شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری ویژه برنامه “عصرهای سینما” در نگارستان امام خمینی(ره)/افطاری به صرف خنده در ویژه برنامه “شب زولبیایی”/برگزاری ویژه برنامه “انس با قرآن” در باغ تجربه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس دفتر تخصصی سینما با بیان این مطلب گفت: برنامه “عصرهای سینما” به منظور نمایش و نقد فیلم های سینمایی منتخب جهان همراه با اکران فیلم های کوتاه برگزیده جهان ویژه ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده است.

مصطفی حیدری اظهار داشت: این برنامه از سوی دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، انجمن سینمای جوانان ایران(دفتر اصفهان)، مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار می شود.
وی افزود: برنامه “عصرهای سینما” از روز یکشنبه ۷ خرداد تا انتهای ماه مبارک رمضان، به غیر از شب های قدر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارستان امام خمینی(ره) واقع در میدان فیض برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: این برنامه به مدت ۲۴ روز برنامه ریزی شده که در هر ۴ روز اکران، یک موضوع مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
رییس دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: روزهای ۷ تا ۱۰ خرداد موضوع “نوآر، نور به مثابه فرم” با حضور بهنام تاجمیر ریاحی، روزهای ۱۱ تا ۱۴ خرداد، موضوع “حماسه ایرانی، نگاهی گذرا به سینمای دفاع مقدس” با حضور پژمان نظرزاده آبکنار، روزهای ۱۵ تا ۱۸ خرداد موضوع “سیر تحول شخصیت در سینمای برادران داردن” با حضور احمدرضا سیستان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
حیدری گفت: همچنین روزهای ۱۹ تا ۲۲ خرداد نیز موضوع “سینمای آلترناتیو، یک فرصت” با حضور مجتبی اسپنانی، روزهای ۲۸ تا ۳۱ خرداد موضوع “مروری بر فیلم نامه های برگزیده جشنواره ونیز” با حضور سعید محسنی و روزهای ۱ تا ۴ تیر موضوع “واکاوی درونمایه سینمای متأخر اروپا” با حضور سیاوش گلشیری در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: حضور و شرکت در این برنامه ویژه عموم شهروندان و علاقه مندان به هنر سینما آزاد و رایگان است.

** افطاری به صرف خنده در ویژه برنامه “شب زولبیایی
ویژه برنامه “شب زولبیایی” از سوی مدیریت ویژه برنامه های شهری سازمان فرهنگی تفریحی با برنامه های متنوع در شب های ماه رمضان برگزار می شود.
نمایش طنز با حضور پنج گروه نمایشی، اجرای استندآپ کمدی توسط سید محسن هاشمی، اجرای موسیقی پاپ و سنتی، شعبده و تردستی، حرکت سایه با دست، آیتم کودکانه، اجرای مسابقه و … از جمله بخش های این ویژه برنامه است.
ویژه برنامه “شب زولبیایی” با محوریت خنده و ایجاد اوقات فراغت و سرگرمی برای شهروندان از سوی مدیریت ویژه برنامه های شهری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
اجرای گروه سرود ناشنوایان و معلولین، آکروبات و اجرای استندآپ کمدی با حضور هنرمندان این عرصه از دیگر برنامه های شب زولبیایی می باشد.
این برنامه از ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ خردادماه هر شب ساعت ۲۱ در محل باغ نور واقع در بلوار ملت، حدفاصل پل ابوذر و سی و سه پل میزبان عموم شهروندان خواهد بود.
ویژه برنامه ” شب زولبیایی” ویژه ماه مبارک رمضان با حضور هنرمندان مطرح کشور ویژه عموم شهروندان به صورت آزاد و رایگان برگزار می شود.

** برگزاری ویژه برنامه “انس با قرآن” در باغ تجربه
ویژه برنامه “انس با قرآن” از سوی دفتر تخصصی سالمند در ماه مبارک رمضان با حضور شهروندان ارشد شهر اصفهان برگزار می شود.
این برنامه با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ مذهبی و قرآنی و همچنین ترغیب و تشویق به قرائت و روخوانی قرآن کریم و بهره گیری هر چه بیشتر از تعالیم قرآنی برگزار می شود.
ویژه برنامه “انس با قرآن” همزمان با ماه مبارک رمضان در قالب محفلی قرآنی با حضور شهروندان ارشد شهر اصفهان از سوی دفتر تخصصی سالمند سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ربزی شده است.
عموم علاقه مندان به قرائت قرآن و شهروندان ارشد شهر می توانند همه روزه تا از ششم خرداد تا چهارم تیر به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح به محل پارکینگ شماره پنج در باغ غدیر مراجعه کنند.

دبیر کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده خبر داد:
** اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه زندانیان اصفهان جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی
دبیر کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از اجرای برنامه‌های آموزشی برای زندانیان شهر اصفهان به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد.
سید محمدصادق سجادزاده با اشاره به همکاری این کمیته با اداره کل زندان‌های اصفهان اظهار داشت: بر اساس همکاری‌هایی که کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال با اداره کل زندان‌های استان اصفهان داشت، قرار بر آن شد برگزاری، آماده سازی زمینه‌ها و زیر ساخت‌های آموزشی در زندان با همکاری این کمیته انجام گیرد.
وی ادامه داد: با همکاری کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دوم خرداد امسال، دکتر کردی با موضوع بازسازی زندگی بعد از زندان برای زندانیان زن اصفهان سخنرانی کردند و بعد از آن همین سخنرانی با محوریت کنترل خشم برای پسرهای مجرم کانون اصلاح و تربیت برگزار شد.
دبیر کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بازتاب این جلسات را بسیار عالی دانست و افزود: با توجه به اینکه سال گذشته همین برنامه در زندان مرکزی، کانون اصلاح و تربیت و اردوگاه ترک اعتیاد زندان اصفهان با حضور دکتر کردی برگزار شد و به اذعان مسئولان زندان، این جلسات بازخوردهای خیلی خوبی بین زندانیان داشته، همین مسئله باعث شد مجدد در این مجموعه برنامه‌های متعددی برگزار شود.
سجادزاده باتوجه به فشار روانی زیاد روی زندانیان و خانواده‌های آن‌ها گفت: کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده برای اینکه به موضوع آسیب‌های اجتماعی و خانواده همزمان بپردازد خانواده‌های زندانیان را انتخاب کرده که آسیب‌پذیرترین قشر از نظر خانوادگی و اجتماعی هستند.
** جنبه عرفانی و مذهبی ساز دف از قدیم مورد توجه بوده است
محمدحسین پورعبائیان یکی از دلایل محبوبیت ساز دف را قرار داشتن محدوده صدای بین تنبک و دایره دانست و گفت: جنبه عرفانی و مذهبی ساز دف از قدیم مورد توجه بوده است.
نشست آلاچیق که به همت دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپا می‌شود، در برنامه هفتم خود به بررسی ساز دف و کاربرد این دف در موسیقی درمانی و جایگاه دف اختصاص داشت.
محمدحسین پورعبائیان، روانشناس در این نشست در بیان توانایی ساز دف گفت: قابلیت ساز دف زیاد است زیرا در ایجاد هماهنگی کاربرد زیادی دارد. از دف هم برای نواختن موسیقی مقامی استفاده می‌شود و هم برای موسیقی سنتی به کار می‌رود.
وی در بیان دلایل محبوبیت این ساز بیان داشت: یکی از دلایل محبوبیت ساز دف قرار داشتن محدوده صدای بین تنبک و دایره است و برای ایجاد صداهای بم استفاده می‌شود و جنبه عرفانی و مذهبی ساز دف از قدیم مورد توجه بوده است.
وی یادآور شد: دف از دیگر سازهای کوبه‌ای بوده که در موسیقی درمانی بیشتر استفاده می‌شود؛ در موسیقی درمانی از ریتم برای ایجاد تمرکز در بیماران کم تمرکز و کم‌تحرک مانند افسردگان استفاده می‌شود.
پورعبائیان افزود: در درمان کودکان بیش‌فعال و یا مبتلا به اوتیسم از ریتم استفاده می‌شود و در حالیکه ما هنوز در موسیقی درمانی استفاده نمی‌کنیم، در آمریکا از دف برای درمان اوتیسم استفاده می‌کنند.
نبیل یوسف شریداوی، نوازنده دف و سرپرست گروه اتانین دیگر میهمان برنامه هفتم آلاچیق بود. او در مورد مقام‌های دف گفت: مقام یک جمله آوازی است تا آنکه یک جمله ریتمیک باشد؛ اما در موسیقی کردستان به ریتم‌هایی که برای صوفیان نواخته می‌شود مقام می‌گویند.
وی موسیقی عرفانی را فارغ از غم خواند و گفت: اتکا به آنچه در پس اعتقاد دراویش وجود دارد، همیشه شاد زیست می‌کند و هر غمی که به آن دچار می‌شود را هدیه‌ای از طرف خدا می‌داند و در واقع روحیات هر شخص سبب برداشت‌های متفاوت از دف می‌شود.
وی در مورد نقش دف در هم‌نوازی بیان داشت: یک مدل دف‌نوازی این‌گونه است که دف از اول تا آخر می‌نوازد، اما ساز دف به نظر می‌آید ساز همراه نیست و تنبک این خصوصیت را دارد. دف در زیباترین حالت یک رنگ صوتی است که در برخی جاها باید بیاید و برود، اما در موسیقی عرفانی پایه ساز دف است.
آلاچیق هفتم موسیقی که به ساز دف اختصاص داشت با اجرای گروه اتانین ادامه پیدا کرد، هم‌نوازی چندین دف به همراه نوای نی، سبب شد تا حاضران از موسیقی عرفانی لذت برده و در هوای ریتم دف تنفس کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا