پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

توقیف اتوبوس حامل قاچاق میلیاردی /طراح سایت فیشینگ گرفتار پلیس اصفهان شد/کلاهبرداری دلال فوتبال در تلگرام و…

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ،سرهنگ “غلامرضا افشاری ” فرمانده انتظامی شهرستان لنجان گفت : ماموران پلیس آگاهی شهرستان لنجان حین اجرای طرح ایست و کنترل خوردوهای عبوری از محور زرین شهر به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: این خودرو که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود حامل مقدار ۱۴۰ کیلوگرم مغز بادام ، یک دستگاه کولر گازی، دو هزار و ۴۰۰ عدد برچسب صفحه نمایش گوشی تلفن همراه ، ۶ دستگاه مانیتور کامپیوتر ، ۱۴ عدد پایه مانیتور، چهار دستگاه کیس کامپیوتر، ۲۱ جفت کفش ، پنج کیلو پودر شربت خوارکی، هشت کیلو چای ، ۲۳۰ ثوب پوشاک ، سه دستگاه گوشی موبایل ، سه دستگاه لپ تاپ و ۱۷۰قلم تجهیزات پزشکی خارجی کشف شد.

 این مقام انتظامی با اشاره به اینکه راننده خودرو مدارک مثبته گمرکی را ارائه نداد بیان داشت : کالاهای کشف شده که توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال ارزش گذاری شده اند توقیف و به اداره گمرک تحویل داده شدند.

سرهنگ افشاری اظهار داشت : در این رابطه راننده اتوبوس دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان در پایان با اشاره به اینکه هر گونه فعالیت در زمینه کالای قاچاق زمینه رکود اقتصادی و افزایش بیکاری را فراهم می کند خاطر نشان کرد، نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

**طراح سایت فیشینگ گرفتار پلیس اصفهان شد

گروه استان ها_اصفهان_ فردی که با طراحی سایتی جعلی، به اطلاعات حساب بانکی کاربران دسترسی و از حساب آنها سرقت می کرد توسط پلیس ماموران پلیس فتای استان اصفهان شناسایی و دستگیر شد .

سرهنگ ” سید مصطفی مرتضوی” رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه از حساب آنها به صورت اینترنتی سرقت شده ، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس فتای اصفهان قرار گرفت .

سرهنگ مرتضوی بیان کرد : با شروع تحقیقات اولیه و بررسی های تخصصی مشخص شد فردی با راه اندازی یک سایت جعلی فروش شارژ تلفن همراه به صورت اینترنتی از شهروندان کلاهبرداری کرده است .

وی افزود: سرانجام فرد کلاهبردار که در خارج از استان اصفهان سکونت داشت شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی و کسب نیابت قضائی یک اکیپ از ماموران مجرب به مخفیگاه اش اعزام و او را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این فرد از ۱۵۰ کاربر ۴۰۰ میلیون ریال به صورت اینترنتی سرقت کرده بود بیان داشت :متهم در مواجه با مدارک و مستندات پلیس به بزه انتسابی اعتراف و انگیزه خود را کسب مال اعلام کرد.

سرهنگ مرتضوی در خصوص سایت های فیشینگ توضیح داد و گفت ، سایت های فیشینگ سایت هایی هستند که فرد کلاهبردار طراحی کرده و در آن اقدام به تبلیغ و فروش اجناس مختلف می کند ،در اینگونه سایت ها صفحه درگاه بانکی دقیقاً شبیه صفحه اصلی درگاه می باشد و هنگامی که کاربر اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد می کند این اطلاعات که شامل شماره کارت،رمز عبور و رمز CVV2 می باشد برای مجرم ارسال می شود و فرد کلاهبرداری اقدام به برداشت از حساب می کند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان در پایان با بیان اینکه متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد به شهروندان توصیه کرد: هنگام خرید اینترنتی بسیار هوشیار بوده که گرفتار سایتهای فیشینگ نشوید و تنها راه تشخیص سایت فیشینگ از اصلی این است که درگاه بانک در سایت اصلی از پرتکل SSL که پروتکلی امن می باشد جهت ارسال اطلاعات است استفاده می نمایند که در نوار آدرس اول آن HTTPS می باشد در صورتی که صفحه جعلی درگاه بانک همان HTTP می باشد.

**جاساز ۳۰ کیلو تریاک در مخزن سی ان جی

گروه استان ها_اصفهان_ معاون اجتماعی پلیس استان از کشف مقدار ۳۰ کیلو گرم تریاک که در مخزن سی ان جی یک دستگاه سواری پراید جاساز شده بود و دستگیری دو سوداگر مرگ خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران یگان تکاوری پلیس اصفهان حین کنترل خودروهای عبوری از محور “حنا” در شهرستان سمیرم به یک دستگاه سواری پراید مشکوک و آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت: در بازرسی از این خودرو مقدار ۳۰ کیلو گرم تریاک که در مخزن سی ان جی خودرو جاساز شده بود کشف شد.

سرهنگ کریمی ادامه داد: دراین رابطه یک آقا و یک خانم دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

**عدم توجه به جلو مرگ موتورسوار را رقم زد

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس استان از برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با یک سواری پراید در محور سمیرم به شهرضا و فوت راکب موتورسیکلت و مجروحیت سرنشین آن خبر داد.

سرهنگ ” جواد درستکار” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران پلیس راه “سمیرم- شهرضا” از وقوع یک حادثه جاده ای در این محور مطلع و به محل اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه رانندگی یک موتورسیکلت با یک سواری پراید برخورد کرده بود که متاسفانه راکب موتورسوار در دم فوت و سرنشین آن به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : کارشناسان تصادفات جاده ای علت وقوع این حادثه رانندگی را عدم توجه به جلو توسط راننده موتورسیکلت اعلام کرده اند.

سرهنگ درستکار در پایان از رانندگان خواست، با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید و از پرداختن به کارهایی که موجبات حواس پرتی و انحراف ذهن را فراهم می کند بپرهیزید و هنگام رانندگی توجه کامل به جلو و اطراف داشته باشید.

**کلاهبرداری دلال فوتبال در تلگرام

گروه استا ن ها _ اصفهان _ فردی که با سوء استفاده از نام یکی از فوتبالیست های معروف در شبکه اجتماعی تلگرام به بهانه جذب بازیکن در تیم ملی نوجوانان ترکیه ۱۵۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود، در عملیات پلیس فتای استان دستگیر شد.

 سرهنگ” سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت:در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه در شبکه اجتماعی تلگرام با فردی که خود را از فوتبالیست های معروف تیم ملی معرفی کرده آشنا و در ازای معرفی فرزندش به تیم ملی نوجوانان ترکیه مبلغ ۱۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به حساب شخصی وی واریز نموده اما پس از واریز مبلغ فرد مذکور دیگر جوابگو نبوده است موضوع از طریق کارشناسان پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه تحقیقات صورت گرفته کارشناسان پلیس فتا دریافتند که شاکی وجوه مورد نظر را به حساب دو زدن در یکی از استان های دیگر کشور واریز کرده که پس از انجام تحقیقات از آنان متهم اصلی پرونده شناسایی و دستگیر شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حساب های مذکور مسدود و وجوه کلاهبرداری شده به شاکی بازگردانده شد اظهار داشت: متهم که قصد ادامه فعالیت مجرمانه خود در فضای مجازی را داشت با تلاش و اقدامات خوب صورت گرفته در اولین کلاهبرداری صورت گرفته شناسایی و تحویل مراجع قضایی شد.

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه کلاهبرداری یکی از شایع ترین جرایم در فضای مجازی است اظهار داشت: مجرمان امروزه با هر شگردی در صدد کلاهبرداری از کاربران در فضای مجازی هستند و در همین راستا به شهروندان توصیه می کنیم تا قبل از اینکه کالا و یا خدماتی از افراد دریافت نکردند هیچ گونه مبلغی به حساب آنان واریز نکنند.

**کشف ۴ دستگاه وسیله نقلیه مسروقه در نجف آباد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌ آباد از کشف دو دستگاه سواری و دو دستگاه موتورسیکلت مسروقه توسط ماموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “محمد رضا خدادوست” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران انتظامی شهرستان نجف آباد حین گشت زنی در این شهرستان به دو دستگاه موتورسیکلت و دو دستگاه سواری پارک شده در کنار خیابان مشکوک و آنها را استعلام کردند.

وی افزود: در استعلام بعمل آمده مشخص شد هر چهار وسیله نقلیه مسروقه می باشند که آنها را به مقر پلیس انتقال دادند.

این مقام انتظامی بیان داشت : وسایل نقلیه کشف شده پس از طی مراحل اداری و قانونی به مالکان بازگردانده می شوند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان با اشاره به اینکه تعامل و همکاری مردم در راستای پیشگیری و کشف جرائم بسیار موثر است، گفت: شهروندان اقدامات پیشگیرانه از سرقت را مد نظر داشته و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

**آسیب ها و تهدیدات گوشی های اندرویدی

گروه استان ها _ اصفهان _ گرفتن تصویر بدون اطلاع افراد، در حوزه خصوصی و انتشار این تصاویر در حوزه های عمومی و یا تهدید به انتشار این تصاویر و باج گیری از طریق آنها از جمله آسیب ها و تهدات گوشی های اندرویدی است که این روز ها به نوعی دامن گیر کاربران آنها شده است.

امروز تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دارد و جزو لاینفک مناسبات روزمره محسوب می شود به طوری که می توان ادعا کرد برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن امکان پذیر نیست یا دست کم مطلوبیتی ندارد.

تلفن همراه از جمله فناوری های جدید به شمار می آید که از پدیده های نوظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال است و خصوصا در دهه اخیر بشدت جای خود را در بین افراد خانواده ها و بویژه جوانان باز نموده است. و مانند سایر فناورهای نوین چون تلویزیون، ویدیو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبه های بسیار مثبت آن، می تواند آثار منفی اجتماعی و یا اخلاقی بدنبال داشته باشد.

۱- کمرنگ کردن ارزشهای اسلامی و اخلاقی

از بین بردن یا کمرنگ کردن ارزش های معنوی و مذهبی، تزلزل ارزشها یا مخدوش شدن ارزش های اخلاقی بر اثر کاربرد مخرب بلوتوث، پیامک های مستهجن و. ..

۲- از بین رفتن حریم خصوصی

به اعتقاد بسیاری در حال حاضر فضای مجازی بیشتر از هر مسئله ای زندگی خصوصی و یا همان حریم خصوصی انسان ها را مورد تهدید قرار داده است. گرفتن تصویر بدون اطلاع افراد توسط تلفن همراه در حوزه خصوصی و انتشار این تصاویر در حوزه های عمومی و یا تهدید به انتشار این تصاویر و باج گیری از طریق آن، انتشار تصاویر مربوط به جشن های خصوصی، انتشار آسان تصاویر ناهماهنگ با عرف جامعه و مواردی از این قبیل، نمونه ای از تخریب حریم خصوصی توسط این رسانه دیجیتال است.

۳- به مخاطره افتادن سلامت اجتماعی، فرهنگی و روانی جامعه

کارشناسان آسیب شناسی اجتماعی معتقدند: بلوتوث برخی اختلافات خانوادگی را افزایش می دهد به طوری که استفاده از آن احساس نبود امنیت را در جامعه بیشتر می کند و تهاجم فرهنگی را به دنبال دارد.

بخشی از مشکلات خانوادگی و اختلافات زوج ها در برخی موارد آثار سوء انتشارکلیپهای های غیراخلاقی می باشد، همچنین بروز بعضی اختلافات خانوادگی که باعث تعارض، شک و بدبینی در افراد خانواده می شود، به علت استفاده نادرست از بلوتوث است.

۴- پخش شایعات

پخش شایعه مهم ترین این آسیب هاست که در سال های اخیر نمونه های عینی بسیاری می توان برای آن ذکر کرد.

شایعات اغلب به افزایش اضطراب و کاهش امنیت روانی جامعه منجر می شود و با توجه به حساسیت موضوع و محتوای اطلاعاتی که به نادرستی منعکس می کند کنش و واکنش های نامربوطی را به وجود می آورد که به سود هیچ کس نیست.

کاربران نیز از این کارکرد رسانه ای پیامک ها آگاهند و در صورت انعکاس یک خبر حساسیت برانگیز و تهییج کننده به محض دریافت، آن را برای گروه دوستان و دیگر آشنایان ارسال می کنند تا در این زنجیره رسانه ای سهمی ایفا کنند.

۵- اعتیاد به تلفن همراه

بسیاری از محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، بازی های رایانه ای، اینترنت و. .. مخرب است. معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله می گیرند، انزواطلب می شوند، اولویت های سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس می زنند، هنگامی که تلفن همراه در دسترس شان نیست به آن فکر می کنند و از دوری اش رنج می برند.

فرد معتاد نمی تواند از گوشی تلفن همراه خود دور بماند و از هر ترفندی برای استفاده دائمی از آن بهره می جوید. این نوع اعتیاد از علاقه و وابستگی فراتر می رود و به نوعی جنون در دسترس بودن تبدیل می شود.

اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا