پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی معطوف به مسئله محوری است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مخدوم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در جمع گروه‌های فرهنگی و تبلیغی اصفهان با بیان اینکه فضای مجازی ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ آموزه‌های دینی است، اظهار کرد: اگر قدر فرصت‌هایی را که فضای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد، بدانیم، شاید بتوانیم رسالت طلبگی خود را انجام دهیم، همانطور که آیات شریفه قرآن، رسالت انبیاء را بشارت، نظارت، تشویق و انظار مردم ذکر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است نظام برنامه‌ریزی در دفتر تبلیغات اسلامی تغییر یافته و به سمت مسئله محوری پیش رفته است، گفت: برای این منظور، تلاش شد تا ابتدا پیمایش‌های مختلفی انجام و ناظر بر آنها مسائلی استحصال شود و سپس بر اساس آن مسائل، دسته‌بندی‌هایی به وجود آید؛ در نتیجه مسائل متناظر و نزدیک به هم در یک گروه قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام مخدوم افزود: در مجموع، چهار قطب به معنای چهار مرکزیت قرارگاهی به منظور شناخت مسائل و برنامه‌ریزی برای حل آنها طراحی شد. یکی از این قطب‌ها، قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی است که به تعبیر هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، بیشترین فعالیت اجتماعی و بیشترین نزدیکی را به جامعه می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: در هر قطب، چند میز تخصصی وجود دارد که ناظر بر هر کدام، یک مسئله شناسایی شده است. اینکه مسائل چگونه شناسایی شده، خود فرایندی دارد، اما تلاش بر این بوده است تا در هر میز، برجسته‌ترین متخصصان یک رشته که به آنها دسترسی داشتیم، دعوت شوند؛ به عبارت دیگر، صاحبنظرانی که هم با فضای دفتر تبلیغات اسلامی آشنا بوده و هم بر موضوع تسلط داشتند، به عنوان مسئول میزها انتخاب شدند.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی اضافه کرد: این افراد بعد از مطالعه تحقیقاتی که از مراکز مختلف در یافت نمودند، جلسات متعددی را راجع به مسائل برگزار کردند، سپس نظام مسائل هر موضوع را شناسایی و رتبه‌بندی کرده و در نهایت، به اولویت خاصی رسیدند. آن اولویت خاص به مسئله اول میز تبدیل شد که برای حل آن، کلان برنامه‌ها و ذیل آن، ریزبرنامه‌ها و اقداماتی وجود دارد.

وی گفت: میز اول این قطب، میز اخلاق نام دارد که بعد از انجام پیمایش‌های مختلف، مسئله‌ای که در این حوزه شناسایی شد و در میان اولویت‌ها، بالاترین رأی کارشناسان میز و خارج از آن را به خود اختصاص داد؛ مسئله «راستی گستری» در معنای ایجابی یا انواع و اقسام دروغ در معنای سلبی بود، اعم از دروغ صریح، نگفتن تمام واقعیت، بیان واقعیت به نحوی که از آن برداشت غلط صورت بگیرد، طوریه‌های مختلف و دیگر اقسامی که می‌توان شناسایی کرد و گاهی رویکردهای عملی پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام مخدوم بیان کرد: در کنار این مسئله اصلی که در سطح کشوری برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، یک مسئله قشری نیز به دلیل اولویت و اهمیت آن، برای اخلاق در نظر گرفته شد که اخلاق تبلیغ نام دارد. این مسئله ناظر بر آسیب‌هایی است که در رابطه با مبلغان و حوزه تبلیغ شناسایی شده بود، به همین منظور، کارگروهی در خصوص اخلاق تبلیغ و برنامه‌ریزی برای مخاطبان مبلغان ذیل میز اخلاق تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: البته میز اخلاق اخیرا مشغول مطالعه مسئله دوم میدانی کشور است که اگرچه در حال حاضر با محدودیت مواجه است، ولی به دلیل اهمیت موضوع به آن پرداخته می‌شود. این مسئله در وجه منفی عبارت است از انحرافات جنسی و به زبان ایجابی با عنوان عفاف و حیا، یعنی کمی گسترده‌تر از مسئله حجاب شناخته می‌شود که در حال حاضر مشغول مسئله‌یابی آن هستند تا نظام مسائل آن را استخراج کنند.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: میز بعدی در این قطب، میز خانواده است که مطالعات عمیقی داشته و مسئله حال حاضر آن، اختلافات زوجین در سال‌های ابتدایی زندگی یا به عبارت دیگر، طلاق در سال‌های ابتدایی زندگی است.

وی ادامه داد: میز سوم، سبک زندگی نامیده می‌شود. چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد و ظاهرا به آن توجه نداریم، ریشه آن به سبک زندگی ما برمی‌گردد و در واقع باید گفت این خانه از پای‌بست ویران است. زمانی که سبک زندگی یا رفتارهای سبک زندگی در بعضی از شئون تغییر کند، خواه ناخواه بر لایه‌های رویی جامعه تأثیر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام مخدوم اضافه کرد: در حوزه سبک زندگی، موضوعات بسیار متنوعی وجود داشت و صاحبنظران به این نتیجه رسیدند که باید به سراغ کالای فرهنگی اعم از دستگاه‌های الکترونیک و نرم‌افزار تا کتاب، اسباب بازی و … رفت؛ اولا به دلیل گستره تأثیری که این نوع کالاها دارد و ثانیا به دلیل نزدیکی آنها به فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی، وگرنه جنبه‌ها و کالاهای دیگر نیز می‌توانست مورد مطالعه قرار گیرد.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی گفت: در خصوص کالا شئون مختلفی وجود داشت، همچون طراحی، تولید، مواد، عرضه که هم شامل عرضه اولیه و هم شامل پخش می‌شود و در نهایت، مصرف. با اتفاقاتی که در میز سبک زندگی رقم خورد، مسأله این میز، مصرف کالای فرهنگی انتخاب شد؛ یعنی نوع استفاده‌ای که در کشور از کالاهای فرهنگی و شئون مختلف آن همچون کتاب، موبایل، نرم‌افزار، اسباب بازی و … صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تابع این مسائل در همه میزها، بر اساس رویکرد اساتید مدعو و نیز رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی، بخشی از اقدامات به صورت اقدامات ترویجی و استفاده از بستر فضای مجازی انجام می‌گیرد که بخشی از اقدامات نیز سهم شعبه اصفهان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام مخدوم در پایان و پس از استماع صحبت‌های حاضرین در جلسه تصریح کرد: بسیاری از برنامه‌هایی که برای فضای مجازی و تبلیغات نوین در قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی طراحی شده است، زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی را که فرمودید، می‌تواند به خود اختصاص دهد. فکر می‌کنم در حوزه داستان کوتاه، شعر، رمان که البته کمی ریسک آن بالاست، اگر یک دفعه سفارش رمان بدهیم و کارهای چند رسانه‌ای، اتفاقات خوبی بتواند رخ دهد.

وی افزود: من حتما با مسئولین دفتر صحبت می‌کنم تا ظرفیت‌های شهر اصفهان را غنی در نظر بگیرند و بتوانم حمایت‌های بخش تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی را نسبت به این نوع فعالیت‌ها جلب کنم. حداقل آنچه که یکی از دوستان در رابطه با خوشنویسی و خط بیان کردند، برای دفتر تبلیغات قابل تدارک بوده و اسباب خوشحالی است و باید از آن استفاده کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا