پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نمایش “آهاااای تو دیگه کی هستی؟” در تالار هنر اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نمایش “آهای تو دیگه کی هستی” به نویسندگی و کارگردانی اسداله اسدی از ۲۸ مرداد ویژه نوجوانان به روی صحنه اجرا رفته و تا ۱۲ شهریورماه ادامه خواهد داشت.
آهای تو دیگه کی هستی؟”جستجویی است که بر پایه فهم تازه نوجوان از جهان های تازه شکل می گیرد و کوشیده به مفاهیمی چون نیکی و بدی از منظری تازه بنگرد و این پرسش را مطرح کند که آیا در مقابل رفتار نیک به دیگری ، باید انتظار نیکی داشت،یا ممکن است پاسخ به عمل نیک ما بدی هم باشد؟.
این نمایش را می توان اقتباسی از یکی از داستان‌های کتاب “جوامع الحکایات و لوامع روایات” اثر محمد عوفی و کتاب “ببر دیوانه و مرد فرزانه” نوشتۀ قطب‌الدین صادقی به شمار آورد.
در این نمایش بیژن گنجعلی، شهران باقری، مهدی فدایی، امین طاهری، مهراد باقری، حمید اکبری، حمید کرد سیچانی، سینا فاضلی، علیرضا خدری، مهدی بصراوی و سهیلا توکلی به ایفای نقش می پردازند.
علاقه مندان برای دیدن این نمایش می توانند با تهیه بلیط از سایت نوای مهر تا ۱۲ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ به سالن اصلی تالار هنر اصفهان مراجعه کنند.

** برگزاری ویژه‌برنامه “شب‌های شعر حوضخانه” چهارشنبه اول هر ماه
ویژه‌برنامه “شب‌های شعر حوضخانه” با حضور شاعران مطرح کشوری چهارشنبه اول هر ماه از سوی مرکز آفرینش های ادبی قلمستان برگزار می شود.
 ویژه‌برنامه شب‌های شعر حوضخانه با حضور مهدی فرجی شاعر برجسته کشوری و اهالی شعر و ادب به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در سالن حوضخانه باغ غدیر برگزار شد.
این مراسم به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با رویکرد ایجاد دفتر تخصصی در حوزه ادبیات و کشف استعدادهای بالقوه در زمینه شعرو ادب بار دیگر آغاز به کار کرد.
در ابتدای این مراسم الهام زیوندی شاعر جوان به شعرخوانی پرداخت و سپس اشعار وی توسط شاعران و مهدی فرجی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
این شاعر برجسته در راستای نقد شعر در خصوص سبک هندی و آرایه‌های ادبی به سخنرانی پرداخت و در ادامه اظهار داشت: با امکانات و مقتضیات سواد امروزی اگر بخواهیم یک بیت از اشعار سعدی یا حافظ را بسراییم، ممکن است دو سال به طول بیانجامد.
وی همچنین افزود: با وجود سطح سواد ادبی کنونی‌مان تلاش بسیاری باید انجام دهیم تا بتوانیم به گذشته خود در زمینه شعر و ادب دست یابیم.
در ادامه این مراسم زهرا کرمی، مجید گلدار، محبوبه ذوقی، سید مهران موسوی، سعید سلیمانی، مریم جلالی و مهسا ضیاء به شعرخوانی پرداختند.
الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش ادبی قلمستان درخصوص تغییر رویکرد شب شعر ادبی گفت: در سال گذشته شب شعر ادبی هر دوهفته در میان در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شد و تنها شعرخوانی محض بود که از شاعران و اساتید بیرون دعوت به عمل نمی‌آمد.
وی افزود: اکنون مراسم شعرخوانی در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌شود که در هر جلسه سعی بر آن است که از یکی از شاعران مطرح کشوری که در حوزه نشر و فروش کتاب موفق بوده و همچنین مورد تأیید ادب دوستان است دعوت به عمل آید که بتواند مخاطب خاص خود را داشته باشد.

** دوران میانسالی و نقش مهم تغذیه سالم در حفظ سلامت
اگر می‌خواهید دوره میانسالی سالمی را سپری کنید لازم است که در ابتدا تفکر خود را تغییر داده و در نهایت با تغییر در تغذیه خود و مصرف غذای طیب از زائل شدن عقل جلوگیری کنید.
 دفتر تخصصی میانسال سازمان فرهنگی تفریحی اصفهان مسئولیت برگزاری همایش سه روزه‌ با عنوان تبیین سبک زندگی دوره میانسالی با عنوان ” ۴۰+” را در تالار هنر بر عهده گرفت.
دکتر خدادادی، متخصص طب سنتی در این برنامه با اشاره به عنوان برنامهتغذیه و سلامتی در قرآن”، گفت: صهیونیست‌ها با ارائه فرهنگ نادرست غذایی در جهان برای نابودی نوع بشر تلاش می‌کنند و برای رسیدن به این هدف از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کنند تا بتوانند با کشتار انسان‌های روی زمین تمام ثروت‌ها را به خود اختصاص دهند.
وی با اظهار تأسف از بی‌توجهی بسیاری از مسلمانان به غذا و انتخاب آن از روی تبلیغات تجاری، افزود: عدم درک صحیح این کتاب آسمانی و جایگزینی تعصب به جای استفاده اصولی از مبنای قرآن باعث به مخاطره افتادن سلامت انسان‌ها شده است.
وی غذای طیب را غذای عاری از مواد حرام عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم از سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند اما نمی‌دانند مواد اولیه آنها از خمیرمرغ یا همان مرغ درسته چرخ شده، تهیه شده است که موجب از بین رفتن پاکی یا همان طیب بودن آن شده است.
خدادادی افزایش بسیاری از بیماری‌ها در میانسالی را حاصل عدم توجه به غذا و پرهیز از مصرف غذای ناسالم دانست و خاطرنشان کرد: تولید و توزیع غذاهای تراریخته به وسیله صهیونیست و ورود این کالاها به ایران بیانگر خرید و فروش این مواد در کشور و از بین رفتن سلامت جامعه است.
وی با بیان اینکه اگرغذای طیب نخوریم؛ افکار و عملکرد مناسبی نیز نخواهیم داشت، افزود: صهیونیست‌ها قصد دارند تا با ساخت و عرضه این محصولات غذایی به مسلمانان آنان را از دین خارج کرده و با افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج زمینه را برای از بین بردن این گروه از روی زمین فراهم کنند.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهید دوره میانسالی سالمی را سپری کنید لازم است که در ابتدا تفکر خود را تغییر داده و در نهایت با تغییر در تغذیه خود و مصرف غذای طیب از زائل شدن عقل جلوگیری کنید.

** پینوکیو” نمایشی از توجه به مفاهیم مدرن در کنار داستانی قدیمی
نمایش شاد و موزیکال پینوکیو به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مرداد مسال به روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.
نمایش پینوکیو اثر «کارلو کلودی» نویسنده ایتالیایی این بار به همت آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی سایه و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به روی صحنه رفت.
طراحی و بازنویسی این نمایشنامه را امیر شیخ جبلی بر عهده داشت که توانست با کارگردانی این اثر هنر خود در هدایت تئاتر کودک را به نمایش گذارد.
نمایش پینوکیو که توسط شیخ جبلی طراحی شده، با اجرایی شاد و موزیکال توانست نظر کودکان را به خود جلب کند. جادوی نور و صدا هم‌زمان توانست نه‌تنها کودکان بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب کند، اولین شعری که در نمایش پینوکیو به گوش رسید از زبان جیرجیرک بود.
نمایش پینوکیو ساخته امیر شیخ جبلی دارای ویژگی‌های زیبایی شناسانه زیادی است که در نوع خود و در ژانر کودک قابل توجه است، استفاده از نور و صدا سبب می‌شود تا توجه به هر گوشه از صحنه که مدنظر کارگردان است محقق شود، حرکات بازیگران نوجوان نیز بی‌نظیر است، جیرجیرک که بخش زیادی از مکالمه‌ها و آوازهای این داستان را برعهده دارد با زبان بدن خود به‌خوبی توانسته از عهده نقش خود برآید.
توجه به مفاهیم مدرن در کنار داستانی قدیمی نیز تحسین برانگیز است، هوش روباه مکار و گربه نره به کودکان می‌آموزد که راه‌های جدید در پیش رو دارند. از دیگر مفاهیم پیش روی داستان بازی‌های رایانه‌ای خشن است که شیخ جبلی در بخشی از این داستان به آن اشاره می‌کند.
در نمایش پینوکیو محمد قبادی نژاد نقش روباه مکار، بهمن گرامی پدر ژپتو، عاطفه روستازاده فرشته و جادوگر، سید پویا امامی و امیرحسین حسن‌پور نقش پینوکیو، زهرا یراقی گربه نره، آوا امامی کیا جیرجیرک، امیر شیخ جبلی رئیس سیرک و نقش دیگر عروسک‌ها و هم‌کلاسی‌های پینوکیو را بردیا اوستا، شکیبا دهقان، اهورا دهقان، هلیا طالبی، علیرضا افشاری، آیلار قبادی نژاد، شنتیا شریف و مانلی ساعد بازی می‌کنند.
مشاور روانشناس این نمایش دکتر ماندانا سپنتا، آهنگساز پویا فرهنگ پژوه، طراح گریم محمد قبادی نژاد، طراح صحنه و آکسوسوار امیر شیخ جبلی، الهه جابر زاده انصاری و زهرا جلالی، طراح لباس نجمه کاظمی، مدیر صحنه مینا سلمانی، منشی صحنه زهرا سلمانی، طراحی و اجرای نور حسام وطنی، طراح بروشور الهه جابر زاده انصاری، دکوراتور محمود شیخ جبلی و روابط عمومی مینا سلمانی بر عهده داشتند.
نمایش پینوکیو تا ۳ شهریور ساعت ۲۰٫۴۵ در سالن شهید دادمان در خیابان سعادت آباد، جنب اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به روی صحنه می‌رود و خانواده به همراه کودکان خود می‌توانند از این نمایش دیدن کنند.

** موسیقی مقامی کردستان در زمره موسیقی‌های اعجاب‌انگیز است
دومین جشنواره موسیقی مقامی اصفهان در نصف جهان در یکی از شبها با اجرای موسیقی مقامی کردستان پیگیری شد و مورد استقبال قابل توجه مردم نصف‌جهان قرار گرفت.
جشنواره موسیقی مقامی ایران در نصف جهان، با حضور گروه موسیقی آسو از دیار کردستان به همت دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد.
گروه موسیقی آسو یکی از گروه‌های موسیقی مقامی کردستان است که به سرپرستی احمد زارعی تلاش می‌کند تا موسیقی مقامی و خانقاهی کردستان را به دنیا معرفی کند و در این راه بار دیگر میهمان هنرسرای خورشید بود، این گروه در این جشنواره توانست به‌خوبی به‌عنوان معرف موسیقی مقامی کردستان نقش خود را ایفا کند.
احمد زارعی، سرپرست گروه موسیقی آسو و نوازنده دف در این جشنواره، درک موسیقی مقامی کردستان را درگرو آشنایی با زبان کردی دانست و بیان داشت: کردستان دارای چهار گویش است که در منطقه بنا به وابستگی زبانی، موسیقی خود را دارد باوجود آنکه که ریشه این موسیقی یکی است و شباهت‌های بسیار زیاد است اما سعی شد تا در اجرای این شب در جشنواره موسیقی ایران در نصف جهان از هنر چهار گویش استفاده شود تا موسیقی کردستان به‌طور کامل معرفی شود.
وی در ادامه به خصوصیات بی‌نظیر موسیقی کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: هر یک از چهار گویش موسیقی کردی دارای تمامی فاکتورهای موسیقی بوده و موسیقی شاد و حماسی است. در موسیقی مقامی کردستان مدولاسیون و ترکیب خوانی‌ها بسیار زیبا است که این موسیقی را در زمره موسیقی‌های اعجاب‌انگیز قرار می‌دهد.
شروع اجرای گروه آسو با قطعه‌ای بی‌کلام در موسیقی مقامی کردستان در اولین قدم معرف شخصیت این موسیقی بود، حجم بالای صدای ایجاد شده در هم‌نوازی یکی از خصوصیات بارز موسیقی کردستان است که با همراهی سازهای کوبه‌ای و بالابان مورد توجه قرار گرفت.
زارعی به ورود دف به موسیقی اشاره کرد و گفت: امروز دف در موسیقی حضور پررنگی دارد و مقامات خانقاهی در کنار دف‌نوازی جدید به گوش می‌رسند، این امر سبب شده تا محبوبیت دف جهانی شود و همه دف را بشناسند.
در پایان این برنامه به حسن زیرک استاد فقید موسیقی کردستان تقدیم شد و اعضای گروه آسو امید دباغی نوازنده دهل، سیروان کشاورزی نوازنده نرمه نای باس، فاروق کنعانی هم‌خوان گروه؛ بوریا اندرخور نوازنده دیوان، عرفان کنعانی نوازنده عود، اروین دباغی نوازنده نرمه نای، جلال داوودی خواننده گروه و احمد زارعی نوازنده دف و سرپرست گروه از طرف دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است؛ جشنواره موسیقی مقامی ایران در نصف جهان از ۲۱ تا ۲۶ مردادماه در هنرسرای خورشید برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا