پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

پدیده ی نوظهور گردوغبار هفته ی گذشته منشا برون استانی داشت/ کنترل این پدیده نیازمند مشارکت استان های درگیر است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی فوق العاده کارگروه مقابله با پدیده ی گردوغبار استان که به دلیل افزایش گردوغبار در چندروز اخیر برگزار گردید، اظهارداشت: پدیده ی گردوغبار در روزهای چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه هفته ی گذشته غیر منتظره بود و منشا این پدیده خارج از استانی گزارش گردید.
استانداراصفهان با بیان اینکه گردوغبار داخل استانی که عمدتا از شرق و شمال استان نشات می گرفت، در جلسات کارگروه مورد بحث و بررسی قرا گرفت و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است، گفت: تاغکاری در کانون های ایجاد گردوغبار از جمله فعالیت های صورت گرفته برای این پدیده بود.
زرگرپور با بیان اینکه پدیده ی گردوغبار با منشا برون استانی برنامه ریزی کمتری صورت گرفته است، اظهارداشت: باید پدیده ی گردوغبار که در هفته ی گذشته در استان اتفاق افتاد به صورت ویژه بررسی شود و اینکه چگونه این شرایط حادث گردید و راه حل مقابله با آن به طور جدی بررسی شود.
رسول زرگرپور اضافه کرد: در صورت لزوم باید در خارج از استان اقدامات با جدیت پیگیری شود که دیگر مشکلاتی از این قبیل اتفاق نیفتد.
وی افزود: براساس گزارش های اعلام شده به علت افزایش سرعت بادهای شمالی در نواحی جنوب سمنان توده ی اولیه گردوغبار شکل گرفته و پس از عبور از کانون های فرسایش گردو غبار در نواحی شمال استان تقویت شده و با توجه به سمت باد به نواحی شمالی استان به سمت مرکز و حتی غرب استان ماندگار شد.
زرگرپور با بیان اینکه جهت و سرعت باد در نوع خود جدید بود، افزود: این موضوع باید جدی گرفته شود و باید با سرعت برخورد شود و اینکه پس از دو روز از وقوع این پدیده در استان جلسه ی فوق العاده تشکیل می شود نشان از اهمیت آن است.
استانداراصفهان این موضوع را مهم و فرااستانی خواند و افزود: استان های اصفهان، یزد و سمنان درگیر این پدیده هستند و باید اقدامات مشترکی در اولین فرصت ممکن با برگزاری گردهمایی سه جانبه با حضور مسئولان بحران، محیط زیست و هواشناسی، و منابع طبیعی داشته باشند.
رسول زرگرپور با بیان اینکه این کار با محوریت مدیریت بحران استانداری اصفهان، صورت خواهد گرفت، افزود: باید اطلاعات سه استان در این خصوص مبادله شود تا به جمعبندی واحدی برای حل مشکل برسند و در گزارشی مسئولین کشوری را نسبت به این موضوع حساس نمایید چرا که تبعات آن می تواند بسیا بالاتر باشد.
مدیر ارشد استان با تاکید بر اینکه در این گزارش باید پیشنهادات لازم برای کنترل این پدیده ارائه شود، افزود: این گزارش باید برای معاون اول رئیس جمهور و مسئولین مربوطه ارسال شود و از آنها خواسته شود که در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با گردوغبار با فوریت به آن بپردازند چرا که این موضوع از یک استان فراتر است.
وی اضافه کرد: این پدیده باید به عنوان یک هشدار قلمداد گردد و سه استان درگیر باید مشارکت لازم را در تصویب و اجرای طرح کنترل پدیده ی گردوغبار داشته باشند.
استانداراصفهان با گله مندی از صدا و سیما و رسانه ها در خصوص پوشش خبری این پدیده، اظهارداشت: آنچه که از صدا و سیما و رسانه ها انتظار می رود این است که در مواقع بروز حوادث و بحرانهای طبیعی به کمک مدیریت بحران بشتابند و با اطلاع رسانی دقیق و مناسب و به موقع راهکار های لازم را به مردم اعلام کنند و از هر گوه اظهار نظر شتابزده و اطلاع رسانی غیر دقیق اجتناب کنند.
زرگرپور در پایان با بیان اینکه قسمت اعظم پدیده ی گردوغبار هفته ی گذشته از خارج از استان بود، اظهارداشت: این پدیده هشدار بزرگ و پدیده ی نوظهوری بود که باید جدی گرفته شود و امیدواریم که با کمک استان های دیگر به گونه ای شرایط فراهم شود که شاهد تکرار این پدیده نباشیم.
استانداراصفهان بر ایجاد مکان های استاندارد در نقاط مختلف شهر برای ارائه ی تجهیزات مورد نیاز از جمله ماسک به مردم در زمان وقوع پدیده ی گردوغبار تأکید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا