شهر و جامعهعناوین اخبار

خبرنگاران جوان جشنواره فیلم کوتاه با ارزش‌های خبری آشنا شدند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دفتر اصفهان ،جشنواره فیلم کودک به شیوه‌های مختلف اهالی فرهنگ را درگیر کرده است، از هنرمندان تا اصحاب رسانه و مسئولان فرهنگی شهر هر یک به‌گونه‌ای خود را برای این برنامه آماده می‌کنند و در این بین خبر اولی‌های یکی از فعال‌ترین این گروه‌ها هستند.

این جوانان و نوجوانان که خود را برای پوشش خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان آماده می‌کنند تمام تلاش خود می‌کنند تا بتوانند کار خود را به بهترین وجه انجام دهند. این تلاش تا آنجا ادامه دارد که حتی تعطیلات عید نیز نمی‌تواند سرعت آن‌ها را در رسیدن به هدفشان کم کند.

از اولین ساعت روز عید فطر، نوجوانان خبرنگار جشنواره فیلم که همکاران جدید خبرگزاری ایمنا هستند در نمایشگاه سالن اجتماعات موزه نصف جهان گرد هم آمدند تا با اصول نگارش خبری بیشتر آشنا شوند.

خبرنویسی و روزنامه‌نگاری به همان اندازه که جذاب است، به همان اندازه نیز کاری دشوار و تخصصی است، اینکه اگر این نوجوانان از سنین پایین به یادگیری این مبانی پردازند سودمند خواهد بود و یا خیر سؤالی است که مهرداد خرسندی مدرس این دوره این‌گونه به آن پاسخ داد: سال اولی که برای آموزش به کودکان خبرنگار دعوت شدم بسیار برایم سخت بود و ذهنم مشغول این بود که چگونه با این کودکان ارتباط برقرار کنم.

نوجوان نخبه در راه روزنامه‌نگاری

وی ادامه داد: وقتی سر کلاس آمدم و استعداد این بچه‌ها را دیدم شگفت‌زده شدم، بیشتر این بچه‌ها از نخبگان بودند و برخی از آنها چند زبان می‌دانستند و مباحث را گاهی بهتر از دانشجویان فرا می‌گرفتند.

خرسندی که خود از مدرسین رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه است در پاسخ به این سوال که چه روشی برای شروع آموزش روزنامه‌نگاری در این سن می‌تواند مفید باشد، اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر این آموزش‌ها از سنین پایه شروع شود تأثیرگذار باشد، با زبانی ساده و نه به‌صورت تخصصی بچه‌ها به راحتی می‌توانند علم خود را بالا ببرند و زودتر به درک موضوع برسند.

مدرسه روزنامه‌نگاری ایمنا

وی با تأکید بر این موضوع که نباید این بچه‌ها پس از پایان جشنواره رها شوند، بیان داشت: تأسیس مدرسه روزنامه‌نگاری ایمنا می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ روزنامه‌نگاری شهر اصفهان باشد، این مدرسه می‌تواند در طول سال فعال باشد.

وی افزود: این به معنی نیست که ما بچه‌ها را از درسشان دور کنیم اما با جلسات هفتگی و ماهیانه می‌توان خبرنگاران شهروند و خبرنگاران دانش‌آموز تربیت کرد. این دانش آموزان می‌توانند در طول سال گزارش تهیه کنند و آموزش‌های تکمیلی را فرا بگیرند.

مهرداد خرسندی در مورد تأسیس مدرسه روزنامه‌نگاری گفت: توصیه می‌کنم که حتماً مدرسه روزنامه‌نگاری تأسیس کنیم و چه‌بهتر که ایمنا و یا شهرداری متولی این کار باشد. برخی از بچه‌هایی که دوره‌های پیش برای آموزش آمده بودند امروز به‌عنوان عکاس و خبرنگار در حال کار با خبرگزاری‌ها هستند و موفقیت آن‌ها به درسشان نیز ارتباط پیدا کرد و سبب شد در درس هم موفق باشند. شایسته‌تر آن است که نگذاریم حتی یک نفر از این ۳۰ دانش‌آموز علاقه‌مند روزنامه‌نگاری را ترک کنند.

شهروند خبرنگاران آینده

این استاد روزنامه‌نگاری آینده را از آن روزنامه‌نگاران شهروند و شهروندان روزنامه‌نگاران دانست و اذعان داشت: امروز شهروند روزنامه‌نگار یک موضوع شناخته شده در دنیا است، چه‌بهتر بچه‌های شهر ما از سواد روزنامه‌نگاری و سواد رسانه‌ای برخوردار باشند، جامعه آگاه‌تر کمتر به‌سوی شایعه پراکنی می‌رود.

وی افزود: بچه‌هایی که از امروز بر روی صحت و درستی خبر حساس می‌شوند اگر در شبکه‌های مجازی اخبار بی‌پایه و اساس ببیند به‌سرعت آن را به اشتراک نمی‌گذارند و ابتدا به دنبال واقعیت خبر می‌گردند و کمتر به شایعه دامن می‌زدند، این در حالی است که امروز ما شاهد به اشتراک گذاشتن کورکورانه شایعات هستیم.

وی در پایان اظهار داشت: آینده شهر ما نیاز دارد نه‌تنها برای جشنواره بلکه در تمام سال به آموزش نوجوانان درزمینه روزنامه‌نگاری و سواد رسانه پردازد این آرزو با تأسیس مدرسه روزنامه‌نگاری محقق می‌شود.

شمارش معکوس شروع جشنواره سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به انتها نزدیک می‌شود و نوجوانان اصفهانی جدی و پرتلاش خود را آماده می‌کنند تا اخبار این جشنواره را پوشش دهند. اخبار کودک و نوجوانی که به همت شهرداری اصفهان و همکاری خبرگزاری ایمنا قرار است از زبان نوجوانان اصفهانی مخابره شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا