شهر و جامعه

حال و هوای روز اول مصاحبه برای انتخاب داوران جوان جشنواره سی ام؛اصفهان

به گزارش سرمایه گستران وبه نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دفتر اصفهان،تعدادی از کودکان و نوجوانان اصفهانی خود را به ستاد مرکزیسی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان رسانده اند تا خودی نشان دهند و به عنوان داور جشنواره به کار گرفته شوند.

با پدر و مادرشان برای مصاحبه تخصصی هنر آمده اند اما کارها را از سیر تا پیاز، بچه ها به تنهایی انجام می دهند، مثلا اگر قرار است فرمی پر شود همین کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۵ ساله، خود آن را تکمیل خواهند کرد. به قول یکی از پدرها، اینجا پدر و مادرها تنها نقش راننده آژانس را ایفا می کنند!

معظم مدیر کمیته داوران جشنواره سی ام می گوید: در ابتدا حدود ۳۵۰ نفر برای آزمون کتبی نان نویسی کردند، از ان تعداد ۱۴۵ نفر به مصاحبه حضوری دعوت شدند و در نهایت قرار است ۶۶ کودک و نوجوان برای داوری فیلم های جشنواره انتخاب شوند.

او می گوید: در این بین ۳۰ داور کودک در رده سنی ۹ تا ۱۲ سال، ۳۰ داور نوجوان در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۶ نوجوان با تسلط بر زبان انگلیسی در بخش داوران بین المللی برگزیده خواهند شد.

صبا احمدی، گزارشگر جشنواره است، با میکروفنی در دست، با دعوت شدگان به مصاحبه، گفت وگو می کند.

صبا که ۱۵ ساله است، می گوید: دو سال داور جشنواره بوده ام و یک سال خبرنگار جشنواره حالا هم گزارشگری جشنواره را انجام می دهم. بچه هایی که اینجا می آیند باید بتوانند فیلم ها را به خوبی داوری کنند، این بچه ها دیگر نماینده سینما هستند.

او در ادامه می گوید: حضور در این جشنواره فضای تفریح هم است، بچه ها در مدت جشنواره با اینکه بسیار سرشان شلوغ خواهد بود، اما به هیچ وجه خسته نمی شوند، چون در جشنواره به آنها خوش می گذرد.

این گزارشگر نوجوان جشنواره، خوشحال است که جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان بار دیگر  به اصفهان برگشته و می گوید: اینکه نظر خودمان را در مورد فیلم ها می دهیم و حق انتخاب به صورت مستقل را داریم، حس خوبی بهمان می دهد.

دانیال خورزو، ۱۱ ساله است به گفته خودش ۶ روز مانده به تولدش، می گوید پدرش کارگردان فیلم های تلویزیونی و سینمایی است. فیلم های کودک می بیند، انیمیشن لاک پشت های نینجا و بنتن را خیلی دوست دارد، در آینده می خواهد فضانورد شود، می گوید: دوست دارم داوری در جشنواره فیلم کودک و نوجوان را تجربه کند و با فضای اینگونه جشنواره ها بیشتر و از نزدیک آشنا شوم.

پسربچه دیگری که عادل افکار نام دارد، با لباس های مرتب و زرد رنگش در گوشه ای از سالن همراه مادر و برادرش منتظر نوبت مصاحبه اش است، ۱۲ ساله است و اولین بار است که برای مصاحبه داوری جشنواره آمده است. می گوید: از طریق بنرهای تبلیغاتی سطح هر از این موضوع آگاه شدم. بسیار به بازیگری و سینما علاقه دارم، فیلم های کودک و انیمیشن زیاد می بینم.

مادرش می گوید: نقاشی و موسیقی کار می کند و بدون اینکه کلاس نقاشی رفته باشد کاریکاتور می کشد، کلا علاقه خاصی به هنر دارد.

عادل هم در ادامه می گوید: اگر مصاحبه قبول شوم، وارد عرصه داوری و بازیگری خواهم شد و مطمئنا دوران جدیدی را آغاز خواهم کرد.

نیما سنایی، پسر بچه دیگری در کنار مادرش ایستاده و با دقت به دیگر رقیبان نگاه می کند، ۱۲ سال دارد و می گوید هم خودش و هم خانواده اش دوست داشته اند برای داوری تست بدهد.

نیما در حالی که بی هدف دست هایش را به پشتش می برد و جلوی صورتش قرار می دهد، می گوید: فیلم ها و سریال های ایرانی زیادی را دیده ام. هر فیلم را هم معمولا سه تا چهار بار می بینم،  گاهی وقت ها انقدر بیکار بوده ام که یک فیلم را برای بار پنجم نگاه کرده ام. بهترین فیلمی را که دیده ام احمق و احمق تر بوده است، کلاس انگلیسی و فرانسه هم می روم، کتاب هم زیاد می خوانم و مانند فیلم ها ممکن است یک کتاب را چندین بار بخوانم. یکبار که کتاب های کتابخانه ام را شمردم ۱۶۶ کتاب آنجا بود که همه انها را خوانده بودم.

امین نوروزی تازه از اتاق مصاحبه خارج شده است، استرس زیادی دارد و می پرسد نتایج چه زمانی اعلام می شود، می گوید قسمت دوم مصاحبه ام را عالی انجام دادم اما قسمت اول زیاد هم خوب نبود؛ ۱۵ ساله است و دو سال برای حضور در جشنواره و داوری در جشنواره پیگیر بوده است.

این نوجوان اصفهانی می گوید: عاشق داوری هستم و نقد و انتقاد و داوری و عدالت را خیلی دوست دارم، مثلا بادیگارد، شهر موش های ۲ و عملیات مهد کودک را نیز نقد کرده ام.

او می گوید: خانواده ام برخلاف من علاقه خاصی به کارگردانی، فیلم و سینما ندارند اما هیچ وقت جلوی من را برای اینکار نگرفته اند.

گفتنی است؛سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۹ تا ۱۵ تیر در اصفهان برگزار می‌شود.

**از حضور شاگردان زاون تا خواهران دوقلو در مصاحبه داوران جوان

در دومین روز از برگزاری مصاحبه با متقاضیان شرکت در بخش داوران جوان این دوره از جشنواره کودک دختران اصفهانی به میدان آمده تا در عرصه قضاوت تولیدات سینمایی کودک و نوجوان هر چه را در چنته دارند، رو کنند و برای داوری فیلم ها وارد جشنواره سی ام شوند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دفتر اصفهان، دخترهای ۹  تا ۱۵ ساله با قد و قواره های مختلف و با شکل و ظاهرهای متفاوت در صف انتظار هستند. صداقت شرکت کنندگان در پاسخ به سوالات کارشناسان سیار شیرین و جذاب است.

آوا کاربان، نوجوان ۱۳ ساله ای است که سه سال داوری در جشنواره را در کارنامه دارد. مادرش می گوید از شاگردان مرحوم استاد قوکایسان بوده است و توانسته یک فیلم را خودش کارگردانی کند. حتی فیلمش آنقد مناسب ساخته شده بود که مقام اول آن جشنواره خاص را از آن خود کرده بود. دخترم در این جشنواره جزو پیشکسوتان داوری به حساب می آید چراکه تاکنون سه بار در جشنواره به عنوان داور حضور داشته است.

آوا می گوید: فیلم زیاد می بینم، مثلا در چند هفته اخیر فیلم های زیر سقف دودی، مادر قلب اتمی و تعقیب شونده را دیده است. مادرش اینجا وارد بحث می شود و از فیلم مادر قلب اتمی می گوید که آنگونه که آوا این فیلم را درک کرده ما خودمان متوجه نشده ایم. آوا می گوید: سبک این گونه فیلم ها را دوست دارم.

او ادامه می دهد: یک فیلم را هم به کارگردانی آقای طالبی بازیگری کرده ام به نام “هستی، نیستی، رهایی”. بعضی از فیلم ها را هم که تازه در حال اکران است من قبلا در جشنواره فیلم فجر دیده ام.

آوا از برنامه های آینده اش می گوید: علاقه دارم دندان پزشکی شوم و کنار آن کار هنری مثل کارگردانی و بازیگری را انجام دهم.

مهرو انصاری پور، ۱۱ ساله است و فیلم های کمدی را بیش از فیلم های دیگر می پسندد، یکبار تئاتر رفته و می گوید از تئاتر بدش نمی آید. سروش صحت، سامان مقدم و سیروس مقدم را از میان کارگردانان می شناسد.

مادر مهرو می گوید: با اینکه مهرو و برادرش با هم در آزمون کتبی شرکت کرده اند، برادر مهرو قبول نشده اما مهرو می گوید آزمون خیلی راحت و ساده بوده است.

مهرو می گوید: حتما در این مصاحبه قبول می شوم و من را در بین داوران جشنوار خواهید دید اما در آینده دوست دارم پزشک شوم.

یک دختر خجالتی گوشه سالن کنار مادرش منتظر ایستاده است، ۱۰ سال دارد و می گوید در مدرسه از تست داوری جشنواره اطلاع یافته است. فیلم هایی مانند اختاپوس، سین مثل سبزه و جنجال در عروسی را دیده است و کلا علاقه دارد فیلم های کودکان را ببیند.

با همان خجالت زیادی که دارد می گوید: بیشتر فیلم های کمدی با بازی مهران مدیری، مهران غفوریان، رامبد جوان و رضا عطاران را دوست دارم و دوست دارم در آینده بازیگر شوم.

دو دختر چادری که روسری های یک شکلی دارند، نظرها را به سمت خود جلب می کنند، دو قلوهایی هستند که برای مصاحبه داوری جشنواره دعوت شده اند. مائده و ساجده نجاریان همراه مادرشان امده اند از حرف های مادر دریافت می شود که رضایت چندانی ندارد اما بچه ها شوق و ذوق زیادی دارند. جواب هایشان به پرسش ها عین هم است، فقط طرز حرف زدنشان مقداری متفاوت است، هر دوی آن ها می خواهند استاد دانشگاه شوند، هر دو می گفتند آزمون های کتبی و حضوری آسان و راحت بوده است و هر دو هنر را در اولویت های دوم به بعد زندگیشان قرار داده اند. هر دو آخرین فیلم هایی که دیده اند زیبای خفته و گشت ۲ بوده است.

ساجده می گوید: علاقه ای به هنر ندارم و دوست دارم استاد دانشگاه شوم؛ مائده هم می گوید: برای من کارهای مهمتری از هنر در زندگی دارم که اول باید به ان ها برسم، در اوقات فراغتم فیلم های سینمایی نگاه می کنم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا