شهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان گرفتار بافت های ناکارآمد و فرسوده است/میراث اصفهان بدون زاینده رود به خطر می افتد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: به دلیل اینکه کارهای دقیقی بر روی بافت های فرسوده انجام نشده امروز به مراکز جرم خیز تبدیل شده است بنابراین باید نگاه ویژه ای به این مهم شود.

شهردار اصفهان توضیح داد که اصفهان ۲هزار و ۳۰۴ هکتار بافت فرسوده در قالب ۲۳۲ لکه دارد که ۲۰ درصد شهر را بافت ها فرسوده پوشش می هد این در حالی است که ۳۰ درصد جمعیت شهر نیز در این نقاط قرار دارد.

نوروزی خاطرنشان کرد: در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده و طبق این برنامه ها باید هر سال ۱۰ درصد از بافت های فرسوده احیا شود ولی در ۱۰ سال گذشته به دلیل وجود مشکلات و امکانات که باید داده می شده و قول هایی که محقق نشد  اکنون شاهد احیای ۱۵ درصدی بافت های فرسوده هستیم.

وی اظهارکرد: اگر بندهای قانون اجرایی می شد اکنون شاهد احیای ۱۰۰ درصدی بافت فرسوده بودیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه حداکثر ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات توسط دولت احیا شود، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط سخت اخذ وام و با توجه به اینکه ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت هستند، امکان احیا و نوسازی بافتهای فرسوده از اصفهان گرفته شده است.

شهردار اصفهان افزود: اکنون طبق ماده ۱۶ برنامه توسعه، سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت ناکارآمد شهر تهیه شده است که تقاضای ما از دولت این است تسهیلات و اعتباراتی که در قانون پیش بینی شده به صاحبان بافت های فرسوده اختصاص یابد تا بتوان در جهت نوسازی این نوع بافت ها اقدام کرد.

احیای بافت ناکارآمد اصفهان جزء مناطق ویژه کشور قرار گیرد

نوروزی تصریح کرد: اصفهان همواره در رنج های کشور در سطح ملی زحمت کشیده اما در بهره مندی از منابع در اولویت نبوده است.

وی از وزیر راه و شهرسازی خواست تا احیای بافت ناکارآمد اصفهان جزء مناطق ویژه کشور قرار گیرد تا نوسازی آن در اولویت باشد و اصفهان از این معضل رهایی یابد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: باید ستاد بازآفرینی کلانشهر اصفهان تشکیل و مسئولیت آن به شهرداری واگذار شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ اثر ملی و ۴ اثر جهانی اصفهان در معرض تهدید است بنابراین باید برای این معضل اساسی اقدام مهم صورت گیرد.

وی اظهارکرد: رودخانه زاینده رود هویت اصفهان محسوب می شود، آب و حل معضل خشکی رودخانه مسئله ملی است که باید مقامات کشوری مداخله کنند ولی این امکان وجود دارد در شهر اصفهان از غرب تا شرق آب جریان یابد که در این زمینه راهکارهایی هم وجود دارد و خود وزیر راه و شهرسازی نیز نقطه نظراتی در این خصوص داشتند.

شهردار اصفهان ادامه داد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا طرح مناسب همراه با تامین اعتبار لازم به این کار تهیه شود اگر میزان مصرفی آبی که طی سه ماه همزمان با  کشاورزان در رودخانه جاری می شود را در طول سال به اصفهان بدهند می توانیم آب را در طول مسیر از غرب تا شرق اصفهان داشته باشیم.

نوروزی عنوان کرد: میراث اصفهان بدون آب زاینده رود به خطر می افتد و دیگر شاهد پل های خواجو و سی و سه پل نخواهیم بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا