تیتر دوعناوین اخبار

حقوق کارمندان و بازنشستگان از فروردین افزایش می یابد/ انتخابات ۹۴ گام دوم انتخابات ۹۲ بود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،محمد باقر نوبخت در ابتدای سخنانش به برگزاری انتخابات ۷ اسفند اشاره کرد و گفت: جا دارد از مردم به خاطر حضور گسترده شان تجلیل و تکریم کنیم. واکنش دولت در برابر این رخداد بزرگ، فراتر از تجلیل و تکریم نسبت به مردم و نقش آفرینان این حماسه بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه روز یکشنبه، آقای رئیس جمهور همه اعضای ستاد اقتصادی را موظف به ارائه برنامه کوتاه مدت اقتصادی درباره اشتغال جوانان، رونق اقتصادی و معیشت مردم کرد، افزود: همچنین ایشان به همه وزرا ابلاغ کرد برنامه ای برای رونق اقتصادی، معیشت مردم و اشتغال جوانان باید سریعتر ارائه شود. در این بین، مجلس نیز می تواند با دولت همکاری داشته باشد.
او از کسانی که به مجلس راه نیافتند ولی با دولت در راه خدمت به مردم همکاری داشتند، خواست به همکاری خود با دولت برای خدمت به مردم ادامه دهند.
نوبخت همچنین با اشاره به رأی نیاوردن نمایندگان فعلی که با راه و روش دولت برای خدمت به مردم و توسعه کشور هماهنگ نبودند گفت: دولت از آنها نیز برای همکاری دعوت می کند. آنها سرمایه های انسانی این کشور هستند و دولت برای خدمت به مردم، از همه این افراد از جمله منتقدان، دعوت به همکاری می کند. واقعیت امر این است که اختلاف سلایق و تنوع روش برای خدمت بین فرزندان این ملت وجود دارد ولی این مساله باعث نمی شود بخشی از اینها را حذف کنیم. هر چند ما به دلیل عدم رعایت اخلاق از برخی دوستان دلخوریم، ولی همه آنها را سرمایه های انسانی نظام می دانیم و از ایشان دعوت به همکاری می کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه سخنانش گفت: با این اقدام ارزشمند، زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی برداشته شد و همه باید برای جبران کندی های اقتصاد کشور، تلاش کرده و خدمت کنیم. استقبال سرمایه گذاران خارجی تاکنون در ایران به این سطح سابقه نداشته و بهترین فرصت برای رونق بخشی به اقتصاد کشور است. دولت ترجیح می دهد به جای مباهات به رایی که مردم به نمایندگان دادند و به جای تحقیر رقبا، بدون حاشیه، به خدمت رسانی بپردازد. انتخابات یک فرصت جدیدی برای ما فراهم کرد و امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵ گزارش مثبتی از نتایج وحدت و همکاری دوستان، خدمت ملت بزرگ ایران عرض کنم.

انتخابات ۹۴ گام دوم انتخابات ۹۲ بود
نوبخت در پاسخ به سئوال یک خبرنگار درباره شباهت انتخابات ۹۴ و ۹۲ گفت: انتخابات ۹۲ مشخصه ای به نام اعتماد و امید مردم به اظهارات و وعده های آقای رئیس جمهور داشت. او بیان کرد تحریمهای ظالمانه را با حفظ حقوق ملی از مردم دور می کنیم و در سایه این اعتماد این اتفاق افتاد و زنجیرهای سنگین تحریم از پای ملت برداشته شد. حتی کشورهایی که اجازه نمی دادند مسئولانشان به ایران سفر کنند، امروز می بینید روسای جمهور کشورهای مختلف دنیا یکی پس از دیگری به ایران سفر می کنند و رئیس جمهور ایران را با عزت و احترام به کشورهای دیگر از جمله اروپا دعوت می کنند. اگر مردم این اعتماد و گزینش را نداشتند، این فضا امکان نداشت. پیروزی برجام، پیروزی نظام است نه پیروزی دولت و ما همواره از پشتیبانی مقام معظم رهبری برخوردار بودیم. مردم همچنان به لیست امید رای دادند و اعتماد کردند. ما می توانیم با فضای جدید و هماهنگی بیشتر بین دولت و مجلس، نسبت به بهبود وضعیت اشتغال، اقتصاد و اجتماعی کشور اقدام کنیم. انتخابات ۹۴ هم تکمیل کننده انتخابات ۹۲ و برداشتن گام دوم بود.
وی در ادامه افزود: نسبت به زحمات نمایندگان محترم دوره نهم تشکر می کنم. البته در پاره ای موارد نیز برخی نمایندگان کارهای بی سابقه ای انجام دادند که این را به حساب کل مجلس نمی گذاریم. شاید هیچ وقت رئیس قوه مجریه از سوی برخی نمایندگان مورد اتهام قرار نمی گرفت. این بخشی از واقعیتهاست. ولی هویت مجلس نهم درباره کمک به دولت غیرقابل کتمان است و باید قدردان باشیم. این که در مجلس آینده همگرایی های بیشتری با برنامه های دولت صورت می گیرد، قابل پیش بینی است و ما می توانیم سهل تر تعامل بین دو قوه را شاهد باشیم.
سخنگوی دولت درباره حقوق شهروندی نیز گفت: آقای رئیس جمهور در جلسه یکشنبه بر این موضوع نیز تاکید داشت و حمایت گسترده مردم از نظام و دولت، فرصت خوبی برای اجرای منشور حقوق شهروندی است.

چرا نتایج انتخابات دیر اعلام شد
سخنگوی دولت درباره دیراعلام کردن آمار انتخابات در شهرهای بزرگ گفت: باید هماهنگی هایی صورت می گرفت و من نمی توانم برخی از دلایل را با جزئیات بیان کنم. واقعیت این است که یکی از ویژگیهای انتخابات، آرامش مجریان و هماهنگی بین هیات های نظارت و اجرایی بود که بدون اختلاف توانستند نتایج را اعلام کنند. شاید یک نظم و امنیت متفاوت و بیشتر از گذشته را در انتخابات شاهد بودیم.
او در ادامه سخنانش در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت لایحه بودجه ۹۵ افزود: با عنایت به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در این انتخابات، موفق به کسب رای مردم نشدند و در مجلس دهم حضور ندارند، دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و بحث بودجه ۹۵ را ادامه دادند و با اکثریت چشمگیر، کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ به تصویب رسید و امروز بعدازظهر نیز قرار است وارد جزئیات و درآمدها شویم. همچنان معتقدم احساس مسئولیت نمایندگان مردم فارغ از نتایج انتخابات، آنچنان است که وقفه ای در کار مردم حاصل نشود. اگر بتوانیم بودجه را به وقت تصویب کنیم، افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان از اول فروردین اجرایی می شود و پیام ثبات به بخشهای غیر دولتی نیز داده می شود.

چرا اصولگرایان مجلس کم شدند؟
نوبخت درباره سئوالی که چرا اصولگرایان مجلس کم شده اند، گفت: شاید فرصت خوبی برای تعریف مجدد نیروهای سیاسی باشد. امروز این واژگان تغییر کرده و فرصتی می شود که در جمع دیگری در خصوص آرایش جدید سیاسی و عناوین واقع بینانه صحبت کنیم. امروز یک مجموعه ای از نیروهای معتدل اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و معتدل جمع شده اند که جهت خدمت به مردم می توانند به دولت کمک کنند و لیستی را تشکیل دادند. اینها همواره دغدغه مردم را دارند. این موضوع را که مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت جهت خدمت به مردم، وظیفه نظارتی اش تقلیل پیدا می کند، مناسب نمی دانم. نظارت بر کار دولت، کمک به دولت است. انتقاد سازنده به دولت کمک می کند و ما از مجلس برای خدمت به مردم، کمک می خواهیم.

مشکل قاچاق و سیاستهای دولت
او درباره مهمترین سازوکار دولت برای جلوگیری از قاچاق میوه گفت: دولت برای تقویت محصولات داخلی ۴۲ هزار تن پرتقال و ۱۸هزار تن سیب از باغداران داخلی برای تنظیم بازار میوه شب عید مردم خریداری می کند. ۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲هزار تن سیب تاکنون خریداری شده است. کیفیت محصولات ما کاملا مناسب بوده و حتی قابل صادرات است. در سال آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت صادرات غیرنفتی که بخشی از آن، صادرات میوه است در نظر گرفته شده است. ستادی در این ارتباط برای مقابله با واردات میوه قاچاق فعال بوده و دستگاه قضایی نیز حسب جرم اعلام شده، برخورد می کند تا ما بتوانیم با عنایت به عدم نیاز میوه های خارجی، مصرف مورد نیاز جامعه را با میوه داخلی پاسخ دهیم.

حذف کارت سوخت
سخنگوی دولت درباره حذف کارت سوخت گفت: هنوز جمع بندی کارشناسی در این باره نشده و عده ای می گویند ممکن است باعث زحمت شود. او درباره نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این باره گفت: با استمرار وضع موجود بیشتر موافقیم.

افزایش حقوق ها را از فروردین اعمال می کنیم
او درباره اما و اگرهایی که این روزها در خصوص افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان وجود دارد گفت: با این برنامه زمان بندی که از سوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام شد، می توانیم تا پایان اسفندماه لایحه بودجه ۱۳۹۵ را به قانون تبدیل کنیم. این آمادگی در دولت وجود دارد که اگر تا هفته سوم فروردین هم بودجه ۹۵ به تصویب برسد، افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان در سال ۹۵ از فروردین ماه انجام شود. فکر می کنم شاغلان و بازنشستگان نباید استرس داشته باشند. ضمن اینکه روحیه دولت این نیست که برای مردم دغدغه ایجاد کند. انشالله با مجلس، این مشکل را حل می کنیم. رسما از سوی بنده اعلام کنید هیچ نگرانی وجود ندارد و انشالله مشکل را حل می کنیم.

دولت انتظاری از مجلس دهم جز اجرای قانون ندارد
نوبخت درباره هماهنگی دولت و مجلس با توجه به ترکیب مجلس آینده گفت: دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم جز اجرای قانون ندارد. ما در حد هماهنگی های قانونی با مجلس، قانعیم. درباره موضوع خودرو نیز همایش بزرگی در ارتباط با خودرو تشکیل شده و دولت مصمم است با واقع بینانه شدن قیمت خودرو و افزایش قدرت خرید مردم، خواسته های مردم محقق شود.

سهم درآمدهای شرکتهای نفت، گاز و برق از تامین یارانه نقدی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: سقف پرداخت یارانه ها در سال ۹۵ بالغ بر ۴۸هزار میلیارد تومان است که باید از محل افزایش قیمتهایی که از سال ۸۴ تا ۹۴ انجام می شد و تغییر نرخ بنزین به ۱۰۰۰ تومان، منابع مالی را به وجود می آورد. بخش دیگر تامین این بودجه نیز استفاده از ردیف های یارانه ای بود. سهمی که برای شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت گاز و توانیر ایجاد شد در حد ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان است. تا الان نیز شرکت نفت، گاز و توانیر تلاش کردند مبالغ را بپردازند. درباره بحث درآمدهای سال آینده یارانه ای نیز مجلس فعلی ظرف اسفندماه تصمیم می گیرد.

افزایش حقوق کارگران
نوبخت درباره افزایش حقوق کارگران نیز گفت: شورای عالی کار باید در این باره تصمیم بگیرد و در آینده نزدیک این شورا تشکیل شده و نسبت به حقوق کارگران تصمیم گیری خواهد کرد. مدیرعامل سازمان هدفمندی نیز هماهنگ کرده تا یارانه نقدی زودتر از ماههای پیشین به مردم پرداخت شود. پرداخت ۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی با توجه به هزینه های جاری و هزینه های عمرانی، مدیریت زیادی می خواهد. همکاران ما زیر انبوه مطالبات مردم همچنان به ادامه خدمت رسانی مشغولند.

جواب دولت به تخریب های انتخاباتی
نوبخت درباره اتهامات وارد شده به دولت توسط برخی کاندیداهای مجلس گفت: این اتهامات از لحاظ حقوقی قابل تعقیب است. بخش حقوقی دولت نیز این مسایل را به مراجع قضایی منعکس کرد. عکس برخی افراد با همین اتهامات قرار بود روی شاخه های درختان قرار بگیرد. عده ای فکر می کردند با این اتهام وارد کردن ها، خیری به آنها می رسد یا توجهی به آنها جلب می شود. از همه کسانی که نسبت به شخص حقیر مطلبی دارند، خواهش می کنم به جای تشویش اذهان عمومی، مسایل را به مرجع قضایی منعکس کنند. من آماده ام درباره مسئولیت فعلی، ۱۶ سالی که در مجلس بودم و زمانی که در حزب اعتدال و توسعه هستم، پاسخگو باشم. مرجع قضایی می تواند در چهارچوب قانون قضاوت کند و قضاوت او، ملاک است. ما فکر کردیم بهتر است درباره اتهاماتی که به دولت وارد شد، خویشتنداری کنیم و راه قانونی را پیش بگیریم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اتهاماتی که علیرضا زاکانی به دولت وارد کرده، گفت: به صورت کم سابقه، رئیس جمهور مورد خطاب بود. اگر دیگرانی نیز مشمول محبت و لطف دوستان قرار گرفتند، به دلیل انتساب به دکتر روحانی بود. اقدامی که دولت باید انجام می داد، شکایت به مرجع قضایی بود که هفته گذشته صورت گرفت.
نوبخت درباره تغییر ترکیب کامل نمایندگان مجلس از حوزه تهران گفت: من سعی کردم واکنش دولت نسبت به این رخداد را فراتر از تحلیل بیان کنم. بهتر از همه، مردم می دانند به چه کسانی رای دادند. مجلس نیز ترکیب خود را مشخص کرده. ضرورتی ندارد دولت در این شرایط نسبت به کسانی که در طول انتخابات، مواضع متفاوتی داشتند در موضع انتقام گیری باشد. موضع ما فقط این است: تکلیف خود را می دانیم، رقابتهای انتخاباتی تمام شد و فقط باید خدمت کنیم. از مجلس آینده نیز فقط انتظار داریم به دولت برای بهبود معیشت مردم، توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال کمک کند.
او در ادامه گفت: تحلیل ها را برای رسانه ها می گذاریم و ما فقط به مردم خدمت می کنیم. اما اگر برخی رسانه ها نسبت به اختیارات قانونی خود تخطی کردند باید تحت تعقیب قرار گیرند. در این زمینه نمی شود گفت چون انتخابات تمام شد، پیگیری قانونی هم تمام شد.

پیش بینی دولت از اقتصاد سال ۹۵
نوبخت گفت: برای سال آینده پیش بینی می کنیم نرخ تورم زیر ۱۱ درصد باشد. در لایحه بودجه پیش بینی ما ۱۱٫۲ درصد بود که اصلاح شد و هم اکنون ۱۰٫۵ درصد است. رشد سرمایه گذاری ما نیز ۴٫۵ تا ۵ درصد است. رشد اقتصادی ما نیز بین ۵ تا ۶ درصد است. این بر اساس لایحه ای است که به مجلس دادیم. بخشی از این، فعالیت مالی دولت است، بخش دیگر مربوط به سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
وی در ادامه گفت: انتظار داریم کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز مانند کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ کار تصویب برنامه را آغاز کند. رئیس این کمیسیون، شخصیت بسیار فاضلی هستند ولی از همکاری ایشان در مجلس آینده محرومیم. برای ایشان و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق فرصت استثنایی برای ریل گذاری ۵ ساله آینده کشور وجود دارد و بهتر است از این فرصت استفاده شود. قبلا به دولت اتهام می زدند مایل نیست برنامه ششم توسعه را به این مجلس بدهد. ما تمام برنامه را به مجلس نهم دادیم و همه اهل فکر و نظر را دعوت کرده و برنامه را تبیین کردیم. اگر هم اعضای کمیسیون تلفیق برنامه به هر دلیلی از این فرصت نخواستند استفاده کنند، مجلس تازه نفسِ دهم با هماهنگی بیشتر این برنامه را به تصویب می رساند.

او درباره ابطال برخی از آرای کرج نیز گفت: در این باره بی خبرم و از وزیر کشور سئوال خواهم کرد. (در انتهای جلسه، نامه استانداری کرج قرائت شد که ابطال برخی از آرای این حوزه، واقعیت ندارد و تکذیب می شود.)
نوبخت درباره قراردادهای حج سال آینده گفت: مقرر شده در آینده نزدیک ملاقاتی با وزیر حج کشور عربستان داشته باشیم و جزئیات اطمینان مسئولان ایرانی برای سلامت، کیفیت و بهبود وضعیت حج هماهنگ شود. هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

پرونده مسکن مهر چه زمانی بسته می شود؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره مسکن مهر گفت: عمده تسهیلات بین ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اخذ شد و بانک مسکن توانایی این کار را نداشت. لذا پول پرفشار و پرقدرت در این باره وارد شد. برای اینکه پایه پولی و رشد نقدینگی مهار شود، این پول باید به بانک مرکزی برگردد. ما برای کمک تا ۳ سال تنفس دادیم این پولها به بانک مرکزی برنگردد و مجددا اقساطی که از سوی بانک مسکن دریافت می شود به گروه های جدیدی که ساختمان می سازند، تسهیلات داده شود.
وی در ادامه افزود: دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تاسیسات آب، فاضلاب و برق تقبل کرد کمک کند و برای زیربناها نیز کمک می کنیم. دولت مصمم است نسبت به تکمیل پروژه مسکن مهر اقدام کند تا سال آینده این واحدها قابل استفاده برای مردم شود.
نوبخت درباره تمدید قدرت خرید مردم نیز گفت: برای افزایش قدرت خرید مردم، نخستین عامل تضعیف کننده، تورم است. لذا باید تورم تقلیل یابد تا قدرت خرید مردم حفظ شود. تورم نباید با رشد اقتصادی و سیاست های خروج از رکود مانعه الجمع باشد. الان بخشی از جامعه و جوانان بیکار هستند. قدرت خرید آنها صفر است. برای دادن قدرت خرید به آنها، باید فرصت شغلی به آنها داده شود. لذا مسئله افزایش اشتغال نیز در صدر فعالیتها باید قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: افزایش اشتغال با سرمایه گذاری ممکن است. برداشتن تحریمها و تمام شدن وضعیت بلاتکلیفی تبدیل به فضای مطمئن شد. پشتیبانی و مشارکت گسترده مردم در انتخابات برای خارجی ها نیز پیام داشت و مشخص شد این کشور بر پایه رای مردم اداره می شود و این کشور، کشور آشوب و درگیری نیست، اگر اختلاف سلیقه ای هم هست، در اجرای قانون است. دولت خود را موظف کرده از سال ۹۵ نسبت به تادیه بدهی خود به بانکها اقدام کند و بانکها نیز قدرت داشته باشند جهت افزایش تسهیلات و سرمایه گذاری به بخش خصوص کمک کنند. اینها در راستای افزایش قدرت خرید مردم و بهبود معیشت مردم است. زیرساختهای کشور در زمینه راه آهن، نوسازی حمل و نقل، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و هوانوردی توسعه می یابد.

نتیجه نظارت بر قراردادهای نفتی
نوبخت درباره نظارت بر قراردادهای نفتی گفت: درباره سامانه قراردادهای نفتی، معاون امور زیربنایی سازمان مدیریت مسئول این امر است و واحد نظارتی نیز در ساختار جدید تعریف شده. هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی نیز با حضور معاون دادستان کل کشور تشکیل شد و حتی چهارچوبهای قراردادی نیز در این هیات عالی قبل از تبدیل شدن به قرارداد عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: امنیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا بی نظیر است. کشورهای سرمایه گذار برای این موضوع اهمیت زیادی قائلند. همچنین مسایل مربوط به مردمسالاری نیز برای آنها مهم است. حضور مردم در صفهای طولانی برای رأی دادن، اهمیت مردمسالاری را به همگان نشان داد.
وی با اشاره به اینکه تفاوت نظر بین همه وجود دارد گفت: در مجلس، اصل تخالف وجود دارد. اولین کسی که درباره یک پیشنهاد صحبت می کند، یک فرد مخالف است و پس از او، فرد موافق حرف می زند. اصل بر این است. بین دولت و مجلس نیز این پذیرفته شده است. ولی اختلاف، به معنی برخورد جناحی و سیاسی را در مجلس آینده کمتر خواهیم داشت. منتهی تفاوت نظر برای ارائه راه حل های بهتر برای پیشرفت کشور داریم.
او درباره ورود کالاها بدون اقدامات گمرک نیز گفت: این اقدامات در حال بررسی است.

ایران و آذربایجان توافقات راهبردی داشتند
معاون رئیس جمهور درباره روابط بین ایران و آذربایجان گفت: بین دو کشور ایران و آذربایجان، فراتر از قراردادها، موضوع اراده ها مطرح است. باید دید اراده از لحاظ بسط روابط وجود دارد یا خیر؟ گاهی صحبتهایی می شود ولی در حد صحبت می ماند. توافقاتی که در دیدار رئیس جمهورهای کشور ما و آذربایجان صورت گرفت، از جنس توافقات راهبردی بود. در آینده نزدیک، شاهد تحولاتی در روابط راهبردی با جمهوری آذربایجان خواهیم بود و این محور نیز زمینه ای برای بسط توسعه با کشورهایی مانند روسیه است. دستور رئیس جمهور درباره ریل گذاری بین آستارا و آستاراخان نیز صادر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا