شهر و جامعهعناوین اخبار

آتش به اختیار ،صرفآ جنگ نرم است

دکتر امیر حسین بانکی  افزود: با توجه به دو اتفاقی که طی دو هفته گذشته افتاده است،این موضوه نشان می دهد که همیشه باید در مصاف‌هایی که پیش می‌آید ابتکار عمل در دست ما باشد، نظیر موشک‌هایی که به مواضع داعش زده شد.

وی ادامه داد : در موارد جنگ سخت مثل حمله موشکی سپاه به مقر داعش ،ابتکار عمل در دست ایران است و رسانه ها با ورود صحیح این موضوع باعث شدند تا این موضوع که می توانست یک تهدید باشدبه فرصت تبدیل شود.

وی رسانه ها را یکی از مخاطبان جدی آتش به اختیار دانست و بیان داشت : امیدوارم این گونه نشست های ادامه یابد و همه رسانه های کشور به طور جدی به موضوع آتش به اختیار ورود پیدا کنند. این واژه که رهبری مطرح فرمودند می‌تواند انرژی و موج جدیدی را ایجاد کند.

این استاد دانشگاه به  بند میم وصیت نامه امام خمینی(ره) اشاره کرد وگفت :همانگونه که مشاهده می‌کنید، عقبه ی آتش به اختیار در گفتمان انقلاب اسلامی به زمان حضرت امام(ره ) باز می‌گردد که از مردم میخواهد مشکلات را به دستگاه ها و نهاد های حکومتی تذکر دهد و اگر گوش نکردن، خود مردم وارد صحنه عمل بشوند.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان افزود: موضوع آتش به اختیار برای گروه ها خودجوش مردمی امری ذاتی است. در واقع مقام معظم رهبری وظیفه ی ذاتی گروه های مردمی را برای آن های یادآوری کردند.

وی ادامه داد: پیام مطرح کردن آتش به اختیار از سوی رهبری برای دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی این است که آنهابدانند دچار اختلال و تشخیص مسائل به صورت غلط شده‌اند تاکنون رهبری به این صراحت بیان نکرده بودند .

رئیس دانشکده اهل بیت با اشاره به نمونه های موفق آتش به اختیار گفت: شهید آوینی نمونه ی بارز آتش به اختیار است. او در اوایل دهه هفتاد انحراف بعضی دستگاه ها را احساس کرد و بدون داشتن مسئولیت کاری کرد که امروز همه او را تحسین می کنند.

استاد دانشگاه اصفهان ،حوزه آتش به اختیار را صرفا جنگ نرم عنوان کرد و گفت: طبق گفته صریح مقام معظم رهبری ،آتش به اختیار فقط در حوزه جنگ نرم است و کاری به مسائل اجرایی کشور ندارد.

وی با بیان اینکه در آتش به اختیار هیچ گاه هدف به رزمندگان واگذار نمی شود، افزود: در آتش به اختیار هیچ وقت هدف، اصول و مبانی جنگ و تاکتیک را به رزمنده واگذار نمی‌کنند. در زمان آتش به اختیار فقط زمان عملیات، نحوه عملیات و تکنیک را به رزمنده واگذار میکنند.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه  اصفهان ادامه داد: ناکارآمدی بخش حاکمیتی و دولتی در عرصه ی فرهنگ و رکود حرکت های مردمی در این عرصه دو دلیل عمده رهبری برای اعلام آتش به اختیار است که امیدواریم با این موضوع، هر دو مشکل حل شود.

دکتر بانکی با اشاره به ویژگی های لازم برای کسانی که می خواهند آتش به اختیار عمل کنند، گفت: کسی که میخواهد آتش به اختیار باشد باید دارای بصیرت باشد تا بتواند به درستی تشخیص دهد و راه حل مناسبی پیدا کند. داشتن جسارت و شجاعت برای پاسخگو بودن در مقابل عملکرد ویژگی دیگری است که برای آتش به اختیاران لازم است.

وی مخاطب آتش به اختیار را هسته های فرهنگی دانست و ابراز کرد: طبق بیانات رهبری در آتش به اختیار، افراد مخاطب این موضوع نیستند بلکه هسته های فرهنگی مخاطب اصلی این قضیه هستند. در آتش به اختیار باید اصول هماهنگی، وحدت و مشورت رعایت شوند. آتش به اختیار حرکت های کور و تیر زدن در تاریکی نیست بلکه حرکت هسته های فرهنگی با برنامه ریزی خودشان است.

رئیس دانشکده اهل بیت ادامه داد: اردوهای جهادی در ابتدا توسط چند دانشجو راه اندازی شد و سپس در کل کشور فراگیر شد. موارد بسیاری از حرکت های موفق فرهنگی در کشور از جنس آتش به اختیار هستند. وقتی یک گروه خودجوش موفق عمل میکند، فراگیر می‌شود و در مواردی حاکمیت هم از آن حمایت می‌کند.

 دکتر بانکی ابزارهای لازم برای آتش به اختیار را عشق و دغدغه های فرهنگی بیان داشت و افزود: کسی می تواند در آتش به اختیار موفق عمل کند که معنای زندگی اش را فرهنگ و دغدغه های فرهنگی گذاشته باشد. یعنی بین منافع و لذات دنیا و فرهنگ، فرهنگ را انتخاب کند. مشکلی که در کشور ما وجود دارد، سایه انداختن سیاست بر فرهنگ است.

وی تصریح کرد: در۵ سال گذشته رهبری در سخنرانی های مختلف تاکید فراوانی بر ادامه فعالیت نیروهای مردمی خودجوش فرهنگی داشتهاند و جلسات متعددی نیز با فعالین مردمی فرهنگی کشور نیز برگزار کرده اند که شاید نشان دهنده ی این موضوع باشد که همه امید رهبری در عرصه ی فرهنگ به نیروهای مردمی است.

رئیس دانشکده اهل بیت ادامه داد : اولین حرکت در خصوص آتش به اختیار، فعالیت های تبیینی است که این وظیفه ی رسانه هاست. باید این موضوع تبیین شود که هرکسی می‌تواند خادم مردم باشد و به مردم خدمت کند بدون اینکه مسئولیتدولتی داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا