پیشخوانتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

امسال ۶هنرستان جدید به مدارس فنی و حرفه ای استان اصفهان اضافه شد /استقبال از رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان چشم گیر است

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، محمد حسن قائدیها  در نشست خبری  مسئولان آموزش و پرورش استان با اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: امسال آمار دانش آموزان استان در مدارس روزانه ۷۹۶ هزار و ۶۳۰ نفر است که از این تعداد  حدود ۵۷ درصد دانش آموزان یعنی ۴۵۲ هزار و ۷۳۱ نفر در دوره ابتدابی مشغول به تحصیل هستند ،همچنین ۱۹۳ هزار و ۸۱۶ نفر در دوره متوسطه اول و ۱۵۰ هزار و ۸۳ نفر در دوره متوسطه دوم در حال تحصیل هستند .

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر۶۶۷ هزار و ۵۱۴ نفر در مدارس دولتی و ۱۲۹ هزار و ۱۱۶ نفر در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند ،بنابراین سهم مدارس غیردولتی استان ۱۴ درصد است که از میانگین کشوری ۳ درصد بالاتر است.

وی با بیان اینکه امسال میزان توزیع متوازن در دوره متوسطه نظری و فنی حرفه ای تغییر اساسی پیدا کرده، بیان داشت : از مجموع دانش آموزان دوره دوم متوسطه حدود ۴۱ درصد در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که نسبت به سال گذشته ۵/۴ درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: امسال ۶ هنرستان جدید در استان اصفهان به ناوگان مدارس فنی حرفه ای اضافه شده است که منجر شد درصد جذب دانش آموزان در هنرستان ها افزایش پیدا کند و از میانگین کشوری ۶ درصد بالاتر باشیم.

محمد حسن قائدیها با اشاره به اینکه ۲۶ هزار و ۸۶۳ کلاس درس ساماندهی شدند، افزود: از این تعداد، ۱۴ هزار و ۳۴۰ کلاس در دوره ابتدایی، ۶ هزار و ۴۵۱ کلاس در دوره متوسطه اول و ۶ هزار و ۷۲ کلاس در متوسطه دوم ساماندهی شدند.

وی تصریح کرد: برای برنامه ریزی شروع سال تحصیلی، کمیته پروژه مهر مسئولیت این کار را برعهده داشت  و ذیل این کمیته چندین کارگروه فعالیت کردند که که شامل کارگروه فضا تجهیزات، کارگروه ساماندهی نیروی انسانی، کارگروه ایمن سازی و امنیتی فضای مدارس، کارگروه روابط عمومی و اطلاع رسانی، کارگروه ارزیابی عملکرد می باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان به کمبود نیروی انسانی  در اداره کل استان اشاره کرد و افزود : علی رغم اینکه ما بالغ بر ۳ هزار کسری نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی مواجه بودیم اما با برنامه ریزی صورت گرفته در کارگروه ساماندهی نیروی انسانی موفق شدیم کسری نیروی انسانی را از ۴ طریق برطرف کنیم.

محمد حسن قائدیها با اشاره به روش های برطرف کردن کسری نیرو گفت: تعداد ۵۸۱ نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان به عنوان نیروی جدید که از این تعداد ۵۰۵ نفر در دوره ابتدایی و مابقی در دوره متوسطه جذب آموزش و پرورش شدند، همچنین ۳۹۱ نفر از طریق ماده ۲۸ استخدام شدند، تعداد ۱۵۸۸ نفر از نیروهای واجد شرایط پیش دبستانی و همچنین ۶۵۰ نفر از طریق طرح خرید خدمات آموزشی جذب آموزش و پرورش شدند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات انجمن های اولیاء و مربیان گفت: از آنجایی که در هفته پیوند اولیاء و مربیان قرار گرفته ایم، امسال به مدت ۲ روز انتخابات اعضای انجمن های اولیا و مربیان در مدارس استان در حال انجام است.

محمد حسن قائدیها ادامه داد: امروز در مدارس متوسطه اول و دوم این انتخابات برگزار شده است و امروز ۱۲ گروه بازدید کننده از طرف اداره کل آموزش و پرورش به شهرستان های استان اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه طبق قانون، مدارسی که بیش از  ۱۰ نفر دانش آموز داشته باشند  باید اقدام به برگزاری این انتخابات کنند،افزود :به ازای هر ۳۰۰نفر دانش آموز ۵نفر عضو اصلی و ۳نفر علی البدل به عنوان اعضای انجمن اولیا و مربیان انتخاب می شوند و برای مدارس بالای ۳۰۰نفر ،به ازای هر ۵۰ نفر ،یک نفر وحداکثر ۱۳نفربه عنوان اعضای انجمن انتخاب می شوند .

 قائدیها در خصوص وظایف انجمن اولیاء و مریبان در مدارس گفت : مشارکت و همکاری با مسئولان مدرسه در همه برنامه ها، نظارت بر عملکرد فرایند تعلبم و تربیت، نظارت بر فعالیت شورای مالی مدرسه، جذب و آموزش مدرسان آموزش خانواده، تاسیس مراکز مشاوره خانواده، نظارت بر اجرای بحث سرویس های مدرسه و ….از وظایف و اختیارات انجمن اولیا و مربیان است .

وی تصریح کرد: در اداره کل آموزش و پرورش شورای مرکزی نظارت بر فعالیت های انجمن اولیا و مربیان فعالیت دارد و در این زمینه اعتقاد داریم مشارکت در آموزش و پرورش در همه زمینه باید وجود داشته باشد و انجمن اولیاء و مربیان نیز به عنوان بازوی توانمند و تاثیرگذار محسوب می شود.

وی گفت: در یکی از ساحت های تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین به اهمیت فعالیت بدنی و جسمی اشاره شده است و حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت در اداره کل فعالیت های مختلفی در راستای سلامت دانش آموزان انجام داده است.

محمد حسن قائدیها با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در بحث ایجاد تحرک در میان دانش آموزان از سوی این معاونت صورت گرفته است، افزود: از جمله برنامه های مهم صورت گرفته می توان به اجرای المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، طرح حیات پویا که بخشی از حیاط مدرسه را برای اجرای این طرح آماده سازی می کنند، زنده و پویا کردن بازی های بومی و محلی اشاره کرد.

محمد حسن قائدیها در ادامه اظهاراتش به فعالیت چشمگیر تیم های ورزشی دختران اشاره کرد و گفت: از بین ۱۰ تیم در بخش دانش آموزان دختر دوره متوسطه، ۸ تیم رتبه اول کشوری و یک تیم رتبه دوم و یک تیم رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در مسابقات ورزشی دانش آموزان پسر نیز از میان ۱۰ تیم، ۳ تیم رتبه اول کشوری، ۴ تیم رتبه دوم کشوری و سه تیم رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در انتخابات هشتمین دوره هیات امنا و هیات مدیره، مجمع خیرین استان اصفهان به عنوان رتبه ممتاز در کشور معرفی شد.

محمد حسن قائدیها گفت: امسال آموزش و پرورش استان اصفهان در جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را از میان ۶۸ دستگاه اجرایی استان به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین در بحث توسعه فرهنگ ایثار وشهادت، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا