شهر و جامعهعناوین اخبار

مترو به آزادی رسید

شهردار اصفهان با اشاره به آخرین تست‌های راه‌اندازی فاز سوم خط یک قطارشهری اصفهان، گفت: قطارشهری اصفهان با انجام تست‌های راه‌اندازی به منظور بهره‌برداری از ادامه خط یک، با تلاش شبانه‌روزی و جهادی مدیریت شهری و قطارشهری اصفهان، به زودی در ایستگاه آزادی اصفهان مسافرگیری می‌کند.

دکتر مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت قطارشهری اصفهان و تلاش‌های صورت گرفته طی ماه‌های گذشته در این حوزه اظهار داشت: با راه‌اندازی فازهای اول و دوم قطارشهری اصفهان در سال‌ گذشته و نیاز اساسی مردم به مترو به عنوان یک حمل و نقل پاک، مدیریت شهری اصفهان طی دو سال گذشته، تلاش های شبانه‌روزی را به منظور تکمیل فاز سوم خط یک قطارشهری اصفهان داشته است.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر آخرین مراحل تست راه‌اندازی فاز سوم خط یک قطارشهری اصفهان صورت گرفته، ادامه داد: همت کارکنان سازمان قطارشهری اصفهان و حمایت‌های جدی شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در این زمینه، آخرین تست‌های فاز سوم با عبور قطار از خط و بخش‌های باقیمانده صورت گرفته و قرار است که مسافرگیری قطارشهری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی به زودی انجام شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت اصلی مدیریت شهری، افزایش خدمت‌رسانی به مردم و عبور قطار از ادامه خط یک به شمار می‌رود، ادامه داد: در این مرحله، قطار با عبور از ایستگاه‌های امام حسین(ع) و انقلاب به ایستگاه سی و سه پل می‌رسد و در ایستگاه‌های شریعتی و آزادی نیز توقف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طبق قول‌های داده شده در ماه‌های گذشته، در پایان بهار امسال، صدای سوت قطار در ایستگاه آزادی اصفهان شنیده شد و پس از تست‌های مختلف راه‌اندازی و آماده‌سازی شرایط، ظرف مدت کوتاهی، مسافرگیری از ایستگاه‌ها انجام می‌شود.

دکتر جمالی‌نژاد با بیان اینکه طول خط یک قطارشهری اصفهان ۲۰ کیلومتر بوده و دارای ۲۰ ایستگاه است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ کیلومتر از این مسیر در حال بهره‌برداری است و با راه‌اندازی ادامه خط یک از ایستگاه تختی تا ایستگاه آزادی اصفهان و بهره‌برداری از سه ایستگاه، شهروندان می‌توانند از این خط بهره لازم را ببرند.

شهردار اصفهان تاکید کرد خط های دوم و سوم نیز با سرعت هر چه تمام در حال انجام بوده و انشاالله در اصفهان ۱۴۰۰ شبکه ریلی اصفهان بتواند گره های کور ترافیکی شهر را باز کند.

به عهدمان با مردم پایبندیم

مدیر حوزه شهردار با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان در انجام پروژه های عمرانی به زمان بندی های پیشنهادی در برنامه پایبند بوده و در خدمات رسانی به همشهریان از تمام ظرفیتها و قابلیت ها استفاده خواهد کرد.

عبدالمجید باباصفری در خصوص بودجه اختصاص داده شده به متروی اصفهان گفت: تا کنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به منظور ساخت خط یک قطارشهری اصفهان هزینه شده که نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان آن از سوی دولت و یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان آن از سوی شهرداری اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: برای تکمیل این خط نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه مورد نیاز است که باید از سوی شهرداری و دولت به پروژه اختصاص پیدا کند.

باباصفری بیان کرد: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای مترو هزینه شده که شهرداری اصفهان آن را متقبل شده و برای امسال نیز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که در بودجه دولت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده و بقیه آن نیز باید از سوی شهرداری اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری فاز اول و دوم خط یک متروی اصفهان، هم‌اکنون ۱۱ کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا تختی از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ هر روز در حال بهره‌برداری و استفاده شهروندان است.

مدیر حوزه شهردار تصریح کرد: فاز اول و دوم خط یک متروی اصفهان که هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته، از ایستگاه قدس آغاز می‌شود و با عبور از ایستگاه‌های بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر و شهدا، به ایستگاه تختی می‌رسد.

وی ادامه داد: قرار است که در نیمه نخست سال ۹۶، بخش دیگری از قطارشهری اصفهان با بهره‌برداری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی تکمیل شود و تا پایان سال، سایر ایستگاه‌های باقیمانده تا ترمینال صفه اصفهان به بهره‌برداری برسد.

خط دوم مترو تا ۱۴۰۰ بهره برداری می شود

معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان نیز در خصوص تست فاز سوم خط یک متروی اصفهان گفت: فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان امروز با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی مورد بهره برداری آزمایشی قرار می گیرد.

 محمد نورصالحی اظهار کرد: کل خط یک قطار شهری اصفهان تا امروز ۸۵ درصد پیشرفت داشته و فاز سوم این خط با حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولان شهری به صورت آزمایشی کلید خواهد می خورد و قطار شهری به ایستگاه میدان آزادی می رسد تا در تیرماه سال جاری به طور رسمی افتتاح شود.

وی ادامه داد: تا پایان امسال سایر ایستگاه های بعد از میدان آزادی تا پایانه صفه نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد تا خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس کامل شود.

معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده است.

نورصالحی خاطر نشان کرد: به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب اتوبان خرازی انجام می شود. خط ۲ قطارشهری اصفهان تا ۴ سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مجوز عبور قطار از خیابان چهارباغ عباسی صادر شد

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به دغدغه‌های سازمان قطارشهری اصفهان در حوزه میراث فرهنگی و همکاری‌های علمی صورت گرفته در این زمینه افزود: طراحی مسیر و عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان پس از بررسی‌های چندین ساله کارشناسان یونسکو و ایکوموس، در سی و هفتمین اجلاس یونسکو، در تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۲ تأیید شده و از دستور کار یونسکو خارج شد.

مهندس جواد شعرباف افزود: در کنار تأییدات یونسکو، به دلیل حساسیت‌های مشترک استانداری، مدیریت شهری و میراث فرهنگی کشور، بر اساس توافقنامه سال ۹۱، دانشگاه علم و صنعت تهران به عنوان مشاور امین میراث به منظور بررسی مطالعات و تأیید عملیات اجرایی معرفی شد. در این رابطه اردیبهشت سال ۹۵، مطالعات مشاور سازمان قطارشهری اصفهان توسط مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید شد.

وی با اشاره به آخرین تأییدات مشاور امین سازمان میراث فرهنگی پیرامون خط یک قطارشهری اصفهان ادامه داد: خوشبختانه پس از همکاری‌های علمی و بین‌المللی با سازمان‌های یونسکو، ایکوموس جهانی، دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه‌های مطرح ایران و سازمان میراث فرهنگی، در ۲۷ خرداد امسال، عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان و عبور قطار در خیابان چهارباغ عباسی تأیید شد.

تأییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی

مشاور عالی شهردار اصفهان در توضیح این موضوع تصریح کرد: در تأییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور آمده «با توجه به اینکه فرش‌های میراگر اجرا شده در مسیر خیابان چهارباغ عباسی از میدان امام حسین(ع) تا سی و سه پل، ارتعاشی را به بناهای تاریخی این محدوده منتقل نمی‌کند، عملیات اجرایی مورد تأیید بوده و عبور قطار از این محدوده بلامانع است».

وی اضافه کرد: در رابطه با حفظ بناهای تاریخی سازمان قطارشهری اصفهان طی سه سال گذشته، بیش از ۹۵ میلیارد ریال هزینه کرده و در کنار آن، اولین و بزرگ‌ترین عملیات پایش(مانیتورینگ) بر روی بناهای تاریخی محدوده چهارباغ عباسی اصفهان به صورت دائم، به منظور جلوگیری از هرگونه ارتعاش طی دوره بهره‌برداری بلندمدت، در حال طراحی و اجرا است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا