پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری کارگاه “لایه چینی” در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، لایه چینی یکی از شیوه های تزئینی دوران صفوی بوده که در تزئین آثار آن دوره نقش بسزائی داشته که از ویژگی های این هنر این است که نه تنها به تنهایی قادر به تزئین بخشی از دیواره های یک اثر تاریخی می باشد بلکه در کنار دیگر هنرها نیز قادر به اجرای نقش می باشد.

مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در همین راستا به منظور آشنایی عموم علاقمندان به هنرهای سنتی این مرز و بوم به برگزاری کارگاه آموزشی “لایه چینی” این هنر سنتی و چند صدساله با حضور استاد منصور خادم خراسانی، اقدام کرده است.

این کارگاه در قالب پنج جلسه در تاریخ های ۱۰ و ۱۲ و ۱۵ و۱۷ و ۱۹ مهرماه  از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در محل مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل واقع در خیابان استانداری در حال برگزاری بوده که دو جلسه آن نیز تشکیل شده است.

گفتنی است؛ مواد و مصالح این تکنیک، خاک سرخ و چسب (سریشم) می باشد. هرچند امروزه می توان از چسب چوب نیز استفاده کرد و روش کار بدین صورت است که پس از آماده شد طرح با استفاده از قلم مومی مناسب لایه اول گذاشته شده و پس از خشک شدن به گذاشتن لایه دوم اقدام کرده که می توان این تکرار لایه ها را با توجه به میزان برجستگی دلخواه ادامه داد، پس از آن مرحله طلااندازی آن انجام می شود و در نهایت با توجه به شیوه کار می توان نسبت به رنگ کاری آن اقدام کرد.

** برگزاری دومین دوره جلسات “فیلم نامه خوانی” در کتابخانه مرکزی

دومین دوره جلسات “فیلم نامه خوانی” در ادامه نخستین دوره این جلسات در فصل پاییز با حضور “سعید محسنی” برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جلسات این دوره به صورت هفتگی سه شنبه ها برگزار می شود که اولین جلسه آن ۱۸ مهرماه است.

جلسات دومین دوره فیلمنامه خوانی بصورت نشست و گفتمان گروهی میان استاد و هنرجویان با حضور “سعید محسنی” برگزار می شود و همچنین در هر جلسه حداکثر دو فیلم نامه کوتاه خوانش و مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.

در پایان دومین دوره نشست ها، در صورت تأیید استاد و شورای فیلم نامه دفتر، فیلم نامه های برگزیده جهت تولید از طرف سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان حمایت خواهند شد.

شرط لازم و اولیه دفتر تخصصی سینما برای حمایت از “تولید فیلم”، حضور در جلسات “فیلم نامه خوانی” و به دنبال آن خوانش، بازنویسی و تأیید فیلم نامه می باشد لذا در پایان دوره دوم، هنرجویان و نویسندگان محترم دو دوره، تا پایان بهمن ماه فرصت برای بازنویسی آثار خود خواهند داشت.

این جلسات از سوی دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان از ۱۸ مهرماه سه شنبه های هر هفته در محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته، طبقه زیرین کتابخانه برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت های دفتر تخصصی سینما می توانند با شماره ۳۲۲۳۹۹۳۷ تماس حاصل کنند.

** روزهای جمعه همراه  با  مسابقه شهروندی “ماز کوهستانی”

مسابقه ماز کوهستانی به عنوان اولین مسابقه خانوادگی نقشه خوانی به منظور ایجاد لحظاتی شاد و مهیج با خانواده، جمعه های هرهفته در کوه صفه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مسابقه ماز کوهستانی با محوریت جهت یابی جاده ای به منظور ایجاد نشاط و سلامت خانواده ها برنامه ریزی شده است.

این مسابقه از سوی خانه خلاقیت و رستوران بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با مشارکت و همکاری کمیته جهت یابی استان اصفهان و معاونت فرهنگی منطقه ۵ و مجموعه فرهنگی تفریحی کوه صفه از ۲۴ شهریورماه آغاز شده و تا ۲۸ مهرماه جمعه های هر هفته برگزار می شود.

خانواده ها با حضور در این مسابقه در ابتدا پس از دریافت نقشه توپوگرافی از منطقه طبیعی صفه با اعلام شروع داور و آموزش اولیه و شناخت علائم به سمت اهدافی که در نقشه مشخص شده حرکت می کنند.

یکی از مزایای این مسابقه زمان نداشتن ثابت است به گونه ای که خانواده ها از ۸ تا ۱۲ می توانند با حرکت در مسیر مشخص شده هم با نقاط مختلف تاریخی و تفریحی کوهستان صفه آشنا شوند و هم در ایستگاه های تعیین شده در مسیر از مطالب مفید و جذاب بهره ببرند.

مسابقه ماز کوهستانی به عنوان یک مسابقه شهروندی به خانواده های شرکت کننده اطلاعات عمومی خوبی ارائه می دهد که جمعه های هر هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر در محل کوه تاریخی صفه اجرا می شود که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۶۸۳۴۸۴ تماس حاصل کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا