عناوین اخبار

حسگری که اطلاعات را از پوست ذخیره می‌کند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از مدیکال ساینس، این حسگر جدید شباهت زیادی به یک خالکوبی طلایی روی پوست دارد و گزینه مناسبی برای نظارت پزشکی طولانی مدت بر وضعیت سلامت محسوب می‌شود. این حسگر به قدری سبک و راحت است که کاربران فراموش می‌کنند در حال استفاده از آن هستند.
اغلب حسگرهای پوشیدنی شامل مجموعه‌ای از مدارهای الکتریکی هستند که درون ماده‌ای مانند پلاستیک قرار گرفته‌اند و باید روی پوست کاربر قرار بگیرند. مشکل اینجاست که پلاستیک معمولا جنس سختی دارد و مانع تحرک می‌شود. اما محققان در این حسگر جدید از ماده‌ای استفاده کرده‌اند که توسط آب شسته می‌شود و مدارهای الکترونیکی مستقیما روی پوست کاربر قرار می‌گیرد. این مدارها انعطاف کافی را برای خم شدن و همراهی با حرکات اندام کاربر دارند.
این حسگرها از ماده‌ای موسوم به پلی وینیل الکل ساخته شده‌اند که در تولید لنزهای چشمی و غضروف مصنوعی کاربرد دارد. محققان ابتدا با استفاده از نیروی الکتریکی نوارهایی از جنس این ماده را باردار کردند. سپس روی نوارها را با لایه نازکی از طلا پوشاندند تا رسانش الکتریکی آن افزایش یابد. پس از طراحی و ساخت مدار موردنظر با استفاده از این نوارها کافی است که مدار روی پوست کاربر قرار گرفته و مقداری آب روی آن اسپری شود تا پلی وینیل الکل در آب حل شده و ساختار مدار الکتریکی از جنس طلا مستقیما روی پوست کاربر قرار گیرد. این مدار قابلیت روشن کردن یک لامپ LED یا انتقال اطلاعات به کامپیوتر را دارد.
محققان برای آزمایش عملکرد این حسگر از ۲۰ داوطلب خواستند که به مدت یک هفته این حسگرها را مورد استفاده قرار دهند. در این مدت کاربران امور روزمره خود را به طور عادی انجام دادند و هیچ‌یک از داوطلبان در این مدت دچار خارش یا تحریک پوستی نشدند. همچنین هیچ‌یک از حسگرها دچار آسیب یا اختلال عملکرد نشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا