پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اختصاص بیش از ۹۸ هکتار از اراضی ملی برای توسعه امامزادگان استان اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر اصفهانی اظهار داشت: در راستای خدمت رسانی به امامزادگان عظیم الشان استان اصفهان و همچنین به جهت حفظ حریم این اماکن متبرکه و براساس قوانین و دستور العمل های اجرایی تبصره ۶ قانون الحاق، دو تبصره به قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفات تفاهم نامه ای بین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان منعقد شد که در همین راستا کارگروه مشترکی با حضور کارشناسان و متخصصان در این حوزه از تمام ادارات مذکور تشکیل و براساس قوانین مسائل و اختلافات طرفین مطرح و مورد بررسی قرار گرفته شد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز ۴۳ بقعه متبرکه استان در شهرستان های بن رود، کوهپایه، برخوار، نطنز، اردستان، نایین، خوانسار، گلپایگان، فریدن، سمیرم و شهرضا در جوار زمین های اراضی ملی قرار دارند که با طرح مسئله و بررسی مواد قانونی موجود و با اخذ مجوزهای لازم تمام این اماکن متبرکه تعیین تکلیف شدند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: پس از بحث و بررسی های کارشناسی به عمل آمده ۹۸۱ هزار و ۴۵۵ متر مربع از زمین های اراضی ملی که در جوار بقاع متبرکه استان بودند جهت توسعه و عمران بقاع متبرکه به این اماکن واگذار شدند که ارزش این زمین های واگذار شده نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال براورد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر تصریح کرد: از همکاری کلیه همکاران ادارات منابع طبیعی سراسر استان و تمامی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر استان و همچنین از همکاری مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان که در طول ماه های گذشته کمال همکاری را با اداره کل اوقاف و امور خیریه داشتند تشکر و قدر دانی می کنم.

وی همچنین یادآور شد: بیشتر این امامزادگان جلیل القدر برای توسعه دچار مشکلات فراوانی بودند که با واگذاری این زمین ها زمینه برای توسعه آنان محیا شد تا اعضای هیئت امنا و اداره اوقاف و امور خیریه نیز بتوانند برای پذیرایی از زائران این اماکن متبرکه اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

**ایمن سازی و بازسازی مسیرهای داخلی و کمربندی امامزاده آقاعلی عباس(ع)

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه بخش امامزاده آقاعلی عباس(ع) گفت: ایمن سازی و بازسازی مسیرهای داخلی و کمربندی امامزاده آقاعلی عباس(ع) توسط اداره راه و شهرسازی استان اصفهان انجام می شود.

 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا محلوجی اظهار داشت: در راستای رفاه حال زائران و مجاوران امامزاده آقاعلی عباس(ع) حسین سپهری مدیر اجرایی این امامزاده واجب التکریم طی نشستی با مهندس امینی معاون برنامه ریزی و حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را جهت همکاری و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان با آستان مقدس این امامزاده جلیل القدر جهت ایمن سازی و بازسازی مسیرهای داخلی و کمربندی امامزاده آقاعلی عباس(ع) را اخذ کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست مجوز ایجاد تابلوهای تبلیغاتی برای این آستان مقدس و نصب تابلوهایی برای تعیین مسافت در اتوبان قم کاشان و کاشان به اصفهان و همچنین جاده ترانزیت کاشان اردستان نیز توسط معاون برنامه ریزی و حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی برای این امامزاده عظیم الشان صادر شد.

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه بخش امامزاده آقاعلی عباس(ع) افزود: یکی دیگر از مصوبات این نشست نیز همکاری و اخذ مجوز لازم برای ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی در زمین وقفی این آستان مقدس جنب جاده ترانزیت ورودی بادرود بود.

**قهرمانی تیم فوتسال امامزاده عبدالله زید(ع) چادگان در جام رمضان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن گفت: تیم فوتسال امامزاده عبدالله زید(ع) شهر رزوه قهرمان جام رمضان شهرستان چادگان شد.

حجت الاسلا م و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: هیئت امنای آستان مقدس امامزاده عبدالله زید(ع) شهر رزوه در راستای جذب جوانان و نوجوانان با رویکرد تبدیل این امامزاده عظیم الشان به قطب فرهنگی یک تیم فوتسال از جوانان شهر رزوه تشکیل داده است.

وی افزود: تیم فوتسال این امامزاده جلیل القدر در جام رمضان امسال که در شهرستان چادگان برگزار شد شرکت کرد و توانست با شکست تیم های رقیب خود عنوان نخست را کسب نماید و جام این دوره از مسابقات را بدست بیاورد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن در پایان تصریح کرد: امامزاده عبدالله (علیه السلام)؛ نواده ی امام حسن مجتبی (علیه السلام) به نام عبدالله شدید فرزند علی شدید فرزند حسن فرزند زید فرزند امام حسن (علیه السلام) است و پدر بزرگوار حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) که مدفن او در جوار مسجد شجره ی ری است می باشد و آستان مقدس امامزادهعبدالله زید حسنی(ع) در شهرستان چادگان و در شهر رزوه واقع شده است که این شهرستان در شمال غربی استان واقع و شهر رزوه در سمت شمال شهرستان چادگان قرار دارد.

**کلنگ ساخت یک مجتمع خدماتی در موقوفه حاج معدل السلطان اردستان زده شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردستان گفت: مراسم کلنگ زنی ساخت یک مجتمع خدماتی در موقوفه حاج معدل السلطان اردستان با حضورآیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان و حمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی اظهار داشت: در راستای احیای موقوفات و همچنین در جهت پیروی از منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مبنی بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کلنگ زنی ساخت یک مجتمع خدماتی در موقوفه حاج معدل السلطان اردستان انجام شد.

وی ادامه داد: این مجتمع قرار است با مشارکت بخش خصوصی در مدت یک سال آینده با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال و به مشارکتی با موقوفه ساخته شود که فاز اول این مجتمع شامل پمپ بنزین و پمپ گازوئیل است و در مراحل بعدی تعمیرگاه خودرو و رستوران و مسجد را نیز شامل می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردستان خاطر نشان شد: با ساخت این مجتمع خدماتی زمینه برای اشتغال ۳۰ نفر محیا می شود که این امر مصداق عملی تحقق تولید اشتغال و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در شهرستان اردستان با محوریت موقوفات است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی تصیح کرد: مقوفه حاج معدل السلطان در سال ۱۳۱۸ هجری قمری توسط واقف نیک اندیش آن با نیت روضه خوانی وقف شده است که مساحت این موقوفه ۵۴ حبه از ۷۲ حبه زمین های جنوب اردستان است که مساحت تقریبی این موقوفه ۶۳ هزار متر مربع است و با ساخت این مجتمع خدماتی در بخشی از این موقوفه زمینه بیش از پیش برای اجرای امینانه نیات واقف نیک اندیش آن نیز محیا می شود.

وی در ادامه به سخنان نماینده ولی فقیه در این مراسم اشاره کرد و گفت: آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در این مراسم خواستار مشارکت بخش خصوصی در زمینه استفاده از موقوفات برای سرمایه گذاری شد و بیان داشت؛ موقوفات باید دارای درآمد پایدار باشند تا علاوه بر ایجاد اشتغال به مسائل فرهنگی هم به واسطه اجاره های دریافتی کمک شود.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه تصرف موقوفه بدون اجازه و عقد قرارداد با اوقاف از نظر شرعی حرام است، اظهار داشت: افرادی که در زمین موقوفه اقدام به احداث منازل مسکونی کردند هرچه سریعتر نسبت به عقد قرارداد با اوقاف اقدام کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردستان در ادامه به حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در این مراسم اشاره کرد و افزود: حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقینیز در مراسم با بیان اینکه ثبات موقوفات می‌تواند زمینه ساز حل مشکلات اقتصادی باشد، اظهار کرد؛ اداره کل اوقاف استان اصفهان در این زمینه عملکرد کلی در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه طی ۳۶ سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ سند برای موقوفات صادر شده است، گفت: این در حالی است که در سه سال اخیرربا مدیریتی جهادی و همچنین تلاش و کوشش های به عمل آمده حدود چهار هزار سند برای موقوفات استان اصفهان صادر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا