد کرد در صورتیکه بخش خدمات می تواند ۸۰ درصد اشتغال ایجاد کند، پس لازم است دست در دست یکدیگر به رونق این بخش کمک نمود. وی در ادامه افزود: اکنون باید انتظارات خود از دولت را کاهش داد و با کمک به بخش خصوصی برای هتل سازان تسهیلات ویژه در نظر گرفتتا بتوان پتانسیل های موجود در کشور را احیا نمود. رییس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین بر راه اندازی توریسم معادن این سه استان نیز تاکید کرد.

ورود ۸۵ هزار گردشگر خارجی در فروردین ماه امسال به اصفهان

در ادامه فریدون الهیاری،  رییس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اعتماد دوباره به دولت تدبیر و امید را موجب تداوم اقدامات اثر بخش دولت یازدهم در حوزه توسعه گردشگری دانست و گفت: امروزه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه مورد توجه قرار گرفته و می توان این فرصت مهم که متاسفانه در سال های گذشته مغفول مانده بود را احیا و جایگاه خود در دنیا را تثبیت نمود. الهیاری با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت های گردشگری زیادی است و سهم امروز ما در گردشگری دنیا در خور این پتانسیل ها نیست، افزود: به منظور تحقق اهداف ۱۴۰۴ و رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر لازم است کسانیکه دغدغه توسعه کشور را دارند با عزم جدی در راستای این هدف گام بردارند. الهیاری ورود اتاق های بازرگانی به عرصه گردشگری را نوید دهنده این دانست که بخش مهمی از فعالان عرصه اقتصاد در حوزه تجارت، صنعت و کشاورزی به این باور رسیده اند که از طریق هدایت سرمایه ها و امکانات موجود می توان رونق اقتصاد را در بخش گردشگری فراهم ساخت. وی با ابراز خرسندی از همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق بخش گردشگری گفت: باید ازفعالیت های اثرگذار اتاق بازرگانی اصفهان در بخش گردشگری تشکر نمود.

وی تصریح نمود:  استان اصفهان به دلیل وجود حدود بیش از ۲۰ هزار جاذبه فرهنگی، تاریخی و گردشگری همچنین تنوع اقلیمی و حضور قومیت ها و فرهنگ های مختلف دارای پتانسیل های عظیم گردشگری بوده و می تواند زمینه تحرک و انقلاب در این صنعت را ایجاد نماید. رییس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: در چهار سال گذشته تحرک قابل ملاحظه ای در گردشگری خارجی صورت گرفته و گردشگری خارجی در استان حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته است. وی همچنین گفت: در فروردین ماه امسال نیز ۸۵ هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شده و در برنامه ششم توسعه نیز قصد داریم این رقم را به یک میلیون نفر در سال ارتقا دهیم. الهیاری بازاریابی در حوزه گردشگری را یکی از مشکلات اصلی ما در گردشگری استان و کشور بیان و تصریح کرد: با بازاریابی درست می توان مشکل «های سیزن» و «لو سیزن» را در استان هایی که دارای پتانسیل های زیاد گردشگری است مرتفع کرده وبا ایجاد مزیت های لازم به لحاظ اقتصادی، سرمایه گذاران را برای ورود به این صنعت تشویق نمود و در تمامی ایام سال گردشگر جذب کرد. وی ورود بخش خصوصی به تمامی بازارهای گردشگری دنیا و بازاریابی برای جذب گردشگر را راهکار دیگری برای حل مشکل لوسیزن دانست. الهیاری در ادامه افزود: متاسفانه ترافیک گردشگران داخلی در ایام نوروز مزیت اقتصادی نداشته و در آن ایام بجای رونق چرخه اقتصاد تنها به مدیریت بحران می پردازیم که با ساماندهی تعطیلات می توان به توزیع گردشگران در تمام طول سال و ایجاد مزیت هایی برای تاسیسات گردشگری پرداخت.

مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیزبا بیان اینکه ورود بخش خصوصی به ویژه اتاق های بازرگانی به عرصه گردشگری بسیار موثر بوده است، کلید زدن بحث رایگان شدن پروانه ساخت هتل ها، پیشنهاد تبدیل آپارتمان ها به هتل و… را از دستاوردهای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان ذکر کرد. وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت های شوراهای شهر به منظور ارایه لایحه برای توسعه گردشگری به دولت تاکید نمود.

جمالی نژاد افزود: در شهرداری اصفهان در عرصه گردشگری دو رویکرد صیانتی و تاسیسی وجود دارد که منظور از رویکرد صیانتی صیانت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است. وی ضمن بیان اینکه جاذبه های معنوی سه استان می تواند از طریق تهیه اطلس و سناریو برای استفاده از میراث فرهنگی ناملموس توسط گردشگران هم پوشانی داشته باشد، اظهارداشت: می توان بصورت هم افزا عمل کرد و میراث فرهنگی متفاوت این سه استان را در کنار یکدیگر قرار داده و به گردشگر معرفی نمود. جمالی نژاد در ادامه با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد گردشگران خارجی که به اصفهان وارد می شوند از تمام اماکن تاریخی شهر دیدن کرده اند گفت: متاسفانه ضریب ماندگاری گردشگر در اصفهان کم است که با ایجاد مثلث طلایی گردشگری ایران می توان این ضریب را افزایش داد و حتی از پتانسیل های روستاها وظرفیت شهرهای این سه استان نیز بهره مند شد. جمالی نژاد وجود ظرفیت های حیات وحش در مسیر این سه شهر را نیز در افزایش ضریب ماندگاری گردشگران موثر دانست. وی گفت: گردشگری به صورت مستقیم درآمدی برای شهرداری نداشته اما بصورت غیر مستقیم در توسعه اقتصاد شهری موثر است و باید مراکزی با انجام اقدامات پژوهشی، تاثیر ورود گردشگر بر توسعه اقتصاد بررسی نمایند. شهردار اصفهان تسریع در برند سازی شهری و ایجاد دبیرخانه برند در شهر اصفهان در استانهای یزد و فارس را نیز مفید دانست. جمالی نژاد در ادامه تشکیل دبیرخانه ادیان و اقوام در شهر اصفهان را در رفع ایران هراسی گردشگران و توسعه گردشگری اثر بخش ذکر کرد. وی در پایان به ارایه پیشنهاد تشکیل شرکت سهامی بازاریابی و برندینگ مثلث طلایی گردشگری، آنرا برای تبلیغات و سرمایه گذاریها و برپایی نمایشگاه های مشترک موثر خواند.

محمدرضا عظیمی زاده، شهردار یزد نیزبا اشاره به اینکه شهرداری ها امروزه جذب شبکه گردشگری  شده اند گفت: شهرداری اصفهان در ارایه خدمات گردشگری و حمایت از این صنعت به الگوی کشوری تبدیل شده است. وی افزود: حاصل این جلسه به اشتراک گذاشتن تجربیات، امکانات و سرمایه هاست و باید کاری کرد که منافع گردشگری سه استان مذکور برای دیگر استان ها قابل استفاده باشد. عظیمی زاده در ادامه با  اشاره به پتانسیل های گردشگری شهر یزد از جمله بافت تاریخی ویژه آن تصریح کرد:ایجاد شبکه حمل و نقل سریع، روان و در دسترس، وجود زیرساخت های مطمین برای مجتمع های اقامتی و بین راهی از طریق سرمایه گذاریهای مشترک، در اختیارقرار دادن اقامتگاه های ارزان تربه گردشگر توسط شهرداری ها، ارایه امتیازات ویژه به سرمایه گذاران و هتلداران توسط شهرداریها و ساخت هتل های زنجیره ای با یک برند خاص در اصفهان، یزد و فارس می تواند تاثیرات خوبی در جذب گردشگر سه استان داشته باشد.

 

وجود بالغ بر ۳۵۰ میلیون مشتری بالقوه گردشگری برای استان های یزد، اصفهان و فارس

همچنین علی کرباسی زاده، نایب رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان، فلسفه وجودی تشکیل مثلث طلایی گردشگری ایران را وجود مخاطبین مشترک بین گردشگران فرهنگی و تاریخی استان های اصفهان، یزد و فارس بیان کرد و گفت: پکیج سفرهای خارجی معمولا بین حداقل دو مقصد گردشگری تا ۵ مقصد است که می تواند شامل چند شهر در یک کشور یا کشورهای همجوار باشد. وی با اشاره به اینکه بحران های خاورمیانه، تحریم های موجود و تبلیغات سوء دشمنان بر علیه کشورمان موجب شده تا جزو کشورهای فعال در حوزه گردشگری قرار نگیریم افزود: با وجودیکه ۳۵ درصد گردشگران دنیا فرهنگی تاریخی هستند وبا اینکه  استان های اصفهان، یزد و فارس دارای بالغ بر ۳۵۰ میلیون مشتری بالقوه است،این افراد  از این استان ها بازدید نکرده اند. کرباسی زاده تشکیل کمیسیون مشترک مثلث طلایی ایران گردشگری را اتفاق مبارکی دانست و تصریح کرد: با برنامه ریزی جامع مشترک بین استان های اصفهان، یزد و فارس می توان به برنامه ریزی پایدار در حوزه گردشگری رسید. وی در ادامه مذاکره با دو ایر لاین آلمانی به منظور ایجاد خط پروازی مستقیم به اصفهان و فارس، مذاکره به منظور ایجاد کنسولگری های کشورهای هدف در این سه استان، پیگیری ارتباط با شرکت های روابط عمومی بین المللی که مشاور تبلیغات و برندینگ بسیاری ازمقاصد گردشگری دنیا هستند و… را از دستاوردهای سفر هیات اعزامی به نمایشگاه اسفندماه برلین در حوزه گردشگری عنوان نمود.

محمد رضا رجالی، رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان نیز با ظرفیت های بسیار مناسب سه استان مثلث طلایی گردشگری، همکاری و استفاده از توانمندی های شرکت های بین المللی را برای توسعه این صنعت در سه استان بسیار مفید دانست و افزود: به عنوان نمونه خطوط هایی برلین (air berlin)می تواند این استانها را به بیش از  ۱۹۰ نقطه مقصد گردشگری جهان وصل نماید و از آنجا که این شرکت از خطوط هوایی ارزان قیمت جهان بوده، می تواند گردشگران بسیار زیادی را با هزینه کم به کشور منتقل نماید.

وی همچنین استفاده از خدمات کنسولگری کشورهای مقصد را در این سه استان مثلث طلایی گردشگری را ضروری دانست و تصریح کرد: با استفاده از خدمات کنسولی در این سه استان می توان می توان هزینه و زمان صدور روادید را برای گردشگران خارجی و تجار ایرانی کاهش داد که این امر می تواند سبب تسهیل ورود گردشگر و همچنین فعالیت های تجاری با کشورهای مقصد گردد.

رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان، توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی را همراه با تقویت خطوط هوایی داخلی  و بین شهری و همچنین عملیاتی و اجرایی شدن قطار پر سرعت اصفهان – تهران  از اقدامات مهم برای توسعه خدمات گردشگری این سه استان عنوان کرد.

تاکید بر نقش منفی بانک ها در کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری

در ادامه اصغر ظریفکار فرد، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس نیزهدف از تشکیل این مثلث را استفاده بهینه از پتانسیل های گردشگری استانهای اصفهان، فارس و یزد بیان نموده واز فراهم نبودن زیر ساخت های لازم در گردشگری ابراز تاسف نمود و گفت: با تشکیل این مثلث گردشگری می توان زیرساخت های لازم را فراهم نمود. وی با بیان اینکه امروز در صنعت گردشگری با چالش های زیادی روبرو هستیم گفت: یکی از این مشکلات سرمایه گذاری است و بالا بودن سود بالای بانکی به سپرده ها موجب کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری در گردشگری شده است. ظریفکار فرد جذب گردشگر داخلی را نیز برای رونق صنعت گردشگری موثر دانست.

رشد ۸۰۰ درصدی ورود گردشگر خارجی به یزد

همچنین محمدرضا داد، رییس کمیسیون گردشگری و گسترش خدمات توریسم اتاق بازرگانی یزد گفت: آمار گردشگر خارجی به استان یزد از سال ۱۳۹۲ تاکنون با رشد ۸۰۰ درصدی مواجه بوده و در سال گذشته تعداد گردشگران خارجی این استان به ۱۱۳ هزار نفر رسیده است. وی با اشاره به مشکلات گردشگری این استان همچون کمبود هتل، فراهم نبودن زیرساخت های لازم و… افزود: فلسفه تشکیل مثلث طلایی گردشگری ایران شناسایی و ارایه راهکارهای لازم و برنامه ریزی به منظور رفع این مشکلات است.

تاکید بر لزوم ایجاد برنامه مدون در حوزه گردشگری

علی لوافان، رییس هیات مدیره مجمع هتلداران  اصفهان نیز رشد صنعت گردشگری در سال های گذشته را مرهون افزایش تعامل و مودت بین بخش های خصوصی و دولتی ذکر کرد و اظهار داشت: تعامل بخش خصوصی و دولتی نیاز به ساختاری ماورای سازمان دارد تا آنها بتوانند همکاری لازم را داشته باشند.  وی در ادامه تصریح کرد: ما به گردشگری فصلی و دوره ای نیاز نداشته و نیازمند یک برنامه مدون برای توسعه پایدار گردشگری هستیم. لوافان نگاه دانش محور به صنعت گردشگری را موجب استحکام و هویت بخشی به این صنعت ذکر کرد. وی در پایان سخنان خود بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها به منظور ظرفیت سنجی و نیاز سنجی علمی صنعت گردشگری تاکید کرد.

تاکید بر استفاده از های سیزن ها برای تورهای گردشگری

همچنینسید موید محسن نژاد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس ضمن بیان توانمندیهای گردشگری استان فارس از جمله وجود جامعه هتلداران استان با بیش از ۷ هزار تخت اقامتی، وجود اتحادیه مهمانپذیر داران با بیش از ۹ هزار تخت اقامتی، وجود دفاتر خدمات مسافرتی و… پیشنهاداتی را در حوزه مثلث طلایی گردشگری ارایه داد از جمله وجود غذاهای متناسب با ذایقه گردشگر خارجی، همچنین سرویس های بهداشتی فرنگی در مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، لحاظ بحث آموزش به پرسنل این مجتمع ها، تعبیه تابلوهای راهنما و معرفی اماکن تاریخی در فواصل این سه استان، ترویج گردشگری با ایجاد تورهای ارزان قیمت گردشگری بین استان های اصفهان، فارس و یزد، ایجاد خطوط پروازی بین المللی، برگزاری جشنواره ها ومناسباتاستانی در زمان لوسیزن، حضور مشترک سه استان در نمایشگاه های بین المللی و…

در ادامه این برنامه از سه کتاب بازاریابی شهری، برندسازی شهری اصفهان و راهنمای برند شهری اصفهان رونمایی شدو  همچنین توضیحاتی در ارتباط با برند شهر اصفهان و نحوه طراحی آن به حضار ارایه شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا