پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری مراسم پرده خوانی “حمله حیدری” در باغ غدیر و گلستان شهدا//برگزاری نخستین دوره جامع آموزشی “تاریخ شفاهی”در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، سرپرست موزه حمام رهنان با بیان این مطلب گفت: برنامه پرده خوانی “حمله حیدری” برگرفته از داستان های کتاب حمله حیدری از مشهورترین حماسه سروده های مصنوع ادبیات پارسی و اثر باذل مشهدی بوده که به مناسبت شب های قدر و شهادت امام علی(ع) برنامه ریزی شده است.
سعید صرامی اظهار داشت: در قسمتی از این حماسه شاعر به توصیف جنگ علی(ع) و عمروبن عبدود پرداخته است شاعر این شعر را تحت حماسه ملی سروده و در آن به وفور از شیوه و روش شاهنامه استفاده شده است که پرده خوانی می شود.
وی افزود: موزه حمام رهنان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان کارگروه آئین ها به برگزاری مراسم پرده خوانی حمله حیدری از ۲۱ تا ۲۵ خردادماه اقدام کرده است.
وی ادامه داد: این برنامه در روزهای ۲۱ و ۲۲ خردادماه در محل باغ غدیر، ضلع شرقی ساختمان الغدیر و از ۲۳ تا ۲۵ خردادماه در محل قطعه شهدای مدافع حرم گلستان شهدای اصفهان برگزار می شود.
صرامی خاطرنشان کرد: عموم شهروندان علاقه مند برای شرکت در این برنامه می توانند از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به مکان های تعیین شده مراجعه کنند.

** نخستین دوره جامع آموزشی “تاریخ شفاهی” برگزار می شود
نخستین دوره جامع آموزشی “تاریخ شفاهی”، تیرماه سال جاری از سوی موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این دوره با هدف آموزش تخصصی و دعوت به همکاری علاقه مندان علم تاریخ شفاهی برای اولین بار در اصفهان برگزار خواهد شد.
موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان به برگزاری اولین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته اقدام کرده است.
تاریخ شفاهی نوعی شیوه جمع‌آوری و آماده‌سازی اطلاعات تاریخی از طریق ضبط مصاحبه با شرکت‌کنندگان در رویدادهای تاریخی است و یکی از قدیمی‌ترین نوع تاریخ بوده که مربوط به پیش از دوره آغاز اختراع الفبا و ثبت تاریخ و هم یکی از جدیدترین انواع آن است که از دهه ۱۹۴۰، با ضبط مطالب روی نوار آغاز شد.
فراخوان ثبت نام در این دوره از ۱۶ تا ۳۱ خردادماه جاری اعلام شده که دوستداران تاریخ شفاهی با مراجعه به سایت assarkhaneh.ir و دریافت فرم می توانند ثبت نام کنند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به محل موزه عصارخانه شاهی واقع در میدان نقش جهان، بازار قنادها، بعد از بانک سپه، بازار امین(عصاری) مراجعه کرده و یا با شماره ۳۲۲۴۱۰۸۷ تماس حاصل کنند.

** نمایشگاه “آینه دار خط” در گنجینه موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود
نمایشگاه “آینه دار خط” به همراه رونمایی از کتاب استاد مرحوم حبیب اله فضائلی در گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، گزیده آثار مرحوم فضائلی شامل قطعات خوشنویسی به خطوط مختلف روز دوشنبه ۲۲ خردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ در گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود.
زنده‌یاد حبیب‌اله فضائلی استاد خوشنویسی در سبک‌ها و اسلوب‌های مختلف بوده که می‌توان ایشان را یکی از احیاکنندگان خطوط اسلامی و ایرانی در قرن حاضر برشمرد.
موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همراه با افتتاح این نمایشگاه از کتاب “آینه دار خط” اثر استاد فضائلی روز یکشنبه ۲۱ خردادماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ رونمایی می کند.
نمایشگاه “آینه دار خط” شامل ۴۰ تابلو از آثار مرحوم حبیب اله فضایلی است که شامل خطوط ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق و تعلیق است.
دراین نمایشگاه کتاب نفیس “آیینه دار خط ” که شامل برگزیده ای از آثار مرحوم فضایلی در گنجینه موزه هنرهای معاصر است و به تازگی به زیور طبع نیز آراسته شده با تخفیف ۳۰ درصد ارایه خواهد شد.
گفتنی است؛ برگزاری نمایشگاه‌های خط در داخل و خارج کشور، سرپرستی انجمن خوشنویسان اصفهان، عضویت در خانه هنرمندان اصفهان، عضویت در شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، نوشتن کتیبه‌های مختلف در عتبات و سوریه و برخی مساجد و حسینیه‌های اصفهان، شیراز، اهواز و تهران و نگارش دو کتاب ارزشمند اطلس خط و تعلیم خط که از کتب مرجع در تاریخ خط و خوشنویسی از جمله فعالیت های این هنرمند بوده است.

با حضور مجتبی اسپنانی/
** نقد و بررسی “سینمای آلترناتیو” در ویژه برنامه “عصرهای سینما
برنامه “عصرهای سینما” با محوریت اکران فیلم‌های منتخب جهان و دفاع مقدس از ۷ خرداد همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا ۴ تیر ادامه دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برنامه “عصرهای سینما” با همکاری دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اصفهان از ۷ خرداد همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا ۴ تیر ادامه دارد.
ویژه برنامه “عصرهای سینما” از ۱۹ تا ۲۲ خرداد به اکران فیلم های عمر، نارنگی‌ها، زیب و عسل اختصاص دارد که با حضور مجتبی اسپنانی با موضوع سینمای آلترناتیو، یک فرصت” به نقد و بررسی آثار اکران شده پرداخته می شود.
فیلم‌های برگزیده جشنواره ونیز در روزهای ۲۸ تا ۳۱ خرداد اکران می شود که نوع فیلم‌نامه آنها توسط سعید محسنی بررسی خواهد شد.
فیلم‌های شب بخیر و موفق باشی، این است دنیای آزاد، فیلومنا و جکی در روزهای تعیین شده اکران می شوند که با حضور کارشناس برنامه با محوریت مروری بر فیلم‌نامه‌های برگزیده جشنواره ونیز” آثار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
گفتنی است؛ هفته اول تیرماه نیز برنامه “عصرهای سینما” به اکران فیلم های سرزمین مین، آیدا، قوچ و لویاتان اختصاص خواهد داشت که با حضور “سیاوش گلشیری” به “واکاوی درون‌مایه سینمای متاخر اروپاپرداخته می شود.

شهردار اصفهان:
** گرامیداشت اسطوره‌های شهر اصفهان به جاذبه های آن افزوده است
شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت گرامیداشت اسطوره‌های شهر اصفهان تصریح کرد: اگر اصفهان نصف جهان است بزرگی آن تنها به جاذبه های تاریخی این شهر نیست بلکه اسطوره‌های این شهر نیز به بزرگی آن افزوده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، آئین تجلیل از پزشک حاذق و متعهد حضرت امام خمینی(ره)، دکتر مسعود پورمقدس، از سوی کتابخانه مرکزی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان خردادماه جاری برگزار شد.
دکتر مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان در این مراسم گفت: تجلیل از مقام شامخ دکتر مسعود پورمقدس، به مثابه تقدیس و تمجید جایگاه رفیع علم طب است.
وی اظهار داشت: ایشان پس از اینکه موفق شد به بورسیه تحصیلی در دانشگاه بیروت دست یابد، در سال‌های پیش از انقلاب، ادامه تحصیل در ایران ترجیح داد و در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک تخصص قلب و عروق شد و در ادامه دوره‌های تخصصی متعددی را در کشورهای مختلف گذراند.
وی افزود: این پزشک متبحر، افتخار غرور آفرین نخستین عمل پیوند قلب در اصفهان را با موفقیت نصیب خویش و جامعه پزشکی ایران کرد. در واقع باید گفت دکتر پورمقدس و خدمات ارزنده او را نمی‌توان در قالب کلمات و عبارت توصیف کرد اما او علم پزشکی و به ویژه جراحی قلب را غنا بخشیده و در حوزه اخلاق‌مداری نقشی نو انداخته تا پزشکان این مرز و بوم ایمان بیاورند که ارزش کار چنین افرادی در چارچوب محاسبات ریالی نمی‌گنجد و با جاودانگی اخلاق پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد.
جمالی‌نژاد تصریح کرد: او در زمره اعضای متخصص کادر پزشکی حضرت امام خمینی(ره) و مألوف و مأنوس با روح بلند آن معمار بزرگ و بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بوده و شرفیابی به محضر نورانی آن امام راحل، فرصتی تاریخی بود تا فضایل و صفات فاضله آن بزرگوار را بیشتر درک کند.
شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت گرامیداشت اسطوره‌های شهر اصفهان تصریح کرد: اگر اصفهان نصف جهان است بزرگی آن تنها به جاذبه های تاریخی این شهر نیست بلکه اسطوره‌های این شهر نیز به بزرگی آن افزوده‌اند. من افتخار می‌کنم که خادم چنین مردمی هستم و امیدوارم مراسم‌هایی از این دست را بیشتر در برنامه کاری شهرداری اصفهان داشته باشیم.
مسعود پورمقدس در این مراسم گفت: خوشحالم که تمام عمرم را برای خدمت به جامعه پزشکی و مردم صرف کرده‌ام. برای من افتخاری دیگر این است که ۳۵ سال مدیریت بیمارستان قلب شهید چمران را به عهده داشته‌ام که شاید این خدمت بیشترین عمر مدیریتی بیمارستان در تاریخ کل کشور باشد.
دکتر پورمقدس در ادامه افزود: وقتی که وارد بیمارستان چمران شدم و قرار بر این شد که بخش قلب این بیمارستان را آماده و مهیا کنم، هیچ امکاناتی در دسترس نبود. اما به یاری خداوند و تلاش بسیار در حال حاضر مرکزی برای بستری ۴۰۰ بیمار قلب در بخش قلب بیمارستان شهید چمران وجود دارد و فاز دوم بیمارستان را در سال گذشته به بهره‌ برداری رساندیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا